פרסומת? לאאאא. חדשות!

קטגוריות:

פרסומות המסתננות לתכנים בלתי מסחריים בטלויזיה אינן דבר חדש. רק לפני מספר ימים הודיעה הרשות השנייה לזכייניות שהאייטמים שהן משלבות בפינות בחסות חברות מסחריות, ייחשבו מעתה כזמן פרסומות. הרשות השנייה הבהירה כי "ההנחיות שלנו בעניין הפינות המסחריות עם אזכורים מסחריים היו ברורות. הפינות מחושבות כזמן פרסום לכל דבר ועניין, ולכל הזכיינים". מעניין מה הרשות חושבת על הכתבה המ-ר-ת-ק-ת, "מלכות הכיתה מעצבות: אופנה כפי שלא ראיתם מעולם" (לא עמיד בפיירפוקס), ששודרה אמש באולפן שישי.

לכאורה כתבה מתמקדת בשיטת השיווק החדשה של חברת רנואר ושל המותג החדש שלה, 24/7 – שיווק ויראלי. החברה מזמינה 15 בחורות צעירות ו"מובילות חברתיות", שתפקידן להפיץ את הבשורה בקרב חברותיהן, תוך שהן משתתפות בתהליכי קבלת החלטות בתהליך יצירת המותג. באולפן שישי הכתבת לא התאפקה וכינתה אותן "מעין חברות דירקטוריון". ברור, ברור. המובילות הויראליות לא עובדות בחינם, כפי שהבהירה הכתבת החוקרת, אלא מרוויחות 40 שקלים לשעה. כסף קטן להוצאות החברה כשהתמורה המתקבלת היא פרסומת בת 9 דקות ו-45 שניות ברייטינג של יום שישי בערב תחת מסווה של כתבה חדשותית.

הכתבה לא עסקה בקונספט השיווק הויראלי, אלא בקונספט שאימצה חברה מסוימת. לאורך הכתבה הוזכרה חברת רנואר בשמה המפורש 4 פעמים (לא כולל מספר בלתי נתפס של צילומי החנויות שלה והלוגו של החברה), והמותג המלהיב הוזכר בשמו 3 פעמים נוספות (לא כולל מספר הפעמים בהן הייתה התייחסות אליו, שלא בשמו). מדובר בזליגה מסוכנת של תכנים פרסומיים לעילא לתוכניות שמתיימרות להציג חדשות ולא כתבות מוזמנות בברכת היחצ"ן. בקצב הזה בקיץ הקרוב יופיע אהרל'ה ברנע לשידור "אולפן" כשהוא עוטה את אופנת בגדי הים האחרונה של חברת "פלפל".

תגובות

22 תגובות על “פרסומת? לאאאא. חדשות!”

  1. אחד שיודע

    זה רעיון טוב, אבל לא מצוין. מיסטר קוואסקי, ווד יו לייק טו קאם טו איזראל אנד לקטור דה בבונים דרסט אין א פילפל בגד ים?

    אה כן – אני ראשון.

  2. אחלה, תמר, טקסט לעניין.
    זה באמת היה מעצבן ועוד עטוף בדביקות של האנשים שמובילים את הנושא הזה.
    ומה לגבי האייטם המגניב מראש פינה? הנה חמש דקות של פרצופים מוכרים מהטלוויזיה אוכלים, שותים ומקשקשים כאחד האדם. לא עיתונות חוקרת במיטבה?

  3. מה לגבי הפרסומת של טיב טעם? והם בטח אפילו לא שילמו עליה.
    (או אולי יש דבר כזה פרסומת שלילית?)

  4. אופס, התכוונתי הפעם ל"מגה בעיר", אבל זה על אותו עיקרון.

  5. נויף, מסכימה. האייטם על ראש פינה היה באמת תמוה.

  6. חתול אדיש

    כל שנה יש את העניין הזה מראש פינה וכל שנה זאת בדיוק אותה כתבה.
    הסלבס שרואים שם מוצגים לפי סדר העושר שלהם.

  7. לא קשור ישירות לפוסט, אבל ראו את 'תגובה' 14 לאייטם הזה בלמהנט:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3464469,00.html

  8. ל-1

    לול!

    תמר – איך בכלל אפשר לסקר דבר כזה ולהמנע מפרסומת סמויה?

  9. ירון (הלא מקורי)

    עומר, למה בכלל לסקר דבר כזה במהדורת חדשות?

  10. זה לא חדשות, זה אולפן שישי. זה כמו מוספי סוף השבוע של העיתונים – כל מה שהוא לא חדשות, אלא תחקירים ונקודות מעניינות כלליות.

  11. הבלונדינית הסודית

    עומר, למה בכלל צריך לסקר את זה? רוצים כתבה על שיווק ויראלי או על מעצבי דעת קהל? סבבה אגוזים, זו לא בדיוק שיטה ייחודית ובלעדית לרנואר, נכון?*

    וראש פינה, נו… אוסף של אנשי תקשורת משעממים שמתעלפים מלראות את עצמם ואת החברים שלהם בטלויזיה. כל שנותר לי הוא להשתתף בצערם.

    *גילוי נאות, לא ראיתי את הכתבה, אם קשת לא טורחים לעבוד לפי תקנים אני בטח לא אטרח לצפות.

  12. בלונדינית – אז מה שאת אומרת זה שצריך היה לעשות קצת בדיקת רקע ולהגיד "הנה, הם עושים את זה, אבל הם לא מקוריים"?

    בקשר לראש פינה אני לא מבין איך זה נכנס לאולפן שישי. המקום הראוי של האייטם הזה הוא באחת מתוכניות הטוק-שואו הערוצשתיימיות שבין כה וכה מלקקות לעצמן ולברנז'ה כל הזמן.

  13. הבלונדינית הסודית

    אני אומרת שלא ראיתי את הכתבה ולכן קשה לי להגיד, אבל מהתאור של תמר יש לי הרגשה שמישהו רצה לתת כמה דקות של פרסומות חינם, שזה משהו אחר לגמרי מכתבה.

  14. אני לא יודעת מה הבלונדינית אומרת, אבל מה שהיה צריך לעשות זה, למשל, לעשות קצת בדיקת רקע ולהראות איך חברות שונות עושות את זה, או לדבר עם אנשי חינוך/כלכלה/מרקסיזם/פסיכולוגיה/סוציולוגיה שיסבירו מה יכולות להיות התוצאות של שיווק כזה כלפי ה"משווקות" וה"חברות" שלהן, או (פלא!) פשוט לא להקרין את הכתבה. נגיד.

  15. הבלונדינית הסודית

    הבלונדינית אומרת מה שהעלמה אמרה, בניסוח הרבה יותר בהיר וקומוניקטיבי משהבלונדינית הייתה יכולה להעלות בדעתה.

    :+)

  16. "אל תאמינו לשום דבר שאתם קוראים בעיתונים או רואים בטלוויזיה"
    (EMINEM)

  17. … "או קוראים בתגובות."

  18. אני לא חושב שצריך ללמד את ערוץ 2 איך לעשות חדשות. אם הם רוצים לעשות כתבות ברמה של כיתה ד' זה זכותם המלאה, ובעיה של מי שממשיך לצפות.
    נראה לי שהשאלה האמיתית היא האם הם קיבלו תמורה כלשהי מרנואר עבור ה 'כתבה'.

  19. למען האמת, זו בעיה שלנו, כחברה, אם ערוצי הטלוויזיה המרכזיים שלנו, ובעיקר שידורי החדשות המרכזיים שלנו, מציפים נושאים כאלו כ"מה שחשוב" ו"מעניין".

  20. ב"העיר" לדעתי היתה כתבה מצוינת על העתיד של שידורי הטלויזיה בישראל – במקומות זכייניות שידור – קבוצות תוכן; ובמקום תוכן – עולמות מותגים. למה? כדי שהצופה יצרוך את הזבל של ערוץ 2 גם בסלולר ובאינטרנט.

    בעיתון אחר דיברו על סוד ההצלחה של התוכניות המובילות בטלויזיה המסחרית – פנייה לקהל הילדים. מכאן שעלינו לומר תודה על כך שעדיין לא התחילו לשדר את "אולפן שיש עם אהרל'ה המבולבל והכבשה שושנה".

  21. ב-"The Marker" היום יש ידיעה על כך שהרשות השניה קיבלה תלונות על ה-"כתבה" הזו, ויתכן שתפעל כנגד חברת החדשות.

  22. תודה יובל אחר, והנה הקישור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן