זה נשמע כמו סיפור טכני, אבל אני חושב שהוא אינדיקטיבי בכל הנוגע להתנהלות גוגל.
תזכורת: זה התחיל עם הסיפור הזה, ששודר בחדשות ערוץ 2 על המגן דוד שנחרט על מסלול נחיתה באזור דהנייה. באייטם נטען כי החריטה במסלול בוצעה "באחרונה" במסגרת פעילות של צה"ל באזור. החלטתי לברר את הסוגיה ויצרתי קשר עם אנשי יחסי הציבור של גוגל בישראל שהפנו אותו לשכבה (layer) בתוכנה של חברת דיגיטל-גלוב שמציגה תאריך שמלמד מתי התמונה צולמה. האמנם?!
החשד עלה בראשו של אחד העורכים בדסק "ידיעות אחרונות". הוא שם לב שהוא אינו מצליח לזהות פרטים מסוימים בתמונות לוויין מסוימות. על פי התאריך שמופיע בשכבה, הפריטים האלו היו אמורים להופיע בתמונה. כיצד זה יתכן? הוא שאל את עצמו ואחר כך אותי. הוא העלה תסריט שעל פניו נשמע בלתי הגיוני: דיגיטל-גלוב, שמצלמת את התמונות עבור גוגל, משתמשת בשכבה הזו כדי למכור את שירותיה. היא בעצם אומרת "אנחנו צילמנו את האזור הזה בתאריך שמצוין בשכבה. אתם לא רואים את התמונה העדכנית אבל היא אצלנו. אם אתם רוצים לרכוש אותה, תתקשרו אלינו ונשמח למכור לכם אותה תמורת אלף דולר או משו כזה".
אמרתי לעורך שזה נשמע לי לא הגיוני. אמרתי לו שלא יתכן שגוגל נותנת לדיגיטל-גלוב להשתמש בפלטפורמה שלה כדי למכור את השירותים שלה ושממילא אין בשום מקום אחר בתוכנה מקום שבו מצוין מתי צולמו התמונות. אמרתי לו גם שזה ההסבר שקיבלתי מנציגי גוגל. למרות זאת יצרתי קשר בשנית עם אנשי יחסי הציבור של גוגל בישראל. הם הסכימו איתי שהתסריט שהעלה העורך לא הגיוני אך העבירו את השאלה הלאה לאנשי יחסי הציבור של גוגל באירופה. אנשי יחסי הציבור של גוגל באירופה הסכימו עם אנשי יחסי הציבור של גוגל בישראל שהסכימו איתי שזה לא הגיוני אך הם שאלו את אנשי גוגל ארת'.
אנשי גוגל ארת' אמרו שהעורך ב"ידיעות אחרונות" צודק.
גבירותיי ורבותיי, נראה שאין שום דרך לדעת מתי צולמה תמונה מסוימת אותה אנחנו רואים בגוגל ארת'. גוגל אינה מספקת את המידע הזה באמצעות התוכנה עצמה. יתכן שאתם רואים תמונה שצולמה ב-2007 יתכן שאתם רואים תמונה מ-1997. אין דרך לדעת. שכבת התאריך של דיגיטל-גלוב היא שכבה שיווקית שבינה ובין תאריך הצילום של התמונה שאנחנו רואים אין כל קשר – ואם הוא קיים, הוא אקראי, מקרי ושאינו ניתן לבירור יסודי (ומכאן שיתכן שהמגן דוד בדהנייה נחרט כבר לפני חמש שנים).
הסיפור הזה חשוב בעיניי משתי סיבות. הראשונה היא גוגל ארת': לא זכור לי שקראתי שאשכרה אין דרך לדעת ממתי התמונות שמוצגות בתוכנה. השניה היא גוגל עצמה: הרי ברור שבידי החברה יש מידע מדויק מתי צולמה כל תמונה שמופיעה בתוכנה. למרות שהוא נמצא בידה היא לא מספקת אותו, היא לא נותנת אותו, היא לא חושפת אותו. כדאי לזכור את הלקח הזה כאשר מדברים על חברה שהאתוס שלה הוא שקיפות וארגון של מידע.
אתוס ב*!#@ שלי.
כתיבת תגובה