כסף תמורת נקודות

קטגוריות:

ניר שלח לקטגוריית כתב/ת אורח/ת את טקסט מעורר מחשבה על הקשר שבין עבירות תנועה, קנסות, ליסינג וחברי כנסת. הנה הוא לפניכם:

שיחות התמי-בר אתמול בעבודה סבבו סביב הכותרת זורעת הבהלה "מכוניות ליסינג ישלמו קנסות גבוהים פי 4". קריאה מעמיקה יותר של הכתבה וגם של הצעת החוק (זהירות, קובץ PDF) מובילה להסבר הבא:

במצבים שבהם בוצעה עבירת תעבורה ולא ידועה זהותו של הנהג המבצע, דבר המאפיין עבירות הנאכפות באופן אלקטרוני ועבירות חניה, קובע סעיף 27ב לפקודה חזקת אחריות לביצוע העבירה של בעל הרכב הרשום, אלא אם כן הודיע בעל הרכב מי נהג ברכב במועד העבירה. ואולם כאשר הרכב רשום על שם תאגיד, אם לא מוסב הדוח על שם הנהג, הנהג חומק מלשאת במלוא התוצאות של העבירה מאחר שההרשעה אינה נרשמת לחובתו במרשם הפלילי, והוא אינו מקבל נקודות בגינה.

עד כאן הכל מובן: קיימת פרצה בחוק המאפשרת לנהגים ברכבי חברות להתחמק מספיגת נקודות בגין עברות תנועה מסויימת ויש רצון לסתום את הפרצה. המשך ההסבר הוא תמוה במקצת:

מוצע ליצור תמריץ לתאגידים לדאוג להסבת הדוח על שם הנהג בפועל, על ידי העלאה משמעותית של הקנס, כל עוד לא הוסב הדוח על שם הנהג. יודגש כי מרגע שיוסב הדוח על שם נהג, יחזור הקנס לעמוד על הסכום המקורי הקבוע לאותה העבירה בצו התעבורה (עבירות קנס),התשס"ב 2002

נשאלת השאלה – אם קיימת האופציה להסב דוח על שם נהג, מדוע מוצע תמריץ להסב את הדוח במקום לחייב את החברות להסב את הדוח?

אסור לשכוח שבנוסף לנקודות לכל דוח שכזה מצורף קנס כספי, את הקנס משלם (כמעט תמיד) העובד עצמו, בין אם ישירות ובין אם דרך המשכורת. אם החוק יעבור בקריאה שלישית אדם הנוהג ברכב חברה יוכל לבחור באחת משתי אפשרויות: האם לשלם קנס כספי ולצבור נקודות, או לשלם קנס כספי מוגדל ולא לצבור נקודות.

נועם קום, יו"ר פורום "נוהגים היי-טק"… גם ציין בפני הוועדה כי ברוב חברות ההיי-טק נוהגים להסב את הדוחות על שם הנהג, בכל מקרה, אולם מאחר שהחוק כיום פרוץ, אין חובה להסב את הדוחות. "אפשר לתקן את המצב פשוט על-ידי תיקון החוק", דברי קום.

תהיתי מדוע היכולת להמיר נקודות בכסף תהיה נחלתם של בעלי רכבי ליסינג בלבד ולא של כל עם ישראל ונזכרתי למי עוד, פרט לעובדי ההייטק, העניין קרוב ללב.

תגובות

10 תגובות על “כסף תמורת נקודות”

  1. דווקא במקרה הזה, אני מעיד, מהכרות אישית, שחשבות הכנסת מעבירה תמיד את הדו"חות על שם חברי הכנסת (או הנהגים שלהם, לפי הענין). הכנסת לא משלמת את דו"חות התנועה או החניה של חברי הכנסת בכלל.

  2. לא ניתן לחייב חברה להעביר את הדוח על שם נהג, כי לא תמיד ניתן לדעת בתוך חברה מי נהג ברכב (גם אם מדובר בחברה מסודרת). ולכן יש תמריץ לחברה להיות כמה שיותר מסודרת ולעקוב אחרי הנהגים.

  3. ואני זוכר בבחרותי תקופה של כשנתיים בה נהגתי ברכב של סבי שנפטר בלי להעביר בעלות (רצו צו ירושה כדי לעשות העברה ולקח לנו זמן להוציא אותו) ומצבור נקודות לא מבוטל נרשם לחובת סבי המת. אודה ואבוש שצברתי בזמנו לא מעט דוחות, דובר כבר רבות על נהיגת הצעירים.
    אני מניח שעל האפשרות של אנשים מתים לצבור נקודות בנהיגה אף אחד במשרד הרישוי לא מתרעם. זה פשוט יצריך מהם עבודת תיאום מול משרד הפנים. אבל על הליסינג תמיד כיף ליפול.

  4. אני נוטה להניח שיש גם מקרים בהם לא ידוע מי נהג ברכב החברה בשניה זו או אחרת. וכן כן, אני יודע, צריך להיות רישום וסדר וכו' – אבל המציאות נוטה להסתבך עם זה מדי פעם.

  5. ברק – יש יותר נהגי ליסינג מסבים מתים שנוהגים בכביש. גם תורכם יגיע – אל תדאג.

  6. ניימן,

    כל רכב חברה רשום (או לפחות צריך להיות רשום) על שם מישהו, גם אם זה קצין הרכב. אני מבטיח לך שאם כברירת מחדל דוחות היו ניתנים למי שהרכב רשום על שמו אז אותו אחד, אם הוא לא ביצע את העבירה, היה מוצא מהר מאוד מי נהג ברכב שלו בדיוק באותה השניה.

    ובכל זאת, זה לא העיקר. העובדה שאני יכול לשלם יותר כדי לא לצבור נקודות ואחותי לא מפריעה לי.

  7. ניר – זה הגיון צבאי קצת. אני חושב שיש במציאות מצבים בהם אי אפשר לדעת ואי אפשר למצוא.

    אבל כמו שאמרת – זה באמת לא העיקר. ספק גדול שהמצב בו החברה תיתן למישהו לשלם פי 4 כדי שלא יקבל נקודות יהיה נפוץ מדי. אם זה עלול לקרות פה ושם? וודאי. אבל בכל חוק יש פירצה – המטרה היא למצוא את זה עם הכי מעט פרצות, שיפגע בהכי מעט חפים מפשע.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    חברה היא גוף משפטי, לכן למרות שהיא מחוייבת למסור את שם הנהג (כבר היום), מעבר ללהעניש אותה אין מה לעשות אם החברה מודיעה שהיא לא הצליחה לאתר את הנהג. אי אפשר להפיל הכל על קצין הרכב, כי הוא יראה בבית המשפט (פעם אחר פעם) שבמקרה הספציפי הזה הנסיבות מנעו את זיהוי הנהג (זה היה אורח של החברה מחו"ל, אחד משני העובדים האלו נהג ואף אחד מהם לא מודה וכו'). כבר היום בית המשפט נוהג במקרה של זימון להטיל קנסות כבדים יותר על חברות שלא מוצאות את הנהג. חוק ראוי בהחלט.

  9. מס פרוגרסיבי 😛

  10. אתה מתחיל את המאמר באומרך, "עלעול ברצף המבזקים של נענע".

    מה לעזאזל? מי עדיין גולש בנענע?

    *חוץ מסוטים שאוהבים לראות את הטוסיק של מרינה בשידור חוזר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן