ניר שלח לקטגוריית כתב/ת אורח/ת את טקסט מעורר מחשבה על הקשר שבין עבירות תנועה, קנסות, ליסינג וחברי כנסת. הנה הוא לפניכם:
שיחות התמי-בר אתמול בעבודה סבבו סביב הכותרת זורעת הבהלה "מכוניות ליסינג ישלמו קנסות גבוהים פי 4". קריאה מעמיקה יותר של הכתבה וגם של הצעת החוק (זהירות, קובץ PDF) מובילה להסבר הבא:
במצבים שבהם בוצעה עבירת תעבורה ולא ידועה זהותו של הנהג המבצע, דבר המאפיין עבירות הנאכפות באופן אלקטרוני ועבירות חניה, קובע סעיף 27ב לפקודה חזקת אחריות לביצוע העבירה של בעל הרכב הרשום, אלא אם כן הודיע בעל הרכב מי נהג ברכב במועד העבירה. ואולם כאשר הרכב רשום על שם תאגיד, אם לא מוסב הדוח על שם הנהג, הנהג חומק מלשאת במלוא התוצאות של העבירה מאחר שההרשעה אינה נרשמת לחובתו במרשם הפלילי, והוא אינו מקבל נקודות בגינה.
עד כאן הכל מובן: קיימת פרצה בחוק המאפשרת לנהגים ברכבי חברות להתחמק מספיגת נקודות בגין עברות תנועה מסויימת ויש רצון לסתום את הפרצה. המשך ההסבר הוא תמוה במקצת:
מוצע ליצור תמריץ לתאגידים לדאוג להסבת הדוח על שם הנהג בפועל, על ידי העלאה משמעותית של הקנס, כל עוד לא הוסב הדוח על שם הנהג. יודגש כי מרגע שיוסב הדוח על שם נהג, יחזור הקנס לעמוד על הסכום המקורי הקבוע לאותה העבירה בצו התעבורה (עבירות קנס),התשס"ב 2002
נשאלת השאלה – אם קיימת האופציה להסב דוח על שם נהג, מדוע מוצע תמריץ להסב את הדוח במקום לחייב את החברות להסב את הדוח?
אסור לשכוח שבנוסף לנקודות לכל דוח שכזה מצורף קנס כספי, את הקנס משלם (כמעט תמיד) העובד עצמו, בין אם ישירות ובין אם דרך המשכורת. אם החוק יעבור בקריאה שלישית אדם הנוהג ברכב חברה יוכל לבחור באחת משתי אפשרויות: האם לשלם קנס כספי ולצבור נקודות, או לשלם קנס כספי מוגדל ולא לצבור נקודות.
נועם קום, יו"ר פורום "נוהגים היי-טק"… גם ציין בפני הוועדה כי ברוב חברות ההיי-טק נוהגים להסב את הדוחות על שם הנהג, בכל מקרה, אולם מאחר שהחוק כיום פרוץ, אין חובה להסב את הדוחות. "אפשר לתקן את המצב פשוט על-ידי תיקון החוק", דברי קום.
תהיתי מדוע היכולת להמיר נקודות בכסף תהיה נחלתם של בעלי רכבי ליסינג בלבד ולא של כל עם ישראל ונזכרתי למי עוד, פרט לעובדי ההייטק, העניין קרוב ללב.
כתיבת תגובה