אמיר שלח, לבקשתי, טקסט ארוך (אך שווה ביותר!) העוסק באחת השאלות היותר מרתקות בעידן גוגל: האם קידום אתרים (SEO) הוא סוג של ספאם. אחרי כמה חודשים של התעסקות והתעמקות בנושא, הגיע אמיר לכמה מסקנות מעניינות. מומלץ לפנות כמה דקות ולקרוא:
כבר הרבה שנים אני מייעץ ללקוחות בתחום האינטרנט ואף מבצע בפועל יחסי ציבור באינטרנט, אולם כמאמר הקלישאה, הסנדלר הולך יחף; מעולם לא טרחתי להקים לעצמי אתר למעט עמוד סמלי תחת הדומיין שלי. לפני ארבעה חודשים לערך התחלתי לעבוד עם חברה צעירה שמתעסקת בבניית אתרים, אירוח אתרים וקידום אתרים כאשר חלק מהתגמול היה הקמת אתר עבורי וקידומו בגוגל. הם הקימו אמנם אתר אבל מקוצר זמן וגם מתוך דחיינות גרידה, דחיתי שוב ושוב את כתיבה והעברת הטקסטים לאתר כדי שיעלו אותו לאוויר.
מנכ"ל החברה, בחור צעיר חריף ומוכשר אמר לי משפט שנחרט בראשי – אתה מפסיד הרבה כסף. מילא לא להרוויח אבל להפסיד? זה לא בא בחשבון, ישבתי וכתבתי כמה מילים והעברתי אליו. ידעתי שזה יהיה אפקטיבי אבל לא ידעתי עד כמה זה יכניס אותי למערבולת מוזרה של מוטיבציה ואולי גם אובססיביות.
המטרה: עמוד ראשון בגוגל
כאשר מדובר על קידום אתרים במנועי חיפוש (SEO) מתכוונים לשאלה – איך להיכנס לצמרת תוצאות החיפוש על פי מילות החיפוש, בעמוד הראשון של גוגל. לא מנועי חיפוש ולא בטיח.
הבחור החל לעבוד ודי מהר הביא אותי לתחתית העמוד הראשון על הביטוי התחרותי מאוד "יחסי ציבור", דבר שהניב תוצאות: פניות. פניות של מחפשי עבודה בתחום, הצעות לשיתופי פעולה והחשוב מכל, פניות מצידם של לקוחות פוטנציאלים. ההצלחה החלקית לפחות הכניסה בי מוטיבציה מטורפת. החלטתי גם ללמוד את העניין בעצמי לעומק, וגם לתרום לקידום האתר שלי כמה שיותר ואפילו ברגע מסוים של פיזור הדעת (ואולי גם טפשות), אמרתי לו להפסיק להשתדל עבורי, כי אני רוצה ללמוד ולנסות לעשות את זה לבד.
לזייף רלוונטיות
כדי לבצע קידום אתר לראש תוצאות החיפוש בגוגל צריך להתחקות אחר הדרך שבא שבה מנוע החיפוש מספק תוצאות: מטרתו היא כידוע, היא להביא את התוצאות הכי רלוונטיות למילות החיפוש. הרלוונטיות נקבעת על פי אלפי אלגוריתמים (יש האומרים שמעל ל-2,500 אלגוריתמים).
בגדול מידת הרלוונטיות נחלקת לשניים: הטקסט של עמוד האינטרנט עצמו ובאתר בו הוא נמצא והקישורים המצביעים אליו. ככל שמצד אחד הטקסט יהיה יותר רלוונטי (מילות החיפוש ומילים הקשורות אליה בכותרת, כותרת משנה, פסקה ראשונה) נמצא באתר יותר רלוונטי בתחום וככל שיש יותר קישורים המצביעים אליו ובאים מאתרים רלוונטים כך התוצאה תהיה "נכונה יותר" ותמוקם גבוה יותר.
ובאופן הבוטה ביותר – כדי לקדם אתר בגוגל, אתה צריך בעצם לזייף רלוונטיות או במילים מכובסות, להפוך את האתר המקודם לרלוונטי יותר. כאן בעצם מתחיל הספאם – זיבול הרשת בשטויות.
יש לך קישור להחליף?
כל מקדם אתרים מתחיל או מוסמך יגיד שקישורים זה חשוב וכדי להתקדם בגוגל צריך לקבל כמה שיותר קישורים. כדי לעשות את זה, צריך לבצע החלפת קישורים – לא בין שני אתרים, (קישורים הדדיים שווים פחות בגוגל), אלא בצורה משולשת. אתה מצביע לאתר אחד, ואתר שני הנמצא בבעלותו או ניהולו של אותו אדם, מצביע אליך. כאמור, כדי לשחק את המשחק המשולש אתה צריך יותר מאתר אחד. ומה קורה אם יש לך רק אתר אחד?
חלק ניכר מחברות קידום האתרים הקימו עשרות, מאות ולפעמים אף יותר אתרי זבל הכוללים שלושה ארבעה עמודי מידע שכל ייעודם הוא להוציא קישורים בכדי לקבל קישורים מאתרים אחרים אל הלקוחות המשלמים. בכדי להפוך את האתרים הללו לכדאיים, אטרקטיביים למחליפי קישורים, הם קונים אתרים ישנים או דומיינים בעלי דירוג גבוה יחסית בגוגל (PageRank). או לחילופין, מקדמים אתרים חדשים וסתמיים לצמרת תוצאות החיפוש על ביטויים לא תחרותיים.
חברות הקידום הפחות מתוחכמות או לצורך העניין, יותר אתיות, משחקת את המשחק המשולש בין הלקוחות שלהם. מוציאים מאחד, מקבלים לאחר. כך או כך, התוצאה היא שגם כאשר מדובר באתרים רציניים, בתחתיתו של כל אתר שני ברשת ניתן למצוא עשרות קישורים סתמיים, לרוב עם מילות החיפוש התחרותיות צימר/צימרים/עורכי דין/ אחסון אתרים/קידום אתרים.
ישנן עוד דרכים לקבל קישורים כמו למשל להירשם לכל מיני אינדקסים מיותרים בארץ ובעולם שאף אחד לא מחפש בהם וכל תכליתם היא לסיוע לקידום האתרים (של בעלי האתר ושל קידום האתרים), ובעצם לדחוף את כתובת האתר בכל מקום אפשרי. בשבוע הראשון שנכנסתי לעולם הזה, מצאתי את עצמי גולש בכל מיני מקומות ביזאריים יותר או פחות (בדרך כלל יותר) כדי לנסות ולהרוויח עוד קישור ועוד קישור.
דרך אגב, בבלוגים ובחלק גדול מהפורומים ברשת יש תג Nofollow האומר לגוגל שלא להתייחס לקישורים ובעצם הופך את הקישור לשקוף וחסר משמעות – דבר המונע זבל של מקדמי אתרים בבלוגים ובפורומים. גם בוויקפידיה שמו תגיות כאלו וגם באתרי פייבוריטס למיניהם.
זה מאמר זבל
קישורים חד צדדים אפשר לקבל גם באתרי מאמרים למיניהם. (articles.co.il, Reader.co.il ועוד).
מאחר והכתיבה קלה לי התחלתי לפרסם "סמי מאמרים" (350 מילה) באתרים כאלו רק כדי להרוויח עוד קישור או שניים. בעצם כאשר חושבים על זה, כמעט כל אתר מאמרים או אתר מסחרי/פרטי הכולל מדור "מאמרים" מיועד רק כדי ליצור נפח ובעיקר להרוויח רלוונטיות והעיקר, להרוויח עוד נקודה אצל גוגל. אני לפחות כתבתי מאמרים מקוריים שלדעתי חלקם גם בעלי ערך, וגם אם פרסמתי את אותו מאמר באתרים שונים, הקפדתי לשכתב אותם – גוגל לא אוהב תכנים משוכפלים, כלומר תכנים הזהים לכאלו שממופתחים אצלו. כאשר עברתי לקרוא קצת מאמרים אחרים מצאתי שחלק ניכר מהם, לפחות חמישים אחוז מאותם טקסטים באתרי המאמרים הללו הם חסרי משמעות, לעיתים אפילו מגוחכים… פשוט ספאם.
ללכלך, אבל פחות
די מהר החלטתי שאם אני רוצה להצליח או לפחות לשרוד, אני חייב לשחק את המשחק הזה אבל כהחלטה אסטרטגית קבעתי לעצמי שאני מוכן ללכלך את הרשת, אבל לפחות בזבל לא מסריח, כלומר לא להחליף קישורים עם אתרי ספאם, לא לזבל את האתר שלי ושל אחרים עם קישורים סתמיים בתחתית העמוד ובעיקר – כל קישור שאקבל או אתן ילווה בתוכן מתאים ורלוונטי שאני מוכן לכתוב אותו אפילו בחינם.
לסיום, מחשבה קצת מטלטלת
שלושה /ארבעה חודשים אחרי שהתחלתי לקדם את האתר שלי אני נמצא איפשהו בין מקומות 4-6 בעמוד הראשון של גוגל (הידעתם שכל פעם אתם עשויים למצוא דרוג תוצאות אחרות אחר בגוגל?).
המיקום אפקטיבי עבורי ואפילו אני הולך ומתמחה בשירות משלים ללקוחות (וכפועל יוצא גם מרוויח עבודות לכתיבת תכנים לאתרים ולקידום אתרים). אבל ככל שאני חושב על זה יותר ויותר, אני מזדעזע מעצם הרעיון שכמעט בכל יום כאשר אני מקדיש שעה עד שעתיים לקידום האתר שלי (כתיבת תכנים ומאמרים) אני בעצם גם מייצר זבל, אבל בעיקר עובד וכותב חומרים שמיועדים להיקרא על ידי קורא אחד ויחיד לא אנושי – גוגל.
כתיבת תגובה