אתמול נשאלתי בטוויטר האם שמתי לב שאת מקום המיסטיקנים והניו-אייג'רים למיניהם תפסו אצלי יועצי המדיה החברתית. זה אבחנה מדויקת. נשאלת השאלה, מה מחבר ביניהם? אצלי לפחות, החיבור הוא התחושה שמדובר בשרלטנים.
שרלטנות עושה לי פריחה. אני סולד משרלטנים כי הם הרמאים הכי נלוזים: הם לא גונבים אותך כשאתה לא שם לב אלא עוטים על פניהם ארשת פנים מקצועית, מדברים בז'רגון, משכנעים אותך שיש להם מושג במשהו שלחלוטין אין להם מושג בו או בגלל שאין להם בו מושג או בגלל שלאף אחד לא יכול להיות בו מושג (חיזוי העתיד באמצעות ניתוח מיקום הכוכבים, לדוגמה) – ואז הם גונבים אותך פעמיים: פעם אחת את דעתך ופעם שניה את כספך.
בלמהנט התפרסמה אחר הצהריים כתבה עם דיוויד שפרד, קואוצ'ר מוביל. למעשה, כך האייטם הוגדר בהפנייה בעמוד הבית: "קואוצ'ר מוביל: עכשיו הזמן לעשות כסף". הכותרת מלמדת שאפילו העורכים לא ידעו מה-זה-הדבר-הזה. שהרי מה המומחיות של הטיפוס? הוא לא פסיכולוג, לא פסיכיאטר, לא סוציולוג, לא חוקר מסוג כלשהו – הוא קואוצ'ר מוביל (סוג של גורו למשהו) וההתרשמות שלי היא שזה אומר שהוא מומחה בדיבורים ונפנופי ידיים מהסוג שאנשים מוכנים לשלם עליהם כסף.
הקואוצ'ר המוביל, בשיטת ה-NLP (בניגוד לשיטת ה-HKS או ה-MVQ או ה-ZABIBIR) מספק כמה מההצהרות המופרכות ביותר שקראתי באחרונה. הן מופרכות לא בגלל שהן לא נכונות, אלא בגלל שהן כל כך סתמיות, כל כך חלולות, כל כך חסרות כל משמעות, שזה כמו לאכול טופו: בלי טעם, בלי צבע, סתם משהו שנדבק למשהו אחר בתקווה לקבל את הטעם שלו.
הנה כמה מההצהרות. הקוראים מתבקשים לקרוא בקול ורם ולהוסיף בסוף כל הצהרה את צירוף המילים: "לאאאא! וואלה?!".
- "רגשות האשמה והפחד הם שמעכבים אותם: פחד מכסף, פחד מהצלחה וגם פחד מכישלון"
- "צריך לזכור, שיש לנו אותם תכונות ואותם אברים כמו לאנשים המצליחים, לכן אנחנו יכולים לעשות כל דבר שמישהו אחר עושה"
- "חשוב להבין, שעכשיו הזמן לעשות כסף"
- "אם מסתכלים לאורך ההיסטוריה, אפשר לראות שחלק מהחברות המובילות היום צמחו דווקא בעיתות של מיתון"
- "אם תהיה נחוש בדרכך, תוכל לצאת מהמשבר מחוזק יותר"
- "השוק היום יותר תחרותי, לכן אתה צריך להשקיע בעצמך, ואז יהיה לך יותר סיכוי לקבל את הג'וב שאתה רוצה"
- "אם יש לך עסק, אתה צריך להשקיע בו ולחכות. בסופו של דבר, חלק מהמתחרים עשויים לצאת מהתחרות וכשהשוק יחזור לקדמותו, אתה תוכל להיות חזק יותר בשוק"
- "צריך להיות קצת יותר יצירתי, גמיש וזהיר"
- "כשהגלגל יסתובב, כמה מהמתחרים שלנו כבר לא יהיו בסביבה"
- "כל ההתנהגויות שלנו מגיעות מהמיינד"
- "אם עושים פעולות עקביות וממוקדות, יש תוצאות, לא משנה מה קורה מסביבך"
איזו ערימת קלישאות מחורבנת. בקצב הזה אני עוד אכתוב פוסט: "קואוצ'ר מוביל: המדריך המלא". זה יהיה קל, טיפשי ומדויק כמו מדריך המיתוג העצמי, וכמו במדריך המיתוג העצמי, עוד יבוא לפה קואוצ'ר שיחמיא לי על התובנות החדשות.
כתיבת תגובה