עייפות כרונית

ג’טלג היא אחת התופעות היותר מעצבנות שכרוכות בטיסה לארץ שלא ממוקמת באירופה. היא מעצבנת כי אתה מרגיש שהגוף שלך, זה שבדרך כלל צייתן, לא מוכן להישמע לך. כשאתה אומר לו ללכת לישון הוא עירני ובדיוק כשאתה צריך שהוא יעמוד לרשותך, הוא משוכנע שעכשיו אמצע הלילה ואומר לך, באופן שאינו משתמע לשתי פנים: “עזוב אותי באמאשך”.

הבעיה היא שאי אפשר להילחם בגוף. אתה יכול לנסות לשכנע אותו שאתה רוצה לשמוע הרצאה של איש חשוב, אתה מסביר לו שזו הזדמנות יוצאת דופן, אבל הוא סוגר מדפים, נכנס למצב שינה ונראה אותך מזיז אותו. אתה לא. אתה נכנע, מוכנע.

אז אתמול הלכתי לישון מאוחר בלילה בתחושה שהבסתי את הג’טלג רק כדי לגלות שאני מתעורר ב-4 לפנות בוקר ולא מצליח לחזור לישון. מאז אני מסתובב כמו זומבי (מה שמתאים לאווירת “ליל כל הקדושים” שנחגג היום בארה”ב) בין אולמות ההרצאות, מנסה להשאיר את העיניים האדומות פקוחות ואת הראש זמין אבל ההצלחה מוגבלת, במקרה הטוב.

מצד שני ג’טלג היא הדרך של הטבע לומר לך שאתה לא אמור לעבור מרחקים כל כך עצומים בזמן כל כך קצר (כאילו שטיסה בת 12 שעות במחלקת תיירים לניו-יורק היא זמן קצר) ושמי שמנסה להתחכם לטבע בעזרת טכנולוגיה יקבל אותה בהפוכה עם קצת כימיה מעורבבת בביולוגיה, או במילים אחרות, עם עייפות.

אני לא יודע האם אני מעריך את הלקח הזה של הטבע או מתרגז עליו.

אני עייף מדי.

17 מחשבות על “עייפות כרונית

  1. אחרי שטסתי הלוך ושוב תוך שבועיים 6 אזורי זמן והייתי הפוך לחלוטין במשך שבוע פלוס, החלטתי לנסות מלטונין (ההורמון שחסר לך שבגללו אתה בג’טלג). כדור אחד וזה עובר. רק בטיול האחרון שלי עברתי 4 קפיצות משמעותיות של שעות והוא עזר לי בכל אחת. בארה”ב אפשר לקנות בלי מרשם, בארץ צריך מרשם.

    בלי מלטונין, קח את ההפרש בין איזורי הזמן שעברת (למשל בין ישראל לוושינגטון, מדובר ב-6 שעות כעת) והזמן שיקח לך להתאושש בממוצע מהבעיות העיקריות של ג’טלג יהיה מספר ימים כמספר השעות (לך יקח 6 ימים להתאושש). כדי להיפטר מההרגשה הלא נוחה של איזורי זמן שונים (לא בעיות רציניות), לוקח מספר5 שבועות כמספר השעות (הווה אומר 6 שבועות מהרגע שחזרת).

    בכל מקרה – טיפ רציני הוא כמה שיותר לראות שמש באור יום – להסתובב בחוץ, לשבת ליד חלון פתוח וכיוב’. ככה ייצור המלטונין בגוף שלך יסתדר מהר יותר.

  2. עומר (1): מוזר אבל בכנס הזה כל הישראלים מדברים על מלטונין, משהו שלא שמעתי עליו קודם לכן. גם הם ציינו שאי אפשר לקנות את זה באירופה (ובישראל) אבל בארה”ב יש את זה כמוצר מדף בכל בית מרקחת. יש פה בית מרקחת לא רחוק ואולי אקפוץ לקנות את הפלא הזה.

    הבעיה היא שמאז שנחתתי בוושינגטון לא היה פה רגע אחד של שמש. אפילו לא אחד. אפור ודי מגעיל, אם לומר את האמת. הייתי מוכן לתת עכשיו לא מעט בשביל כמה דקות בשמש.

    תמר (2): אולי.

  3. מנסיון, מלטונין הוא תרופת פלא לג’טלג.
    צריך לקחת כדור 30 דקות לפני השעה שבה אתה רוצה לישון.
    ולהיכנס למיטה בשעה שתכננת. גם אם אתה לא נרדם תשאר במיטה.
    ואפשר להשיג אותו באירופה כמוצר מדף (לפחות בצרפת)

  4. מלטונין הוא תרופה די מקובלת כמעט לכל הפרעת שינה שמוכרת לאנושות. אני באופן אישי חושבת שצריך להתייחס אליו בזהירות השמורה לשימוש בויטמינים, אסטרוגן ושאר כמוסות המכילות חומרים טבעיים מפלסטיק.

  5. יובל, אפשר בהחלט להשיג אותו בארץ. ניגשתי לרופאת המשפחה שלי ואמרתי לה “אני צריך מלטונין” וקיבלתי מרשם, הלכתי וקניתי. אז כן, בהחלט אפשר להשיג אותו בארץ 🙂
    אין צורך לקחת יותר מאחד וערן די סיכם את איך צריך להשתמש בו.

    ונו, אז שמש תהיה לך בארץ 🙂

  6. חכה שייצא לך לטוס לאוסטרליה. 22 שעות באוויר ו-4 ימים שם שלא ידעתי בכלל איפה אני או מה השעה או איזה יום. בשנים האחרונות אני מקס’ מטייל בירדן.

  7. יכול להיות שזו פשוט הדרך של הטבע להגיד לך לטוס ביזנס. היה אחד בחדשות לא מזמן שדווקא היו לו פתרונות מימון טובים לזה, אהוד משהו. נדמה לי שהוא קנה את הכרטיסים בראשון לציון.

    בטח יש שם גם מלטונין.

  8. אגב אפור וקר – אז גם פה (פרט להפוגה כרגע) היה הרבה אפור וגשום. תבדוק שפרדסחנהכרכור עדיין נמצאת מעל גובה פני השלולית.

  9. אני השגתי מלטונין בארץ ללא מרשם, בבית מרקחת (אפילו לא מאד רחוק ממך, יובל). אבל זה עולה כאן הון ובארה”ב פרוטות. אז לך תקנה. טיפ חשוב: מתחילים לקחת את המלטונין שבוע לפני הטיסה, ממשיכים שבוע אחריה. בנסיעה הטרנס-אטלנטית האחרונה שלי לא סבלתי מג’ט-לג בכלל, אולי גם כי הטיסה לשם לא היתה טיסת לילה. בהצלחה

  10. נעמה, ההוראות שאני קיבלתי היו לקחת שבוע, כשחצי ממנו לפני הטיסה וחצי ממנו אחריה. קצת פיקפקתי בזה ולקחתי אחד לילה לפני הטיסה ואחד במהלכה והייתי בסדר גמור. אחרי כן, ניסיתי רק לקחת אחד אחרי מעבר אזורי הזמן וזה הספיק לי לחלוטין.

    אני ניגש לזה בראיה של לקחת כמה שפחות כדורים. ממליץ לך לנסות לעשות כמוני ולראות אם זה מספיק.

  11. קצת בלבלה אותך, העייפות הזאת.
    ג’טלג הוא תוצא ישיר של הסללה. בני אדם נולדים כלוח חלק, ללא רגשות, וללא עייפות. החברה היא שמשכנעת אותנו שאנחנו עייפים, ומתנה אותנו להיות עוד יותר עייפים כשאנחנו עוברים אזורי זמן. שים לב מה ממליצים לך כולם – לרוץ, ולקנות סמים. לקנות, לקנות, לקנות. זה כל מה שרוצים שתעשה.
    ואני לא מאשים אותך. קשה ליחיד להתמודד מול מסלול המכבשים שהחברה מעבירה אותו בה. אבל להכנע לעייפות, הרי זאת כניעה לכל מיני “פסיכולוגיה אבולוציונית” ושטויות גזעניות דומות. אתה אדם! אתה יכול לחשוב! אינך חיה פשוטה, התלויה בהורמונים.

    די לישון. אל תכנע להתניה החברתית. כל אנתרופולוג יוכל לומר לך (אם יצא לו מזה מאמר) שאבות אבותינו בסוואנה לא ישנו מעולם. יש לכך עדויות מוצקות.

  12. אסף, עוד לא החלטתי איזה אחד מהשניים אתה: קורא אנונימי שמנסה להריץ בדיחה או מישהו (כנראה מכת הסיינטולוגיה) שלא מבין לאיזה גלוב הוא נכנס. 🙂

    כדי לתת לך להנות מהספק, אני בינתיים מגדיר אותך בקטגוריה הראשונה. 🙂

  13. כדור של 5 מ”ג
    למי שנע מערבה (למשל ארה”ב לישראל)
    בזמן הטיסה- כדור 30 דקות לפני שעת השינה בארץ היעד,
    ביעד- 4 ימים אחר כך 30 דקות לפני זמן השינה

    למי שנע מזרחה (ישראל לארה”ב)
    כנל- ללא מנה בזמן הנסיעה.
    יש לציין כי יש להשתדל לקחת את הכדור בזמן החשכה שכן תפקידו לחזק את המלטונין שמופרש בגוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: