שאלה בענייני הלכה

איש מאמין, אבל ממש מאמין, מאמין חרדי, מאמין כמו שלמה בניזרי, מותר לו לשקר?

לפני שלושה ימים הוא התראיין לערוץ 2. הוא לקח את המצלמות לדירה שלו להראות שבעצם הוא גר בחורבה והוא לא לקח שוחד מאף אחד וגם אם כן – זה ממש קטן ולא נחשב. באותו הראיון הוא אמר שיש לו הבטחה מאלי ישי שמועצת החכמים תבחר אותו למקום השני ברשימת ש"ס.

חלפו יומיים.

שלמה בניזרי נבחר למקום השישי המאכזב. אנשי ערוץ 2 חוזרים אליו ומבררים איתו כיצד קרה כדבר. ומה בניזרי עונה?

הוא זה שהתקשר למועצת חכמי התורה וביקש שישימו אותו במקום רע באמצע כי "נמאס לו להיות בפרונט".

וכאן אני חוזר לשאלה שלי בענייני הלכה:
איש מאמין, אבל ממש מאמין, מאמין חרדי, מאמין כמו שלמה בניזרי, מותר לו לשקר?

14 מחשבות על “שאלה בענייני הלכה

  1. למה אתה מיד מסיק באופן חותך שהוא שיקר?
    ומה אם באמת הוא היה במקום השני, אבל הוזז ביוזמתו?
    חבל שגם אתה נגוע בשנאת החרדים, והופך תיאוריות אישיות שלך לסוג של עובדות עלק-מוצקות.

    ולא, לאיש חרדי, מאמין כמו שלמה בניזרי, אסור לשקר. אבל מי קבע שהוא שיקר?

  2. ד – אתה כנראה איש טוב ממני. או שצריך להתקשר לבית החולים שבו נולדת לברר אם עשו אותך באצבע. נראה לי שהאפשרות השניה סבירה יותר. ואגב, אתה עושה לעצמך חיים קלים אם אתה חושב שמדובר בשנאת חרדים

  3. יש סוגיה בגמרא שדנה בדיוק במקרה הזה. אני אצטט לך את הסיפור (אני מקווה שאני לא מפספס):
    ישבו רבי זומא ורבי צדוק ורבי טרפון בסעודה ודנו על מיקום מזכירי הסנהדרין. זה שמו ראשון ואת ההוא שמו שני, ואת ההוא שהובטח לו עוד בימיו, שמו שלישי. באותו הלילה סופה גדולה פקדה את הארץ, וגשם זלעפות נכנס פנימה והרטיב את הקלף עם השמות.

    כבר למחרת הבוקר, נאלצו רבי זומא ורבי צדוק ורבי טרפון לשחזר את הרשימה שנרטבה והושחתה ללא היכר. לא זכרו מי שמו ראשון ומי שמו שני ואף לא מי שמו שלישי ורביעי עד למקום ע"א (כי לכל דיין היה מזכיר, ואף המזכירים היו בדרגות שונות).

    בעוד הם משלימין את הרשימה, נכנס לביתם רבי בן עזרי שהיה בעבר שולייתו של אחד מזקני הסנהדרין, אך נשכח מעט. אמר לו רבי טרפון: הנה כי באת, ואנו רק במקום השישי ומתלבטין אנו את מי רשמנו ברשימה שכבר נרטבה. ואין אנו זוכרים, וגם אין אנו רוצים לקפח אנשי עבר שנרשמו בשם השם. הנה לך כי אתה במקום השישי, ומשום שנכנסת, רטוב כולך ומושפל שגשם הוטח בך, הרי שנזכרנו בך, וכדי שלא שנהפוך בית זה לריב ומדון, ולטל ומטר, הרי לך מקום שש כששה סדרי משנה (ש"ס).

    אמר להם רבי בן עזרי: אשריכם רבותי שזכיתם בי. אילמלא הגשם של אתמול שהרטיבני, לא הייתי בא בשעריכם. ואתם, קראתם את מחשבותיו מבלי שאוציא מילה, וראיתם את הסערה שמתחוללת בקרבי, כי חפצה נפשי להיות עזר כנגד רבי אפליה, אך טרם הספיקותי לספר זאת ברבים.

    אמר לו רבי טרפון: אשריך רבי בן עזרי שגשם זלעפות נפל עליך, כי אם היית יוצא יבש, גם הדיו שהיתה אמורה לרשום את שמך, היתה יבשה. ואתה, רק בשאון ובכניסה לחדר זה הצלת את עצמך.

    והנמשל באגדה נפלאה זו שכתובה בגמרא (סנהדרין, דיני זרעים, י"ז): אם נשכחת, אבל ברד ומטר ירד עליך והרטיבך, אל תיפול רוחך. גש לרבי טרפון, כשעוד אתה רטוב ובקש מגבת. רחמי שמיים יפתחו עליך, ועורך יוצל מהגויים ומשערי שמיים זועמים.

  4. עשר אצבעות לי יש
    כל דבר בונות הן
    שובך יונים בו שש
    גור גור גור הומות הן

    הנה בית לי קטן
    בו כסא וגם שולחן
    שקפיים עגולים
    לי בקצה החוטם

    עשר אצבעות לי יש
    והכל יודעות הן
    לצייר ולקשקש
    גם בתוף מכות הן

    אבל אוי לילד רע
    אצבע נו נו נו עושה
    בוהן ברוגז אצבעות
    זרת מתפייסות הן

    (מלים: רבקה דוידית, לחן: דוד זהבי).

    למד בע"פ וחזור לבחינה בתחילת הסמסטר, כן?

  5. יובל,
    עם זה אתה בא אלי??
    אבא לפעוטות לא צריך זמן להתכונן, הוא זוכר את השירים האלה כשמעירים אותו משינה (בקפיצות על הבטן) וגם שר את זה מתוך שינה(באופן לא רצוני).
    תן משהו יותר מאתגר..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: