בימים האחרונים שמתי לב שבאופן פלאי וללא הסבר, נעלם מ"העיתון המודפס" באתר האינטרנט של "הארץ" חלק שלם. מדובר בטוש (שפעם קראו לו "כלכלה" אבל זה היה לפני ווב 2.0) שלפתע התאדה מאתר "הארץ". תחת זאת, אני מניח, הוא נכנס ישר למרתפי הארכיון המקוון של האתר.
הרציונאל פשוט: אם לאנשים לא יהיה העתק דיגיטלי של הטוש באינטרנט, הם יפציצו את מרכזיית "הארץ" בתחנונים לעשות מנוי על העיתון. זה הרציונאל, השאלה האם זה עובד במציאות.
בינתיים נראה שאת המפרסמים, אפעס, זה לא לגמרי משכנע. מכיוון שאני מאותם ברי מזל שיכולים לקרוא את הטוש בגרסת העצים המתים, ספרתי הבוקר כמה מודעות פרסום מופיעות בו. התשובה היא: 23. כעת ספרתי כמה מבין המודעות הן מודעות עצמאיות – כלומר מפנות אל אירועים של הטוש, למגזין של הטוש ובעצם ממומנות על ידי העיתון, אם לא לגמרי אז לפחות באופן חלקי. התשובה היא: 9 (שזה די המון).
סביר להניח שזה בגלל שבקרוב יש כנס חשוב לטוש (רוב המודעות היו לכנס – ואפילו אחת הכתבות נעשתה "לקראת הכנס" כאשר בצידה הלוגו של הכנס). בכל אופן, כך אני מקווה בשביל החברים בטוש.
ללא קשר, אני חושב שיש מספיק מודלים עסקיים בין "העתק דיגיטלי מושלם של העיתון שניתן בחינם לכל מי שרק רוצה" לבין "נעלים את הכלכלה (אופס, דה-מרקר) לחלוטין. מי שרוצה לקרוא שיקנה את העיתון, חתיכת קמצן". רק שבמודלים האלו צריך להשקיע קצת-קצת מחשבה. וזה קשה!
כתיבת תגובה