הצבא נגד הטכנולוגיה. כלומר בעד?

סטודנטית לשעבר, שלמדה אצלי קורס שעסק בהשפעות חברתיות של טכנולוגיה דיגיטלית, שלחה לי הודעה לפייסבוק הכחול עם הנקודות הכתומות (השם יקום דמו של האימייל הסגול עם הנקודות הצהובות) וסיפרה לי סיפור מעולה. הנה הוא לפניכם בכמה קיצורים מתבקשים:

אחותי הקטנה, התגייסה לפני כמה חודשים לצבא. כידוע השימוש בטלפון סלולרי במהלך היום אסור למעט בשעת ת״ש, אבל כמובן שהרבה חיילים וחיילות עוקפים את האיסור. אחותי נתפסה אתמול משתמשת בטלפון הסלולרי בזמן שמירה, ונענשה. המפקדת שלה הענישה אותה בלסגור שבת בבסיס. כששאלתי אותה איך היא נתפסה, והאם היא העזה לדבר בטלפון בזמן שמירה היא אמרה לי לא, המפקדת תפסה אותי מחוברת בוואטסאפ. מה?!?!

מסתבר ששיטת האכיפה החדשה בצה"ל, היא שבזמן שהחיילים בשמירה, המפקדים מתחברים לוואטסאפ, לפייסבוק, בקיצור לרשת חברתית כלשהי, ורואים האם החיילים "מחוברים" או "נראו לאחרונה" בזמן שהם לא אמורים להשתמש בטלפון. אחותי במקרה הזה נתפסה כשהיא "אונליין" אבל חיילת אחרת למשל בכיתה שלה נענשה על כך שהיא "נראתה לאחרונה" בפרק זמן שהיא לא אמורה להיות בו עם הטלפון.

מצד אחד כמובן שהחיילים צריכים להיענש בדרך כלשהי על עבירה על החוק, בטח ובטח שעל שימוש בטלפון בזמן שמירה, אבל ככה הצבא אוכף את החוק? היא לא נתפסה כי המפקדת ראתה אותה באופן פיזי משתמשת בטלפון, אלא בעצם "עקבה" אחריה דרך הווטסאפ. איך בכלל המפקדת יכולה להוכיח את זה? אם הטלפון לא היה אצל אחותי וחברה שלה השתמשה בו?

עוד דבר מעניין הוא שאחותי אמרה שבפעם הבאה (היא מתכוונת לעשות זאת שוב) היא תשלח הודעה בהודעת סמס רגילה, ולא בווטסאפ. גם היא יכולה לעקוף את שיטת האכיפה החדשה!

מגניב!

לפני 25 שנה (ג'יזס פאקינג קרייסט) נתפסתי על עבירה דומה וגם אותי השאירו שבת. זה היה בקורס מ"כים והעבירה שלי היתה שקראתי ספר בזמן השמירה. המפקד שלי עשה סיור בין עמדות השמירה ותפס אותי קורא ("הראש הכפול" של יאיר לפיד. כן, אני יודע. אבל ממש נהניתי ממנו!) היום, במקום לקרוא ספרים, החיילים קוראים הודעות בווטסאפ או פוסטים בפייסבוק. מה עושים?

הצבא מתמודד עם טכנולוגיה חדשה (טלפון סלולרי) שיצרה מופע חדש של בעיה ישנה (קריאה בזמן שמירה). כדי לפתור את הבעיה הוא משתמש באותה הטכנולוגיה שיצרה אותה כיוון שמעצם פעולתה הרגילה של הטכנולוגיה היא מאפשרת לתפוס את מי שמשתמש בה. למעשה, חלק מרכזי ביעילותה של הטכנולוגיה נעוץ בדיווח האובססיבי שלה מתי השתמשו בה; זה חלק מקסמה. זה, בין השאר, מה שהופך אותה אותה לכזו אטרקטיבית.

כמובן שיש בשיטה הזו כמה חורים, כפי שציינה בצדק רב הכותבת (אולי הטלפון לא היה ברשותה של אחותה), אבל המפקדים יוצאים מנקודת הנחה, סבירה לגמרי, שאם אתה נמצא אונליין או שהיית אונליין בזמן המשמרת שלך, סביר להניח שזה באמת אתה ולא מישהו אחר, כיוון שאין סיבה שמישהו אחר ייכנס לחשבון הווטסאפ או הפייסבוק שלך. busted!

החיילת מתמודדת כעת עם דילמה מרתקת: היא ממש רוצה להשתמש בטכנולוגיה דיגיטלית אלא שזו מדווחת מתי היא משתמשת בה ובכך מאפשרת למפקדים שלה לתפוס אותה. כדי להתמודד עם הדילמה היא בעצם עושה "אחורה פנה" ומשתמשת בטכנולוגיה ישנה יותר – הודעות SMS – שמשום שהיא ישנה יותר, היא אינה מאפשרת לגורם חיצוני לעקוב אחר השימוש בה בזמן אמת ונותנת למשתמש את האפשרות להשמיד את העדויות לכך שנעשה בה שימוש מלכתחילה (על ידי מחיקת הודעות). מגניב!!

אני יודע שכל מה שתזכרו מהטקסט הזה הוא שנשארתי שבת בגלל ספר של יאיר לפיד, ועדיין – מגניב!!!

12 מחשבות על “הצבא נגד הטכנולוגיה. כלומר בעד?

  1. מבלי לעודד פעילות לא חוקית כזו ואחרת, ניתן לחסום את ה״נראה לאחרונה״ דרך ההגדרות

  2. בדיוק כמו האירוניה בכך שהדרך הבטוחה ביותר להעביר למישהו מספר כרטיס אשראי (לא בהכתבה בטלפון) ובלי חשש שישארו עקבות בדרך זה באמצעות פקס (!).

  3. "
    לפני 25 שנה (ג'יזס פאקינג קרייסט)
    "
    תמיד נראה לי מוזר הצורך של כותבים, גם שלך, להוסיף התייחסות מסוג זה לגיל או לזמן שעבר.

    להתבגר זה מתסכל. להיות מבוגר זה מתסכל. אין אדם שלא היה רוצה להיות צעיר, בוודאי אם לא היו לכך השלכות שליליות אחרות.

    אבל כל ההתנצלויות האלה, ההתייחסויות האלה, ההתבטלויות האלה בסגנון "כן אני זקן, אני יודע", "כן, זה היה לפני המון זמן", "כן, זה היה ככשמעון פרס היה צעיר" או בגרסה הקווולית של צעירים שהצגת פה מיותרים לדעתי. לפעמים זמן הוא רק זמן.

    וכן, אני יודע שמה שכתבתי קטנוני מיותר ואולי לא מנוסח היטב, אבל עדיין היה שווה לי לכתוב את זה ואני מקווה שזה מוסיף משהו.

  4. מכל הסיפור הזה לא ראיתי הכחשה מצד החיילת שאכן השתמשה בווטסאפ. אז נכון שיש בבדיקה מי אונליין חורים אבל רוב הסיכויים שאותו אדם כן השתמש בטלפון.

  5. סטודנטית (7), אולי אני טרחני כמו שאת מציעה. זה הגיוני וסביר בהתחשב בכך שאני לא מרצה קולי ומאגניב, או סטודנט של מרצה כזה.

    ואני חושב שיובל ימצא טעם בדברים שכתבתי.

  6. הווטסאפ בעמדת שמירה זה סמל לפתיחות של צהל לטכנולוגיה הסלולרית מרמת השג עד רמת המטכל, ולגם לפרסים יש פייסבוק וואטסאפ לא רק למפקדת

  7. בטירונות שלי (לפני שהיה אינטרנט בפלאפון), מפקדים היו מתקשרים אליך בזמן השמירה ממספר חסום, או מספר שאתה לא מכיר. אנשים שענו קיבלו שבת. גם אז הפתרון לא היה מתוחכם במיוחד, לא לענות למספר שלא מכירים.

  8. אם המפקדת יכולה לראות פרטים כאלה על הפעילות שלה ברשת חברתית, זה אומר שהן חברות ברשת או השירות האלה. אני מניחה שמבקשים פרטים כאלה כדי להיות בקשר ("שנוכל ליצור קשר, להעביר הודעות…") – ואז מנצלים את זה כדי לרגל אחרי חיילות וחיילים.
    נראה לי שעד שצה"ל לא ידע להגדיר ולהציג באופן גלוי יחסים בין מפקדים וחיילים ברשתות חברתיות, עדיף לחיילים לא לתת פרטים כאלה למפקדים שלהם.

  9. דרך אגב אפשר להוריד אפילקציה שמבלפת שאתה מחובר עכשיו או בכל זמן אחר וככה לא באמת יודעים מתי אתה מחובר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *