הרמב”ם ודואר זבל

המנחה שלי, ד”ר נח עפרון, סיפר שישב פעם באיזו טיסה לצד יהודי שניסה לשכנע אותו שכל העולם כולו, העבר, ההווה והעתיד נכתב כבר בכתבי הרמב”ם. אפילו המסוק (הרמב”ם חי באמצע המאה ה-12).

מכיוון שאני דוקטורנט בבר-אילן אני מחויב בשני קורסים ביהדות. בשני המקרים לקחתי “קורסים בהתכתבות”, יעני נותנים לי לקרוא איזה ספר ואחרי זה בוחנים אותי עליו. אז שנה שעברה זה היה על “מלכות ישראל” והשנה “הרמב”ם ומשנתו הפילוסופית”.

כפי שטען האיש שישב ליד נח, אכן הכל מצוי ברמב”ם. אלא מאי (הבחינה מחר בבוקר. אני תחת השפעה. תעזבו), נראה כאילו היחס של הרמב”ם לדואר זבל הוא יחס סותר מחד גיסא ובלתי ניתן ליישוב מאידך גיסתיים.

כך לדוגמה, כאשר יהודי תימן שואלים את הרמב”ם שאלה בנושא נביא שקר שהגיע לעיר וגזירת שמד שנגזרה עליהם באותה התקופה, עונה הרמב”ם באיגרת וכותב בה: “כך ראיתי להשיב בלשון קדר וניבו. למען ירוץ הקורא בו. בכל האנשים והטף והנשים. כי תשובת עניינו אחד. ראויה לעמוד עליה כל קהלותיכם יחד”. ועל כך מוסבר: הפצה כזו של האגרת מעידה על חשיבותה בעיני הרמב”ם ולכן הוא מבקש להפיץ לכו-לם. בקיצור, הוא זבלן.

מצד שני, אותו רמב”ם באותה איגרת, מסביר מדוע הנביא שהגיע לתימנים ואמר להם שהוא הנביא הוא בעצם נביא שקר. למה? האל אינו שולח שליח לא מוכר ואשר לא ידוע עליו מאומה. הכרתנו המוקדמת את הנביא תמנע את התחזותם של זרים לנביאים. רוצה לומר, הרמב”ם מזהיר מפני הודעות שמגיעות בדואר אלקטרוני ממקור לא ידוע שמבטיחות להגדיל את איבר המין ב-10 ס”מ לכל הפחות.

היש תלמיד חכם בגלוב שיפתור את הסתירה, את החידה, את הקושיה?

עדכון: חזרתי מהבחינה. פייי איזה שאלות מעצבנות היו בה. עם קצת מזל לא אצטרך לעבור את זה שוב.

39 מחשבות על “הרמב”ם ודואר זבל

  1. הרמב”ם מאשר דואר זבל, כל עוד הנושא אינו תועבה (קרי הגדלת איברים שונים, או אתרים המציעים שוודיות שהגדילו איברים אחרים).

  2. פעם מישהו ביקש ממני עזרה עם המחשב. מסתבר שכל כמה דקות היה קופץ לו חלון שהציע לו לרכוש תוכנה להסרת רושעות. הבעיה היחידה – שהפירסום עצמו התבצע בעזרת רושעה.

    חכם הרמב”ם, עלה על הטריק הזה כבר אז

  3. הרמב”ם יתבע את אמך, אחותך ובני בנייך אם תפיץ דיבה אודותיו. אין דין איגרת חשובה העוסקת במכרז כשר המאושר על-ידי רב (בחיי, קיבלתי כזה), כדין ספאם פרסומי שאינו שומר שבת.

  4. uber: אההה, אבל הרמב”ם היה טוען שהודעות שרשרת הן בגדר פעולות ללא תכלית כגון מעשה ליצנות, משחקים וריקודים וכל מעשה שמטרתו היחידה היא ההנאה. לפעולה שכזו הוא קורא “פעולות הבל”. פעולות אלה לא רק שאינן מועילות הן לפעמים אף מזיקות שכן הן מרחיקות את האדם מתכליתו (התכלית היחידה על פי הרמב”ם היא פעולת ההשכלה).

    דא עקא וחד גדיא שלא יכול להיות שהוא בעד מכתבי שרשרת!

    אה הא!

  5. נו, אז ענית בעצמך יובל, רק מיילים הנוגעים לפעולת ההשכלה ראוים להפצה (בכלל זה מיילים מהסוג שתמר הזכירה).

  6. אני דווקא רואה את הדמיון בין הרמב”ם למייקרוסופט.
    שנאמר –
    אם זה מקפיץ הודעות מעצבנות, שולח מידע מהמחשב שלך ומעצבן מאוד – זה spyware
    אלא כמובן אם זה ה- XP Genuine Advantage – אז הוא עדכון אבטחה חשוב.

  7. בקריאה נוספת, אני עומד על חוסר דיוק קטן שמתייחס לציטוט הבא: “עונה הרמב”ם באיגרת וכותב בה: ”כך ראיתי להשיב בלשון קדר וניבו. למען ירוץ הקורא בו. בכל האנשים והטף והנשים. כי תשובת עניינו אחד. ראויה לעמוד עליה כל קהלותיכם יחד”. ועל כך מוסבר: הפצה כזו של האגרת מעידה על חשיבותה בעיני הרמב”ם ולכן הוא מבקש להפיץ לכו-לם. בקיצור, הוא זבלן.”

    אני חושב שהמקבילה העדכנית בעולמנו הדיגיטלי הינו אתר לא רלוונטי של חנן כהן.

  8. לא כך הוא, הרבנית דנדוש.

    שנאמר, אם בא נביא ואמר דברי נבואה והרמב”ם קרא לו ממזר (כמו שהוא קרא לישו) או משוגע (כמו שקרא למוחמד), יטען זה הראשון כי ראשון ראשון ואחרון אחרון וכולם שולחי דואר זבל. דא עקא וחד גדיא, אותו רמב”ם מבקש להפיץ את דבריו ברבים יען פרסם חנות למכירת מצלמות USB.

    נראה כי כן, נותרה הקושיה על כנה.

  9. ניצן, לדעת חכמים כיוונת. שכן כמו חנן ששלח דואר זבל בזמן הבחירות וטען להגנתו כי דברי אמת דיבר וכי על כל יהודון באשר הוא להפיצם, כך הרמב”ם מסביר לתיממאנים שעליהם להפיץ את דבריו.

    אלא שטענתו של חנן לא שכנעה דאשתקד אם כך מדוע תשוכנעה מהרמב”מה?

  10. כשחברת חשמל יודעת על עבודות מתוכננות באיזור מסויים, היא טורחת להודיע בכל הבתים שבסביבה כי בתאריך כך וכך בין השעות זו לזו יופסק החשמל לבתים ומבקשת מהציבור להערך בהתאם.

    למעשה, עושה פה חברת חשמל שירות לציבור ומיידעת אותו במידע חיוני לו על מנת שלא יבוא אחר כך בטענת “לא ידעתי” או “נפגעתי”.

    אם כך, ניתן להקביל את הרמב”ם גם לחברת חשמל.

  11. יובל

    מכתב שרשרת הוא דרך מצויינת להעביר הודעה בקהילה בצורה מהירה

    זה שהיום משתמשים בזה בשביל להודיע שאם תשלח את התוקבאק הזה ל10 פוסטים בחצות אהבתך היחידה תתגלה עלייך

    זה לא מעניינו של כבודו הרמב”מ

  12. אני מפנה אותך לציטוט הראשון- “למען ירוץ הקורא בו”, כלומר אמורים להעביר את האיגרת מאדם לאדם, זה לא דואר זבל, זה מכתב שרשרת.
    השני הוא דואר זבל, שאליו הוא מתנגד.
    זה די פשוט -_-

  13. uber: ידידי, צר לי כי אני מקשה עליך אך טרם באתי על סיפוקי (אהממ). הרמב”ם אמור לתת תשובה לכל שאלה וקושיה גם אם היא עתידית. הרמב”ם וודאי צפה מקרה שכזה ולכן פירושך בלתי סביר בחליל.

    ניצן: של נעליך מעל רגליך בשעה שאתה משווה את הרמב”ם לחברת חשמל פן תסתבך עם הרשל”ג.

  14. בס”ד
    כבר אמר הרב הראשי לגלוב, היובלדרור, כי אין משווין בין חברת החשמל, שהיא כופרת בעיקר ותינוקת שנשבתה ומאפשרת לחוטאי ישראל להדליק אור, דיוידי עם סרטי זימה ותועבה, ובובות מתנפחות על בטריות – לבין הרמב”ם הצדיק הגאון והמפיץ איגרות חשובות למען עם ישראל וארץ ישראל. כל השוואה בין השניים כמוה כיריקה לבאר ממנה אתה שותה לפני ברכת המוציא מים מן הקולר ונאמר אמן.

  15. מזכיר לי משהו- שסבא שלי (חילוני) היה בא לבקר אצלינו (דתיים) בשבת (מעצבנת) תמיד הוא היה אומר “המוציא פיתה מן התנור” במקום “המוציא לחם מן הארץ”.
    נקודה אחת לת(ו)מר! 🙂

  16. MrM: בעניין מכתב השרשרת, ראה נא תגובתי מספר ה’ לתלמיד חכם uber לכשנאמר: לך אל התגובה עצל, ראה דרכיה וחכם (לא תקף במקרה שלך, אבל מילא).

  17. הרמב”ם, נוסטרדמוס ודה-וינצ’י, אחד המה?

    ויובל התשובה ברורה,
    אין אלוהים, אין נביאים (על משקל, אין ערבים, אין פיגועים)

  18. נראה לי שכולם הלכו לישון.

    לא נותר אף אחד שיאחל לי בהצלחה מחר עם הרמב”ם.

    היו”ר מרגיש בודד, עצוב ומיותר.

    כמו פוגי, רק עם כיפה על הראש.

  19. כבוד היו”ר, אני רק שאלה:
    נניח (תיאורטית) שיש לך קרחת תיאורטית, היכן אתה תוקע את הסיכה של הכיפה?

  20. יובלי היקר
    הרמב”מ כבודו מדבר על מקרה של הודעת שרשרת שבו ההודעה מועילה

    כנראה שכבודו חשב שהאדם הממוצא מספיק חכם לא להעביר הלאה מכתבי שרשרת חסרי תכלית
    מה שיפתור את הבעייה לפני שהתחילה

  21. הבעיה המרכזית עם הרמב”ם זצוק”ל היא שאת פסיקותיו הנאורות והמתקדמות לא מקבלים. לדוגמה, הוא פסק שיהודי שלומד תורה כל היום ואינו מפרנס את משפחתו – מחלל שם שמיים. כדי לא לנענע את הסירה, כתב על זה אחד הפרשנים הידועים (סליחה שאיני זוכר מי): “נראה לי שבעניין זה רבנו טעה” וזהו. ללמדכם שגם הלכה של גדול פוסקי ההלכה בכל הזמנים, עליו נאמר “ממשה עד משה לא קם כמשה”, אפילו הלכה שלו אפשר לבטל במחי יד.
    אגב, יובל, חבל שלקחת קורסים בהתכתבות. רוב הקורסים הפרונטליים לא רעים ודי מעניינים, והמבחנים הרבה יותר קלים מאשר אלה של הקורסים בהתכתבות.

  22. יובל תדע לך שאני עוד עצרתי את עצמי מלכתוב יובלי מאמי או יובלי נשמתי או יובלי מותק

    ולידיעתך בתי הקבות מלאים באנשים שאיימו למלא את בתי הקברות בי

  23. הגעתי לתומי לשיעור ולהפתעתי יו”ר הגלוב יושב על הספסל. התלבטתי אם לשלוח הודעה לסלב וואצ’. בכל מקרה, מקווה שהבחינה עברה טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: