הפגנה. כן חשוב על מה.

מאז ימי הנוער העובד שלי לא יצאתי להפגנה. בהפגנה שהיתה בכיכר, בתקופה שבה עוד קראו לו "כיכר מלכי ישראל", העדפנו לצאת לסרט. כשחזרנו הביתה והפעלנו את הטלוויזיה הסתבר שירו ברבין.

אני לא מת על הפגנות אולי בגלל שאני לא מת על מקומות שיש בהם שנדיבריליון אנשים. אבל כנראה שלכל אחד יש את נקודת השבירה שלו ודוח וינוגרד הוא נקודת השבירה שלי. עופר שלח כתב לפני כמה ימים:

אם אחרי דוח כזה אהוד אולמרט יישאר להישאר ראש ממשלה, הציבור והמערכת הפוליטית בישראל אינם ראויים למערכת דמוקרטית.

אני מסכים.

ללא קשר לחלופות ולשאלה האם אני אוהב אותן או לא, ועדת וינוגרד עושה הכל חוץ מלבעוט לאולמרט בישבן. את הבעיטה הזו צריכים האנשים שחיים במדינה הזו לתת. זו אחת החובות האזרחיות שמוטלות על אזרחים במדינה דמוקרטית – להציג את עמדותיהם בפני הנבחרים ולא רק במעמד הקלפי. אם הם לא מנצלים את הזכות הזו, ואפילו לעתים רחוקות, הם לא מנצלים את אחת האפשרויות הכי חשובות שמציעה השיטה הדמוקרטית.

אני חי במדינה הזו ונמאס לי.
הערב, 20 שנה אחרי ההפגנה האחרונה שלי, אני עולה על רכבת לתל-אביב ובא להפגין.
אשמח אם תצטרפו.

30 מחשבות על “הפגנה. כן חשוב על מה.

  1. כל הכבוד, יובל. כן ירבו. (עדיין מחפש מישהו שיקזז אותי בהפגנה כי אני לא אוכל להגיע)

    כששמעתי שקדימה החליטה שהיא עומדת מאחורי אולמרט ושהוא עכשיו רוצה לפטר את לבני, כי היא היחידה שאמרה את דעתה בנושא (שהיא גם דעתה של רוב המדינה), פשוט לא האמנתי.
    כששמעתי שפרץ החליט שלא להתפטר ואפילו לא הגיע לישיבת הכנסת המיוחדת בעניינו, עוד יותר לא האמנתי.

    שיאים חדשים של חוצפה, תאמין לי.

  2. אני חושב שההפגנה האחרונה שלי הייתה לאחר רצח רבין.
    הפעם אני לא מתכוון לוותר. חיפה או לא – אני מגיע.

  3. אקס (5), אני אעתיק את התגובה שלי לפיטנגו של חייש לפה כי אני חושב שזה חשוב:

    אתה התנגדת ליציאה למלחמה והעם לא היה איתך. תאמין לי שגם עכשיו העם לא איתך. כל מה שכולם מתרעמים נגדו זה שלא ניצחנו, לא העובדה שיצאנו למלחמה.

  4. אני לא יודע למה, או בעצם אני כן יודע למה, אבל חייש צודק במה שהוא אומר, כמו גם עומר. האזרחים תמכו במלחמה, הם תמכו בקבלת ההחלטות של הממשלה וכמו הממשלה "לא שאלו את השאלות הנכונות". אנחנו, כמו כולם, אשמים בה, ואנחנו באים להפגנה כדי להכות על חטא, לפחות לדעתי.

    אני לא בא להפגנה כי אני רוצה שאולמרט יתפטר, אני בא להפגנה כי אני רוצה שהעם יבחר ח"כים טובים יותר.

  5. יהונתן – זה שטויות במיץ עגבניות.
    שיטת המשטר בישראל היא שיטת יצוגית. אתה מצפה מהנציגים שלך לעשות את העבודה ומראש הממשלה על אחת כמה וכמה.
    הכי קל זה לומר "כולנו אשמים". נהדר, כולנו אשמים אז אפשר לא לעשות כלום ולהתבייש בפינה. ואולמרט? הוא כמוני וכמוך, למה הוא אשם יותר ממך. שטויות במיץ.
    אני לא אשם כמו אולמרט. לי אין הערכות מודיעין אני לא מקבל החלטות, אני לא יושב עם הרמטכ"ל ואני לא אחראי לשלומה של המדינה. זה מקום העבודה של אולמרט, לא?
    כיום, כאשר ברור שהאיש לא ביצע את עבודתו, כאשר לאיש יש תמיכה של משהו כמו 3% מהציבור, הגיע הזמן לשלוח אותו לחפש עבודה אחרת.

  6. נכון,
    אתה לא אשם "כמו" אולמרט כי אין לך הערכת מודיעין; אתה (ולא בדיוק אתה, אלא כל הציבור) בחרת באולמרט למרות שידעת שהוא בעייתי ולמרות שידעת שהוא לא כשיר לנהל מדינה. זו הבעיה.

    אני לא אומר שאולמרט בסדר. הוא אחד מראשי הממשלה הכי לא ראויים שהיו לנו (אחרי ביבי, כמובן) והוא לחלוטין צריך ללכת הביתה.

    ועומר,
    אני לא חושב שאנשים הולכים להפגנה כי הפסדנו במלחמה. כולם ידעו שהפסדנו ביום שהמלחמה הסתיימה. אז יצאו לכיכר כדי לקרוא להקמת הועדה, לא להתפטרות.

  7. יהונתן

    לא אמרתי שרק עכשיו נזכרו בזה שלא ניצחנו (אני באמת לא חושב שהפסדנו) אלא שעד עכשיו הציבור לא חושב שהמלחמה לא היתה מוצדקת. הציבור הולך להפגנה לא כי לא ניצחנו, אלא בגלל שאולמרט ופרץ לא לקחו אחריות כמו שהדו"ח רמז בצורה מאוד לא עדינה והתפטרו. אם היינו מצליחים "לנצח", עדיין הדו"ח חמור והיה עליהם להתפטר כמו במקרה דו"ח ועדת אגרנט.

  8. יובל, אתה אשם. לא אשם כמו אולמרט שלו כן היו דו"חות מודיעין, ושאחראי על בטחונה ושלומה של מדינת ישראל.
    אבל כן אשם כמו אזרח שבחר שלא להפעיל אחד מהכלים האלמנטרים שלו, כלי שאתה עכשיו זועק במלוא גרונך לטובת השימוש בו. למה לא יצאת לרחוב כשמשהו היה רלוונטי? למה לא יצאת לרחוב כשחיפה וביירות הופגזו? כי אז הכול נראה לך סבבה. צה"ל מנצח, הכול בשליטה. אז אולמרט הוא מנהיג מופקר, ואתה אזרח מופקר.

  9. גם אני ברכבת

    אגב, עומר, אני יודעת איך מתקזזים בהצבעה, אבל איך מתקזזים בהפגנה?

  10. חייש – בזמן שהתותחיםם רועמים וכל העודות לא ידועות היה קשה לצפות שמישהו יתחיל לפעול. אולי הייתה הזנחה מצד הציבור שאיפשר לנבחריו לטעות כל כך הרבה מבלי להגיב בצורה משמעותית, אבל עכשיו אפשר לתקן. עכשיו יש דו"ח של ועדה מיוחדת עם גישה לכל הנתונים שמודיעה קבל עם ועדה שהיו טעויות וכשלונות חמורים. עכשיו הציבור מבין את חומרת המצב ועכשיו אפשר לעשות שינוי גדול וחזק בעוצמה שלא נראיתה בזמן האחרון.

  11. יהונתן צודק.
    כולנו רצינו שיורידו את תקציב הביטחון. רובנו לא הולכים למילואים, ואלה שהולכים מציקים לצבא הסדיר, ולכן הצבא הדיר אמר "אוקי אני לא אאמן אותם".
    ונניח יבוא ביבי/ברק/איילון ואולי אפילו ציפי לבני (רגע היא לא באשמים?) זה יהיה אחרת?
    הלא אם תהיה עם היד על הלב, כולנו חפיפינקים ואף אחד לא היה מנהל את זה יותר.

  12. חייש – אתה יודע שאתה מוציא שם רע לאלוהים-יודע-איזה-זרם-אתה-מייצג? דבר יפה – אנחנו פה ענייניים ולאף אחד אין משהו אישי נגדך. תרגע. תרבות דיון.

    בלונדינית – מישהו שלא היה לו חשק ללכת, אבל ילך כי יש בנאדם אחר שהיה לו חשק, אבל שלא יכול להגיע.

  13. ליאור, למה אני ושכמותי כן יכולנו לפעול, מה, מישהו לחש לי בלילה במיטה שמדובר באיוולת שאין כמותה? לא. הציבור, באופן גורף, חושב שהפעלת כוח היא לרוב רעיון טוב, ולכן גם הפעלת הכוח הזאת התקבלה בברכה, או לכל הפחות בהשלמה. עכשיו יש דו"ח, ומה שהיה ברור לכל בר-בי-דעת הפך לרשמי, ואנשים קוראים ליציאה לרחובות. אז דבר ראשון, מדובר בגישה צבועה שמבדלת את מתלהמי העבר ממי שהלך ופעל על פי רוחה של אותה התלהמות. דבר שני, אין שום אלטרנטיבה סבירה מאחורי הדרישה להדיח את אולמרט. הוא חדל אישים, ומי שיחליף אותו יהיה ביבי חדל האישים, או ברק חדל האישים. שניהם היו יכולים לצאת לאותה המלחמה אם באותו הרגע זה היה משרת את האג'נדה הפוליטית שלהם לאותו החודש.

  14. חייש- היציאה למלחמה הייתה מוצדקת. זו הייתה מלחמת ברירה, בה ישראל יצאה למתקפה כאשר חטפו לה חיילים. חיזבאללה בנה רשת מחילות באיזור, נערך עם טילים וחימש את חייליו לשעת הש', וזו הגיעה. ככל הנראה היא הייתה מגיעה במוקדם או במאוחר (ויש אומרים שכבר עובדים על סרט המשך בקרוב).
    המרמור בעם הוא לא על עצם היציאה למלחמה אלא על התנהלותה הרופסת והלא-אפקטיבית, הטיפול הכושל בעורף, והפקרת המילואמיניקים. על זה צריכים לשלם המנהיגים וכל הנושאים בתפקידים האחראים לכך: הרמטכ"ל היוצא, ראש הממשלה, שר הביטחון, אלופי פיקוד ועוד. מי שכשל צריך ללכת.
    אני שמח שבזמן המלחמה נתנו לצה"ל לנצח. אבל הוא לא עשה את זה. וגם זה לא ממש מדויק, כי בערוץ 10 למלש, לא חסכו ביקורת מאף אחד גם בזמן המלחמה.

  15. אני מגיע להפגנה.
    תמכתי ביציאה למלחמה אחרי שהחיילים נחטפו משטחנו. הפסקתי לתמוך בה אחרי 3 ימים, כאשר ראש ממשלת לבנון התחנן להפסקת אש, ובינתיים רוב הטילים ארוכי הטווח של החיזבאללה כבר חוסלו.
    אז התחלתי ללכת להפגנות נגד המלחמה. הפגנות של השמאל הרדיקלי בלבד. זה לא ממש עזר, אבל לפחות הרגשתי שאני עושה משהו, שיש גם דעה אחרת בישראל.

  16. טוב, לאור ההצלחה של ההפניה הקודמת, קבלו הפנייה חשובה לא פחות לפוסט החד של ספוטניק
    זהו. יותר לא תקבלו.

    רק דבר אחד קטן שאני אוסיף מטעם עצמי: ההפגנה היום היא לכאורה וכאילו ועלאק על כיצד יראו פניה של המלחמה הבאה. ואני הרבה יותר מתעניינת בכיצד יראו הדיונים על הסדר הקבע ועל קבלתה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל.

    זהו.

  17. "יישאר להישאר"?

    אם התגובה הזו תוביל לתיקון שגיאה (!) בגלוב (!!) זה יהפוך אותי רשמית לחלק מהבלוגוספירה.

  18. המגיב הידוע, שים לב שהטעות היא במקור. היו"ר בסך הכל עשה קופי פייסט, מה עוד שכידוע הוא אף פעם לא טועה*.

    וחוץ מזה, אני לא יודע איך לבשר לך את זה, אבל בין אם השגיאה תתוקן ובין אם לאו, עצם התגובה הזאת כבר הפכה אותך לחלק מהבלוגוספירה. אני יודע שאלה בשורות לא קלות, אבל תשתדל להחזיק מעמד, כולנו היינו שם.

    *טוב, בסדר, הוא כן טועה לפעמים, אבל הוא עושה את זה באותה תדירות שבה בנרג' לא טועים**.
    **טוב, בסדר, לפעמים אפילו בתדירות קצת יותר גבוהה, אבל הוא עושה את זה בחינניות***.
    ***טוב, בסדר, אתה רוצה שיפטרו אותי?

  19. ובכן, אני את שלי אמרתי.

    אני מאמין שרוב האנשים שהיו שם הערב הגיעו בגלל כל הסיבות הלא נכונות, ובגלל אותה התלהמות עיוורת שהובילה אותנו למלחמה הזו מלחתחילה.

    אני חושש שהעם הזה מאבד כל רצון חופשי.

  20. סליחה אם אני מחרחר ריב מדון ודם. אבל היציאה למלחמה, או לפחות תגובה מאוד מאוד קשה, היתה מוצדקת. עם כל הכבוד לרצון בשלום שלווה ואחווה (והעובדה שאנו לא עושים די כדי להשיגם), למטבע יש שני צדדים. ובמקרה של חיזבאללה בעיקר, אין שום סיבה what so ever שהם ישמשו בנו כקרדום לחפור בו מלוכה על ארץ הארזים.

    הבעיה היתה באופן הניהול הכושל, מרמת אולמרט ועד רמת הקצינים בדרג הביניים. הבעיה היתה שבגלל הכיבוש/ הלחימה מול מחבלים/לוחמי חופש/עימות נמוך עצימות, שכחנו מה עושים מחוץ לשטחים.

  21. הייתי בהפגנה !!

    זו ההפגנה הראשונה שבה הייתי אי פעם. אני מאוד גאה בעצמי על זה.

    גם הסיפור שלי עם ההפגנה הזו (שהיא הראשונה שבה השתתפתי אי פעם) מעניין:

    אני מניח שהיו בעבר הפגנות מסוג זה שהאמנתי בהן, אבל אף פעם לא חשבתי ללכת. לא יודע למה, לא זוכר למה.

    להפגנה הזו לא החלטתי ללכת. _היה לי ברור_ שאני הולך אליה. ברור לחלוטין. זה היה פשוט משהו שחייבים לעשות, ולא חשבתי שאפשר אחרת. זו הרגשה מאוד טובה.

    גם לא דיברתי עם אף אחד על זה, לא ניסיתי לשכנע, והדוח של וינוגרד לא ממש מעניין אותי. עבורי, זה כל כך פשוט, שלשכנע מישהו שלא מאמין בזה שאהוד אולמרט צריך לעוף בגלל מה שקרה במלחמה זה כמו לנסות לשכנע מישהו שלא מבין מה רע בלהרוג אנשים.

    יובל, משהו בשבילך:
    זה כמובן חלק בלתי נפרד מראיית העולם שאני מאמין בה, עליה כבר כתבתי לך: היכולת להבחין בין טוב לרע, בין נכון לשגוי, בין עיקר לטפל. חבל מאוד שהגענו בארץ למצב שאנשים מתקשים לגבש לעצמם עמדה חד משמעית ולפעול לפיה.

  22. אה, ובניהול כושל יש להחשיב גם את ההפקרה המוחלטת של העורף, התחמונים של האוצר כדי לא להכריז משק לשעת חירום, התחמונים כדי לא לקרוא לזה מלחמה. ועוד הרבה הרבה דברים.

    וירון, בתור מי שעוד עושה מילואים, אני יכול להגיד לך למה אנחנו "מציקים" לצבא הסדיר. כי מביאים אותנו פעם אחר פעם למשימות מיותרות. מורידים הוראות סותרות ולא עושים איתנו שום דבר מועיל. ואני עוד עושה מילואים במשטרה צבאית. שלא לדבר על החישוב של כמה עולה להביא מילואימניקים לעשות עבודה שסדירים לא רוצים לעשות.

  23. עודד, אני מסכים איתך ורוצה להוסיף:

    כל אלה שחושבים שאין צורך לקצץ בתציבי הצבא טועים לדעתי. הצבא לא נכשל כי חסר לו כסף, הוא נכשל כי הוא נוהל בצורה גרועה.

    רוצים דוגמה? בבקשה:
    אני, כמו רבים אחרים, משרת בפיקוד העורף. מאחר שבדרך כלל (כמה מפתיע) לא נופלים פה בניינים על ימין ועל שמאל, במשך שנים היו קוראים לי ולעוד אין סוף אחרים כדי לעשות מה? נחשו?
    -שמירות בבסיסי צבא ובישובים. ושימו לב: אני והשומרים שאיתי איננו קרביים.

    אז הצבא הדפוק הזה היה מבזבז סכומי עתק על משימות _שהוא_ צריך לבצע, ושאין כל קושי למצוא כוח אדם שיבצע (כל גו'בניק בסדיר יכול לעשות את זה, וכאלה לא חסרים).

    אבל בעוד את השמירות האלה הוא היה קורה לנו לעשות כמעט כל שנה, את האימונים בחילוץ והצלה הוא הפסיק כמעט לגמרי. למה? כי אין כסף.

    ומתי הצבא הזה הפסיק לקרוא לנו לעשות את המשימות האלה של השמירה? נכון, ניחשתם. רק כאשר לא נשאר מספיק כסף גם לזה.

    אתם מבינים עם מה יש לנו עסק? עם צבא דפוק ומרושע שמעדיף לבזבז מיליארדים גם לו וגם למשק האזרחי כדי להעסיק אנשי מילואים בתפקידים שאין בינם לבין מילואים שום קשר, רק בגלל שהמנווולים שם יוכלו להגן על החברים בחונטא שלהם. טוב שהוא לא קורה לאנשי מילואים כדי לעשות עבודות רס"ר (אופס, רגע, אני זוכר שגם את זה הוא היה עושה פעם (בחיי, אני לא ממציא את זה)).

    הצבא דפוק כי הוא נוהל באופן כושל. בין זה לבין קיצוץ אין שום קשר. הצבא הוכיח שהוא לא מסוגל לנהל את עצמו, והדעה שלי היא שדרוש לו מבקר חיצוני, אזרחי. אי אפשר לסמוך עליו או על הפיקוד שלו. בסך הכל, מה שנכון באזרחות נכון גם בצבא. מאחר שהצבא אינו גוף שמושתת על עקרונות של רווח והספד, אי אפשר לסמוך עליו שיספק את התוצרת. דרושה בקרה חיצונית וצמודה.

  24. יונתן אורלב:מה שתיארת זאת חלק מהבעיה. הג'ובניקים אומרים "למה אתם מזמנים לכאלו שטויות?". אז לא מזמינים אותם, ואז הקרביים אומרים "רגע למה רק אותנו? גם בסדיר היה לנו יותר קשה וגם במילואים רק אנו". זה די מסביר את בעיית המילואים בארץ. וכן, זה לא קשור לשום תגמול כספי. נראה לכם ש האלף או אלפיים שקל נוספים בשנה יגרמו לחיילים קרביים לבוא יותר למילואים? בשורה התחתונה העם רוצה לשלם פחות על ביטחון, ולא מוכן לתת כתף (זה מתאים לכל רכישה שאנו עושים. "מה נצא פריירים?"). כל ראש ממשלה אחר היה גם נכשל, לא סתם ברק ושרון ניסו להוריד את הלהבות בלבנון ולא להגיב.

  25. ירון, אני לא מסכים איתך. מה הקשר? מה שאתה אומר זה שצריך להכות ברגל כדי להקל על הכאב בייד. אם לא צריך אנשי מילואים, לא צריך לזמן אותם.

    אשר לקרביים, הם צריכים (כמו הגו'בניקים) להיות מזומנים רק לצורך אימונים. לאלה שחייבים צריך לשלם. לא עוד אלף או אלפיים לשנה, אלה אלפיים או שלושת אלפים לתעסוקה. וזה, ביחד עם מתן ציוד צבאי ראוי, יחזיר להם את המוטיבציה.

    ואתה גם טועה לגבי ראשי ממשלה: לא מעניין אותי מה היו עושים ראשי ממשלה אחרים. מעניין אותי מה עשו השלישיה הנוכחית. והשלישיה הנוכחית יצאה למלחמה עם צבא חסר יכולת, מפקדים שאינם יודעים לפקד, קונספציה שגויה (שחיל האוויר יכול לחסל את המשגרים), ועורף מופקר. להזכירך, זאת הייתה מלחמת ברירה. הם היו יכולים להמתין.

    במדינה נורמלית, הם צריכים היו לעוף מזמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *