בכיין נולד

הפוסט הראשון שכתבתי אי פעם עסק במחאתה של מיטב הציונות הדתית נגד החלטת הזכיינית קשת לשדר את "ארץ נהדרת" דווקא בערב שבת. לכן ציער אותי מאוד לגלות שלמרות ההדים הרבים (שלא לומר הסערה הציבורית, שלא לומר: נו, היו כמה אנשים שהכרחתי אותם לקרוא את זה ובתגובה נדמה לי שהם אמרו משהו כמו: "וואלה") אותם עורר הפוסט בזמנו, גם בסוף השבוע האחרון, כאילו לא למדנו דבר, יצא אחד מחרדיי המחמד של התקשורת הישראלית (ידידיה מאיר: כאן) במתקפה על החלטתה של אותה זכיינית לשדר את "כוכב נולד" ביום שישי בערב.

כשמנסים לנתח את הלוגיקה שעומדת מאחורי הטיעונים הללו התוצאות שמתקבלות הן תמיד עגומות במיוחד. בהנחה שאף אחד מן הכותבים הללו לא תובע לבטל את שידורי הטלוויזיה בשבת (והם לא תובעים זאת) לא ברור מה לשיטתם אמורה בדיוק לעשות קשת עם שעות השידור שלה בסוף השבוע. "כוכב נולד היא כבר מזמן לא רק תכנית מציאות" כותב מאיר, "ארץ נהדרת היא לא סתם תכנית", כתב בזמנו קובי אריאלי, אז מה בעצם הם מצפים מקשת לעשות, לשדר בשבת רק תכניות שהן כן סתם?

ואולי בעצם הלוגיקה של מאיר שייכת בכלל לתחום הגשמי והתועלתני? "אף אחד לא מצפה מקשת שלא תפגע בקדושת השבת", הוא כותב, "אבל תמוהה מאוד הפגיעה החמורה בקדושת הרייטינג". הבנתם, מאיר בכלל דואג להכנסותיה של קשת. הזכיינית אמנם מעסיקה מחלקת מחקר שלמה שזה תחום עיסוקה, אבל אני בטוח שמאוד יתרגשו שם למקרא אבחנותיו המקצועית של מומחה בענייני מדרוג בסדר הגדול של מאיר.

המבוכה רק גוברת כשמסתבר שאפילו לטענה היחידה של מאיר שאולי אפשר היה למצוא בה איזשהו היגיון – שידור התכנית בשישי מונע משומרי השבת להשתתף בתחרות ולפרוץ לתודעה הציבורית – אין למעשה כל בסיס. בשנה שעבר השתתף בתכנית דוד סלם שומר השבת. השנה, כבר בתכנית הראשונה, עלה לשלבים הבאים צעיר חובש כיפה, וכמו שמצוין בתגובתה של קשת בסוף טורו של מאיר, גם בעבר וגם בעונה הנוכחית "מצאה ההפקה פתרונות יצירתיים לשילובם המלא של כל המתמודדים". בנוסף לכך, גם מהצופים הדתיים לא תישלל זכותם האלוהית לשלוח סמס למתמודד האהוב עליהם, שכן ההצבעה תיסגר רק אחרי צאת השבת.

מתוקף אמונתם האישית, המבוססת על פרשנות מוזרה על פיה צפייה בטלוויזיה היא בגדר עבודה (אני, אגב, מוכן לאמץ את הפרשנות הזאת בשתי ידיים, זה כבר יראה לכל אלה שטוענים שבתקופה האחרונה אני כל הזמן מתבטל) גוזרים על עצמם אנשי המגזר הדתי ניתוק מהמרקע במהלך סוף השבוע. זאת כמובן זכותם המלאה, אבל עושה רושם שהם ונציגיהם בתקשורת לא מסתפקים בכך. מילא שהם נאלצים לשבת סביב השולחן ולשיר שירי שבת "בלי שצדי צרפתי יחווה את דעתו על איכות הביצוע", כלשונו של מאיר, אבל למה שאר הציבור חייב ליהנות מתכניות מוצלחות כל-כך (לשיטתם) בזמן הזה? קשת לא יכולה לגלות קצת חמלה יהודית ולתת לחילונים לצפות באותן שעות ב"שופטת מרגול"?

בסופו של דבר לא נותר למאיר אלא לעבור לחליפה של האיומים. בעבר אולי נהגו אנשים מסוגו לאיים בחרון אפו של אלוהים, ואתם אכן יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאם בעתיד יתרחש חלילה אסון כלשהו שקשור בכוכב נולד, לא יעברו יותר משתי דקות עד שימצא הרב שיסביר שהוא נובע מכך שהתכנית שודרה בערב שבת, אבל מאיר הוא מודרני ומתוחכם בהרבה. "אם 'כוכב נולד' הייתה משודרת במועד הקדוש הזה כבר מהעונה הראשונה", הוא כותב, "לעולם לא היו מתגלים יהודה סעדו, שי גבסו ואפילו לא נינט, שומרת השבת". אז קודם כל, זה, כאמור, פשוט לא נכון עובדתית. ושנית, זאת אמורה להיות דוגמה למשהו רע?

18 מחשבות על “בכיין נולד

  1. אני אומר מצויין- שאת כל הזבל ישימו בשישי בערב, ככה אני לא מפסיד מועדון לילה כשאני יוצא למועדון אמיתי 🙂

  2. יש שני דברים שאני לא מבין: 1. אתה מביא את מועדון לילה כדוגמה לתכנית שהיא לא זבל? ו-2. מה, מכניסים אותך למועדונים? (טוב סתם, מרמ, צוחקים איתך).

  3. המשפט הראשון גרם לי לחשוב שהפוסט עוסק בהחלטה של שטרן לא לאפשר להסדרניקים לשרת (שנה וחצי) ביחידות מבוקשות כמחלקות הומוגניות, והתגובה האיך נאמר, בכיינית משהו וצבועה הרבה, של המגזר.
    אבל כוכב נולד זה גם חשוב.

  4. ג'וני – מה יש לאנשים ממועדון לילה? אני דווקא אוהב לכבות את המוח ולראות את מיה דגן מקפצת לי על המרקע.

    אגב, אני מבסס את זה על ניחוש בלבד, אבל התוכנית לא מצולמת בימי חול? מה היה גורם לנינט, גבסו וסעדו לא להופיע אם זה ככה? זה שהשידור הראשון מתבצע בערב שבת?

  5. צפיה בטלוויזיה בשבת איננה, כמובן, עבודה. אבל הדלקתה נחשבת לכזו משום שמדובר במוצר חשמלי. לא ממש ברור למה הנפת מתג היא עבודה: יש רבנים שטוענים שמדובר בהדלקת אש, מה שאומר שאין להם מושג איך העסק עובד, ושמעתי גם את הטענה (המקבלת נקודות על יצירתיות) שהפעלת מכשיר חשמלי פירושו בניית מעגל חשמלי, ובנייה אסורה בשבת.

  6. ג'וני, סופסוף, וועוד פוסט על דת! הידד!

    מרמ, מועדון לילה זה זבל. ממש זבל.פעם הייתי אצל חבר שלי ונשארתי אצלו בשישי עד מאוחר, מסתבר שלו ולעוד שני חברים טובים יש ערב חברים כל שישי, ובו הם בין השאר צופים הבמועדון לילה וארץ נהדרת. יצא לי אז לראות את התוכנית הזאת, מה אני אגיד, היה בא לי להקיא. פאנל של סטאנדאפיסטים שלא תמיד יש להם פאנצ'ים מוצלחים[למרות שזה ברור לכ העולם שיש להם זמן מראש להכין את הפאנצ'ים, זה לא פאקין אלתור], יש כל מיני קטעים עם אנשים בחליפות של בובות שרוקדים. מה דה פאק? תראה, התוכנית הזאת גרועה מכל כך הרבה סיבות, אבל אין לי כוח לפתוח את תיבת פנדורה[הפה שלי] כי כשאני פותח אותה יוצא כל הג'ורה. ואני לא רוצה שכאן בגלוב יחשבו שאני מבקר חריף, אני אוהב את התדמית שלי כה Town's Fool.

  7. עומר, בשלבים היותר מאוחרים של התכנית חלק מהעניין הוא שהמתמודדים מופיעים בשידור חי. אם התכנית משודרת בימי שישי, אז המתמודדים צריכים להופיע ביום הזה.

    יוסי, בפועל ברור שעצם הצפייה בטלוויזיה בשבת הוא אסור, כי אם העניין היה רק ה"הדלקה" עצמה, אז לא הייתה צריכה להיות שום בעיה לעקוף את זה. למשל: להפעיל את הטלוויזיה לפני כניסת השבת ופשוט לא לכבות אותה, או פשוט לתכנת את הוידאו מבעוד מועד, אבל עד כמה שאני מבין כל הפתרונות האלה אסורים על פי הפרשנות המקובלת. אגב, אני מקווה מאוד שכמו ההדלקה, גם זיפזופ באמצעות השלט נחשב לעבודה.

  8. זה כבר מזמן לא עניין הלכתי, רק התירוצים הלכתיים. אצל 95% מהאנשים הטלויזיה ממילא דלוקה כל הזמן (ואני מתכוון ל-standby כמובן, עם האור האדום הקטן), ולכן הפעלת הטלויזיה אינה הדלקה, ואינה אש, ואינה בניית מעגל חשמלי.
    אני טוען שכל העניין הוא התחרות הפנימית של הדתיים בישראל, מי יכול להיות יותר קיצוני. זו בדיוק הסיבה שציבורים שלמים בישראל לא מייחסים שום חשיבות להכשר הרבנות הראשית, ורוצים רק הכשר אחר המקובל עליהם. זה קיים גם בעוד תחומים – קהילות או חסידויות שגוזרות על עצמן החמרות שונות ומשונות שאין להן שום אחיזה הלכתית, או איזה פלפול דחוק שהמציא האדמו"ר או המר"ן כדי להוכיח שהוא יותר אדוק מהחסידות היריבה.
    ולכן אין אף אחד שמוכן להודות בפומבי שהוא צופה בטלויזיה בשבת, אפילו אם אין בזה בעצם שום עבירה. זה לא עניין דתי אלא חברתי. ובגלל הקונבנציה החברתית שהם גיבשו לעצמם, כל שאר העולם צריך להתיישר לפיהם.

  9. לא זוכר מי כתב, אבל במעריב (עוד מישהו שם לב לעובדה שהעיתון הזה הולך ומשתפר?) פורסם מאמר שמדבר על האישור של הרבנים הציונים-דתיים לעלות להר הבית, כמעשה המקורי הראשון של היהדות הדתית שאימצה את הציונות, הקימה התיישבות עובדת, עשתה את העבודה המלוכלכת של התיישבות בשטחים, והשתלבה בקצונה הצבאית. צריך להוסיף לרשימה גם "שלחה מתחרים לכוכב נולד".

  10. ג'וני, צר לי לאכזב, אבל המלאכה שאוסרת כל שימוש במכשירי חשמל היא דווקא המלאכה שעובדים בערוץ 2 כדי שתוכל לראות את התוכנית.
    הפסיקה באה מתוך דיון הלכתי על ביצה שבושלה בשבת, שאסורה לא רק על המבשל, אלא על כל יהודי ולפי רוב הפוסקים גם אחרי צאת השבת הביצה הזו אסורה. ועכשיו תהפוך את הביצה ל"כוכב נולד".
    בעיקרון יש גם בעיה עם כל החשמל הזה שזורם אליך הביתה בזכות העבודה של עובדי חברת חשמל בשבת. אבל בשביל זה יש להם קומבינה.

  11. ברק – הנימוק הזה אולי שווה דיון אבל הוא לא מכסה, נאמר, DVD. את הסרט לא צילמו בשבת ולא יצרו את הדיסק בשבת (נאמר שזה סרט ישראלי). מותר לראות סרט בשבת?

  12. אוי לא, התחילה הקשקשיאדה על כוכב נולד, על כל גווניה.
    חברים, בחייכם, שומרי שבת עושים דברים אחרים בשבת. לא מתפלפלים במעגלים חשמליים. זה נועד כדי שנקדש את השבת, כשמה כן היא, לשבות ממעש ועבודה, ונקדיש את מחשבתנו ומרצנו לדברים שמעבר וגו'.
    הזנתם את הדיון יותר מידיעות על חיטוטי האף של איזה רב. נו ברצינות.
    ג'וני- ידידיה מאיר הוא פרובוקטור מחמד, אני לא מוצא לינק עובד לטורים קודמים שלו, אבל לא באמת צריך להתייחס אליו כאיש מייצג.

  13. מועדון לילה מצחיק אותי. יש בעיה עם זה? זדיינו כולכם!

    וכמה דברים לגבי טלוויזיה בשבת- אני מכיר שני טיעונים, שניהם הוזכרו פה:
    1. הדלקת מכשיר חשמלי סוגרת מעגל חשמלי עם חברת חשמל, את הגנרטור של חברת חשמל מזיזה טורבינה שמסובבת על ידי קיטור שמחומם על ידי אש. את האש הזאת מזינים ואסור להזין אש בשבת וזו החטאה ולכן שימוש בחשמל אסור בשבת. כמובן שזה גם אוסר להדליק את האור ולהשאיר אותו או להשתמש בשעון שבת, אבל לחברת החשמל יש הסדר שגויים (כלומר דרוזים וערבים) וזינו את האש או שכל העסק יהיה אוטומטי (תלוי בתחנת כח) אז זה לא באמת בעיה.

    2. האנשים בערוץ 2 עובדים בשבת, גם בתוכניות מוקלטות, טכנאי השידור עובדים כשהם עורכים את לוח השידורים ואת מבזקי הפרסומות, זו החטאה ולכן אסור לצפות בטלוויזיה בשבת. לכן ר"ש, תיאורטית ניתן לצפות בDVD בשבת, אבל יש כאן עניין של מראית עין- אם אדם שידוע שהוא שומר מסורת צופה בDVD בשבת הוא עשוי לחשוב שמותר לצפות בטלוויזיה בשבת. (ויש בגמרא פסיקות שמראית עין חשובה כחטא).

  14. ג'וני,
    הסיבה האמיתית שכל הנושא הזה עלה, הוא שאנשי התקשורת הדתיים (נכון, לא כולם), משמשים כשליחי ציבור של הציבור שממנו הם באים. וכיאה לש"צ הם מביעים בקול את מה שהם שומעים ברחוב. ואם תזכור שבקרב ציבור שומרי השבת יש רבים שחיים "בעולם שלנו", ורואים טלוויזיה ופוגשים אנשים חילונים וחולקים את עולמם התרבותי. שומרי השבת האלה רוצים לראות "כוכב נולד" ו-"ארץ נהדרת" כי זה מה שמדברים עליו ביום ראשון בעבודה, והם מרגישים לא שייכים.
    אנשי התקשורת הדתיים מביעים את רחשי הלב האלה בקול.
    אתה יכול להביע תמיהה (מוצדקת), למה כל-כך הרבה אנשים מתרגשים מ-"כוכב נולד", אבל הרתון הזה של שומרי השבת, די מובן.

  15. טימבקטו, אני לא יודע עד כמה העניין שהזכרתי מייצג חלק גדול מהחברה הדתית (אם כי אני מניח שהוא נוגע לחלק לא קטן), אבל התייחסתי אליו כתופעה, לא רק על סמך הטור של ידידה מאיר (שאני לא חושב שהוא פרובוקטור, למרות שאני מניח שהקישור שחיפשת בעניינו הוא לטור שבו הוא כתב על המימונה), אלא גם על סמך התייחסות דומה של קובי אריאלי, וגם על סמך עצומה בעניין שאורגנה בזמנו (שאני מודה שאין לי מושג כמה אנשים חתמו עליה בפועל).

    אורי, אתה כותב "שומרי השבת האלה רוצים לראות 'כוכב נולד' ו-'ארץ נהדרת' כי זה מה שמדברים עליו ביום ראשון בעבודה…", ואני מסכים איתך, וזאת גם בדיוק חלק מהנקודה שלי.

    כשמאיר ואריאלי כותבים על הנושא הזה זה בעצם מה שמניע אותם. הם היו רוצים לראות את התכניות האלה והם מתבאסים שהם לא יכולים. אבל את זה הרי לא נאה להם לכתוב, וכשמצד שני הם גם לא מעזים לדרוש שלא תהיה בכלל טלוויזיה בשבת, הם מסתבכים בלוליינות לוגית מגוחכת, ועל כך כתבתי.

  16. מה זה כוכב נולד?
    אחרי 4 שנים שהטלוויזיה מחוברת רק לDVD אני שמח לומר שהחיים הרבה יותר יפים ויש הרבה יותר זמן איכות…
    חדשות יש באינטרנט…
    סרטים וסדרות שרוצים בDVD ובעיקר יש הרבה חיים….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *