ולכן הציבור יישלם

קטן, לא שווה יותר מדי, וראוי להתעלמות. לא, לא "הדבר הגדול הבא", אלא מטבע 5 האגורות. לבנק ישראל נשבר ממנו, וסקר (איך אפשר אחרת) של מכון דחף (שבממוצע אינו טועה) קבע ש-80% מהציבור לא רוצים לראות אותו בארנק. הבנק אף הגדיל לעשות וציין כי לא רק שעלות ייצור המטבע היא מוגזמת, 16 אגורות, אלא שאף אחד לא מעוניין לקבל את המטבע, אפילו לא מדחנים.


5 אגורות. בעת הצילום לא נעשה שימוש בדרכמות.


פעם, לא ממש מזמן, היה פה מטבע של אגורה אחת, וגם אותו לא רצו לקבל, וכך הוא הלך לעולם שכולו היתוך. עכשיו מטבע ה-5 אגורות הוא הבא בתור, דחוי ומיותר. אם הייתי מטבע 10 אגורות, הייתי מטפלת באופן מיידי בביטוח החיים שלי. מדינה זקוקה גם למטבעות קטנים, גם כחלק מהכבוד למטבע (וכן, זה דורש ממוכרים וקונים לתת ולקבל עודף מדויק) וגם כחלק מיחס הוגן לצרכנים. ביטול המטבע מחזק את עיגול המחירים האגרסיבי שלא לטובת הצרכן, שמתבצעת כמעט בכל מקום: אם כיום תגי המחיר מכריזים על 9.99, לא אתפלא אם בעתיד הם יצנחו ל- 9.55 ויאפשרו למוכרים ליהנות מרווח נאה אפילו יותר. העיקר שרוב הציבור בעד ביטול המטבע.

22 מחשבות על “ולכן הציבור יישלם

  1. כשמשלמים באשראי אין שום עיגול מיותר… ואני אף פעם לא מוצא שימוש למטבע הזה (מלבד הפעמים שאני מגיע למכולת והחשבון יותא 24.35 או משהו כזה. אני בעד לבטל אותו ולבטל בנשימה אחת על תמחור של מוצרים צרכניים במכפלות של פחות מ-10 אגורות או לפחות להכריח מוכרים לעעגל את החשבון לטובת הצרכן.

  2. אני דווקא משתמשת בו. אני לא יודעת מה איתך, אבל כשאני הולכת בבוקר לקנות שתי לחמניות, אני לא משתמשת בכרטיס אשראי.

  3. אין באמת שימוש למטבע 5 אגורות, התשובה היא למנוע בעזרת חקיקה מהמוכרים למכור דברים שאי אפשר לשלם עליהם במזומן בעזרת המטבעות הקיימים.

  4. בדיוק MrM. תמר, אני רושם במכולת ומשלם באשראי בסוף החודש (חייב להתחכם). בכל מקרה, המטבע הזה תמיד מתנחל לי בארנק להרבה מאוד זמן עד שאני מוצא דרך להיפטר ממנו או שאני תורם אותו.

  5. אגב 5 אגורות, סבר פלוצקר כתב בבלייזר (אני קוראת בגלל המאמרים) שהגיע הזמן להיפטר מהשקל לחלוטין ולעבור לדולר. מה אתם אומרים?

  6. אני זוכר שהיתה מפלגה שרצה לבחירות לפני כמה שנים ובמשדרי תעמולה שלה ראו המון המון מטבעות של אגורה אחת.
    אחרי שהם קיבלו 23 קולות בבחירות ראיינו את מי שעמד בראשה והוא נשאל: מה הקטע עם האגורות? אז הוא הסביר שזה סמל לבזבוז הממשלתי כי באותה התקופה לייצר אגורה אחת עלה 2 אגורות (או משו כזה).
    העניין הוא שקודם זה היה אגורה אחת, עכשיו זה 5 אגורות – כאילו, מה נהיה?

  7. לא יודע מה איתכם- אני מוצא את עצמי משתמש ב10 אגורות הרבה. אני חושב שכבר חצי שנה בערך לא קיבלתי עודף 5 אגורות ואני לא רואה את עצמי משלם על משהו במטבעות של 5 אגורות.

  8. תמר כתבה פוסט?!

    תמר, המטבע צריך להתאים את עצמו לשוק הכללי. כיום אין הצדקה להמשך ייצור ואחזקת מטבעות של 5 אג', כמו שאין הצדקה לאגורה אחת, כמו שבשקל הישן לא היתה סיבה לתחזק חצאי שקל וכמו שזה הגיוני לייצר מטבע של 2 שקלים. זה לא משהו אישי.

    ליאור – אני מסכים במאה אחוז עם הקביעה הזו. לדעתי, צריך עפ"י חוק להפסיק את השטות הזו של הטעיית הצרכן עם מחירים שנקובים עם 99 או 95 אג' בסופם.

    אדר – עזבי דולר, בואי נעבור ישר ליורו. או ליואן הסיני. הוא חזק עכשיו. (וואו, יצא לי פה יובל דרור)

    יובל – נראה לי שלאחרונה כמות הזמן שהגלוב למטה עולה על כמות הזמן שהוא למעלה. מה קרה?

  9. הפוסט מעניין ומעלה שאלה חשובה מצידה של תמר. יחד עם זאת אני לא מסכים עם תוכנו ומוצא אותו מסורתי (שלא לומר דתי): פעם כשערך 5 האגורות או האגורה היה כזה שבאופן יחסי ערכו משמעותי ביחס למוצרי צריכה, אזי השימוש בו והפרקטיות שלו היו פונקציונליים מאוד למשתמש (הצרכן). היום, לאחר שנים של אינפלציה טבעית, ערכם של מוצרים שונה מערכם בעת יצור פס המטבעות דאז. זו אבולוציה (התפתחות) ממצב אחד למצב אחר.
    יש ממש באמירות מצחיקות כמו זו של מוסיף שאומר שבעוד זמן מה נאלץ להשתמש במטבע של 14 שקל. גם תמר מצביעה על כך שבקצב זה נצטרך לוותר על מטבעות העשר אגורות ואולי אפילו מעבר לכך. זה נכון – ומה בכך? מה רע בלהתפתח? להעביר מן העולם את אותם הדברים שכבר לא פונקציונליים לנו עקב חלוף הזמן ולהביא במקומם חדשים ומקלים? גישה מסורתית של כבוד למטבע ושימור היא גישה שלטעמי אין בה חן או נחיצות. השתחררו, השתחררו ישראל מגישותיכם האנכרוניסטיות והביאו לנו את האור.

    אני גם מציע שיובל יכתוב פוסט ארוך ומושקע בו הוא מתנצל בפני תמר על דבריו של מוסיף.

  10. למה לבטל ? אם יקר מדי לייצר אותו אז אפשר להפסיק את הייצור. תוך חצי מליון שנה רוב המטבעות ילכו לאיבוד (החצי השני נמצא אצלי בארנק ועושה לי כאבי גב, זה מטבע מיותר ברמות שאני קונה דברים שאני לא צריך במכונה רק כי היא מקבלת אותו, אבל תמיד חצי שעה אחרי מישהו יתן לי עודף).
    אדר – הוא לא המציא את הגלגל, יש כמה מדינות בדרום אמריקה שהחליטו לאמץ את הדולר (למשל פנמה, שקוראת לאותו שטר בדיוק בלבואה). יש לשיטה הזו חסרונות, למשל כאשר גרעון הסחר האדיר של ארה"ב מושך את המטבע שלה למטה, העדר יכולת מצד הממשלה להדפיס כסף (חצי חסרון) ופיחות כאשר מישהו אחר מדפיס כסף. אם כבר אז הצמדה ליורו עדיפה, כי כאן לפחות יש גוף עם התנהגות פיננסית אחראית.
    נ.ב. ילדה, יש לך אור ירוק לטפל במרמ.

  11. איש איננו שואל את עצמו מה קורה למטבעות המבוטלים. התשובה היא שרובם ככולם מוצאים את עצמם בקופות הכחולות של הקרן הקיימת (בתור איש ועדת הקק"ל בבית הספר היסודי תאמינו לי שאני יודע) ועכשיו, שאלתי היא – איך נרכוש עוד דונם ועוד עז?

  12. נכנסתי לגלוב. קיבלתי עמוד ריק עם שורת חיפוש באמצע. כאילו, אם-אתה-יודע-את-מספר השלוחה-אנא-הקש-מספרה-כעת- קיינד אוף גלוב??

    דני- קיבלתי, עבור.
    MrM- במשפט שדה שנערך לך ללא נוכחותך נפסק: שבוע של צפייה בפנינה רוזנבלום שרה את להיטה הפנומנלי "תמיד אישה" בלופ ובלי שום אפשרות לחנינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *