נמאסה עלי הפטרונות של השלטון

הספתנעיר שלח את הטקסט הבא לקטגוריית כתב/ת אורח/ת. הנה הוא לפניכם:

מה מביא את שר התקשורת, אשר כזכור אינו מחזיק אפילו בטלויזיה אצלו בבית, לחשוב שהוא מבין טוב יותר מיתר בני ישראל? בידיעה המתפרסמת בגלובס נכתב שמשרד התקשורת שוקל לאסור על חברות הסלולר להעניק הטבות ברכישת מכשיר סלולר כנגד התחייבות המנוי לתקופת זמן (36 חודשים על-פי רוב).

כנראה שאטיאס סבור שאין לי וליתר בני התמותה (להבדיל מנבחרי העם) היכולת לתמחר ולהחליט האם ההטבה מצדיקה התחייבות להישאר מנוי לתקופת זמן. גם לא תגידו שהמפעילים הסלולרים לא מאפשרים להתקשר עימם ללא התחייבות. גם אם נסכים שבתחום הסלולר, התחייבות ל-36 חודשים היא נצח, אז נשאלת השאלה האם שלילת מתן הטבות יוביל לתוצאה הרצויה. לא פשוט יותר למנוע מהחברות התחייבות שלא תעלה, נאמר, על שנה? אולם, לפי לשון הכתבה:

המשרד שוקל לאסור על חברות הסלולר לתת כל הטבה עקיפה בגין עסקת מכירת ציוד סלולר. כלומר, תיאסר כריכה בין עסקת מכירת ציוד סלולר לבין מתן הטבות מכל סוג שהוא הנוגעות לשירותי סלולר בכלל, ולזמן אוויר בפרט.

אין ספק שאטיאס הולך בדרכו הפופוליסטית של שר תקשורת חכמולוג אחר (אתם אולי מכירים אותו בתור ראש הממשלה) שהקטין את החיוב עבור הקישוריות. אולמרט הצטייר בזמנו כנציג האזרחים הנדכאים הנאלצים לשאת בעול תשלום מופקע עבור הזכות לעבור ממפעיל סלולרי אחד למשנהו. בפועל, חברות הסלולר פיצו את עצמן דרך העלאת מחיר השיחות וחשבון הטלפון של הצרכן לא פחת, ואולי אף עלה. סביר להניח, שאם הצעתו של אטיאס תתקבל, אז מפעילי הסלולר ימצאו דרכים אחרות לשכנע אותנו להתחייב כלפיהן. אולי הנחה על עלות זמן אויר, או הטבה אחרת שאינה קשורה ברכישת מכשיר סלולרי מהם.

אטיאס, תעשה לי טובה, אל תתערב לי בכיס או במו"מ עם חברות הסלולר ובעיקר – אל תמנע ממני את הזכות לקבל הטבות.

17 מחשבות על “נמאסה עלי הפטרונות של השלטון

  1. אהמ…
    א. מה הקשר לכך שאטיאס לא מחזיק טלויזיה בבית?
    ב. "אל תתערב לי במו"מ עם חברות הסלולר"? מו"מ? בין גמד לענק? לא ברור שהחברות משתמשות בכוחן, העצום בהשוואה לכוחו של הצרכן הבודד, ודופקות את הצרכן?
    ג. "אל תמנע ממני לקבל הטבות"? כמו שהחברות ידעו בעתיד, לאחר איסור ההטבה העקיפה, למצוא דרך להבטיח את ההתחייבות, האין זה ברור כי גם עכשיו מוצאות החברות דרך לגבות את מחיר המכשיר המלא ועוד רווח נאה?

  2. השינוי של אולמרט היה מן הסתם יותר הטבה לחבריו בענף התקשורת מאשר הטבה לאזרחים. ככה זה בדרך כלל עם רפורמות בתחומים שונים כגון הפרטות, שינויי מיסוי, ביטוח, בריאות וכו'.

  3. א. כשפתחתי את הגלוב ראיתי את ההדר של המחווה לעם הסיני ומתחתיו הכותרת"נמאסה עלי הפטרונות של השלטון". אם עד עכשיו היו להם הרהורי חרטה בקשר לצינזור הגלוב בסין נראה לי ששילוב של ההדר הזה עם הכותרת יכול לשכנע אותם לצנזר את הגלוב לנצח.
    ב. להוריד את דמי הקישוריות זה טוב. לנסות לשכנע אותם לגוון במבצעים זה טוב (במקרה כולם מוכרים את אותם טלפונים באותו מחיר עם התחייבות לשלוש שנים), לא להיכנס בהם בכל הכח על זה שהם מתנהגים כמו קרטל- זו כבר הזנחה. העובדה שאחרי שמורידים את דמי הקישוריות הם מוצאים דרך, כגוף אחד, וללא תחרות נראית לעין, להעלות חזרה מחירים בדרכים אחרות לא צריכה לדכא את שרי התקשורת מלגעת בשוק הזה אלא צריכה להוביל לפירוק הקרטל הזה ואיסור על כל מה שאפילו נראה כמו תיאום מחירים.

  4. מעניין, אולי גם שיכריח את כל החברות שיימכרו בדיוק את אותם מכשירים, באותם מחירים, כדי שאף אחד לא יתבלבל. בעצם למה כמה מכשירים? זה מבלבל מדי. שכולם יציעו בדיוק את אותו מכשיר.
    אם כבר, אז אולי עדיף שכל קמפייני הפרסום שלהם גם יראו אותו דבר, כי אנחנו יודעים כמה אנשים מושפעים מפרסומות, לא?

    זהו, עכשיו הפוסט כבר יכול להופיע בסין.

  5. 1. האיסור על ההטבה מטרתו כפולה – גם להקשות על "נעילת" לקוחות, וגם לעודד את פתיחת שוק מכירת מכשירי הסלולר. כיום מרבית המכשירים נמכרים ישירות ע"י ספקי הסלולר, למרות שאין שום מניעה לקנות מכשירים מספקים אחרים.

    2. הנמכת הקישוריות כן עזרה ללקוחות: היא שמה הרבה יותר שליטה בידיים של הלקוח. זה שהלקוחות נהגו בטמטום ולא ניצלו את הכח הזה, זה לא אשמת אולמרט.

  6. מכיוון שהכותב אינו מזדהה בשמו, אפשר לפחות לקבל איזה גילוי נאות אודות הקשר שיש או אין לו עם תחום הסלולר? סגנון הכתיבה מסגיר זיקה קצת יותר הדוקה לתחום מזו של צרכן ממוצע.

  7. אוסף של דמגוגיה חסרת תוחלת.
    כמו שאמר איתמר: מה הקשר לכך שהשר לא מחזיק טלויזיה – הוא לא משלנו, הוא נחות יותר.
    השאלות הרטוריות שכאילו התשובה ברורה עליהן :

    שאין לי וליתר בני התמותה (להבדיל מנבחרי העם) היכולת לתמחר ולהחליט האם ההטבה מצדיקה התחייבות להישאר מנוי לתקופת זמן.

    כן, בו תסביר כיצד אתה מתמחר את העובדה שעבור מחיר מסויים אתה צריך להכנס לתוכניות דיברתה שניה שלם דקה, דמי מנוי חודשים, תשלומים עבור חבילות גלישה מיותרות, חבילות SMS שלא תשתמש בהן, מחירים משתנים בהתאם להקף השימוש.
    ברור לכל בר דעת שהחברות מנצלות את חוסר הסימטריה של המידע: הן יודעות בדיוק מה התפלגות השימוש המדויקת שלך לפי כל הפרמטרים אתה יכול רק לנחש, (איזה שיעור מהשיחות קצרות מדקה, איזה שיעור נערך בשעות הפנאי וכו').

  8. לי יש מילה אחת. בולשיט. החברות הסלולריות "מוכרות" מכשירים סלולריים מקוצצי פונקציונליות, מותאמים במיוחד לכך שכל לחיצה תפעיל גלישה מהירה במיוחד בדור השלישי וכל זה במחיר "מסובסד" הגבוה בכ20% ממחיר אותו מכשיר אצל יבואן אפור.
    הן מפתות צרכנים בצורה לא הוגנת (אם כי חוקית). רק 36 תשלומים של X שקלים. הן רק "שוכחות" להגיד לך שמימון האשראי הזה עליך ולא עליהן.
    איזה מו"מ יש לך מול חברה סלולרית ? אולי, אם יש לך עסק ובו X מכשירים. אני, בתור צרכן פשוט (ודברן קטן מאוד לפחות בטלפון) אין לי שום דבר נגדן. אם אומר לחברה בה אני מנוי שאני רוצה לעזוב או שיתנו לי תנאים טובים יותר , אשאל על איזה תאריך חשבתי כדי שיוכלו להפסיק לחייב אותי.

    בולשיט, כבר אמרתי?

  9. אני לא מבין מה אתם רוצים. אתם יכולים כבר היום לקנות מכשירים ממי שאתם רוצים ולבחור מאיזו חבילה שאתם רוצים מבין הספקיות בארץ. אם מישהו נפגע מזה שהחברה מציעה גם חבילה עם התחייבות, זה בגלל שהוא טיפש מספיק כדי לקחת אותה כשזה לא משתלם לו (אולי יש כאלו שכן).
    תפקידה של כנסת ישראל הוא לא להגן על המטומטמים מעצמם
    למעשה אני אסתפק בזה שהם יגנו עלינו מכנסת ישראל.
    אם מישהו שם ירצה באמת לעשות משהו מועיל, הוא יכול לנסות לפתוח את השוק לתחרות אמיתית. לא עוד שלוש חברות (ומירס) אלא שוק משוכלל עם אפשרות כניסה לשחקנים רבים.

  10. אבקש להגיב על חלק מהתגובות:
    TT – אני מבקש להרגיע אותך. אני כותב מהרהורי ליבי. אף אחד לא משלם לי ובוודאי שלא חברות הסלולר. להסרת ספק, אני אעביר את פרטיי ליו"ר (שישארו שמורים במערכת).
    אני מכיר את תחום התקשורת הסלולרית, שכן עד לא מזמן היה לי קשר עקיף לתחום זה. היום אני חף מכל אשמה, למעט העובדה שאני מחזיק בטלפון סלולרי.
    דב ודובי – לא הבנתם את כוונתי. אני מסכים שקיימת תחושה שהחברות פועלות כקרטל (אני נזהר בדבריי שכן עד כה הממונה על ההגבלים לא טענה זאת).
    אני רק אומר שלא זו הדרך להילחם בקרטל (לכאורה) זה. עושה רושם ששר התקשורת ירה מהמותן, ללא מחשבה מוקדמת. ישנם כלים טובים יותר לתקן את כשלי השוק בתחום הסלולר. כך למשל, אני חושב שיש שרעיון ניידות המספרים הוא רעיון נכון.
    בקשר לסיבסוד מכשירים, מתן הנחות והטבות שונות – אני סבור שזה לא מתפקידו של השלטון להתערב. כפי שאמר דני, אני יכול היום לרכוש מכשיר סלולרי לא באמצעות המפעילות הסלולריות.
    כמו שאני רואה זאת, אנשים ירכשו מכשיר מהמפעיל הסלולרי בשל אחת מהסיבות הבאות:
    1. זה נוח להם.
    2. זה כדאי להם.
    3. הם לא יודעים שאפשר לרכוש מכשיר במקום אחר.
    לגבי הסיבות הראשונות – ברור שאין מקום להתערב בשיקול הדעת של הצרכן.
    לגבי הסיבה האחרונה – כפייה על המפעיל הסלולרים אינה, לדעתי, הדרך הנכונה. אם הנושא בוער בעצמות שר התקשורת אז שירים קמפיין שיגביר את המודעות לרכישת מכשירים מצדדים שלישיים.

  11. הספתנעיר-
    "לגבי הסיבה האחרונה – כפייה על המפעיל הסלולרים אינה, לדעתי, הדרך הנכונה. אם הנושא בוער בעצמות שר התקשורת אז שירים קמפיין שיגביר את המודעות לרכישת מכשירים מצדדים שלישיים".

    נראה לי שאתה מפספס את תפקידה של הממשלה. אתה יכול להרים קמפיין. או לכתוב פוסטים אורחים בגלוב. אבל לממשלה יש עוד כמה כלים שהיא יכולה לנקוט בהם *וזה ממש בסדר*. רגולציה היא אחד מהם. אני לא מהחובבים הגדולים דווקא של אטיאס או של ש"ס או של ניידות המספרים, ויכול להיות שהצעד הזה נשלף מהמותן/ מיותר/ פופוליסטי. לא בגלל זה אני טורח להגיב (בשנית). אני פשוט ממש אלרגי למחשבה שעדיף שהממשלה לא תעשה כלום, וזה מה שמשתמע מדבריך.

  12. איתמר,
    מי בכלל אמר שהממשלה צריכה להתערב?
    אני לא חושב שיש כאן כשל שוק, אלא לכל היותר חוסר מודעות לאלטרנטיבות.
    טענתי היחידה היא שואם כבר להתערב, אז באופן שיהיה רלוונטי ולא להטיל עוד נטל מיותר על המפעילים הסלולריים ובאופן עקיף על הצרכנים.

  13. הגעתי באקראי נשארתי בגלל העניין. מעניין מה אתה אומר על התערבות הממשלה מול חברות הסלולר בדיעבד כיום. כמובן שאיש לא מבטיח שהמצב יישאר כמות שהוא גם בעתיד (מישהו יודע למה יש את הת' במילה כמות ?) אבל גם שנה של מחירים נמוכים היא משהו בעולם (מדינה?) בו (בה בלבד?) הכל נהיה יותר יקר…
    כמובן שמדובר על "חוכמה" שבדיעבד אבל זה המחיר שצריך לשלם על תיעוד שנים אחורה של הבלוג (הממ, סליחה גלוב) והאפשרות להגיע לפוסט אקראי 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *