חולי סרטן רעים, רעים, רעים!

(מתוך כתבה בלמהנט שעוסקת בשאלה מדוע "קרן עופר", שסייעה למאות חולי סרטן לרכוש תרופות שמחוץ לסל, מפסיקה את פעילותה)

חשבתי לסיים את הפוסט כאן, אבל אוסיף בכל זאת עוד שלושה משפטים.

קשה לבוא בטענות כלפי מי שתורם עשרות מיליוני שקלים מכספו הפרטי לטובת הכלל. הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם כספו: ירצה – ייתן (ויחליט למי וכמה), לא ירצה – לא ייתן. קשה גם להאשים את מי שנותן הרבה כסף ומתבאס מהעובדה שמחמיצים לו פנים (whatever it is). סביר להניח שגם אתם הייתם מתבאסים. במובן הזה, אני לא חושב שזה נכון או ראוי להתנפל על מנהלי "קרן עופר" על שהחליטו לעצור את התמיכה בחולי סרטן: זו זכותם.

ובכל זאת צריך לומר את הברור מאליו – יש טיפוס אחד של נדבנים ותורמים שלא היה מתנהג כמו משפחת עופר: זהו הטיפוס שנותן לא כדי שיוכל לבחון, להעריך, למדוד לכמת ובעיקר להתבשם, כל הזמן להתבשם מהתגובה הציבורית לנדיבותו. זהו הטיפוס שנותן ותורם פשוט מכיוון שהוא חושב שהמטרה ראויה, פשוט מכיוון שהוא רוצה לתת.

אולי זה מה שמציק ומנקר בנדיבות של משפחת עופר: התחושה, שאולי היא מבוססת ואולי לא, שהיא תורמת כדי שתוכל להתבשם מנדיבותה (ראו מקרה התרומה למוזיאון תל-אביב והדרישה לשנות את שמו של כל המוזיאון) ולא מכיוון שהיא רוצה לתרום כסף למטרות שבעינייה הן מטרות חשובות.

15 מחשבות על “חולי סרטן רעים, רעים, רעים!

  1. התרחיש שלי הוא כזה: היחצ"ן של משפחת עופר אמר למשפחת עופר להדיר את רגליה הפילנתרופיות מכל מה שקשור לסרטן אחרי שיטת השקשוקה, אחרי ההאשמות בדבר מערכת היחסים השנויה במחלוקת עם האגודה למלחמה בסרטן, ובעיקר לנוכח העובדה ששמה של המשפחה תמיד מעלה אסוציאציות כבדות לארובות, עשן, ורעלים שיש "חשד" כבד שתרמו תרומה נכבדת משלהם להעלאת אחוז חולי הסרטן. יש לי הרגשה כבדה משל עצמי שמדובר עניין יחצ"ני טהור. מצד שני, אני גם לא מאמינה באלטרואיזם מתקן. אולי זו בעיה שלי.

  2. אני חושב שהמונח הנכון בהקשר זה הוא אדנות. זה הריח שנודף ממה שקשור למשפחת עופר. זה אותו ריח, למשל, שהשאיר אחריו נוחי דנקנר בזמנו בסיפור עם הפילהרמונית. יש רגעים בהם המהפכה הבולשביקית נראית כל כך מובנת.

  3. זהו הטיפוס שנותן לא כדי שיוכל לבחון, להעריך, למדוד, לכמת […]

    קרן גייטס דווקא כן עושה את זה – אם הם מוצאים מטרה שלה הם תורמים אבל לא מנצלת את הכסף כראוי, הם מעבירים את הכסף למטרה אחרת שתוכל להשתמש בכסף בצורה יותר ראויה. הם גם לא מתבשמים בהצלחותיהם בצורה פומבית שכזו.

    יש הבדל בין יעילות בתרומה (במקום סתם לזרוק כסף על אנשים ולקוות שהם יעשו איתו את הדבר הנכון) לעומת התבשמות בה.

  4. פוסט נאה.
    צריך לזכור שבעניין המוזיאון, לא רק דובר על שינוי שמו, אלא סמי עופר דרש ועמד לקבל זכויות על קרקע המוזיאון, שהיא קרקע ציבורית.
    אף אחד לא בא אליו בטענות שהוא לא איש עסקים ממולח.

  5. הבעיה שלי עם האחים עופר במקרה הזה (וזה בלי להגיד שבשיטת השקשוקה היו עוד בעיות) היא שכאן הם "תורמים" תרומה מוכרת במס, כלומר במקום לשלם מס הכנסה הם בוחרים לאן הכסף שלהם ילך, וכך עוד פעם העשירים משלמים "פחות" מהעניים.

    בל נשכח שכל הכסף מהתרופות הוא בסך הכל עיוות עקב חוקי פטנטים שמשמרים את מחירי תרופות הסרטן. אם היינו יכולים לבטל את הפטנטים על תרופות כאקט מדינתי, היתה לנו מדינה יותר בריאה.

  6. משפחת עופר לא שונים מכל תורם אחר. תמיד הם יחשבו על איך תקרין התרומה על הדימוי שלהם מבחינה ציבורית.

    דוגמאות יש בשפע. כמה חברות שאתם מכירים תורמות לארגוני הומואים למיניהם? כמה חברות תורמות לארגונים שמבקרים את החברה ולא רק מורחים שכבת מזון דקה מעל הבעיות האמיתיות?

    אפשר להציג את משפחת עופר כדוגמה קיצונית, אבל לא לשכוח שהם מייצגים בעיה רחבה.

    לפני חמש שנים הכנתי מצגת סטטיסטית על מעורבות עסקים בקהילה, על פי חיתוכים שונים. תוכלו לראות אותה כאן

    http://shatil.org.il/data/shatil_busdb_stat_nov_2003.ppt

    אני מפנה את תשומת לבכם לשקופית 6 שבה רואים איזה סוג עסקים תורמים לאילו סוגי מטרות.

    אני לא חושב שהרבה השתנה מאז

  7. להוסיף לרשימת הנושאים שלא עלו בראיון החלש של שלח ודרוקר עם עידן עופר (הידיעה המקורית על זה היא עוד מהשבוע שעבר, לא יודע מה לגרם ל-Ynet להיזכר בזה אתמול).

  8. דומני שהשם "החברה לישראל" הינו כבר ביטוי לאדנות ומגלומניה מהסוג שמשפחת עושר כל כך משתבחים בהם, בלי דעת או עם.. אלה עשיריך ישראל.

    זו מדינה של עשירים שמחזיקים ציבור עצום ב**צים ומקבלים עוד ועוד בשל קירבתם המשתפלת למקבלי ההחלטות, שאותו ציבור ממש, בטימטומו כי רב, נוהג לבחור לו מעת לעת, מבין גלריה עלובה ורוטציונית של דמויות חיוורות שאפילו בניהול מכולת היו מסתבכים, קל וחומר בקבלת החלטות שלא כרוכה בשליחת יד לאותה קופה ציבורית מדלדלת וקורבנית, או לפחות בהענקת טובות ודרכמות למלקקי ישבניהם, שבתורם יתייצבו לליקוק חוזר מצד הראשונים.

    אינספק. פני החור כפני הקבס.

    והערת אגב, אם בנצלנים עסקינן, התגובה היא לא למטרות SEO אבל כולי תקוה שתתרום גם היא משהו..

  9. מילא שהם תורמים לחולי הסרטן בשביל התבשמות מנדיבותם אלא שהם גם אחראים לחלק גדול מחולי הסרטן במדינה. בעצם הם משתמשים בחולי הסרטן פעם אחת כשהם לא שמים על תקני איכות הסביבה ובפעם השנייה כשהם מקבלים פרס על תרומתם לחולי הסרטן. גם רצחת וגם הצלת?

    (בקיצור ראיתי אתמול את שיטת השקשוקה…)

  10. טיפים, רק שתדע שהתגובות שלך כאן לא יעזרו לך ל-SEO, פשוט כי כל לינק מתוגבר ב-rel nofollow.
    אתה מוזמן לחזור ולטקבק בשמך האמיתי ואולי אפילו עם לינק לבלוג האישי שלך. 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *