על מקו וביקורת על מקו

לפני זמן קצר עלתה הביקורת שלי על אתר “מקו” באתר “העין השביעית“. הביקורת, לא מתפעלת מהאתר והיא המשך להתרשמות הראשונה שלי ממנו, אותה כתבתי כאן.

הבוקר קראתי אצל ולווט את ההפניה שלה לביקורת של מעין כהן, בטוש. דבורית אבחנה כי “מעיין כהן מרעיפה שבחים”. אני מניח שהיא כתבה כך בגלל ההערה האחרונה של מעיין:

נכון להיום, לזכות מקו אפשר לזקוף כבר הצלחה ראשונה אחת, בכך שהצליח להפיח רוח חיים בשוק האינטרנט הישראלי המנומנם, ולייצר תקווה שהמתחרה החדש והנחוש, שהוא גם בעל אמצעים, ייצר סוף סוף אלטרנטיווה אמיתית לדומיננטיות של וואלה ו-ynet.

 מעניין. אני כתבתי בדיוק ההפך. הנה:

וויינט, נרג’, הארץ ושאר אתרי החדשות יכולים להיות רגועים; מקו הוא הרבה דברים אבל אתר המתמחה בחדשות מעודכנות הוא לא.

ובסוף הטקסט כתבתי:

מקו הוא אתר לייף-סטייל פרסומי, מהסוג שמצורף אחת לכמה חודשים לעיתונים. כיאה לאתר לייף-סטייל, הוא מעוצב בקפידה ובטוב טעם. הוא מציג כתבות ממומנות לרוב, כמה קישורי וידיאו לתכני הזכיינית “קשת” ומקנח בידיעות חדשותיות בלתי מעודכנות. היה שווה לחכות.

היתכן ששני מבקרים מסתכלים על אותו אתר ומגיעים למסקנות הפוכות? מסתבר שכן. אינני יודע להסביר מהו מקור הפער. אולי אנחנו מתמקדים בדברים אחרים (היא בעיצוב ואני בתוכן), אולי אנחנו מתרשמים אחרת מאותם הדברים שאנו בוחנים ואולי מיכאל הנדלזלץ צדק ומקור הפער טמון במבקר ולא במבוקר.

נכתבו 23 תגובות לפוסט “על מקו וביקורת על מקו”

  1. אייל:

    נראה לי שהחלק הזה:” האם שני מבקרים יכולים לראות את אותו האתר ולהגיע למסקנות הפוכות לגמרי? מסתבר שכן. ” הוא לא חלק מהציטוט של מעיין

  2. יובל:

    אייל – תודה על ההערה. תוקן.

  3. שיה:

    אין טוקבקים אין כיף. העין השביעית פוזלת.

  4. רואה שחורות:

    עושה רושם שבאתר מקו יש סרטוני תוכן שיווקי, שלפניהם מוקרנת פרסומת, וכל זה מוקף בהמון פרסומות. לא הבנתי למה אני אמור להגיע לאתר הזה מרצוני החופשי.

  5. זה משנה:

    ר”ש, זה בגלל שנורא חשוב לך ונורא דחוף לך לדעת מי מהבובלילים מחטט באף כרגע.

    יובל, באשר לתוכן שיווקי, נראה שקשת עושים מעשה ‘ענני תקשורת’ וערוצי הטלוויזיה שלהם, אשר נראים גם הם כפרסומת אחת ארוכה ומייגעת.

  6. אדוה:

    יובל, אני מסכימה איתך לגבי מרבית הביקורת שפרסמת בעין השביעית (ואפשר להוסיף עליה). רק לגבי הנושא של שיתופי פעולה עם ספקי תוכן, אני חושבת שכן צריך לעשות את ההפרדה בין תוכן יחצני שיווקי, ובין תכנים שמגיעים מגורמי תוכן אחרים. הכתבה שקישרת אליה לגבי קניית נעלים, נכתבה ע”י הלול, שהוא אתר בלי שום נטייה מסחרית משום סוג שהוא. אני לא רואה הבדל בין שת”פ תוכן בין הלול ומקו, לבין שת”פ תוכן בין ynet ו-PC magazine. אני לא רואה בזה פגיעה בגולש, למעט דבר אחד – שגולש שמגיע לשני האתרים מקבל תוכן ממוחזר. אבל עבור גולשים שאינם קוראים את הלול או את PC magazine באופן קבוע, אין כל רע בכך בעיני.

    (גילוי נאות – אני אחת ממנהלות אתר הלול)

  7. יובל:

    אדוה – אני מקבל את ההערה. אין בזה שום דבר רע למעט האפקט המצטבר על הקורא שלאט לאט קולט שחלקים גדולים ממה שהוא קורא נובעים ממקורות חיצוניים שלא ברור מה טיב מערכת היחסים בינם לבין האתר; חלקם מסחריים, חלקם ממומנים, חלקם בחסות, חלקם ללא קשר, חלקם שיתופי פעולה.

    אבל את צודקת שבמקרה של הלול אין כאן בעיה אמיתית אלא המכלול – ועליו הלול לא אחראי.

  8. אדוה:

    לגבי המכלול אין ביננו ויכוח, להיפך.

  9. טרופותי הבת:

    מקו הוא אתר לייף-סטייל פרסומי, מהסוג שמצורף אחת לכמה חודשים לעיתונים.

    אחת לכמה חודשים? כל העיתונות (פרינט) מלאה לייף סטייל פרסומי בשלל וריאציות, משת”פים, דרך חסויות ו”מומחים” ועד מוספים פרסומיים עם (מ) בפונט 8 שאף קורא לא יראה. קשת לא המציאו כלום (גם כאן), רק מוסיפים לשכלל את השיטה.

  10. רויטל סלומון:

    גם העיצוב לא בדיוק הפיל אותי לקרשים, אם נתנסח בעדינות.

    /התחל ניג’וס גיקי
    וזה גם לא עובד כמו שצריך בפיירפוקס.
    /סגור ניג’וס גיקי

  11. אריה:

    /המשך ניג’וס
    האתר גם כבד טיכו – דף הבית שוקל פי 3 מטמקא או נרג’ ולוקח לו כפול זמן לעלות.
    /סגור ניג’וס

    לא נראה לי שאבקר שם שוב. בזבוז זמן.

  12. אביעד:

    אני חושב שזה יפה שמעיין מפרגנת. נמאס כבר מכל הקיטורים ומכל האנטי. קצת פרגון, מה קרה?

    במשך כמה ימים חששתי שמשהו רע עובר עליה אחרי שהכריזה שאפליקציות בפייסבוק לא יצליחו. טוב לדעת שהיא התאוששה.

  13. אני:

    שמתם אולי לב כמה אייטמים העוסקים בערוצי הזבל, 2 ו-10 ובתוכניות המשודרות בהם, מפורסמים כל יום באתרי החדשות? רק היום פורסמו באתר הארץ (!) שני אייטמים, אחד עוסק בתוכנית “האח הגדול”, והשני ב….לא זוכר. זה בנוסף לעוד אייטם על הישרדות.

    נכון, חלק מהאייטמים (כמו אלה של יובל) כוללים ביקורת על הערוצים האלה. אבל ראו זה פלא, כמו שהביקורת התקשורתית על ש”ס רק מחזקת את תומכי התנועה הזאת, כך גם הביקורת על ערוצי הזבל מחזקת את החסידים השוטים שלהם.

    וזו הגדולה של ערוץ 2 (שערוץ 10 מתקרב אליו בצעדים גדולים): הוא בנה לעצמו מעמד של “קרוב משפחה” של הצופים. ואתם יודעים איך זה משפחה – אתם יכולים להשמיץ את החותנת עד מחר, אבל לארוחה המשפחתית ביום שבת תגיעו כמו שעון.

    לכן, למשל, כל “כתבות התחקיר” שעשו על הישרדות, שחשפו את הרמאויות של ההפקה, רק גרמו לעלייה ברייטינג של התוכנית הדבילית הזאת.

    אני עובד במקום מכובד (פעם אפילו עבדתי עם יובל), עם אנשים אינטליגנטים, ונדהם כל פעם מחדש לגלות עד כמה התוכניות האלה השתלטו על השיח של רבים מחבריי.

    אני מנסה לומר להם שהמלך הוא עירום, ולשכנע אותם לא להדליק את הטלוויזיה.
    אבל לשווא

    והיום הם עוד פעם דיברו על איזה מתמודד או מתמודדת בתוכנית האח הגדול או האח הקטן (שכמובן מעולם לא ראיתי)…יאללה די עם זה כבר.

  14. כפור:

    יובל, אולי לא שמת לב, אבל בפוסט הזה יש ביקורת על ביקורת על ביקורת.
    אבן-דרך בגלוב?

  15. עומר:

    כפור, יש גם ביקורת על ביקורת על ביקורת על ביקורת. לא רע.

  16. אדוה:

    עומר, לול. זה מכניס אותנו לרמת ביקורתיות פרקטאלית כמעט.

  17. בץ:

    אני דווקא חושב שמקו הוא אתר בעל פוטנציאל אדיר.
    הרי להקים מערכת תוכן שכזו דורשת עבודה מאסיבית והוא סה”כ באוויר שבוע.
    אני די בטוח שזה עניין של כמה ימים עד שהם יעלו גרסה משופרת יותר ואז הוא יתן גז.

    מבחינתי, מקו מסוגל בקלות להתברג בשלישיה הפותחת גם עכשיו. ממש כמו שהוא.
    זה רק עניין של זמן עד שיופיע במקום ראשון.

    מבחינה טכנולוגית ועיצוב הוא “לא סופר” את YNET ו/או ואללה (שלא לדבר על NRG).
    בעיות של “אתר נולד” ברור שיש. כמו שיש לכל אתר בסדר גודל כזה ברגע שעלה לאוויר.

  18. יובל:

    בץ – זה מזכיר לי שבתקופת הבועה הייתי מקבל הודעות לעיתונות על כך שחברה X חתמה עם חברה Y על עסקה Z. “פוטנציאל המכירות של העסקה עומד על 10 מיליון דולר”, היה כתוב בהודעה ואני הייתי עונה “גם פוטנציאל המכירות שלי הוא 10 מיליון דולר”.

    רוצה לומר, זה שאתה חושב שמקו הוא אתר בעל פוטנציאל אדיר זה יופי. כשהוא יממש את הפוטנציאל, תקרא לי.

  19. בץ:

    יובל, אני חושב שזה די ברור שיחסית לפורטל ברגע ההשקה, החבר’ה שם במקו עבדו קשה על מוצר שמהרגע הראשון מהווה מתחרה לפורטלים הגדולים. ברור שיש בעיות, אבל נדמה לי שבעודך כותב את התגובה הבאה מקו כבר צובר תאוצה משמעותית. כבר טופלו כמות נכבדת של באגים ו… במצב הזה, שבוע – שבועיים מהיום ויש לנו אלטרנטי-אינטרוויזיה שהיינו צריכים ממזמן.

    דבר נוסף ששמתי לב אליו…
    נדמה לי שחלק מהתגובות לא בדיוק חפות מאינטרסים.
    הרבה נכתב בפורטלים המתחרים ושות’, על כך שנגן הסרטים שלהם אינו עובד בפיירפוקס (חלק אף טוענים שהאתר באופן כללי לא מתפקד טוב בפיירפוקס) ו… אולי אנחנו מדברים על פיירפוקס אחר אבל אני עובד על הגרסה העדכנית ביותר, זו שמותקנת אצל כולם, ללא plugins מלבד זה של Microsoft שמאפשר צפייה ב- Windows Media Player ו… זה פשוט עובד מעולה. בהכרח עובד טוב יותר מכל פורטל אחר שמחייב את המשתמשים להתקין plugin ייחודי לאותו אתר.

    יובל – אני קורא לך.

  20. יובל:

    בץ – כתבת בתגובתך הקודמת “אני די בטוח שזה עניין של כמה ימים עד שהם יעלו גרסה משופרת”. כתבת שהאתר הוא בעל פוטנציאל אדיר.
    בתגובה האחרונה שלך כתבת: “החברה שם במקו עבדו קשה על מוצר…” והוספת “נדמה לי שחלק מהתגובות לא בדיוק חפות מאינטרסים”.

    אני חושב שאתה צודק.
    ראה למשל מה קרה כאשר בדקתי מהיכן מגיעה כתובת ה-IP שלך.

    ” alt=”איזו הצטרפות מקרים; הוא מקשת!” />

    בוא, בוא ספר לי על אינטרסים, בוא ספר לי על “הם” שהרימו ועל “שם במקו“.

    בץ – אני קורא לך.

  21. רואה שחורות:

    גם אני קורא לך, בץ. אני קורא לך שקרן.
    ” rel=”nofollow”>צילום מסך 1 – אתר מאקו מציע לי בידידות להתקין ווינדוס מדיה פלייר.
    ” rel=”nofollow”>צילום מסך 2 – כל דף מופיע 10 פעמים ברשימה, דבר שמאוד מקשה עלי ללחוץ BACK.

    אם לדברים האלה אתה קורא “עובד מעולה” – אז כן, זה עובד מעולה.

  22. עידו:

    בץ – אני קורא לך להכיר את תור ולהשתמש בו. מה הכיף בטוקבקים ממומנים אם זה לא אתגר לאתר אותם?

    אני לא חושב שלמישהו יש בעיה שחברי הצוות של מקו יציגו את העמדה שלהם, אבל אם אתה רוצה שיקחו אותך ברצינות, כדאי שתציג טיעונים רציניים (למשל, לטעון שאתר בן שבוע מתברג בשלישיה הפותחת של ותיקי וענקי האינטרנט הישראלי זה לא רציני).

  23. זה משנה:

    אולי בץ הוא ג’וני?

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: