פחח: תוספת מחיר יצירתית במיוחד

כידוע, פרדס-חנה כרכור חוברה רק באחרונה למערכת החשמל. עד לא מכבר, את צרכי החשמל של המושבה (פחחח) סיפקו ארבעה גרבילים שרצו על גלגל כל הלילה. אולי מכיוון שכך, בכל פעם שנעשה באזור שימוש בחשמל לצורך מטרה כלשהי, מתרגשים התושבים ובעיקר הסוחרים. קחו לדוגמה את סופר-מרקט "אלונית", שנמצא בצומת "אלונית", שבעבר נקרא צומת "כרכור", אבל מאז שיש שם את "אלונית", אף אחד לא זוכר שזו הכניסה ל"כרכור"; כולם זוכרים שזו הכניסה לסופר-מרקט.

ובכן אותו סופר-מרקט, מוכר בקבוקי שתיה מסוג "קוקה קולה", תת-סוג "דיאט". המשקה עצמו, כך מסתבר, עולה 5.94 שקלים, סכום סביר לכל הדעות בהתייחס לכך שקוקה-קולה היא טעם החיים.

המדינה, כיאה לה, שולחת יד לכיסי ומחייבת אותי לפרנס את ברוני המאפיה ולכן אני נדרש לשלם עשרים וחמש אגורות דמי פיקדון. מקובל, מקובל; גם למאפיה יש זכות קיום.

ואז…

כפי שניתן לראות תושבי פרדס-חנה כרכור, משלמים כשביעית ממחירו הכולל של הבקבוק על קירור. שקל שלם נגבה בגין העובדה שהמשקה נמצא בתוך מקרר וכידוע מקרר עובד על חשמל ולא על גרבילים ומישהו צריך לשלם את החשבון, לא?

אין ספק שמדובר באחת הדרכים היותר יצירתיות לגבות תשלום-יתר על מוצר כלשהו. מה שכמובן מזמין פחח חגיגי ליום שישי: אילו תוספות מחיר יצירתיות ניתן לגבות על מוצרי יסוד, מוצרי יוקרה או כל מוצר אחר שמוצא חן בעיניכם: האם יהיו אלו "דמי כפתור" בסך 2.99 שקלים בעת מכירת חולצות? "תוספת עשב" בסך 50 אגורות עבור שוקולד פרה (הפרה צריכה עשב כדי להיות כל כך בריאה ושמנמנה ועשב זה דבר שעולה כסף, כן?! כן?!!) ואולי פשוט "צהוב", תוספת של 7.18 אגורות בעת מכירת במבה?

ההצעות היצירתיות ביותר יועברו למנהל הסופר-מרקט אשר התחייב להעביר 12% מכלל הרווחים שיתקבלו הודות להצעה המנצחת אל היו"ר שינקה דמי עמלה, דמי מוצא ודמי חבר בסך 97% (לא כולל מע"מ), ויעביר את היתרה אל המנצח המאושר.

38 מחשבות על “פחח: תוספת מחיר יצירתית במיוחד

  1. הממם, אולי אני עושה את הקניות שלי לפעמים במקומות משונים, אבל יצא לי להתקל ביותר מאשר מכולת אחת שגבתה מחיר אחד עבור קולה מהמדף ומחיר אחר עבור קולה מהמקרר. כמובן, לא זכור לי שנתקלתי בגבייה נפרדת עבור החלק של הקירור, אבל בהחלט יכול להיות שזה כי אני לא טורחת בדרך כלל להסתכל בכזו קפידה בחשבונית (ואולי חבל שכך).

  2. למען האמת..
    גם מה שאתה אומר וגם מה שהעלמה אומרת קרה לי לא מעט, בהרבה ספורמרקטים ..
    בתור ילד קטן שכל שקל קטנטן היה משנה (איכשהו גם בתור חייל כל שקל קטנטן משנה) אני זוכר את הטריק הידוע של פשוט לקחת בקבוק מהמדף (בדרך כלל הבקבוקים במקררים היו קטנים או משהו כזה) לתקוע אותו במקרר לעשות סיבוב דאווין בסופר ולחזור אחרי חמש דקות כשהמשקה קר וצונן

  3. @העלמה עפרונית:
    הדבר מקובל בעיקר בפיצוציות השונות ובמכולות שאינן רשתות גדולות.

    התשלום הנוסף ההזוי ביותר שיצא לי להתקל בו הוא "דמי אבטחה" במקום שכלל לא היה בו מאבטח.

  4. נראה לי שלפחות בתל אביב זה הסטנדרט לקחת שקל אקסטרה על הקירור. בצעירותי עבדתי פה בפיצוצייה שלא גבתה את האקסטרה הזה ואני זוכר שאנשים תמיד היו מופתעים מזה. בכל אופן מה שבאמת חשוב בקבלה הזו זה הטעם הטוב שהפגנת ברכישת חומוס אבו-גוש, שהוא החומוס-מקופסה היחיד שראוי לשמו.

  5. יובל, אני לא חושב שהפרות שדואגות לחלב של "עלית" ראו אי פעם עשב, שלא לדבר על אכלו אותו.

    וכן, נשמע לי הגיוני לבקש תוספת תשלום על קירור. הסופר נותן לך בחירה – לקחת משקה בטמפ' החדר, או לשלם תוספת עבור משקה שעבר קירור. הבחירה שלך.

  6. עידן – יש מקום בטקסט שלי שממנו הבנת שמישהו מכריח אותי לעשות משהו? כמובן שזו בחירה שלי. אני מנסה לעמוד על עצם הרעיון לפיו אני צריך לשלם על משהו יותר כסף רק כי הוא היה במקרר. אולי לך זה נשמע הגיוני. לי זה נשמע מופרך לחלוטין.
    העובדה שהמשקה קר גורמת לי לקנות אותו מלכתחילה. אם הוא לא היה קר לא הייתי קונה אותו. מכאן שהקירור שלו הוא חלק מהיותו מוצר שנרכש על ידי. אם כבר, צריך להעמיד את מחיר המשקה על X שקלים ועל משקה לא מקורר אני אמור לקבל הנחה. בפועל הדבר הפוך קורה: המחיר עומד על X שקלים וכאשר הוא קר, אני משלם קנס.

    אבל כאמור, יש לי בחירה אז הכל בסדר.

  7. לעומת זאת על פעמיים טרה קידס תות לוקחים פחות מ-5 שקל שזה מחיר זול מאוד לכל הדעות, כך שבסיכומו של דבר הכל מתקזז. לא צריך לעשות עניין משקל תמורת קירור. זה טוב לפיקנטריה, אבל 7 שקל לקולה דיאט זה סכום סביר.

  8. לכל מוצר צריכה להיות "תוספת רישום בחשבונית" של 31 אגורות, שמכסה את עלות הדפסת השורה (דיו, נייר, בלאי של הקופה הרושמת, בלאי של פרקי ידיה של הקופאית, בלאי של הפוטונים של הלייזר שקורא את הברקוד, וכו'). כמובן שהשורה בה מופיעה התוספת בת 31 האגורות גם היא חייבת בתוספת, הפעם של 37 אגורות (כי מחשבים את צריכת החשמל המוגברת של המיקרו מעבד של הקופה הרושמת שהיה צריך לעשות חישוב של ה-31 אגורות). וגם השורה הזו חייבת בתוספת וכן הלאה.

  9. לדעתי כמו בבנק שלכל שורה בדף החשבון יש עמלת שורה ולכל פעולה מעל המינימום (שתיים?) יש עמלת פעולה חריגה, גם בסופר צריכה להיות עמלת פעולה חריגה. לדוגמה, חמאה, עמלת חביצה 0.20. קוטג', עמלת גירגור 0.30. המבורגר קפוא, עמלת טחינה וכמובן עמלת הקפאה.
    וכו' וכו'.

  10. דמי בקבוק, כמובן. הרי צריך לשלם על זה שאתה רוצה את הקולה שלך בתוך בקבוק. כמובן, יש לך זכות בחירה, ואתה יכול לבחור לקבל את הקולה שלך בשקית ניילון (אם כי יש צורך לגבות תשלום על שקית ניילון בלי חורים).

  11. גם לי זה לא חדש. והקירור לא קשור לקולה. אותה שורה היתה מופיעה גם אם היית קונה מים מקוררים, למשל.

    לדעתי זה לא חוקי כי מדובר פה על שירות ולא על מוצר, ככה שהוא לא אמור להופיע בחשבון. אותו הדבר עם תשלום לשומר במסעדה, למשל (הרי אין תוספת תשלום על עלות הטבח, הארנונה או הגז).
    אגב, על כל מוצר חייב להיות מוצג בבירור המחיר שלו, כולל מע"מ וכל התוספות. בנוסף העסק צריך להציג בבירור שלט המתאר את מדיניות החזרת המוצרים. האם ראית מדבקה על המקרר שהציגה את מחיר ה"קירור"? האם אתה זכאי לכספך חזרה אם תחזיר את ה"קירור" או רק לזיכוי שתקף לזמן מסויים? ובכלל – כמה זמן אחרי הרכישה אתה יכול להחזיר את ה"קירור"?

    ומשהו בפוסט הזה נראה לי מוכר. די דומה לזה, לא?

  12. – דמי הדברים השטוטיים שנמצאים במדף ממש ליד הקופה. מי שמספיק טיפש כדי ליפול בפח הזה מגיע לו.
    – דמי שעמום – אם אף אחד לא נכנס לפיצוציה כבר שלוש שעות, המחיר עולה בשקל על כל שעה נוספת.
    – דמי סיפתח – אם אתה הלקוח הראשון שנכנס לחנות וקנית רק משהו קטן, צריך לשלם על זה שאתה הורס את הסיפתח של היום.
    – דמי רוצה מבצעים? אם אתה מתעניין במבצעים שמספק הסופר או שאפילו לא עצרת את הקופאית כשהיא מתחילה לפרט את המבצעים היומיים, ולא ניצלת אף אחד מהמבצעים, שלם 2 שקל על המאמץ של הקופאית.
    – דמי טריות – על מוצרים עם תחלופה גבוהה כמו חלב או ירקות ילקח תשלום נוסף על המאמץ של עובדי הסופר לשמור רק את המוצרים הטריים בתצוגה. במקביל תהיה גם תצוגה נפרדת של מוצרים שפג תוקפם וירקות רקובים שעליהם לא יהיה תשלום נוסף.
    – דמי פירמידה – אם לקחת מלפפון (או תפוז או תפוח) מהערימה שמסודרת בפירמידה יפה, שלם שקל על המאמץ של העובד שסידר את הפירמידה. אם הירק או פרי שלקחת גרם להתמוטטות חלקית של הפירמידה, שלם 2 שקל. אם הוא גרם לירקות אחרים מהפירמידה ליפול על הריצפה, שלם 10 אחוז מערך המוצרים שנגעו ברצפה.
    – דמי שם מסובך בארומה – אם השם פרטי+שם משפחה שלך עולה על 7 אותיות או 3 הברות (הנמוך מביניהם), שלם שקל נוסף בקופה על המאמץ שנגרם לקופאית לכתוב ולקרוא את השם שלך.

  13. במקומותינו (ארה"ב) נהוג שהכל מתבצע ב- Drive Through. בקיצור, יש לנו חלון Drive Through לבנק, שזה מאד נוח. היום למשל הפקדנו צ'ק ולקחנו 50 דולר במטבעות של רבע בשביל מכונת הכביסה. אה, ובנקים זה בלי עמלות. לוקח זמן להתרגל לזה. גם כשהפקיד בחלון של הדרייב-ת'רו.

    לגבי עמלות ותשלומים מטופשים, האם עדיין גובים את דמי ה"לילה" בתחנות דלק? כאילו, הדלק בלילה יותר יקר מאשר ביום.

    לדעתי צריכה להיות עמלה על מערכת ההפעלה של הקופה הרושמת. למשל, אם זה ווינדוס אז צריך לשלם עמלה על המחיר של הרישיון (שחס וחלילה לא יגנבו), ואם זה לינוקס אז צריך לגבות עמלה על זה שהקופאית צריכה להתרגל למערכת הפעלה שהיא לא מכירה.

    בנוסף, אם כבר בקופאית סופר עסקינן, אני מציע עמלה על השאלה "יש כרטיס מועדון?". הרי זה מבזבז המון זמן במצטבר. נגיד, כל פעם שהיא שואלת זה כמה שניות * כמה מאות פעמים במשמרת, זה לפחות איזה חצי שעה עבודה של הקופאית. ב- 10 ש"ח לשעה זה מגיע ל- 5 ש"ח. אה, וגם צריך לקזז את זה מהמשכורת שלה. מה היא סתם מפטפטת עם הלקוחות?

  14. מתוך חוק הגנת הצרכן – התשמ"א (סימון טובין והצגת מחירים):

    17ב. חובת הצגת מחיר על טובין והמחיר המחייב (תיקון: תשס"ב)
    (א) עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל.
    (ד) המחיר המחייב של טובין יהיה המחיר שהוצג עליהם בהתאם להוראות סעיף זה, אף אם מחירם בקופה גבוה מהמחיר האמור.

    המחיר על המדבקה כלל את הפקדון והקירור?

  15. זה דווקא עניין שכיח וממש לא חדש. בהרבה חנויות ופיצוציות אתה יכול לקנות בקבוק קולה במחיר מסוים, או בקבוק קולה קר מהמקרר – במחיר יקר יותר. מבחינת החנות אלו שני מוצרים שונים.

  16. הסופר צריך לגבות אגרה כמו בכביש 6 על פי כמות הקילומטרז' שעברה עגלת הסופר.
    התחרטת שקנית עוף קפוא במחלקת הקפואים? שלם דמי הפשרה על הזמן שהעוף התבשל לך בעגלה.
    קנית בורקסים במאפיה ולא יכולת להתפאק עד הבית וחיסלת הכל עד שהגעת לקופה? שלם על זה כפול. ושלא נדבר על הפירורים שהשארת אחריך ברחבי הסופר. פשוט חוצפה, שלם גם דמי נקיון למנקה שרדפה אחריך.

  17. מס על טעויות כתיב בחשבונית. על כל טעות שמבצעת החנות, למשל "גילבוע" במקום "גלבוע" זכאי הקונה להחזר בסך של 5 אגורות לאות מיותרת או משוחלפת במילה.

    לעומת זאת, הקונה מחוייב לשלם לחנות אגורה על כל מילה המאויתת נכונה. בכל זאת, צריך לפצות את בעלי העסקים המכשירים עולים חדשים בשפה העברית על חשבונם.

    על סריקת החשבונית למטרת איתור טעויות כתיב ייגבה מס ('מסריקה') בסך ש"ח אחד בלבד, לא כולל מע"מ.

  18. בכלל, לפני שבוע הייתי בבית קפה והופתעתי לגלות שעל תיון ומי ברז הם לקחו ממני יותר מ-5 שקל… מה זה, "דמי הרתחת מים"? וכשהייתי בסופר גיליתי שהמקופלת בתפזורת עולה כפול מהמקופלת בשקיות… "דמי פתיחת חבילת מקופלות"?

  19. אני חושב ששקל על קירור זה מוגזם. אני מציע שיטה דיפרנציאלית שבה תשלם על פי הזמן שהקולה שלך שהתה במקרר. לא הגיוני שתשלם כל כך מעט אם המוכר כבר מקרר את הקולה שלך 3 חודשים!

  20. גביית תשלום בנפרד על קירור היא לא חוקית, מחיר המוצר מוכרח להיות סופי. נתקלתי כבר בסופרמרקט שעשה טריק כזה. מישהו התלונן, ואחר כך הסעיף הזה נעלם מהחשבונית.

  21. דמי פינוי הארגזים מהמעבר. בבוקר יש מלא ארגזים במעברים בין המדפים והרבה עובדים עמלים על לפנות אותם ולהעביר הכל למדף. צריך לגבות על זה בנפרד, במיוחד עבור מוצרים שחוסמים את המעבר טוב טוב, כמו מוצרי חלב, לחם וירקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *