נזירי הצייטגייסט

עידו קינן מאתר האנרגיה מדווח הבוקר שגוגל הכניסה את ישראל למדד החיפושים "גוגל צייטגייסט" שמספר לגולשים מה הם חיפשו. הנה התוצאות:

ספטמבר 2005:

1. ראש השנה
2. שירי מימון
3. אהבה
4. פוקימון
5. סודוקו
6. דבש
7. רימון
8. ברבי
9. שופר
10. השיר שלנו
11. יהודה סעדו
12. יו יו
13. נינט טייב
14. כוכב נולד
15. מורן אטיאס

נובמבר 2005:

1. יצחק רבין
2. ארץ נהדרת
3. כלבים
4. אהבה
5. שירי מימון
6. הארי פוטר
7. השיר שלנו
8. יום הולדת
9. אגם רודברג
10. ברבי
11. פוקימון
12. חנוכה
13. סוסים
14. נינט טייב
15. מכבי חיפה

קינן כותב כי:

הנתונים מציגים שלוש מגמות ברורות: חיפושים בנושא חגים ומועדים (ראש השנה, דבש, רימון, שופר, חנוכה, יצחק רבין), וחיפושים בנושא טלוויזיה, ובפרט "כוכב נולד" על כוכביה ונגזרותיה (נינט טייב, שירי מימון, יהודה סעדו, השיר שלנו), ומשחקים ופנאי בדגש צעיר (פוקימון, הארי פוטר, ברבי, סודוקו, יו יו).

ועל זה יש לי לומר שני דברים:

1. הניתוח של קינן אודות המגמות נראה לי הגיוני אבל איך הוא מתיישב עם הטקסט שפרסם תומר ליכטש רק לפני חודש וחצי ובו הוא טען שגוגל צייטגייסט בעצם לא אומר שום דבר על שום כלום?

2. גם הטענה של קינן שישראל הוכנסה לרשימה לקראת הבליץ התקשורתי (שכולנו נהיה חלק ממנו) של גוגל ישראל נשמעת לי נכונה. מצד שני, הרשימה נראית לי מכובסת לחלוטין. עולה ממנה שאנחנו עם חרדי לחלוטין שמתעניין בראש השנה ורימונים ושלא מצליח להכניס לאף אחד מבין 15 המקומות הראשונים אף מילת חיפוש הקשורה לסקס (ואל תגידו לי ש"סוסים" היא רמז לכך). מסתבר שאנחנו עם של נזירים, או עם תיקיית 'מועדפים' מאוד מאוד מעודכנת.

15 מחשבות על “נזירי הצייטגייסט

  1. לי זה יותר נראה שרוב המשתמשים בגוגל ישראל הם בגילאים 10-15 נינט, ברבי, פוקימון…

    הדבר היחיד שיכול לייצג את האוכלוסיה הבוגרת זה מורן אטיאס 😉

  2. חרדי? מה חרדי בלחפש ראש השנה? נהפוך הוא! אם היינו עם חרדי, כבר היינו יודעים מהו ראש השנה. זוהי רשימה חילונית לגמרי. לגבי החגים – אנשים רוצים לדעת על מה נחגג ראש השנה בשביל הסעודה, והם שוכחים את זה תוך יום, עד שמגיע ראש השנה הבא…

  3. א. אני לא בטוח שהממונה על ההגבלים העסקיים ייאשר. אם שנינו נתמזג נשתלט על נתח שוק של 1.5% מקוראי הבלוגים בישראל וזה כבר ממש מתקרב למונופול.
    ב. אני מניח שהעובדה שהוא כותב על טכנולוגיה ואני כותב על טכנולוגיה גורמת לכך שנושאים רבים מעניינים את שנינו באותה המידה.
    ג. בעצם זה מתואם. המטרה היא לספק חומר לסטונדטים שיעשו עבודות נוסח: השוואת בלוגים, השיח המטה-מקוון כאן, עכשיו וגם אחר כך.

  4. יוסטון, יוסטון, למה אתם לא עונים לי?
    יוסטון, יש לנו בעיה חמורה של חוש הומור, יוסטון.
    יוסטון, תענו לי.

    יווססטווווווווווווווווווווווווווןןן!

  5. סליחה מר פיגו, אבל אני זה שאחראי כאן על נתונים לא מדוייקים. הנתונים של יובל תמיד עוברים בדיקה אצל הסטטיסטיקאים הטובים בארץ, וגם אצל הסטטיסטיקאים של TIM.

  6. לגבי שאלתך, איך הטקסט של עידוק מתיישב עם הטקסט שלי, התשובה ברורה, אתה אפילו מציין אותה: זו הפרשנות שלו, וזו הפרשנות שלי. לא מדובר בחיבור שנדרש לקונסיסטנטיות לאורך זמן, אלא על פלטפורמה עיתונאית שדווקא מבקשת לייצר את הפלורליזם ולהביא את הסתירה לקדמת הבמה. היה אפשר, אולי, לתת לינק לפרשנות שלי. זה כן. אבל היא בסופו של דבר זה לא נעשה בשל כך וכך (עניינים פחות מעניינים).

  7. 1. הניתוח שלי התבסס על הנתונים, אבל לא נתתי ציון לרמת הדיוק שלהם. חשבתי שזה יובן, מאחר שהידיעה שלי נסובה סביב עצם הכללת ישראל במדד והמשמעות של הצעד הזה, והתוצאות רק נתנו קצת צבע לכתבה (גם אם בדיעבד אני מבין שייתכן שהמקום הוויזואלי הנרחב שהן קיבלו — פרקטית, 30 תוצאות חיפוש תופסות הרבה מקום בידיעה קצרה כל כך, אם ארצה או לא ארצה — העניק להן חשיבות גדולה מזו שאני מייחס להן).

    לפיכך אני גם לא רואה סתירה בין הידיעה שלי לטור של ליכטש. דווקא התכוונתי לקשר מהידיעה לאותו טור, בשביל לאזן את הידיעה עם הדעה לפיה המדד לא שווה כלום, אבל ויתרתי מסיבות טכניות (המקום שייעדתי לטור שימש בסופו של דבר לרשימת התוצאות; ובשעה המטורפת בה פורסמה הידיעה, לא היו בי הכוחות לחפש חלופה).

    2. יכול להיות שהרשימה מכובסת (וואלה, למשל, שלחו לי פעם רשימה מכובסת כשביקשתי ממספר אתרים ישראליים תוצאות חיפוש עבור כתבה על החיפושים הפופולריים של השנה; אחר כך וואלה פרסמו כתבה משלהם, רק על החיפושים שלהם, ושם הם השתמשו ברשימה האמיתית. "סקס" היה בראש התוצאות, כמובן).

    יכול להיות גם שהרשימה של גוגל, למרות השערתי הראשונית, לא מודדת פופולריות אבסולוטית של חיפוש אלא עליה בפופולריות, ואם "סקס" נמצא באופן קבוע בראש הרשימה, הוא לא ירשום עליה בפופולריות שלו, לעומת "יצחק רבין", שבנובמבר סביר להניח שיצבור פופולריות.

    ויכול להיות שגוגל צייטגייסט בעברית הוא בכלל בבטא, כמו שנהוג בגוגל, שעוד לא סיימו שם לכוונן את המנוע ולדבג אותו. יש ראייה שמחזקת את החשד הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *