לכולם אסור לישון מתחת לגשר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע אמש (שבת) לשותפותיו החרדיות לקואליציה, כי יקדם את הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לפיה אברכים יקבלו מלגה ללימודי תורה. זאת בכפוף לנוסחת פשרה, לפיה החוק יחול גם על סטודנטים הלומדים במוסדות חילוניים, בתנאי שיש להם שלושה ילדים והם אינם מחזיקים ברכוש.

כך נפתח הדיווח בנרג'-מעריב סביב הסוגיה שאיימה למוטט את ממשלת נתניהו. אל דאגה, נתניהו לא יאפשר למוטט את ממשלתו בגלל עניין פעוט כמו סחטנות חרדית סטנדרטית.

הבלגאן החל בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה שהחוק אוסר תשלום אבטחת הכנסה לאברכים. למה? אתם מוזמנים לקרוא כאן את ההסבר. עכשיו יש בעיה. איך בכל זאת מעבירים כסף לאנשים שלא עוסקים בשום דרך או אופן בעבודה יצרנית (כיוון שהם נורא עסוקים כל היום בלקרוא דברי קודש) שהם נשואים, ושיש להם שלושה ילדים, ובכל זאת זה לא מפריע להם שלא לעסוק בשום דרך או אופן בעבודה יצרנית כיוון שהם נורא עסוקים כל היום בלקרוא דברי קודש?

הצעת החוק של משה גפני פתרה את הבעיה: לעגן בחוק את זכותם של אותם אברכים לקבל מלגה. על מה בדיוק הם מקבלים מלגה מהמדינה? ובכן חברים, אנחנו חיים במדינה מושחתת, סקטוריאלית וחסרת כל היגיון. נותנים לאנשים מלגה כדי ללמוד תורה אבל לא נותנים לאנשים מלגה שלומדים פילוסופיה, אומנות, פיזיקה, רפואה, ביולוגיה, כלכלה, סוציולוגיה או מתמטיקה. למה? ככה. החברה, באמצעות המנגנון הפוליטי אשר עוסק בחלוקת העוגה, קבעה שלימודי תורה חשובים יותר מכל השאר. ניחא. תורה זה חשוב לאללה.

אבל עכשיו יש בעיה. בעיה חמורה. זו אפליה! אחרי הכל, למה רק אברכים שלומדים במוסדות דת, כאלו שלא עושים שום דבר בחיים שלהם חוץ מלקרוא דברי קודש, נשואים ויש להם שלושה ילדים – למה שרק הם יקבלו "מלגה"? ראש הממשלה נחלץ לעזרה. על פי נוסחת הפשרה שלו, זו עליה סיפרתי בראש הטקסט, החוק יחול גם על סטודנטים הלומדים במוסדות חילוניים בתנאי שגם להם יש שלושה ילדים והם אינם מחזיקים ברכוש.

אנטול פרנס, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1921, התעניין מאוד בשאלות של צדק חברתי. בשנה הראשונה ללימודי הסוציולוגיה למדתי על הדרך שבה לעג פרנס לחוקים נוסח זה שמציע נתניהו.

הפשרה שמציע נתניהו היא על פניה פשרה שיוויונית. הנה, גם חרדים וגם חילונים יכולים ליהנות מאותם התנאים. על כך אמר פרנס: "החוק אוסר על כולם, עניים ועשירים כאחד, לישון מתחת לגשר, לקבץ נדבות ולגנוב אוכל". אכן, עובדתית זה נכון. החוק אוסר על כולם לישון מתחת לגשר ולגנוב אוכל – גם על עשירים וגם על עניים – רק שבפועל הוא חל רק על העניים כי העשירים אינם צריכים לישון מתחת לגשר, לקבץ נדבות או לגנוב אוכל.

באותו האופן, זה באמת נורא נחמד שגם חילונים יקבלו את אותו היחס כמו האברכים החרדים, וגם הם יקבלו תמיכה אם הם בעלי משפחות, אין להם גרוש על הנשמה ויש להם שלושה ילדים. בפועל כמעט ואין כאלו חילונים מכיוון שחילונים אינם נוטים להביא שלושה ילדים לעולם אם אין להם גרוש על הנשמה כיוון שהם לא עושים שום דבר כל היום.

אבל מה זה חשוב. העיקר שמבחינה פורמלית יש כאן שוויון.

31 מחשבות על “לכולם אסור לישון מתחת לגשר

  1. זה באמת מטומטם, והכעס מוצדק, אבל כרגיל בדיונים על קצבאות לחרדים, מפספסים את הנקודה:

    אם מישהו חושב שרוב הגברים החרדים מעדיפים לשבת וללמוד במקום לעבוד ולפרנס את המשפחה הוא טועה בגדול. הסיבה שהחרדים לא עובדים היא כי אסור להם לעבוד על פי החוק, מאחר שהם דחו את השירות הצבאי על מנת ללמוד. הלימוד הוא רק דרך להתחמק משירות צבאי.

    אם לא היה גיוס חובה במדינת ישראל, החרדים, מלבד מיעוט קטן, היו עובדים ומפרנסים את משפחתם והקצבאות הללו לא היו באות אל העולם. אפשר להתווכח על סוגיית גיוס החרדים, אבל צריך לזכור שהחרדים הם בטלנים מאונס, ולא מרצון.

  2. להתחמק משירות צבאי??? זו הדרך שלך להצדיק את זה??
    זה כל כך מקולקל מהיסוד! במדינה הזו, למרבה הצער מדובר בצורך כ"כ אובייקטיבי שאפילו אנשים מסוג השמאל הדי רציני לא מסוגלים להתחמק ממנו – יש גיוס חובה. תתגייסו כמו כולם!!!
    תתחילו את המסלול כמו שצריך, ואז תוכלו להמשיך כמו שצריך.

  3. דנדוש, אני לא מצדיק את זה. יש מקום לדיון בנוגע לגיוס חובה לחרדים, כן או לא. זהו הדיון האמיתי שצריך לערוך. אבל זה קצת צבוע לאסור על החרדים לעבוד ואז לקרוא להם בטלנים. הסידור הזה עקום ומעוות, וצריך לשנות אותו.

    אני באופן אישי מעדיף שהחרדים יתרמו במסגרות אחרות, ולא בצבא, וכל זאת במקביל למתן הטבות גדולות למי שכן משרת בצבא. מבחינת עלויות למדינה, נראה לי שזה עדיף. זה טוב גם לציבור החרדי שיפסיק ללמוד בהמוניו ויוכל לפרנס את עצמו. כך גם הכסף שהולך עכשיו לקצבאות לחרדים, ילך לחיילים הסדירים.

  4. מאיר, עוד עיוות: קצבאות ילדים.

    נחש מה קורה כאשר אדם חרדי לא יכול לעבוד ולפרנס את המשפחה שלו, והוא מקבל כסף על כל ילד שהוא מביא לעולם. לא מפתיע שמספר הילדים גדול המשפחות חרדיות. הילדים הם מקור הכנסה נוסף.

  5. אז אפשר להסתכל על המלגה הזו כתוספת לקצבת הילדים. עשית 3 ילדים – קבל בונוס.
    אפשר לצפות בשנים הקרובות לעליה במספר לידות השלישיה. 🙂

  6. טוב, השאלה היא מה אפשר לעשות בקשר לזה. להמשיך להתנהג כמו עדר כבשים לא יקדם את האינטרסים של הציבור החילוני.

  7. מעניין לראות את הסערה שהנושא הזה מייצר ואת ההתייחסות אליו בתקשורת בשעה שבאותה הצבעה מאשרים את תקציב הבטחון של 54 מיליארד שקלים לשנה. להזכירכם כאן מדובר בסכום של 150 מיליון שקל תוספת בסך הכל. וגם אם מסתכלים על כל ההקצבה לחרדים זה 1.1 מיליארד. בטל בשישים לעומת תקציב הבטחון.

  8. אנלוגיה מצוינת ומשעשעת, והנושא אכן מקומם ביותר. אבל אני מצטרפת לחירותניק הליברל ולמומי והחתול – רוב החרדים, בל נשכח, הם קורבנות של פוליטיקאים, עסקנים ופונקציונרים מהזן הנחות ביותר שעושים עסקאות עם השלטון על גבם ודנים את צאן מרעיתם לחיי עוני ודלות, פרישות מהחברה ואף נידוי וניכור. אני בטוחה שרבים מהם היו שמחים להתגייס לצה"ל ו/או לעבוד למחייתם ולהפסיק להיות במעמד של טפילים מושמצים, אלא שזה בלתי אפשרי בקהילה הסגורה והטוטליטארית שבה הם חיים.
    מה הפתרון? לקצץ ב-80% את תקציב הביטחון (לא, לא ישמידו אותנו, לא לדאוג) ולבטל את גיוס החובה שהורס את החברה שלנו עד היסוד.

  9. אני עם החירותניק – לחרדים אסור לעבוד, כי זה התנאי של תורתם אומנותם. התוצאה היא הרבה פעמים שהם גם עניים (כי אסור להם לעבוד), גם עובדים בשחור ולא משלמים מיסים (כי בכל זאת צריך להאכיל את הילדים איכשהו וגם מנולים במקומות העבודה שלהם (כי הם עובדים בשחור והחוק לא מגן עליהם).

    נכון, אפשר לדרוש מהחרדים שיתגייסו בהמוניהם. נגיד שזה אפילו יעבוד. אף אחד (בעיקר לא צהל) לא רוצה ולא צריך כמה מאות אלפי חרדים שיסתובבו חסרי תועלת בצבא ובדרך ידחקו את הנשים מכל תפקיד משמעותי*.

    נכון, אפשר להגיד שמי שלא עובד שלא יעשה ילדים. זה נשמע נורא יפה ואחראי וליברלי. עד שנזכרים בכל העניין השולי הזה של זכויות ואדם וכל זה… אתם יודעים. איכשהו כשעוברים את שלב הדמגוגיה התניית הורות בהוכחת יכולת הכנסה עכשיווית ועתידית לא מצטיירת ככזה רעיון מצויין.

    הפתרונות? אולי ביטול גיוס חובה, כמו שהציעו, אולי מסלול שירות לאומי**, אולי פשוט לבטל את הקשר המלאכותי בין שירות צבאי לעבודה. גם "מלגת החרדים" היא פתרון. למרבה הצער, זה פתרון שרע בעיקר לחרדים – עדיין נאסר עליהם לצאת לעבוד, הם עדיין יחיו בעוני.

    *ואגב, בני נוער חרדים שנשרו מישיבות מתגייסים במספרים הולכים וגדלים. צהל יודע את זה. הרבנים יודעים ומעודדים את זה. הפוליטיקאים ומנהיגי החרדים יודעים את זה. מסיבות ברורות לאף אחד אין אינטרס לתקשר את העניין, אבל מדובר במגמה ברורה מאוד. כולל תכניות הכנה לצהל במגזר החרדי.

    **אגב 2, הפתרון הזה (שמוצע גם למגזר הערבי כמסלול עוקף צהל ושם יש בערך 10 מועמדים לכל תקן, אל תתפסו אותי במילה) זכה ללא מעט מתנגדים מתוקף "שוויון בנשיאה בנטל".

  10. דווקא הלינק המרתק שהבאת מראה שרוב רובו של הכסף שמקבלים החרדים מגיע בכלל מתרומות מחו"ל. מתוך הנחה שהתרומות הללו כלל לא היו מגיעות לארץ אם הם לא היו מיועדות לחרדים, ומתוך הנחה שחלק גדול מהכסף הזה נכנס כמיסים למדינה (גם אם לא מס הכנסה של המקבל, אז מע"מ ומס הכנסה של נותני השירותים והמוכרים מהם הוא קונה), אולי יתברר שהישיבות מכניסות כסף למדינה. אולי בכלל צריך לתת לישיבות פרס מטעם ארגון היצואנים.

    ואגב, תיאוריית קונספירציה – האם ייתכן ששערוריית החרדים הקטנטנה הזו נופחה בכוונה על מנת להסיט את תשמות הלב ממליארדי הדולרים של תקציב הבטחון שממנים אלפי מטוסים ואנשי קבע שמחלידים בלא שימוש?

  11. הפעם אני מסכים איתך. מעבר לזה שזה מרגיז, חוקים תפורים לפי מידה לא הולכים טוב עם דמוקרטיה. וקשה לכנות חוק המעודד שילוב של אבטלה וריבוי ילדים בשם שלא כולל את המילה "מטומטם".

  12. גם מעבר לנושא החרדים והחילונים, הרעיון של לתת פרס לאנשים שהביאו 3 ילדים ומעלה בלי לדאוג לשום לדרך לכלכל אותם זה רעיון מטופש לגמרי.

  13. בלונדינית, אף אחד לא מציע לאסור על מי שאין לו כסף לעשות שלושה ילדים. אבל כעצה לחיים, את יודעת, כדאי לחשוב שוב על הנושא הזה של פרנסה לפני שעושים ילדים. לכן אין פה פגיעה בזכויות אדם.

  14. @חירותניק (7): כמה שאלות בהמשך למתמטיקה הגאונית שלך:
    א. מה הגובה של קצבאות ילדים היום?
    ב. מהי העלות המינימלית של גידול ילד?
    ג. כמה מתעשרים מההפרש של א פחות ב?

    (לא אגלה את התשובה, רק אגיד שג' הוא מספר הנמוך מ-0)

  15. לחירותניק ולבלונדינית הסודית-
    הסוגיה היא לא אם מותר להם או לא לעשות ילדים.

    גם אם בסופו של דבר מדובר בלתת פרס למי שלא מסוגל לעזור גם לעצמו, או כפי שאני רוצה לראות זאת כ"הרצחת וגם ירשת" (נו באמת – לומר שהם צריכים עזרה כלכלית כי אסור להם לעבוד כי הם לא עושים צבא כמו כל שאר הציבור זה כמו… כמו… בעצם – זה מספיק מגוחך בפני עצמו), אז ההצעה של ראש הממשלה שלנו לא מעמידה אותו באור מגוחך – אלא את כולנו.

    שהרי, כנבחר ציבור מותר לו להעביר חוקים סוציאליים שעוזרים לקבוצת אוכלוסיה מסויימת (גם אם הוא לא באמת עוזר לכל המגזרים האחרים). וכל עוד שם המשחק הוא דמוקרטיה, והוא מצליח לנצח במשחק הזה, אז הבעיה היא שלנו, שאנחנו בוחרים בו ועוזרים לו לנצח, במקום לצאת לרחוב ולעשות את מה שהצרפתים כבר שכחו.

  16. 1.

    ילדיםקצבהממוצע
    2360180.0
    51456291.2
    82554319.3
    103286328.6
    134384337.2

    2. קצת קנטרני מכיוון ש"עלות גידול ילדים" היא פועל יוצא של ערכים אישיים. מה אתה מחשיב כמינימום הכרחי (חוגים, שיעורי עזר, iPhone4 )
    3. שוב קנטרני, אף אחד לא דיבר על להתעשר. מדברים על לחיות.

    (וג. לא חייב להיות קטן מ0 (ראה 2) וגם אם הוא קטן מ0 זה לא ממש קשור(ראה 3)

  17. אוי ואבוי. WP בלע לי את הטבלה

    |ילדים | קצבה| ממוצע|

    ———————

    |2| 360 | 180.0|
    |5| 1456| 291.2|
    |8| 2554| 319.3|
    |10| 3286| 328.6|
    |13| 4384| 337.2|

  18. אם נשכח לרגע את כל סוגיית החרדים vs. חילוניים וכל זה, ממש מרגיז אותי שנותנים מלגות והטבות רק לסטודנטים שלא עובדים. נוצר מצב שסטודנטים עשירים עם כסף מההורים לא עובדים ומקבלים על כך מלגה, בעוד שרב ציבור הסטודנטים עוסק בעבודה זו או אחרת ולא מקבל כלום. זה בדיוק אותו מצב כמו הארנונה בירושלים.
    לא שאני חושב שצריך לעודד סטודנטים לעבוד או משהו. להיפך, צריך ליצור תנאים כך שאף סטונדט לא יצטרך לעבוד ויוכל להשקיע רק בלימודים

  19. בגלל שלהשיג "גם כן" או "בדיוק אותו דבר" הוא שאיפה בלתי אפשרית, הכוחות הפועלים יצטרכו ככל הנראה או לבטל את ההישג של נציגי הסקטור החרדי או לקבל משנו אחר ואפילו יהיה פחות שווה ערך. צריך להביט בעניין בעיניים ריאליות…

  20. לבלונדינית, לא מדובר ב"התניית הורות בהוכחת יכולת הכנסה…". מדובר בתמיכת המדינה בהורות נכשלת ואפילו עידודה (לינק יפה נתן איתי). גם במדינות החשוכות ביותר המדינה לא מתנה הורות (בסין לפי מה שהבנתי הורים משלמים קנסות על כל ילד נוסף על המותר, אבל גם שם, מותר להם).
    ולדרומי (וגם one of the crowd באיזשהו אופן) – הקצבאות זה הכסף הקטן. המדינה מוציאה על כל ילד בממוצע 15,000 שקל לשנה על בריאות וחינוך וזה אפילו לפני הקצבאות שמזכיר שחר אילן שמותנות בשלושה ילדים לפחות, ההנחות בארנונה ועוד כל מיני "זוטות". אם להורה יש עוד 20,000 לשנה להוסיף אז יש סיכוי גבוה שהילד יתרום לחברה שבה הוא חי. אם לא, יש סיכוי גבוה שהילד ייתמך כל חייו על ידי המדינה. כדי להמשיך לעמוד בתמיכה הזו בזה בקצב הילודה הנוכחי של ילדים שלא תורמים לחברה בהם הם חיים אנחנו נאבד בקרוב גם את מראיות העין האחרונות שעוד יש לנו למדינה עם סטנדרט חיים מערבי. ככה פשוט.
    חוץ מזה, לטעון שהם מביאים הרבה ילדים בלי לעשות חשבון כי זה בתרבות שלהם או בדת שלהם ואין להם שליטה על זה זה לדעתי דבר מגעיל, לא מוסרי ולא נכון להגיד. הורה חרדי אוהב את הילדים שלו ורוצה בטובתם כמו הורה חילוני. המלכוד של התניית הקצבאות עם אי-עבודה יחד עם כל ההנחות הנלוות, כאשר מצד שני עומדים הסכומים האדירים שנדרשים להוסיף על מנת לגדל את הילד כמו שצריך (כאמור, בערך 20,000 בשנה לילד), גורמים למשפחות חרדיות להכנס למסלול שבו אין להם ברירה אלא למסור את השליטה על הילדים ועל המשפחה לממסד ולצדקה, כי אין להם אופציה אחרת. מסלול שבו כל שינוי שיעשו יגרום לכך שיקבלו פחות כסף ופחות תמיכה. במצב כזה קשה לצפות מהם לתכנון משפחה. המדינה צריכה להחזיר את השליטה על המשפחה למשפחה על ידי עידודם לצאת לעבוד, וחלק מהעידוד הזה, מה לעשות, הוא העברה של תקציבים דווקא למשפחות שלוקחות שליטה וגם לקמפיינים וחינוך על החשיבות של תכנון משפחה. כמובן שבכל ילד שנולד צריך להמשיך לתמוך, אבל החלטה וחקיקה עכשיו שתקבע שכל ילד שיוולד מעכשיו יזכה לפחות ופחות תקצוב של מסלולים מעודדי עוני תביא להפחתת הילודה בעוד מספר שנים ולהקלה במצב תוך מספר שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *