על קרנפים וסלקטיביות

כמה חודשים אחרי שהשקעתי 50 שקלים בהתפקדות למפלגת העבודה מתוך כוונה לבצע פעולה אחת – להצביע לשלי יחימוביץ – היא ניצחה בבחירות. בעיני הניצחון של יחימוביץ הוא ההזדמנות האחרונה של מפלגת העבודה להישאר רלוונטית. ניצחון של עמיר פרץ היה מלמד את הציבור ששום דבר לא השתנה במפלגה שהרקיבה עד כדי סירחון בשנים האחרונות בראשותו של האופורטוניסט הגדול ביותר שידעה הפוליטיקה הישראלית – אהוד ברק.

אני לא יודע אם יחימוביץ תצליח להתגבר על הנטייה של המפלגה הזו לרמוס את יושבי הראש שלה ותוך כדי לחסל את עצמה לדעת. למעשה, רוב הסיכויים שתיכשל. אבל אם יש מישהו שיכול לעשות את זה, זו היא. מהלכיה בחודשים הבאים יקבעו האם אצביע למפלגת העבודה גם בבחירות הכלליות. נראה.

בעקבות ניצחונה מפרסם הבוקר ניסים קלדרון טקסט דעה בוויינט. בטקסט שלו מכנה קלדרון את יחימוביץ בשם "קרנף". מדוע?

עד נאום הניצחון שלה, היא לא אמרה שהיא בעד שתי מדינות אבל נגד ההכרה של האו"ם במדינה הפלסטינית. למה היא לא אמרה את זה? כי זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שאומר נתניהו. וכל תינוק יודע שהמשמעות של האמירה הזאת היא סירוב שקרני ומוחלט לכל חלוקה הוגנת של הארץ (…) עד שיחימוביץ' נכנסה לפוליטיקה, היא דיברה נגד התנחלויות. אחרי שנכנסה לפוליטיקה היא עשתה צעד ראשון ואמרה שהתנחלויות לא מעניינות אותה. כאשר רצתה להיבחר היא עשתה צעד שני ואמרה שההתנחלויות הן לא פשע. כעת, בבוקר שבו נבחרה היא עושה צעד שלישי אומרת שהיא מחוייבת גם להתנחלויות.

אין לי בעיה עם אנשים שמתנגדים ליחימוביץ בגלל דעותיה, אין לי בעיה עם אנשים שמתנגדים ליחימוביץ בגלל התבטאויותיה, בגלל מעשיה או אפילו בגלל האישיות שלה. ניחא.

יש לי בעיה עם אנשים שסובלים מזיכרון סלקטיבי. בשבועות האחרונים שמעתי את יחימוביץ כמה פעמים מתראיינת ברדיו על אודות משנתה המדינית. בראיון האחרון שלה, שמעתי אותה מדברת עם בן כספית ועמנואל רוזן ומדקלמת בפעם המי יודע כמה את אותם המשפטים ממש (עד שנדמה שגם לה הם יוצאים מכל החורים) ובהם אמרה פעם אחר פעם שהיא בעד מתווה קלינטון. מתווה קלינטון אומר שתי מדינות לשני עמים בהסכמה. הוא לא אומר הכרזה חד צדדית דרך האו"ם. אז מה אתה רוצה קלדרון?

ראיון קודם לכן היא הסבירה (בפעם המי יודע כמה) שהיא רחוקה ממתנחלים כמו שמים מארץ, שהיא בעד חלוקת ירושלים, בעד פירוק התנחלויות, בעד החזרת שטחים. "יש רק דבר אחד שאני לא מוכנה לעשות וזה לשחרר את מפלגת העבודה מהמחויבות ההיסטורית שלה למתנחלים כיוון שמפלגת העבודה היא זו שייסדה את מפעל ההתנחלויות". בינגו.

כל מי שחושב שההתנחלויות הן טריק של ביבי או אריאל שרון פשוט לא מכיר את ההיסטוריה. מפלגת העבודה עמדה, דחפה ועודדה את אזרחי מדינת ישראל ללכת ולהתיישב בשטחים. עכשיו אותה מפלגה מסתכלת על המתנחלים האלו כאילו היא לא מכירה אותם. אולי היא לא מכירה את כולם – את הקיצוניים, את הכהניסטים, את המרזלים – אבל לפחות את חלקם היא מכירה. היא מכירה כיוון שהיא זו ששלחה אותם לשם. זה מה שיחימוביץ טוענת, ובדין טוענת.

הפירוש של קלדרון את דבריה של יחימוביץ הוא פירוש מסולף לחלוטין. היא דיברה נגד ההתנחלויות מכיוון שהיא לא בעדן; היא אמרה שהן לא מעניינות אותה כיוון שפעילותה הפרלמנטרית התרכזה סביב העניינים החברתיים ולא בהבל המדיני שלא מוביל לשום מקום אך מביא הרבה כבוד ויוקרה; והיא מחויבת להן כי זו המורשת של מפלגת העבודה. למרות זאת, עם כל המורשת הזו, היא אומרת למתנחלים: אם אוכל אפנה אתכם מכאן.

אם היא תהיה ראש ממשלה ולא תפנה אותם – או אז היא תהפוך לקרנף אבל עד אז, כל ההאשמות של קלדרון הן לא יותר מאשר האשמות שטחיות ורדודות, כאלו שנובעות משנאה עיוורת או שמיעה סלקטיבית.

אה. כמעט שכחתי. נחום? נחום ברנע? אתה פה במקרה?

IN YOUR FACE

16 מחשבות על “על קרנפים וסלקטיביות

  1. מפלגת העבודה "עודדה", "דחפה" – כן; "שלחה" – לא.

    מפלגת העבודה אכן נושאת באחריות חלקית לחטא מפעל ההתנחלויות, אך לא היא ולא המדינה "שלחו" אף אחד. מספיק, מספיק כבר להסיר את האחריות מאותם מתנחלים עצמם כאילו היו חיילים בצבא סדיר שנשלחו לשם בכוח הפקודה.

    (ואת זה אני אומר כתומך יחימוביץ' וכמישהו בדיוק כמוך, שהתפקד לעבודה בדיוק משום אמונה בה)

  2. כאשר מפלגת העבודה הקימה התנחלויות, כאשר היא אישרה הרחבה של התנחלויות, כאשר היא לא עמדה על פינוי התנחלויות שכבר הוקמו, כאשר היא אישרה תקציבים, כאשר היא אישרה הקלות במס והטבות – היא "שלחה" אותם לשם כי באופן מפתיע אנשים הולכים למקום שיש בו דירות, הטבות והקלות.
    אתה רוצה להתעסק בסמנטיקה האם "לשלוח" זה כמו "חיילים בצבא סדיר"? שיבושם לך.

  3. זה ממש לא סמנטיקה, זה בדיוק מה שנעמה כרמי כותבת כאן:

    הרי על אף שעיקר האשמה רובצת על ממשלות ישראל לדורותיהן, אינני משחררת את המתנחלים עצמם מאחריות מוסרית להשתתפות פעילה בסיטואציה של דיכוי. בדיוק כפי שאינני משחררת אף פועֵל (agent) מבחירה שיש לה השלכות ונפקויות מוסריות, גם אם "נשלח" במשימה לאומית.

    תודה לאל השפה העברית כוללת יותר מ-2-3 מילים, ויש לנו את היכולת – ואת החובה – לנסות לדייק כשאנחנו משתמשים בה.

  4. וכאמור, אני לא מסיר את חלקה של המדינה באשמה. אבל בחיים יש פיתויים ועידודים לא מעטים, זה עדיין לא מסיר מאיתנו את החובה לשאוף לבחור ולנהוג באופן מוסרי

  5. טוב נו, אם נעמה כרמי לא משחררת אז באמת יש לנו בעיה.

    לגופו של עניין, אף אחד לא משחרר אף אחד משום אחריות. כל מה שהיא אומרת הוא שמפלגת העבודה לא יכולה להתנער מהמתנחלים כאילו אין לה יד במעשה. יש לה יד. יש לה יותר מיד. לאנשי מפלגת העבודה נוח מאוד לשכוח את העובדה שיחימוביץ מסרבת לשכוח או להשכיח. ולו רק בגלל זה היא פוליטיקאית ראויה יותר מחבריה.

    מי שמנסה לצייר אותה כתומכת נתניהו בגלל זה הוא לא רק אוויל הוא שרלטן.

  6. מסכים עם הסייפא שלך: הספין הזה הוא אחד המכוערים והמופרכים, וטוב מאוד ששלי יחימוביץ' דואגת להזכיר את אותן נשכחות. מסכים אגב גם עם יתר המאמר, ועם היציאה נגד הדברים שכתב ניסים קלדרון.
    ועם זאת, צר לי: השימוש במילה "שלחה" המשמעות שלו היא בדיוק הדבר הזה – הסרה מאחריות.

  7. הוא לא כאן. מקים מדינה חדשה בניו יורק. לא בטוח שיש לו מושג איך גולשים ומה זה כל הבלוגים והאינטרנט הזה.

  8. כדאי להזכיר עוד שרק לפני חודש קלדרון כתב מאמר דעה באותו YNET ובו אמר: "לא מאמין לאף מילה שהיא אומרת". אז בתור מישהו שלא מאמין לאף מילה שהיא אומרת הוא מייחס המון חשיבות לכל מיני דברים שהיא אומרת עכשיו.

  9. יובל, גם אני כמוך, התפקדתי למפלגת העבודה רק כדי להצביע לשלי יחימוביץ' ועתה אני מתכוון להצביע למפלגת העבודה בבחירות הבאות. כמוך, אם לא הייתה נבחרת, כנראה שהייתי מצביע למפלגה אחרת, סביר להניח שלמרצ.

    דעותיה המדיניות של יחימוביץ' הן ידועות מאז ומעולם, היא אולי לא מדגישה אותן מספיק אבל להאשים אותה באהבת המתנחלים וההתנחלויות זו טיפשות גמורה. מאז ומתמיד אמרה ומעולם לא הסתירה כי היא דוגלת בשתי מדינות לשני עמים בגבולות 67 פלוס מינוס. (הפלוס והמינוס הן לדעתה נושאים למשא ומתן).

    באותו ראיון מפורסם בהארץ שפורסם לפני כחודש היא בסך הכל אמרה שהמתנחלים הם לא אבי אבות הטומאה, כפי ששמאלנים רבים (ואני ביניהם) ואני ביניהם. מה שהיא כן אמרה זה שדברים שרואים משם לא רואים מכאן, כלומר, שמתוך עבודתה בכנסת ראתה והבינה כי הבעיות והחברתיות הן לא בגלל הכסף שנזרק להתנחלויות… אוקיי… אז לא. אין לי שום בעיה עם אמירות שכאלו. שלי יחימוביץ' תצביע עבור כל פירוק התנחלות, עבור כל נסיגה ועבור קווי 67.

    להאשים את שלי יחימוביץ' בהתקרנפות זו טיפשות לשמה שדי מפתיעה אותי בייחוד כאשר מגיעה מאדם שאני לרוב מעריך את דעותיו.

    המושג קרנפים/להתקרנף מתייחס בעיקר לקונפורמיזם אידיאולוגי והוא נולד עם המחזה קרנפים של יוג'ין יונסקו. אני סמוך ובטוח שקלדרון התכוון לזה בעיקר למרות שהשקיע כמה פסקאות בלהסביר על זן הקרנפים (חיה מעניינת לאללה).

    לגבי ההתנחלויות, כן, הן הוקמו בימי שליטת המערך, זה חטא הסטורי שאני די משוכנע שרבים מהם התחרטו על כך. אבל כמו ששלי יחימוביץ אומרת, יש התנחלויות. לא צריך לבנות עוד, אבל מצד שני הן קיימות ואי אפשר להתעלם מהם.

    זה שהליכודניקים שמחו שהיא נבחרה זה רק כי לדעתם היא לוקחת קולות מקדימה (וגם בגלל סיבות אישיות, יש לה ידידים שם). אבל אני מתקשה להבין מישהו שחושב וטוען שיחימוביץ' תצטרף לממשלת נתניהו. התהום החברתית והמדינית בינה לבין נתניהו רחבה ועמוקה וטוב שכך.

    יחד עם זאת, אני בטוח שהיא תצביע באופן פרגמטי לכל חוק ולכל מהלך לגופו של עניין, כפי שעשתה עד עכשיו. לפעמים בעד הממשלה ובדרך כלל נגד הממשלה. אבל בשום אופן לא הצבעה אוטומטית בעד או נגד.

    אני חושב שהיא לא רק התקווה של מפלגת העבודה, אלא התקווה של המדינה כולה. גם בזכות היותה פוליטיקאית מזן אחר, ישרה וישירה ללא התפתלויות וגם כי היא באמת מובילה קו סוציאל דמוקרטי, משהו שמסתבר שרבים רבים מסכימים עליו. אני מקווה שהבחירות הבאות יגיעו במהרה ואכן כל אלו שצעקו בכיכרות "העם רוצה צדק חברתי" יצביע באמת עבור מי שנלחם עבור צדק חברתי ולא רק עבור מי שזו סיסמה עבורו.

  10. א. בחיים, בחייייייםםםםם לא אצביע לגב' יחימוביץ' – לא בכלל עמדתה (המגומגמת משהו) בנושא ההתנחלויות, אלא בזכות עמידתה האיתנה לצד העבודה המאורגנת, כגון חברת החשמל, עובדי הנמלים ועובדי הרכבת. עובדים אלו (מונהגים ע"י ההסתדרות, פרץ ועיני זהים בעיני כראשיה) הם האחראים לדעתי על הפערים החברתיים וחוסר השיוויון הפושה במשק הישראלי. שהרי על כל בן דב אחד יש אלפי "מנהל מוזיאון נמל אשדוד הנוהג ביגואר", החזירים השמנים שרצים אחרי "תוספת סטייק" וכדומה. יש לפרק את העבודה המאורגנת המגינה רק על עצמה, ומייד. מתי לאחרונה שבתה ההסתדרות בגלל השכר הנמוך של עובדי הקבלן? לא זוכרים? כי זה לא קרה
    ב. יש אכן אלמנט של סמנטיות האם מפלגת העבודה שלחה או רק הכינה תשתיות למתנחלים, אבל בכל מקרה אם הממשלה שלחה את המתנחלים – היא גם יכולה להחזיר אותם. זה בדיוק אותה הפעולה, רק בכיוון ההפוך

  11. אחד העם 18, התגובה שלך מלאה בסילופים ושגיאות סטטיסטיות. אני ממליצה לקרוא פה קצת. ראשית, אין "אלפים" על כל בן דב אחד. האיש המדובר אגב, מעולם לא נכנס לטבלת שיאני השכר במגזר הציבורי ובטח שאין שם אלפים שמסוגלים לרכוש יגואר. בנוסף, גם אלה עם השכר הכי גבוה במגזר הציבורי אינם אלפיון עליון, חלק מכוכבי הטבלה אינם אפילו מאיון עליון. בן דב הוא טייקון ופירוש הדבר הוא שאין על כל אלף תושבים ישראלים אחד כמוהו אלא על כל חצי מיליון. האנשים שאתה מדבר על המשכורות שלהם, מוצדקות או לא מוצדקות ככל שיהיו שייכים למעמד הביניים ופירוש הדבר שהם שוכרים, קונים ומחזיקים את הכלכלה הישראלית בדיוק כמו שאר חבריהם למעמד הביניים. איך הם מבזבזים את הכסף שלהם, אם דירה או יגואר זה לא ממש העניין וכל אחד מנערי האוצר שעמד מאחורי השטיק המלוכלך הזה היה אומר לך בדיוק את אותו הדבר בכל יום אחר. הבעיה האמיתית עם ההסתדרות היא שהנ"ל הפסיקה להגן על עובדים צעירים וחלשים והפסיקה להכניס חברות ומפעלים חדשים דבר שבטח משמח אותך אז אני לא אבזבז עליך עוד מילים.

  12. גם אני התפקדתי בשביל שלי וכו'.
    ואני רוצה ללכת יותר רחוק ממך: גם אם היא תהיה ראש ממשלה, לא בטוח שהיא תפנה התנחלויות, וגם אם לא תעשה זאת, זה לא בהכרח יקרנף אותה. אם היא בעד שתי מדינות בהסכמה, אז כדי לפנות התנחלויות לצורך אמיתי כלשהו, ולא סתם כדי להיכנס במתנחלים / להתנער מחקירה פלילילת, יש צורך בצד השני, שיהיה מעוניין בזה, ויתן תמורה לזה. כל עוד הפלשתינים לא ממש בעניין של ישראל, אין הרבה מה לעשות בנדון ויחימוביץ יודעת את זה. היא גם יודעת שבתחום הכלכלי-חברתי, החשוב לא פחות, יש המון מה לעשות, ושם – בניגוד לזירה המדינית – הדברים הם באחריותנו ובשליטתנו המלאה.
    מזל טוב לשלי יחימוביץ ובהצלחה.

  13. רונה היקרה, הבוקר קיבלנו דוגמה נחמדה כיצד ההסתדרות מגבה את האלימות, האטימות והזלזול של ועד עובדי הרכבת בכל שאר אזרחי המדינה.
    לצערי, אין שום שגיאה סטטיסטית באופן שבו ועד עובדי הרכבת פוגע בשלטון החוק. האם עובד מדינה המאחר לעבודתו בגלל השביתה הלא-חוקית הנ"ל אינו אמור להיות מוגן ע"י ההסתדרות?
    גילה אדרעי פושעת, וצריכה ללכת לכלא על ביזיון בית המשפט.

  14. גם אני התפקדתי בשביל שלי יחימוביץ', שילמתי 50 שקלים עבור מפלגה שבחיים לא חשבתי שאתמוך בה, והלכתי להצביע בשבילה בשני הסבבים. לא יודעת מי זה ניסים קלדרון ומה הוא עשה חוץ מלכתוב טורים, אני יודעת ששלי יחימוביץ' חוקקה חוקים למען עובדים עניים כל הזמן, לפני שדפני ליף נטעה אוהל בשדרות רוטשילד וזה היה באופנה. אני יודעת שהיא זו שנאבקה בשיניים כדי להעביר הצעת חוק להגבלת שכר הבכירים עד פי 50 מהשכר של הזוטרים ביותר בכל חברה (חוק שהממשלה הפילה, למרות שיחימוביץ' הצליחה לגייס לא מעט תומכים לזה גם מהצד הימני של המפה – הישג יפה כשלעצמו). משנה מדינית או לא משנה מדינית, זה מעניין לי את הסבתא. 60 שנה מדברים רק על פלסטינים, פלסטינים, פלסטינים ובינתיים רוקנו לכולנו את הפנסיה, את תקציבי הבריאות והחינוך, הפכו את חצי מאיתנו לעובדי קבלן והרגו את העבודה המאורגנת. אז הגיע הזמן לדבר על דברים אחרים.

    אני מאוד מקווה שהיא תיבחר לראשות הממשלה, אחרת יהיה פה רע ומר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *