העיקר המספר

זה מסוג הדברים שקורים כאן לפעמים. אני נותן למישהו/מישהי במה ונפתח להם התאבון. אני שמח שזה קרה לאופיר כי הטקסט השני שהיא כתבה מוצלח אפילו עוד יותר מהטקסט הראשון שהיה בעיניי ממש מוצלח (גם אם היא לא כתבה ביקורת סרט קלאסית).

ואגב, אין שום סיכוי שהיא 1.81 ס"מ. שום סיכוי. היא הרבה יותר, ממש הרבה יותר. אני 1.81 ואני צריך לעלות על מדרגה כדי להסתכל לה בעיניים.

הנה הטקסט המלא לפניכם (היא מאיימת שהיא עוד עלולה להתרגל לזה. זה לא מפחיד אותי).

***

השבוע הקדשתי הרבה מחשבה לרומן האנושי עם מספרים. אני לא יודעת מה איתכם אבל אני מתה על מספרים. בעולם שבו דבר אינו מוחלט והכל יחסי, ספרות נראות לי כמו נס. נעים לי שיש דברים שלא משנה איך נסתכל עליהם, יש בהם הגיון שברור לנו באופן אינטואיטיבי ואוניברסלי. אני כבר שנים בטוחה שבעצם הכל נראה לנו זול יותר בחו"ל, גם כי תמיד עושקים אותנו במדינה המעצבנת הזו אבל גם כי אין מה לעשות, בקבוק מים בדולר תמיד ירגיש זול יותר מבקבוק זהה ב-5 שקלים, גם בימים שזה היה ערך המטבע.

מה שעורר אצלי את המחשבות האלה בימים האחרונים היה הצעה של נציגת חברת אינטרנט לשדרג לי את מהירות הגלישה תמורת מחיר מבצע חד פעמי בהחלט. לא נדרש לי רגע כדי להסביר לה שאני מעוניינת לשלם כמה שפחות תמורת השירות המדובר ומצדי שתתקין לי מהירות גלישה של 0.8 מגה.

אם תהיתם, זה אכן בלתי אפשרי אבל לא כי הבקשה שלי היא פרי דמיוני המריר אלא כי היום כבר אין כזה דבר, בדיוק כמו שאין באמת כזה דבר מהירות גלישה 10 מגה לעומת 20 מגה לעומת 500. כאילו, 500 מגה? מה הכוונה? שאיך שאני מתחילה לצעוד בכיוון המחשב ליידי גאגא קופצת מתוך המסך ומתחילה לרקוד לי על השטיח? שנציג חברת וואלה מתחיל להקריא לי את מזג האוויר עוד לפני שהספקתי להקליד את החיפוש? כמה מהר זה עוד יכול להיות? רק לי זה נראה שפרקטית, משלב מסוים הגלישה שלי היא באותה מהירות למרות שמוצמד לה ערך מספרי (וכספי) גבוה יותר? ואם כך, איך זה בכל זאת עובד עליי כמעט כל פעם?

לפחות אני לא לבד. מספיק להביט בערמות הנשים המסתובבות בינינו על מנת להבין שלפעמים כל מה שמדבר אלינו זה המספר והמציאות היא פרט שולי. אני מתכוונת לכך שתעשיית הביגוד הבינה מזמן, שמכיוון שכל מה שאישה רוצה זה להיות רזה, רזה יותר או רזה ממש, הפיתרון הגיע בצורה מקורית: טה דה! מהיום אימרי להתראות מידה 42, שלום מידה 36. טוב נכון שפרקטית הג'ינס נשאר באותו הרוחב, אבל לא הרבה יותר יפה לו עכשיו כשכתוב עליו 4 מידות פחות? רשתות הבגדים יודעות שאין כמו הרגע בו בחורה מצליחה להחליק לג'ינס במידה שעד כה הייתה שמורה לאחותה הקטנה או בעצם רגע- היום בו היא זוכה להוציא את הראש מתא המדידה ומול כל הצ'ילבות המקומיות לזעוק לעבר האחראית שהיא זקוקה למידה קטנה יותר.  מה זה משנה שבפעם האחרונה שהיית מידה 36 היית בכיתה ט' ומאז, מה לעשות, עברו כמה שנים, שמנת מעט, ילדת איזה שני ילדים והחלטת שמתאים יותר להתייחס לאופני כושר כהומז' דומם לשנות ה- 80. מה שניבט מהראי הוא זניח, העיקר- המספר.

ולא רק נשים זקוקות למספר. בתור בחורה שהיא 1.81 ס"מ וגרה בארץ, איך לומר, גמדית למדי, אב הטיפוס של מירב שיחות ההיכרות שלי עם המין הגברי נראה כמו מלחמת מספרים מטופשת. זה תמיד מגיע לוויכוח סוער על כך שאני הרבה יותר גבוהה ממה שאני אומרת כי הרי לא ייתכן שהם יותר נמוכים ממה שאמרו להם בצבא.

בשלב מסוים, מאחר והשיחות הללו לא רק חזרו על עצמן אלא גם לוו במבט מבועת של גבר שכרגע ריסקו לו את האגו, עברתי לתסריט פשוט יותר: בכל רגע נתון בו אני נשאלת על ידי גבר איזה גובה אני, אני פשוט מחזירה בשאלה- איזה גובה אתה? ואז לא משנה מה התשובה, אני מיד מוסיפה לי מינימום חמישה סנטימטר. אתה 1.82? אה, אני 1.90. אתה 1.90? אה אני בעצם 2.05. ככה, שיירגע ויישן טוב בלילה. העובדה שכדי לנשק לי במצח הוא יצטרך לרוץ להביא שרפרף הפסיקה להפריע לו מיד. אם מספרית הוכח שאני סתם חריגה של הטבע והוא עדיין גבוה נורא, אז הכל טוב. העיקר- המספר.

ככה זה מספרים, הם מרגיעים אותנו. לא צריך להיות גאון מתמטי, ולא צריך חבר טלפוני. כל ילד באפריקה יודע ששני אגוזי קוקוס זה פחות משלושה וכל סוחר מערב הסעודית יידע שאם מנסים למכור לו אותי תמורת 4 גמלים זה הרבה יותר מדי, כי אני שווה מקסימום שניים ואולי עוד איזו חצי עז. המספרים הם מוחלטים, נותנים לנו ביטחון, ולא אכפת לנו אם המציאות אומרת אחרת- ברגע שמוצמד אליה מספר, אנחנו נרגעים ומבינים את הערך המדובר.

ולכן, מעל במה זו אני מורידה את הכובע בפני חברת בזק- כמו כולם גם הם רוצים להרוויח, וכמו כולם, לשם כך הם צריכים לשכנע אותנו שגם לנו זה כדאי. אבל מאחר ויש גבול לכמה הם יצליחו לסבך את המציאות מבחינה מספרית, אז במקום 10, 20 או 6000 מגה הם פשוט עברו קטגוריה – מהיום גולשים ברשת פרטית או עם כבל תת ימי. ממש ככה – כבל תת ימי. לרובינו אין מושג איך העולם הזה עובד ואיפה היה הכבל לפני שהוא היה מתחת למים אבל זה פשוט נשמע מצויין. בניגוד לעולם המספרי, לכי תתווכחי עם נציגה שמסבירה לך שהאינטרנט שלך זז לאט כי לא עברת לרשת התת-ימית, העל-קולית או התוך-עורית. כמה עמום, ככה חכם. הם עברו לגלוש במהירות האור ואנחנו נמשיך לרדוף אחרי המספרים.

ובהקשר הזה דבר אחרון: אם כבר רשתות השיווק וארגוני הענק מסובבים את המספרים כנגדנו יש לי בקשה אישית: בתור בחורה שהיא כאמור ג'ירפה, אני ממש מבקשת – אנא שנו גם את מספרי מידות הנעליים! נמאס לי להיות 41 ולשמוע שזה פרופורציוני או אנטומית נכון. גם אני רוצה להיות מידה 38 ולכן נשית, קטנה ומעודנת ולא אכפת לי שזה אומר שכל ה-38 המקוריות ייאלצו לרכוש מעתה זוגות נעליים במחלקת הילדים. זה ינחם אותי וישקיט את שנתי אז בחייאת, זה כולה מספר.

27 מחשבות על “העיקר המספר

  1. נעים לי שיש דברים שלא משנה איך נסתכל עליהם, יש בהם הגיון שברור לנו באופן אינטואיטיבי ואוניברסלי.

    קאונטר-אינטואיטיבי ורק כמעט אוניברסלי, למעשה. לתינוקות יכולת ספירה לוגריתמית , ויש שבטים מבודדים בהם זה ממשיך לבגרות.

    ממליץ להקשיב לפרק Numbers של Radiolab.

    ובאשר למהירות האינטרנט – סיסמאות שיווקיות בצד -מאחורי הכבל התת ימי עומדת הבטחה לאיכות חיבור טובה יותר (פחות ניתוקים והאטה) ומאחורי המספרים של המהירות הבטחה למהירויות הורדה גבוהות יותר. זה דווקא די הגיוני.

  2. בנימין ד'יזראלי, מדינאי בריטי מתחילת המאה ה- 19, אמר פעם שישנם שלושה סוגים של שקרים- שקרים, שקרים ארורים, וסטטיסטיקה. לדעתי הכוונה שלו מובעת טוב יותר בציטוט של הנרי קליי, מדינאי אמריקאי מאותה תקופה, שאמר שסטטיסטיקה אינה חלופה לשיקול דעת. המספרים עוזרים לנו לתאר את העולם- אם במדע ואם בחיי היום-יום. אבל צריך לדעת איך ומתי להשתמש בהם. אנשי שיווק יודעים לעשות את זה, ומתבססים על כך שהאחרים לא…

  3. כמה דברים.
    1) אכן רוב הציבור לא ירגיש מהעליה במהירות (אלא אם מורידים\מעלים באינטנסיביות)
    2) גברים נמוכים באמת נלחמים (משקרים) לגבי הגובה שלהם. זה אמנם פתטי אבל זה קצת נוגע ללב המאבק שלהם על כל סנטימטר.
    3) מסכים שהרשימה הנוכחית טובה יותר מהקודמת.

  4. זה לא מדויק, מהירות הגלישה בהחלט משפיעה על הורדה והעלאה של תכנים מהאינטרנט (רק תכנים חוקיים, כמובן…). לגבי העניין הזה יש הבדל דרמטי בין נניח מהירות גלישה של 1.5 מ"ב ו 10 מ"ב. הורדת תכנים רלוונטית לחלק לא גדול מהציבור בהארץ, וכן לא במקרה ספקיות האינטרנט קורצות לקהל היעד הזה בפרסומות שלהן ("שדרג למהירות של 10 מ"ב ותוכל לראות את הסרט עוד לפני שהוא הגיע לקולנוע").

    לגבי גלישה רגילה באתרים והורדה אקראית של תכנים לא גדולים מדי אין באמת צורך במהירות גלישה גבוהה. אני לא חושב שמעל מהירות חיבור של 2 מ"ב יש הבדל מורגש עבור הגולש הממוצע, אולי רק באתרים מאוד כבדים או כאלה שעמוסים בתמונות באיכות גבוהה, וגם אז מדובר בהפרש די קל בזמן הטעינה של העמוד.

  5. ניטפוק קטן, תרתי משמע, אם באמת היית 1.81 ס"מ אז היית נכנסת לגינס בתור האישה הזעירה עלי אדמות… אני חושב שהתכוונת ל-1.81 מ' או אולי 181 ס"מ…

    אהה, וגלישה תוך-עורית היא אדירה! 🙂

  6. בתור מישהי שמכירה אותך בתור המתרגלת שלה מניו מדיה, אני רק יכולה להסכים עם כל מי שבשוק שאת רק 1.81 כי גם לי קשה עם זה שזה כל הגובה שלך.

    בכל מקרה, מספרים מספרים.. מאז ומעולם עבדו עלינו עם האינטרנט.. לפני כמה ימים היתה לנו בעיה עם האינטרנט ואז גילינו שהתשתית שלנו מותאמת רק ל5 מגה בעוד בנטוויז'ן אנחנו משלמים על 10. עכשיו בשביל מה ולמה שנשלם על 10 אם כל יכולת האינטרנט שלנו היא 5 מגה.

    אבא שלי שלא מבין בזה כלום, נתן לי לעשות את המשא ומתן עם נטוויז'ן, ורמת העצבים שלי הגיעה לרמה בלתי אפשרית בשביל מישהי שהיא רק חצי מרוקאית (לא אמרו פעם שהצד השני שלי- הפולני, אמור להיות אדיש יותר???). כמות המניפולציה שהופעלה עליינו לשנות את התשתית ולהשאיר את ה10 מגה או לא לשנות כלום כי ככה אנחנו מנצלים את מירב התועלת מה5 מגה של בזק ועוד שטויות בסגנון.

    זה נגמר בזה שהם הורידו אותנו ל-5 מגה במחיר של 2.5 כי כמו כל שירות לקוחות, כשמאיימים להתנתק, הפלא ופלא, מקבלים את כל מה שדורשים ועוד כמה הטבות קטנות כמו 3 חודשים מתנה…

  7. ובהמשך לתוגבתי הקודמת, קל יותר לסלוח לבנק על עמלות מינוס של 300-400 ש"ח מאשר לחבר לעבודה שלווה ממך עשרה שקלים ולא החזיר, במיוחד אם זה קורה בפעם השנייה.

  8. הרבה יותר טוב מהקודם, בעצם, מעולה ממש!
    צריך לעשות פוסט נפרד על יחסיות במספרים. למשל בחברה שבה אני עובדת פתח הבעלים את ישיבת ראש השנה במילים שהשנה חייבים לחסוך כי תעשיית המזון נמצאת בתקופה קשה ולכן הוא לא רוצה לראות בזבוז של ניירות הדפסה והזמנות מיותרות של חלב.
    דקה לאחר מכן הוא אישר שיפוץ של חצי מיליון שקל + רכבי פאר למנהלי אזור. וזה לא בגלל שהוא רע או ציני, זה כי קל יותר לדון על חצי מיליון שקל לשיפוץ במסגרת תקציב שנתי של מאות מיליונים וקשה יותר לשכנע אותו שצריך עוד שקית חלב ב-5 שקלים מחוץ לאותה ישיבת תקציב…

  9. בתור אדם די גבוה, מאוד התחברתי לקטע (ומצטער אם אני מתמקד קצת בטפל). מדהים אותי איך אנשים שפוגשים אותי לראשונה תמיד צריכים לדעת בדיוק מה הגובה שלי, כאילו שבלי התשובה שלי (שמשתנה בהתאם למצב רוח) הם לא יצליחו למקם אותי על הסקאלה שבין גבוה לגבוה מאוד. ניראה שקיים מספר קסום, כך שכל ס"מ מעל 2 מטר מייד מוביל להתפעלות, וכל ס"מ מתחת ל-2 מטר מוביל לאכזבה / הפתעה. פעם הייתי מנסה לחשוב על כך מני תשובות מתחכמות. כיום זה עבר לי, ואני פשוט עונה לעניין וממשיך הלאה (חוץ מהאמירה המעצבנת שאני "מבזבז" את היכולות שלי ולא משחק כדורסל).

  10. איך אין אף מילה על היכולת של מספרי התשלום להתכווץ בפרופורציה ישירה לעצבי הברזל שלך?
    בדיוק היום ניהלתי סשן ארוך ולא מתוכנן עם ספקי אינטרנט, שהתחיל עם 50 שקל לחודש, והסתיים ב20 כולל 3 חודשי חינם באישור מנהל מיוחד.
    זה מדהים איך תוך חצי שעה ממצב ש"אי אפשר לעשות כלום", מגיעים לחצי מחיר.
    מעורר תקווה והרבה אמונה ביכולת האנושית להתגבר על כל מכשול!

  11. היי, אני מאוד מרגיש את ההבדל במהירויות. מרגיש את זה בהורדות, בגלישה באתרים, כשאני מחכה לסרטון ביוטיוב. אז כל מי שמרגיש שהמספרים החדשים מיותרים מוזמן לשלוח לי את המגבייטים העודפים שלו. אני כבר אמצא מה לעשות איתם.

  12. בתור מישהי שבקושי מדגדגת את המטר שישים אני חייבת גם להיטפל לטפל ולומר מה שאני תמיד חושבת לעצמי כשאני רואה בחורות כמוך ברחוב: למה?????!!!!!! ואם כבר, לפחות תהיי שמנה ומכוערת. למה את ולא אני?????!!!!! למה??????????????????????????????????????????

  13. לול! הכי נכון!
    אני מטר שמונים, אבל כששואלים תמיד מעלה לאיזה שמונים ושלוש, כי המפגרים שוכחים שיש נעליים.

  14. גובה של בני אדם משתנה כל הזמן ב-2 ס"מ לכאן ולכאן בגלל מים שנכנסים ויוצאים לדיסקיות בין החוליות בגב. תמדדו את עצמכם בשכיבה ותרגישו טוב יותר.

  15. אני גם מתמקדת בסו-קולד טפל ומזדהה כל כך עם סיפור הגובה. בתחילת דרכי זה היה מפתיע אותי תמיד, ואפילו רצתי איזה פעמיים למדוד שוב את גובהי, אולי הם צודקים, כי הם דיברו בשכנוע עמוק כל כך על היותם מטר שמונים, ולכן איך יכול להיות שאני מטר שבעים ושמונה, ועדיין יותר גבוהה מהם?
    והרעיון של לתת לעצמך 4 ס"מ מעל המספר שהם אומרים, הוא לא פחות מגאוני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *