אז החלטתי לכתוב על הוקי קרח

כבר שלושה ימים שאני מתלבט אם לכתוב פוסט על הוקי קרח. אני מתלבט כי מה לי ולהוקי קרח? שום דבר. אבל דווקא מכיוון שאין לי שום דבר עם הוקי קרח, חשבתי שזה יהיה מעניין לכתוב על ספורט כהדיוט מוחלט, כמי שלא רואה הוקי קרח, לא משחק הוקי קרח ולא מבין כמעט שום דבר בהוקי קרח. מוזר? בהחלט. הנה זה בא.

הוקי קרח, בעיניי, הוא אחד מענפי הספורט (הפופולאריים, אני לא מדבר על כל מיני ענפים איזוטריים) היותר מוזרים שאני מכיר.

קודם כל קשה לי לחשוב על ספורט כל כך פופולארי (לפחות במדינות מסוימות) שהוא כל כך לא טלוויזיוני. יש שתי בעיות עיקריות עם הוקי קרח וטלוויזיה. הראשונה היא שהזירה שבה משחקים הוקי קרח בנויה כך שיש חלקים שלמים במשחק שפשוט לא רואים את דיסקית הגומי (puck) וזאת מכיוון שהשחקנים משחקים בצד שצמוד למצלמה. התוצאה היא שאתה מביט בשחקנים גולשים מצד לצד, הם עושים שם משהו למטה אבל אתה לא יכול לראות. fail. הבעיה השניה היא שגם כאשר משחקים באזור שבו המצלמה כן רואה את הדיסקית, בעצם לא רואים כלום! הדיסקית כל כך קטנה, ונעה במהירות כל כך גבוהה שבחלקים גדולים במשחק אתה לא מבין איפה הדיסקית. לדעתי אף אחד לא מבין איפה הדיסקית, אפילו השדרים לא תמיד סגורים על העניין הזה.

זה לא החלק היחיד שמוזר במשחק. זה אחד מ"משחקי הכדור" (אני יודע, זו דיסקית, אל תפריעו) שבהם המשחק מחולק לשלושה שלישים ולא לשתי מחציות או ארבעה רבעים. מה זה אמור להביע? ממתי מחלקים משחק לשלוש? זה לא השלוש היחיד במשחק. יש שלושה חוקים עיקריים שאותם אסור לעבור כאשר מזיזים את הדיסקית ממקום למקום באמצעות המקל. שלושה חוקים. זהו. לא מדע טילים. בארה"ב יש גם, בדרך כלל, שלושה שופטים על המגרש – שופט ראשי ושני קוונים כיוון שזה משחק שקיימת בו עבירה של נבדל (זה אחד משלושת החוקים). בקיצור, יש להם איזשהו קטע לא ברור עם שלוש.

מעבר לזה, זה משחק שבו מכות, דחיפות ואלימות הם חלק כמעט לגיטימי מהמשחק. אם במקרה (כלומר לא במקרה) אתה שובר למישהו שיניים, את עצם הירך או סתם מעניק לו זעזוע מוח הגון, מענישים אותך בזה שאתה יושב שתי דקות מחוץ למגרש, חמש דקות אם הבנאדם שפגעת בו ממש רצוח, אבל אז אתה חוזר למשחק ויאללה, מרביצים עוד קצת. זו הסיבה ששחקני הוקי ממוצעים נראים כמו ויקינגים מינוס השיניים.

עניין נוסף זה המטרה של המשחק: להבקיע שער. השער ממש קטן. השוער ממש גדול (בניגוד מוחלט, למשל, לכדורגל, שהשער הוא ענק ביחס לשוער). הוקי קרח זה קצת (הרבה) כמו להכניס חוט לתוך מחט. אף פעם לא הבנתי למה לא לוקחים אדם כמו סופו ופשוט נותנים לו לשבת על השער במשך 60 דקות וגומרים עניין. לא רק זה, הדיסקית עפה בכזו מהירות שלא תצליחו לשכנע אותי שיש פה עניין של "שוערות". הם פשוט מקווים שהדיסקית תפגע בהם איכשהו. זו הסיבה שהם מרופדים בכל דרך אפשרית.

ובכל זאת יש כמה דברים שאני ממש מחבב במשחק הזה. זוכרים שאמרתי שאי אפשר להבין מה קורה במשחק? אז כאשר אתה יושב באולם עצמו, אתה דווקא רואה הכל ומבין הכל. לפני 20 שנה בערך הייתי בארה"ב וחבר לקח אותי למשחק של ה-Los Angeles Kings, אותם Kings שמשחקים עכשיו בגמר (שאת המשחק הראשון בסדרה שלו ראיתי ובגללו אני כותב את הפוסט הזה). אז, בפעם הראשונה, גם ראיתי את המשחק כמו שצריך וגם הבנתי את הקטע שלו והאמת, זה היה די מגניב. בדרך חזרה ביקשתי מהחבר שלקח אותי למשחק את הדיסקית שהיתה לו באוטו. היה לו קצת קשה להיפרד ממנה אבל הוא היה מספיק אמריקאי מנומס כדי להיפרד ממנה לטובת הישראלי המתלהב. היא עדיין אצלי. הנה.

חוץ מזה, אי אפשר להכחיש שההחלקה על הקרח עצמה די מגניבה למרות שהיא נראית לי מעייפת טילים. ולבסוף, בין כל שליש יש הפסקה קצרה ובהפסקה עולה על המשטח מכונה שמחדשת ומהדקת את הקרח. למכונה קוראים "זמבוני" (Zamboni) על שם הבחור שהמציא אותה, פרנק זמבוני. ואני אומר שאם יש משחק שמעורב בו מישהו או משהו שנקרא "זמבוני", אני אוטומטית לטובתו. תנסו רגע להגיד את זה – "זמבוני". ישר עושה מצברוח טוב.

זו בעצם העצה שלי לענפי ספורט מוזרים: תוסיפו להם איזה זמבוני אחד או שניים ואתם מסודרים.

19 מחשבות על “אז החלטתי לכתוב על הוקי קרח

  1. שתי הערות:
    1. הרעיון לשים איש גדול מאוד בשער של משחק הוקי הוצע כבר בפרק של The West Wing ("הבית הלבן"). הם מדברים על חשיבה בלתי קונבנציונאלית ומציעים לשים מתאבק סומו בשער, שישב כל המשחק עם סנדוויץ' ויחכה לסוף.

    2. בהקשר של האלימות בהוקי קרח, אני ממליץ לראות את הסרט Rollerball (המקורי, זה עם ג'יימס קאן), שבו יש אותו הגיון לפיו תקיפה אכזרית של שחקן יריב מביאה להרחקה של כשתי דקות מן המשחק. זה סרט ששווה צפיה גם כי הוא אומר משהו על העולם התאגידי (כל מי שכותב על "האח הגדול" צריך לראות בסרט הזה צפיית חובה), וגם כי הוא אומר משהו חשוב על הקשר בין ספורט לאלימות (אני תמיד ראיתי בספורט סובלימציה של אלימות).

    • ניסו לשים מתאבק סומו על קו השער וזה לא עובד. אפילו שחקן בינוני מבקיע ללא קושי. הייתה על זה אפיזודה בsports science.

  2. אני לא מבין הרבה בהוקי, אבל השוערים בהחלט עוצרים דיסקיות, אפילו תופסים אותן בידיים במעופם. הם מרופדים בעיקר כיוון שהפגיעה של דיסקית כזאת ממש כואבת.

    הנה בדיקה של "תיאוריית הסומו" – נראה שגם שני לוחמי סומו לא מספיקים כדי לסגור שער בצורה הרמטית:
    https://www.youtube.com/watch?v=sP8ZVWiZUMA

    כמובן שאם יש לך אחד כזה שהוא גם זריז מספיק כדי לסגור את החורים בזמן, אז יהיה לו יתרון אמיתי – אבל אנשים כאלו לא נוטים להיות זריזים מספיק.

  3. קצת על מכות בהוקי, ועל תפקיד האנפורסר שבדרך כלל מעורב בעניין –
    http://sports.walla.co.il/?w=/194/2643227
    המכות הם לא "חלק כמעט לגטימי", הם חלק לגטימי לגמרי ואפילו רצוי. רודני דיינג'רפילד לא ממש הגזים כשאמר "לא מזמן הלכתי לראות קרב, ופתאום פרץ משחק הוקי". כשפורצת תיגרה (אגרופים ששוברים לסתות, כן?) השופטים מקיפים בנימוס את הניצים ולא מנסים אפילו להפריד. אם ינסו, הקהל יהרוג אותם, כי המכות הם החלק ה"טוב" במשחק.

  4. יובל, כמו בכל ענף ספורט צריך להכיר אותו קצת יותר לעומק כדי לחוות דיעה רצינית. כל ספורט יראה מוזר למי שלא צופה בו ודיעות כמו שלך אפשר למצוא על קריקט, בייסבול, פוטבול ואפילו על כדורגל. הוקי זה משחק מעולה ונכון שקשה לעקוב אחרי הדיסקית, אבל אם קצת צופים במשחקים לומדים לאט לאט איך לעשות את זה וגם מתחילים לקלוט איפה היא עפה כל פעם.

    מכות ממש כמעט ואין למרות שזה משחק פיזי. לצערנו, בישראל ומקומות אחרים מתעניינים בהוקי רק כשיש מכות. הוקי זה משחק אדיר ואחד היתרונות הגדולים שלו הוא הקצב שלו. בניגוד לכדורגל למשל, אי אפשר לשחק בונקר או להאט את המשחק. כל הזמן שחקנים תוקפים ומחליקים לאורך כל המגרש למעלה ולמטה. גם מה שיפה בו שיש בו עונשים מידתיים שנותנים יתרון לזמן מסוים אבל אחרי זה מתבטלים. לא כמו בכדורגל שכרטיס אדום יכול להרוס את המשחק או שחקן טוב שיוצא ב6 עבירות.

    • מה, באמת? חוות הדעת שלי לא רצינית? אני ממש לא מבין איך זה מתיישב עם השורה שפתחה את הפוסט הזה:

      חשבתי שזה יהיה מעניין לכתוב על ספורט כהדיוט מוחלט, כמי שלא רואה הוקי קרח, לא משחק הוקי קרח ולא מבין כמעט שום דבר בהוקי קרח.

      מיד אני מתקן וכותב שאני מומחה בהוקי קרח! תודה!!
      #ואוו

    • בוודאי שקראתי מה שכתבת ועדיין, גם כהדיוט אתה יכול קצת יותר לכבד ענפי ספורט שלא מוכרים לך. זה שאתה הדיוט לא נותן לך פטור לזלזל ככה בספורט ולכתוב דברים כל כך לא נכונים. למשל, הוקי הוא דווקא אחד מענפי הספורט הכי טלביזיוניים שיש.

  5. יובל תתנצל מיד בפני הוקי קרח! העלבת אותו!
    אל תתייחס ליובל, הוקי קרח, הוא סתם לא יודע לתת כבוד.
    #באמת ואוו

    • יסלח לי גיל, אבל אני מכיר היטב את הבעיה של לראות הוקי בטלוויזיה. שהיתי תקופה בקנדה – שם הוקי קרח הוא לא פחות מדת – וניסיתי, ניסיתי (!!) לעקוב – אבל זה פשוט בלתי אפשרי, בדיוק כפי שתיארת. בכמה הזדמנויות שיצא לי לראות את זה ב"חי" – והמדובר במשחקי סופ"ש חובבניים לחלוטין – זה היה מרתק.
      וכמובן – הספורט הזה נתן לנו את אחד מסרטי הספורט הטובים ביותר, Slapshot של פול ניומן (יש באחת התגובות קישור לקטע – מייצג ביותר – ביוטיוב).

  6. אם כבר מדברים על זה אז הנה מונולוג קטן על בעיה דומה בגולף:
    I don’t know why people are surprised, when someone gets hit in the head, with a golf ball. Do you ever watch these tournaments on TV? You got 600 people crowding around a hole that big (hands in the shape of a golf hole) and no one can believe it when a Titleist gets bounced off of someone’s coconut. You know you throw a rock into a crowd, that’s considered terrorism… but if you have a nice follow through (makes a pretend golf swing) you know – that’s golf (pointing finger in the air). I’m always impressed actually with the golf cameraman, who’s job it is, to, follow the golf ball when it’s in the sky. You know what I mean, it’s a little white ball, it’s doing a hundred miles an hour on a white background — I got it, I lost it, I got it, I lost it, I got it, I lost it, (spinning back and forth) — Why bother… aim the camera at the sky, aim it at the ground, take a ball out of you pocket, throw it down — who’s gonna know where the hell it came from.

    J.Seinfeld

  7. אם כבר הזכירו את "הבית הלבן", נדמה לי שזה היה סגן הנשיא הויט שאמר באחד הפרקים שהוקי זה ספורט שאפילו השדרנים מופתעים כשיש שער.

  8. You did nail it on the head with the part about going to games. Hockey is pretty much the last sport where actually going to the event is better than seeing it at home on a big screen TV in HD. It's so much more impressive and fun to watch the game live, and somehow its just much easier to follow.

  9. הוקי זה משחק מעולה, בעיקר בגלל הקצב המטורף. לא יודע אם אתה מכיר אבל בארץ נפוץ הוקי עם רולר בליידס וכדור (אין לנו יותר מדי קרח…) ויש קבוצות טובות ברעננה, ראשון לציון, כפר-סבא, צורן ועוד. בתור מי שהיה שוער הוקי רולר כמה שנים טובות, זה ממש לא קל להגן על השער – שחקנים טובים יודעים "לקלוע" את הדיסקה בדיוק של סנטימטרים, בדיוק לחלק שאתה לא מכסה, וכמובן במהירות של מאה קמ"ש ומעלה. ובכל זאת, לא מדובר בעמידה חסרת אונים – למשל מדד טוב הוא כמה פעמים תפסת את הדיסקית עם הכפפה, לעומת כמה פעמים היא פגעה לך בבטן…

  10. חברים , מי שלא מכיר זהו משחק , הוא משחק מעולה, בעיקר בגלל הקצב המטורף והתרגילים המהירות שנדרש לבצע כדי להגיע לשער ולהבקיע . שוערים הם אנשים עם אינסטנגטים מאוד מהירים כי שער הוא גדול ( רוחב 183 ס"מ גובה 120 ס"מ ) יחסית לדיסקה שעפה במהירות מסחררת . אני אישית שיחקתי מגיל 4 ויש לי גוף בריא ושיניים שלמות . "מכות" שהנכם רואים , כל הגוף מרופד ומוגן ,הן ל-SHOW וגם תראו שזה תמיד אחד על אחד ואם זה גובל מעבר לפרופורציות , שופטים מיד מפרידים ושחקנים מפסקים. נכון לפעמים ישנן "תקלות" עקב אמוציות וקיימות פציעות כמו בכל ענף ספורט. היום נכדי בחוג הוקי קרח ( בכור בן 8 – 4 שנים מתאמן , שני בן 4.5 – שנה מתאמן ). אני רק יכול להגיד שמשחק הזה עיצב ויצב אותם , כולל משמעת עצמית , הם מטורפים עליו . אם יש באיזור שלכם מגרש החלקה , מציע לנסות . תהיו בריאים בכל ספורט שתבחרו , אך הוקי קרח הכי טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *