דוקטור סטריינג'לאב בביקור בישראל

נשיא ארה"ב: יש משהו שאני לא מבין, אלכסיי. האם היו"ר מאיים לפוצץ את הפצצה אם מטוסינו יבצעו את המתקפה?
שגריר ברה"מ: לא, אדוני. זה לא מעשה שפוי. מכונת יום הדין מתוכננת כך שתפעיל את עצמה באופן אוטומטי.
נשיא ארה"ב: אבל לבטח תוכלו לפרק אותה.
שגריר ברה"מ: לא. היא מתוכננת להתפוצץ אם ינסו לפרקה (…)
[נשיא ארה"ב מנסה לברר האם ייתכן שברה"מ אכן מפתחת נשק שכזה. הוא פונה לד"ר סטריינג'לאב, מנהל מחקר ופיתוח של כלי נשק בארה"ב]
נשיא ארה"ב:  איך אפשרי שהדבר הזה מופעל באופן אוטומטי, אבל בלתי אפשרי לנטרל אותו?
ד"ר סטריינג'לאב: אדוני, זה לא רק אפשרי, זה חיוני. זה הרעיון מאחורי המכונה. הרתעה פירושה להחדיר באויב את הפחד לתקוף. אז בגלל תהליך קבלת ההחלטות האוטומטי והבלתי ניתן לשינוי, שפוסל אפשרות של התערבות אנושית, מכונת יום הדין מפחידה, פשוטה להבנה, אמינה ומשכנעת לחלוטין.

(מתוך "דוקטור סטריינג'לאב או: איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את הפצצה", בימאי: סטנלי קובריק, 1964)

***

יונתן אוריך: "לא מזמן נתת הרצאה ובה הצעת לפתח מערכת אוטומטית, ללא מעורבות אנושית, שמשגרת טיל מיידית לכל שיגור רקטה מרצועת עזה".

"אני עובד על זה", מאשר פרופ' ישראל אומן. "המטרה היא באמת שהמערכת תהיה ללא מעורבות אנושית, ללא שליטה אנושית. זה חשוב מאוד, מפני שאם יש שליטה, יגידו לנו שאנחנו פושעים ורוצחים ואכזריים. כשאין שליטה, זה כאילו שהם לוקחים את הנשים והילדים שלהם ומעבירים אותם בכוח דרך שדה מוקשים מסוכן. מן הסתם תהיה ביקורת עולמית נגדנו גם אז, אבל לפחות נהיה שלמים עם עצמנו. אם מדובר בירי אוטומטי בתגובה, האיום הוא משכנע: חמאס יורה רקטה על עזה כשהוא יורה רקטה על ישראל".

(מתוך סקירת העיתונות של "העין השביעית" בה מסופר על ראיון שהעניק פרופ' ישראל אומן למוסף "דיוקן" של "מקור ראשון", 8.8.2014)

8 מחשבות על “דוקטור סטריינג'לאב בביקור בישראל

  1. רעיונות כאלה עובדים רק בסרטים. בפועל אין דבר כזה "ללא התערבות אנושית". ישראל תצטרך לתחזק ולחמש את המערכת ומעורבות אנושית תהיה נחוצה כל העת שהמערכת קיימת. כל מה שהמערכת תיצור זה את האשליה של אי מעורבות אנושית. מי שמדמיין מצב שבו מערכת כזו יורה באופן אוטומטי וקוטלת משפחות שלמות, אך העולם מאשים את חמאס, חי בעולם אחר. וזה בלי לדבר על מצבים שבהם המערכת עשויה לירות בטעות.

    • התגובה היתה ביחס למה שטען אומן.

      ככה כתוב בעין השביעית:
      ""אני עובד על זה", מאשר אומן, ומפרט: "המטרה היא באמת שהמערכת תהיה ללא מעורבות אנושית, ללא שליטה אנושית. זה חשוב מאוד, מפני שאם יש שליטה, יגידו לנו שאנחנו פושעים ורוצחים ואכזריים. כשאין שליטה, זה כאילו שהם לוקחים את הנשים והילדים שלהם ומעבירים אותם בכוח דרך שדה מוקשים מסוכן. מן הסתם תהיה ביקורת עולמית נגדנו גם אז, אבל לפחות נהיה שלמים עם עצמנו. אם מדובר בירי אוטומטי בתגובה, האיום הוא משכנע: חמאס יורה רקטה על עזה כשהוא יורה רקטה על ישראל"."

  2. מישהו חייב לברר עם אומן אם הוא ראה את הסרט ומצטט את הד"ר ביודעין או שהוא באשכרה חשב על ציטוט מילה במילה לגמרי לבד…

  3. לא יודע למה אבל לי כל המלחמות מזכירות את לקשקש בכלב …
    אגב יש כמה תיאוריות קונספירציה שרצות ברשת שאני לא אהיה יותר מדי מופתע אם חלקן יתגלו כאמיתיות בעתיד הראשונה אבו מאזן שותף של חמאס כדי לגרור את ישראל למו"מ מעמדת נחיתות והשנייה זה דעאש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *