לאמזון נגמרים העובדים

אני מנהל מערכת יחסים מורכבת עם אמזון. אני לקוח של החברה עוד מסוף שנות התשעים. המוצר הראשון שקניתי באמזון היה ב-19 בנובמבר 1999. זה היה ספר, כמובן. מאז קניתי שם עשרות רבות של מוצרים שנעו מספרים ועד ברגים, מצעצועים ועד מושבים לאופניים. אבל ברור לי לגמרי שהחלק שלי בסיפור הוא רק חלק אחד. החלק השני הוא החלק של העובדים.

בשנים האחרונות פורסמו אינספור כתבות וגם לא מעט ספרים שמתארים את תנאי העבודה באמזון (אחד מהם הוא Hired: Six Months Undercover in Low-Wage Britain, אחר הוא The Warehouse: Workers and Robots at Amazon וגם Seasonal Associate הוא ספר די מטלטל) והם כולם מציירים תמונה קשה, בלשון המעטה.

זו הסיבה שכאשר נתקלתי בטקסט של engadget שחושף מסמך פנימי של אמזון מתחילת 2022 לפיו קצב תחלופת העובדים בחברה עולה לה 8 מיליארד דולר מדי שנה, לא ממש הופתעתי. רק לשם המחשה, הרווח הנקי של החברה בשנת 2021 עמד על 33 מיליארד דולר כלומר הסכום הזה של 8 מיליארד דולר, מייצג כרבע מכלל הרווח הנקי שלה.

מהדוח הפנימי עולה שעובדים מתפטרים (שמכונים בשפה האמזונית התאגידית Regretted attrition) בשיעור כפול בהשוואה לעובדים מפוטרים (unregretted attrition). עוד עולה מהדוח הזה שרק אחד מכל שלושה עובדים נשאר באמזון יותר מתשעים יום. חשבו על זה לרגע: החברה מגייסת שלושה עובדים בינואר ורק אחד מהם נשאר עד אפריל.

תגידו, "ודאי מדובר על עובדי המחסנים, אלו שעל פי תחקיר של הניו-יורק טיימס עוזבים בקצב של 3% בשבוע". ובכן, מהמסמך עולה ששיעור המתפטרים באמזון גבוה בכל שכבות הארגון, גם בשכבה הנמוכה ביותר וגם בקרב סגני נשיא.

יתכן שזו הסיבה שלפני כמה חודשים, במסמך פנימי אחר של אמזון, נטען שעד לשנת 2024 יהיו מקומות בארה"ב שבהם אמזון כבר לא תוכל לשכור עובדים פשוט מכיוון ש… היא שכרה את כולם ואז פיטרה את רובם ולא נשאר אף אחד שיעבוד עבור החברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *