שלשום פרסמתי כאן פוסט שהתרכז בטקסט מסוים, דוחה במיוחד, שפורסם בנענע10. גיא, שלח לאימייל הסגול עם הנקודות הצהובות טקסט, בסיס לכתבה שהיתה אמורה להתפרסם באחד העיתונים אך בסופו של דבר, ולמרבה הצער, לא פורסמה. לשמחתי, הטקסט מתפרסם כאן, כמעט במלואו.
למרות שמדובר בטקסט ארוך יחסית, המתאים יותר לפורמט של עיתון מאשר לפוסט בגלוב, אני מציע לכם להשקיע בו כמה דקות. במהלכו נחשפת קבוצה של ישראלים שנמאס לה מהציניות של משרדי הפרסום והאינטראקטיב שרוכבים על הגב של גלעד שליט בדרך לעוד קופון (גם אם הוא לא מתבטא באופן מיידי וישיר בכסף) ומרדידות הדיון הציבורי לה אחראית גם התקשורת.
הנה הטקסט:
***
בחודשים האחרונים האינטרנט הישראלי מוצף באפליקציות ווב 2.0 שנועדו לגרום להעלאת המודעות לנושאים שונים שנמצאים על סדר היום הציבורי. בין היתר ניתן לציין את אפליקציית QassamCount של היזמים דן פגין ואריק פרימוביץ; את הרעיון להחליף את תמונתו של גלעד שליט עם הכיתוב "גם אני מחכה לגלעד" בפייסבוק, מסנג'ר ושירותי ווב אחרים ביוזמת חברת "ארק אינטראקטיב". אפילו אתר מיוחד הוקם לטובת הנושא; את היוזמה של חברת "אידיאולוג'יק" לצבוע אתרי אינטרנט בולטים בצבע אדום מהבהב ל-20 שניות ואת ההחלטה של 100 אתרי אינטרנט להפסיק בחודש יולי 2007 את כל פעילותם למשך חמש דקות, כחלק מקמפיין אשר נועד לציון של יום השנה לחטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב. את הקמפיין יזם ערן גפן, מנכ"ל חברת R&Y אינטראקטיב.
אחת היוזמות למען גלעד שליט ברשת שמתקיימת בימים אלו באתר נענע10, שפתח מדור מיוחד עבור גלעד שליט שמרכז ידיעות בנושא ומאפשר לגולשים לכתוב לגלעד. חלק מהגולשים אהדו את היוזמות. אחרים מבקרים אותן וטוענים שהן תרגיל ציני שלא משרת את המטרה אלא כל תכליתו לקדם את משרד הפרסום ואתרי האינטרנט שעומדים מאחוריהן. לפני כמה ימים עלה לאוויר אתר האינטרנט Net Fart (נפיחת רשת) של חברת סטארט-אפ מדיה אינטראקטיבית המתמחה ברשתות חברתיות. Net Fart מציעה מערכת חינמית לגניבת זהויות גולשים בשם Phishy CMS.
אם בשלב זה אתם כבר מרימים גבה, הצדק עמכם. מערכת לגניבת זהויות גולשים? לא בדיוק. בתיאור המוצר (להורדה לחצו כאן) Net Fart מסבירה כי" Phishy CMS הוא מוצר חינמי מבוסס קוד פתוח המאפשר לך, הפישר הממוצע (באנגלית זה נשמע הרבה יותר משעשע, the average phisher) ליישם בקלות פיצ'רים (Killer Features) לפישינג טוב יותר, בעיקר גניבת שמות משתמש וסיסמאות. הקמע של מוצר Net Fart הוא דג בצבעי דגל מדינת ניגריה. יש באתר של החברה אפילו מדור למשרות דרושים. אחת הדרישות מסגן נשיא לכספים ש- Net Fart כביכול מחפשת היא הבנה חזקה של קוד הפשע של ניגריה (לצד תואר MBA). מיקום המשרות הן בלאגוס, ניגריה.
תחת מדור הודעות לעיתונות פרסמה Net Fart את ההודעה על השקת האתר הראשון שמבוסס על מערכת לגניבת זהויות שפיתחה – שכותרתו "גלעד בינתיים חי". זהו בעצם קמפיין לגניבת פרטי גולשים למען החזרת גלעד שליט. באתר מצוין כי גלעד בשבי כבר למעלה מאלף ימים. "רוצים לעזור לנו? תנו לנו את פרטי המשתמש שלכם בטוויטר ואנחנו נפרסם אותם לכולם כדי להראות כמה איכפת לכם מחברים שלכם וכמה אתם מזבלים להם את האינטרנט", מציין האתר של Net Fart. וכמובן ישנם שדות להזנת שם המשתמש והסיסמה לטוויטר.
הבלוגר ארז וולף היה הראשון שחשף את חברת הסטארט-אפ החדשה Net Fart והמוצר שפיתחה. הוא כתב כי מדובר למעשה באחד מאתרי בדיחות הרשת הכי מושקעים שנעשו כאן. "המטרה של היוצרים היא כנראה אמירה על השימוש הציני בפלטפורמות חברתיות לכדי הפיכת הדיון הציבורי סביב גלעד שליט לסיסמאות שיווקיות שאין בהן כלום… לי אין קשר למערכת ולאתר ואינני בין היוצרים שלהם , אך אני מניח שמי שיטען שיש כאן ציניות וחוסר רגישות שחצו את גבול הטעם הטוב יהיה בדעה אחת עם יוצרי האתר שמציבים מראה אל מול אותן אפליקציות אינטראקטיב וטוענים כלפיהן בדיוק את אותו דבר", כתב וולף.
אז מי עומד מאחורי היוזמה? בסיוע של וולף יצרתי קשר עם אנשי Net Fart והעברתי להם כמה שאלות באמצעות הדואר האלקטרוני. הם מסרבים להיחשף אבל יש להם הרבה מה לומר על הדרך שבה לא מעט אפליקציות ווב 2.0 וקמפיינים שיווקיים, שאמורים לגייס גולשים לטובת נושאים ראויים שעל סדר יום הציבורי, ממונפים על ידי בעלי אינטרס.
"אנחנו קבוצה קטנה של אנשים, כולם מתחום הווב או פינות אחרות של תעשיית ההיי-טק, גיל ממוצע בערך שלושים", הם כותבים לנו. "אנחנו בוחרים להישאר אנונימיים בשלב הזה וזאת מכיוון שיש המשך לעלילה והאלמוניות מסייעת לנו להוציא את כל זאת אל הפועל. הניחוש המלומד של ארז וולף היה בעיקרו מדויק ואנחנו שמחים על כך שהראשון שראה לנכון לכתוב על המיזם ידע לראותו באור הנכון. איננו מזלזלים חלילה בחשיבות המאמצים לשחרורו של גלעד שליט (וכולנו נשמח לראות את חזרתו אל גבולותינו כתחליף ראוי למתנת יום הולדת לשנה או שנתיים הקרובות), אבל אין זה אומר שאנחנו מקבלים את המטא-קמפיין לשחרורו כלגיטימי באותה המידה".
"ניסינו להמחיש באמצעות האתר עד כמה הוא מגוחך הנסיון של גופים מסחריים לרכב על כל גל של אירועים טרגיים אלה ואחרים תוך נסיון להרוויח יחסי ציבור, אהדה, פרסי קקטוס הזהב או סימון וי על שורת הפרו-בונו בפורטפוליו של חברת פרסום. אנחנו בדעה שמעבר לכל, ההיקף הדיספרופורציונלי של הסיקור והחשיפה העלה משמעותית את המחיר שהחברה הישראלית תצטרך לשלם הן על גלעד שליט והן על כל חטוף עתידי, ושלו יכול היה החמאס לממן קמפיין שכזה בעצמו היה עושה זאת בשמחה."
"התקשורת שבעבר ידעה להצניע את חשיבותם לעם ישראל של חטופיו, וזאת בכדי לא לחזק את ידיהם של אויבינוֿ, גם היא אינה חפה מפשע שכן מאז המסחור של הטלוויזיה ודעיכת הסטנדרטים של התקשורת המודפסת התפתחה בתקשורת מידה של עיוורון כלפי התמונה הגדולה ואתם עצמכם, אנשי התקשורת, שמחים להוות חלק מאותו המפעל הפופוליסטי".
"מה אנחנו רוצים לומר? ראשית, הקמפיין למען החזרת גלעד שליט עבר את נקודת הרוויה מזמן. בלי להכנס לשאלת מה המשמעות של המושג 'בכל מחיר', ניתן לומר כי הקמפיין עשה את שלו וכל אדם בר דעת בישראל כבר התקבע בדעתו, כלומר, לא נותרו עוד אדישים שאליהם יש לפנות. כבר מזה כמה חודשים שעיקר (אך בוודאי שלא כל) הקמפיין הפך במה לחברות פרסום להתחרות על כתר 'החברה שהכי למען גלעד' (בעולם מתוקן זו כבר היתה קטגוריה בקקטוס). מה כל כך רע באפליקציות ווב שמגייסות גולשים? ובכן, מה טוב בהן, מה תרומתן? האם הוספת אפליקציה מהווה מעשה מהותי או שמא נותנת לאדם להרגיש כי יצא ידי חובה באמצעות השקעת כמות האנרגיה המינימלית?".
האם היו תגובות נאצה או תגובות אחרות? בכל זאת הקמתם אתר אינטרנט שכותרתו "גלעד שליט בינתיים חי"
"מכיוון והשקנו את האתר לפני מעט יותר מיום טרם התקבלו יותר מדי תגובות לכאן או לכאן. מאלו שהיו בסוד העניינים התגובות כמובן היו חיוביות אך אין זה בהכרח מדד למשהו. אנחנו צופים תגובות נאצה ומברכים עליהן שכן הן יאפשרו דיון בגובה פני השטח על הסוגיה. יש לציין שאכן אתה צודק, לכתוב 'גלעד בינתיים חי' לא היה מעשה קל. חרף מה שמשתמע מקריאה פשטנית של האתר אנחנו אכן דואגים כמו כל עם ישראל לגורלו של גלעד שליט. הבעיה שלנו היא עם המיתוג של קמפיין גלעד שליט שבעינינו הוא ציני ומונע אינטרסים".
ציני באיזה מובן ומאילו אינטרסים? איזו אלטרנטיבה אתם מציעים: שלא יהיו קמפיינים שיווקיים כלל ברשת עבור הגולשים? מה כן הייתם רוצים לראות?
"ציני מכיוון שהחברות פרסום בכלל והאינטראקטיב בפרט גוזרות על זה קופון תדמיתי ומידיעתנו את הנפשות הפועלות זה במכוון. ישנם כמה שמות שאפשר היה לנקוב אך מן הראוי שאנשים יגיעו למסקנותיהם שלהם לבדם במקום שנכפה את דעתנו עליהם. אנחנו לא מבינים איך ביקורת על קמפיין פופוליסטי מתפרשת כביקורת על קמפיינים שיווקיים בכלל. גלעד שליט הוא בן אדם, לא מותג של דגני בוקר. מה כן היינו רוצים לראות? דיון מפרה, עיסוק פומבי בצדדים הפחות נעימים של סוגיית גלעד שליט, הצגת עמדות שקולות ובלתי-ריאקציונריות, שיקול דעת מערכתי בתקשורת, עשיה תועלתנית (במקום עשיה עצלה דוגמת הוספת אפליקציה או עדכונים בטוויטר) ואחרון חביב להאיר את עיני הציבור לכך שתעשיית הפרסום פועלת ממניעים כמו כל תעשייה אחרת ושעדיף לא לקחת את 'עשייתם בקהילה' בעודף רצינות".
ינון לנדברג, מנכ"ל חברת הפרסום "אידאלוג'יק", דוחה את הביקורת: "כל חשיפה היא חשיפה טובה בתנאי שאין פגיעה בגוף שעוזרים לו".
ובכל זאת, להוסיף את השם שלך לאפליקציית או להחליף תמונה בפרופיל ברשת חברתית זו באמת פעולה שתורמת למאבק להחזרת גלעד שליט?
"כל תרומה כזו היא קצת יותר ממינימלית ממה שאותו אדם השקיע עד היום. כל דבר שגורם למודעות או מוביל להנעה לפעולה – הוא משובח. מטרתנו היא להעלות את המודעות לצרכים של גופים או אנשים או ארגונים. לגבי החשיפה שנוצרת מקמפיינים באינטרנט למען גלעד שליט, לדעתי רוב החשיפה הגיעה דווקא מהעיתונות ולא מהאינטרנט. הלוואי שכל אחד במדינה היה תורם באופן מינימלי בתחום שהוא מבין".
חזי משיטה, ראש מטה המאבק לשחרור גלעד שליט, אומר שהמאבק של משפחת שליט הוא מאבק לחיים ולא קמפיין שיווקי. "במאבק לחיים משתמשים בכלים שונים. אתה רוצה – תקרא לזה קמפיין. המטרה היא לגייס את הציבור על ידי רתימת התקשורת ובסופו של דבר לרתום את מקבלי ההחלטות לעניין. תאמין לי שאם המשפחה לא היתה עושה דבר אז לא היו נעשים מעשים. אני חושב שהגופים המסחריים, משרדי הפרסום ומשרדי יחסי ציבור פועלים בשקט ובצנעה. וכמובן הכל מאושר על ידי המשפחה. לומר שבגלל שפנינו לתקשורת זה העלה את המחיר שמדינת ישראל צריכה לשלם זה מגוחך במקרה הטוב. במשך 1,000 ימים לא היתה עשייה. אז פתאום בשבועיים שהמשפחה מנסה לומר את דבר ולפעול אומרים שהיא מזיקה למשא ומתן?"
אתה מאמין שנוצר בתקשורת, באינטרנט או בכל מקום אחר שיח אמיתי על שחרור גלעד שליט?
"הגיוס הרחב של התקשורת והציבור למאבק בהחלט מאיץ את התהליכים ובעצם הוביל לדיון אמיתי בנושא. נחשפה רשימת האסירים וכך הציבור נחשף יותר יותר. לא מדובר במניפולציה. המשפחה מוכנה שיחזירו אסיר אחד תמורת גלעד שליט, או בכל דרך אחרת אבל זה לקרה. אי אפשר לצאת למאבק מבלי ליידע את התושב שגר באילת או ברמת הגולן על מה יצאנו למאבק. הלוואי ולא היינו נדרשים למאבק האחרון. המשפחה עלתה בעל כורחה לירושלים ובעל כורחה יצאה לציבור ונחשפה עם חטיפת הבן".
כתיבת תגובה