כרוניקה של אייפון שלא היה

שלוש תחנות רדיו שונות התקשרו אליי שלשום ואתמול וביררו האם באחת התוכניות שלהן יוכלו לדבר איתי על "אייפון חמש". לכל השלוש נתתי את אותה התשובה: "ראשית, אני לא כתב טכנולוגיה ולכן לא עוסק בהשקות של מוצרים – זה לא מעניין אותי. שנית, אני לא מבין למה אתם עושים אייטם על האייפון חמש". במקרה אחד אפילו הצלחתי לשכנע את תחנת הרדיו לבטל את האייטם כולו לאחר שתהיתי בקול רם מדוע דחוף לה לעבוד עבור "אפל". אנחנו יודעים איך זה נגמר. "אפל" לא השיקה את "אייפון חמש". היא השיקה שדרוג די סטנדרטי לאייפון ארבע.

המערכת האקולוגית סביב "אפל" היא לא פחות ממרתקת. כך היא עובדת (אם היה לי כוח הייתי מעצב תרשים זרימה – אבל אין לי):

1. לפני השקת מכשיר כלשהו שורה של אתרי אינטרנט ומומחים ל"אפל" מספקים "סקופים" שבהם הם מדווחים על מידע פנימי, שמועות מבוססות, מקורות יודעי דבר ואפילו תמונות שצולמו בהיחבא אשר מצביעים על "עובדות" לפיהן המכשיר החדש יהיה בעל תכונות כאלו וכאלו. חלק עצום מה"דיווחים העיתונאיים" האלו מתגלים אחר כך כמוגזמים, שגויים, חסרי תשתית ולעתים סתם מומצאים.

2. אתרי האינטרנט של אמצעי התקשורת המסורתיים ו/או אמצעי התקשורת המסורתיים עצמם (עיתונים, רדיו וטלוויזיה) מדווחים בהרחבה על "הדיווחים". מדוע? או בגלל שהעורכים הטכנולוגיים באותן מערכות תקשורתיות הם Apple fan boys או בגלל שאין באותן מערכות תקשורתיות עורכי טכנולוגיה בכלל ומי שבכל זאת אחראי על התחום בור לחלוטין אבל יודע דבר אחד: האייפון הזה, זה משהו-משהו. התוצאה: כל סיפור שקשור באייפון זוכה להבלטה.

3. לפני ההשקה אמצעי התקשורת ואתרי האינטרנט מסכמים את הדיווחים, מכריזים הכרזות, עושים בילד-אפ לאירוע, סופרים לאחור ומכריזים "אנחנו נעקוב בזמן אמת אחר השקת האייפון חמש! הישארו איתנו!".

4. אייפון חמש לא מושק. מושק ארבע אס, שלוש זיבי או שתיים במחיר אחד. אמצעי התקשורת מדווחים על "אכזבה קשה", "תגובות קשות", "כעס ותדהמה" שהם כולם פבריקציה של אותה תקשורת שדיווחה באותו טון מתלהם ובלתי מבוסס על "ציפייה".

5. מתחילה הספירה לאחור לקראת השקת המוצר הבא.

אם זה לא היה כל כך עצוב, כל כך ירוד, כל כך אנטי-עיתונות זה היה ממש משעשע. החלק העצוב באמת הוא שהדיווחים האלו מצליחים לגרום לכמה אנשים להרגיש שהם אשכרה מחכים להשקה של טלפון סלולרי, שהם אשכרה "מתרגשים" (כמו שקראתי כמה אנשים אתמול בפייסבוק: "אני מתרגש לקראת השקת האייפון חמש"), שזה אשכרה אירוע חשוב להם באופן אישי כאשר תאגיד אמריקאי, שבאופן קבוע משתין בקשת על הצרכן הישראלי, ישיק טלפון סלולרי שבו במקום מצלמה 3 מגה-פיקסל תהיה כעת מצלמה 4 מגה-פיקסל.

עצוב.

20 מחשבות על “כרוניקה של אייפון שלא היה

  1. וכולם ביחד ילדים, הבה נספור לקראת השקת הפלא . עשר, תשע, שמונה, שבע, שש, ארבע אס, ארבע, שלוש, שתיים, אחד, זיבי!

  2. עצוב? יותר נכון – מכעיס. אפל משתינים באופן קבוע לא רק על הצרכן הישראלי, אלא גם על קהילת המפתחים, העובדים של אפל עצמה והלקוחות כמובן.
    יש לי בעוונותי אייפוד טאץ' שרכשתי כשחשבתי לפתח אפליקציות לאייפון. מדובר בגרוטאה חסרת שימוש לחלוטין. ואם מישהו חושב אחרת, הוא מוזמן לנסות לעבוד עם ה-itunes המחורבנת.

    אני לא מכניס מוצר של אפל הביתה גם אם היו נותנים לי אותו בחינם.

  3. הניתוח שלך נכון ברובו, אבל גם אתה מתעסק לא מעט בהשקה של האייפון (גם אם זה על דרך השלילה), ומצטרף לחגיגה על הרייטינג של המותג.
    הפוסט הזה שלך הוא יותר ממה שציפיתי ממי שצייץ אתמול שהשקה נמצאת קרוב לראש הרשימה של הדברים שמעניינים לך את האחוריים 🙂

  4. יש לי שאלה רצינית. בעיקר בגלל שגם ראיתי את הציוצים שלך בנושא וזה מאוד מסקרן אותי.

    אתה ראש מסלול לתקשורת דיגיטלית במוסד אקדמי, מבין דבר או שניים בטכנולוגיה, שוחה בחומר. אתה חי בעולם הזה בדרך זו או אחרת. זה באמת נראה לך כל כך מופרך שכלי תקשורת ירצו שתדבר על נושא טכנולוגי/תקשורתי שמעורר עניין בקרב מיליוני אנשים?

    הנה, כתבת פוסט שבכיף היה יכול להיות גם הטקסט אותו תאמר לאותם כלי תקשורת. אתה יכול לשלוט בתשובות. אתה יכול לנווט את השיחה. אתה יכול להכריע כיצד האייטם יסתיים. אתה לא צריך להצטרף לקידום המכירות אלא להצביע על דברים אחרים שנלווים לסיפור.

    אני שואל ברצינות – מה הקטע?

  5. נדב (3): אתה מבלבל בין עניין שאני מביע במוצר עצמו לעניין שאני מביע בתקשורת שמדווחת על המוצר עצמו.

    אביעד (4): אני לא כל כך מבין לאיזה "קטע" אתה מתייחס כאשר אתה שואל "מה הקטע". אני משתדל מאוד לא להצטרף למערכת קידום המכירות של "אפל" וחשוב מכך (לפחות בעיני) להצביע על הדינאמיקה של המערכת הזו, לחשוף אותה ולשים אותה על השולחן – כל הזמן, כל הזמן. בכל מקום שאני מגיע אליו אני משתדל לעשות בדיוק את זה.

    ולא, לא נראה לי מופרך שאמצעי תקשורת ירצו לכסות את האירוע הזה. אבל זה כן נראה לי מופרך. מצטער. יש "לדבר" על האירוע ויש להזיל ריר על דיווחים שגויים ולדווח בעיניים נוצצות על כך שהמכשיר יהיה דק יותר ב-2 מ"מ. מצטער. זה לא "עולם הטכנולוגיה" זה עולם הספינולוגיה, יחצנולוגיה, טימטמולוגיה.

  6. אני מסכים שהתקשורת עוסקת בנושא בצורה רדודה מדי. זה לא שונה מאיך שהיא מתנהלת גם בתחומים אחרים, ולכן גם לא מפתיע.

    ויחד עם זאת, ברור לי למה לאנשים הסמרטפון (או יותר נכון, המחשב הנייד האמיתי האישי, הסמרטפון הוא הרבה דברים, ומעט טלפון סלולארי) חשוב כל כך.
    אני מסתכל על עצמי, מאז שעברתי לאייפון (לפניו ניסיתי סמרטפון של המתחרים שהיה אכזבה עצומה), במובנים מסוימים חיי השתנו.
    דברים כמו המתנה בתור לרופא או בדואר, נסיעה באוטובוס או ברכבת, או סתם בעבודה (איפה שאני פחות רוצה או לפעמים יכול לבדוק דברים מסוימים באינטרנט) הרבה יותר אפשריים ונוחים עם סמרטפון שמשרת אותך.

    ופתאום, אני גם מסתובב פחות עם מצלמת ה SLR (או ה M4/3 אהובתי) כי האייפון מציע לי את היכולת בזמן אמת לצלם ולשתף את החברים שלי במה שחשוב לי. באיכות נמוכה בהרבה, אבל הרבה פעמים מספקת.

    ברגע שהמכשיר הופך לחלק כל כך שימושי בחיים שלי, למשהו שאני עושה בו שימוש תדיר, עשרות פעמים ביום, ברור כמה חשוב שהוא יהיה נוח, נעים לשימוש, כייפי, שיעשה את העבודה.

    אז התקשורת רדודה זה נכון, ואולי יש המון חסרונות בעולם שבו הסמרטפונים נפוצים כל כך, ובכל זאת זה אולי המוצר הכי משדרג שיש, זה שבאמת אתה לא מבין כמה הוא חשוב לך עד שהוא מתקלקל או נגנב לך.
    למרבה הצער, אף אחד מהמתחרות *עדיין* לא הצליחה להדביק את אפל. אני מאמין ובעיקר מקווה שאנדרואיד בדרך לשם.

  7. יובל (4): נו, לזה אני מתכוון. למה לא להגיע לאותם אולפני כלי תקשורת ולהצביע על הדינמיקה? במקום להגיד שאייפון 5 לא מעניין וכו'.

  8. ברק (6): נראה לי שגם אתה מבלבל. אתה לא צריך לשכנע אותי שהתפקיד של הטלפון הסלולרי בחיינו הוא גדול, משמעותי ומורכב. אתה לא צריך לשכנע אותי שכאשר הולך לאיבוד הטלפון הסלולרי או שהוא מפסיק לתפקד, אתה מרגיש בבעיה, בלשון המעטה.

    רק שנראה לי שאתה חושב שיש קשר בין האחד לשני, כלומר בין העובדה שהטלפון הסלולרי שלי חשוב לי לבין העובדה שחשוב לי מהו המכשיר הבא שאפל משיקה ממש ממש הרגע ועוד יותר מזה, חשוב לי לקרוא את כל המידע על המכשיר הבא שאפל תשיק עוד שבוע למרות שהמידע הזה הוא מידע חלקי, שגוי, סנסציוני ולא מבוסס.

    כאשר אבוא לבחור מכשיר טלפון, יהיה מעניין אותי להשוות בין מכשיר א' למכשיר ב' אך אין בין זה לבין העיסוק האובססיבי של התקשורת בהשקת מכשירי אפל (עוד לפני שהם הושקו!) לא דבר ולא חצי דבר.

    ואולי עוד הערה: אם הטלפונים הסלולריים כל כך מרכזיים בחיינו, מדוע התקשורת לא מדווחת באותה אובססיביות כמעט חולנית על השקה של מכשיר של סמסונג, מוטורולה, נוקיה, HTC או כל יצרנית אחרת?

    שלא יובן לא נכון, אפל היא אובייקט דיווח לגיטימי והיא מעניינת רבים. צריך לדווח על מעשיה, על מוצריה, על מהלכיה אבל אנחנו לא עדים ל"דיווח" אנחנו עדים להיסטריה תקשורתית.

    אביעד (7): יתכן שהערב תהיה לי כזו הזדמנות. נראה.

  9. השמטת חלק חשוב בשלב 1: המכשיר החדש מתגלה בפאב בס"פ, ומעורר גל של שמועות.
    מכירות אנדרויד עקפו את האייפון, שנהיה פחות חשוב כל הזמן (אבל עדיין חשוב מאד כמובן).
    למה התקשורת לא מדווחת על כל אנדוריד חדש?
    יש הרבה כאלה, קשה להבין מה ההבדלים בינהם – ואין פה "סיפור".
    העובדה שלרוב המשתמשים זה יותר רלוונטי מעוד הכרזה של אפל לא משנה לתיקשורת.

  10. יובל – אני חושב שההכרזה על הנקסוס הראשון של גוגל היתה דרמטית ולוותה בדיווח אובססיבי ונרחב של התקשורת, לפחות עד כמה שאני זוכר.

    הענין הוא שיש אלף ואחת ואריאציות לאנדרואיד, רובן די מאכזבות ולהבדיל, אפל בשני אירועים בשנה בד"כ מביאה חידושים באמת מהותיים ולא עוד קצת יותר מאותו הדבר (למרות שגם זה שם, והרבה).

    אם תבדוק, תגלה שאמנם כל יומיים יוצא מכשיר אנדרואיד חדש. חלקם מכשירים טובים וראוים, אבל הם לא מביאים שום בשורה חדשנית באמת לענף.
    האנדרואיד בהתחלה היה בשורה אמיתית. אבל מאז, רק שיפורים, חשובים בפני עצמם, אבל לא מעבר לזה.

    אם אסכם את דעתי בנושא, התקשורת רדודה ואובססביבית מדי, אין ספק.
    מהצד השני, ההכרזות של אפל כן מעניינות רבים, וכן לא פעם מסמנות מגמות של השוק, ולכן יש טעם בשידורים והדיווחים החיים.
    הייתי שמח ליותר ביקורתיות ובעיקר יותר עומק בדיווחים.
    אבל כמו שכבר ציינתי זו לא בעיה רק בתחום הטכנולוגי, זו בעיה כללית בעולם העיתונות.

  11. דיסקליימר הכרחי: אני לא נגד טכנולוגיה, לא נגד סמרטפונים ואפילו לא נגד אייפונים, אפילו יש לי אחד, מצד שני האייקוניזציה של הגאדג'טים ושל החברות החברה הם בעיני הביטוי המזוקק והבוטה ביותר של תרבות הצריכה האמריקאית סלאש מערבית סלאש ישראלית. תרבות הצריכה הזו היא בעיני (כמעט) אם כל חטאת בכל כך הרבה תחומים.

    בכל אופן המירוץ הזה אחרי הגירסא החדשה דנדשה של החבילה גאדג'ט-חברה המושלמת, אין לי דרך אחרת לתאר אותו אלא כהזוי, וכשהוא מגיע בהמשך לתנועות המחאה דאשתקד הפרדוקס זועק אף יותר.

  12. לא היה לנו כבר את הדיון הזה?

    התשובה לשאלה למה התקשורת\בלוגים מתייחסת לאפל בצורה הזו היא:

    זה מעניין אנשים\מביא דפים נצפים\מוכר עיתונים\מוכר פירסומות\יוצר דיונים (מחק את המיותר).

  13. עבורי כל התהליך הזה היה מעניין מאד.
    אני מסכים מאד עם דבריך, יובל, לגבי העובדה שכולם הופכים להיות חלק ממערכת המכירות המשומנת של אפל, ולמרות זאת מצאתי את עצמי גם בפנים בימים האחרונים. זו פעם ראשונה שיש לי מכשיר אייפון, ומכיוון שאני קורא הרבה מידע של הקהילה (בשביל ללמוד כמה שאפשר על השימוש במכשיר) מצאתי את עצמי נשאב בימים האחרונים לגל ההתרגשות של מכורי אייפון באשר הם – לקראת ההכרזה הגדולה. ג'ובס הוא גאון, בזה אין ספק – הצורה בה הוא הצליח לחבר את חוויית ההכרזה על מוצר חדש לצורך הקדום שלנו באמונה ובשיוך שבטי היא מדהימה. רציתי להיות חלק מההתלהבות, ונהניתי מהתחושה שכולם (בקהילות האייפון, בכל מקרה) מתלהבים מאותו דבר. אפילו שאלתי חברים בעבודה בהתלהבות "אתם יודעים מה קורה ביום ג' בערב?" והופתעתי כשהתגובה היתה חוסר עניין.
    היה כיף להתרגש, ואני מבין את תחושת האכזבה הקיימת, אבל אני לא מעוניין להפוך את הדת הזו למרכזית עבורי (טוב לי להיות אתאיסט ונראה לי שאשאר כך). אז לא הייתה הכרזה על אייפון 5 – התאכזבנו, התגברנו, וסו פאקינג וואט. זה לא שבאמת זה היה אמור לשנות למישהו את החיים (חוץ מלרושש כמה אנשים).
    ודרך אגב, אני מסכים גם לטענות על הדורסניות של אפל, ולכן מוזר לי שמצאתי את עצמי מתלהב כל-כך מאיזה גרעפס חדש שהולך לצאת מהחברה. משהו לחשוב עליו.

  14. לדעתי הנושא העיקרי כאן הוא לא "איך אפל שולטת בתודעה שלנו, הצרכנים" אלא ההתנהגות והרמה המקצועית של התקשורת, והמשל שאפשר להסיק ממנה על מקרים אחרים.
    מי שראה אתמול את מהדורת החדשות של ערוץ 10 היה יכול לצפות באחד המפגנים המגוחכים ביותר של מה שמכונה תקשורת במדינת ישראל 2011.
    אחדי בילד אפ שנמשך כמעט כל יציאה להפסקת פרסומות בדמות "הישארו איתנו – אפל מכריזה על האייפון 5" הגיעה לקראת סוף המהדורה פינת האכזבה בהשתתפות גיא לרר הכתב לענייני שטויות ובעידודו הפעיל של יעקב אילון שכללה ביטויים כמו "פלופ", "איך הם עושים דבר כזה" וכמובן "אין אייפון 5" – בטון נעלב אולי על סף בכי.

    ואחרי שקראתי את הפוסט של יובל זה עורר אצלי מחשבות. כמה פעמים בשנה האחרונה ישבתי מול מהדורת החדשות (אני רואה רק ערוץ 10) והתעצבנתי מהשטויות שהכתבים מדברים, מהשאלות הטיפשיות, מההתמקדות בטפל ולא בעיקר, מהנפילה לספינים הכי פשוטים. למה קשה כל כך למנחה של מהדורת החדשות של ערוץ 10 לשלוט קצת בחומר, אפילו אם הוא כלכלי? לשאול את השאלות המתבקשות המיידיות שעומדות ממש על קצה הלשון? לא לתת למרואין להתחמק בכזו קלילות מהשאלות הקשות? להפגין קצת ידע על תהליכים רחבים יותר מעבר לכותרת המיידית?

    ואני כבר לא מדבר על מה שקורה במהדורות החדשות של ערוץ 2 או בידיעות ומעריב וכו' ששם בכלל מייצרים פסולת שברובה לא ניתנת לעיכול על ידי המוח האנושי.

    ההידרדרות המתמשכת בקרנה במעמדה ובאיכותה של התקשורת בישראל מכל הסיבות שבעולם היא נושא מהותי לדמוקרטיה הישראלית. הייתי מצפה מהממשלה ומהכנסת לשים לב לנושא הזה. לפעול. אה כן שכחתי, הדמוקרטיה הישראלית לא מעניינת במיוחד את רוב נבחרי הציבור שלנו.

    ובלונדון וקירשנבאום ננוחם.

  15. הסטטוס של גיא לרלר מאתמול בלילה:

    "רק בינינו ובתקווה שכולם הלכו לישון: קצת נמאס לי ממהומות האיי-פון. גם אנחנו בתקשורת קצת מפריזים"

  16. הנושא כבר נלעס, עוכל והוקא מאות פעמים, אבל בכל זאת:

    המרדף אחרי הרייטינג מוליך בהכרח למכנה המשותף הנמוך ביותר. מכאן, הרדידות, תרבות העדר של הדיווח והבנאליות שלו מתגלגלים בעצמם.

    התנחמנו בדיווחים ראשיים על הזכייה בפרס נובל ואף הסבר מדעי נלווה בפריים טיים.

  17. יובל, תרצה או לא, הבוקר הכתירו אותך בגל"צ כ- "מומחה לטכנולוגיה".
    הנושא היה ג'ובס (אם אני לא טועה).
    גמחט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *