על מחשבים, מוניות וכסף

אני יכול לבלות שעות, עזבו שעות, ימים בעיון בארכיונים. אין פלא לכן שבימים האחרונים אני לא עושה הרבה חוץ מאשר לגלוש בארכיון הדיגיטלי של "הניו-יורק טיימס" שנפתח לציבור הגולשים ללא תשלום.

את הבוקר החלטתי לפתוח עם שאלה: מתי היתה הפעם הראשונה שבה העיתון התייחס למילה Computer. למרבה הפלא, את אחת ההתייחסויות הראשונות מצאתי כבר בפברואר 1853. הא? ובכן מסתבר שהרבה לפני בואו של ה-Computer כמכשיר, שימש ה-Computer כפועל. משום כך, כותב העיתון שהמדען האמריקאי סיאס סי. וולזגר, שנפטר, היה "אסטרונומום מחונן וקומפיוטר מיומן".

התייחסות קצת יותר מודרנית למונח מחשב מופיעה כ-16 שנים אחר כך. באוגוסט 1869 העיתון מדווח בהתרגשות על המצאה צרפתית שעשויה לפתור חילוקי דעות קשים ויומיומיים. המדובר הוא בהמצאת המונה למוניות (כלומר לכרכרות). המכונה המופלאה, כוללת בתוכה שעון ו"קומפיוטר", שמחשב את המרחק שעושה הכרכרה (באמצעות גלגל מכאני שמורד אל האדמה) וכך יכול נהג הכרכרה לגבות סכומי כסף מדויקים מהנוסעים מבלי שאלו יתחילו לריב איתו. הצרפתים עוד לא הכירו אז את נהג המונית הישראלי.

הדיווח הנושן הזה הזכיר לי את ההרצאה של מנכ"ל אורקל, לארי אליסון (שלא היתה הרצאה מדהימה במיוחד), כאשר זה היה בישראל. הוא ציין שאחד הפיתוחים הראשונים בתחום מסדי הנתונים הוא זה שמאפשר את קיומם של כרטיסי האשראי. פיתוח זה מאפשר לנו להעביר חתיכת פלסטיק בצד אחד של העולם וחברת כרטיסי האשראי יודעת מיד להעביר את הכסף למקום הנכון, לגרוע את הסכום הנכון מהחשבון שלנו  וכן הלאה. אליסון סיפר את הסיפור הזה בהשוואה לחזון שיאפשר להעביר את התיק הרפואי של כל אזרח אל תוך מסד נתונים דיגיטלי ובכך לחסוך את מותם של עשרות אלפי אנשים מדי שנה (בארה"ב לבדה) שמתים כתוצאה מנטילת תרופות לא מתאימות או סותרות שניתנו בשל חוסר ידע ומידע מצד הרופאים.

מה זה אומר עלינו כחברה, שאל אליסון, שהדבר הראשון שחשבנו עליו כאשר פיתחנו את מסדי הנתונים היה להמציא כלי שיאפשר לנו לעשות שופינג ולא כלי שיאפשר לנו לשמור על חייהם של החולים?

16 מחשבות על “על מחשבים, מוניות וכסף

  1. פוסט מצוין.

    "קומפיוטר" היה (או ליתר דיוק, היתה, רוב העוסקים במלאכה היו נשים) אדם שביצע פעולות חשבוניות בעזרה למחקרים. עד שהגיע ונוויר בוש עם האנאלייזר הדיפרנציאלי שלו וצ'ארלי באבג' עם המנוע האנאליטי, זה היה מקצוע מהוגן שהוחלף במכונה.

    הרי אנחנו כולנו מחכים להיות נד לוד כשיבוא המחשב שיחליף את המקצוע שלנו.

    אתה חייב לסדר את הקאפצ'ה שלך, אגב, היא לא מאמינה לי ששתיים ועוד שתיים זה ארבע.

  2. תודה.

    (טוב. אני אסלק את הקפצ'ה. נמאס לי ממנו. הוא מאוד יעיל הבעיה היא שהוא יעיל מדי. חברים מבלוגלי, אנא היעזרו בסבלנות כי האקיזמט זורק את התגובות שלכם לאישור. ברגע שאנחנו מגיעים אנחנו משחררים אותן. אני מקווה שעם הזמן זה יסתדר)

  3. אני חושב שזה תחליף הולם: reCAPTCHA. גם יעיל כמו כל קפצ'ה אחרת, גם מועיל לאנושות.

    אגב, לא יודע למה, אבל עד עכשיו הייתי בטוח שמוסיף כתב את הפוסט הזה. o_O
    יובל – אתה צריך להתחיל להבדיל בין אישיות לאישיות יותר טוב…

  4. הבעיה שלי עם קפצ'ה היא עקרונית: אני לא אוהב להטיל מגבלות מקדימות על תגובות. כל מנגנוני הקפצ'ה מחייבים את הגולש להתעסק עם משהו לפני שהוא לוחץ על "שלח". למרות שאני מודה שה-reCAPTCH בהחלט עושה חשק להטמיע אותו.

    מה אתה אומר?

  5. אגב, אם אתה צריך את הקפצ'ה הכי יעילה שפגשתי עד היום, אתה יכול להשתמש ב-tEABAG_3D. למיטב ידיעתי, אין בוט שיודע לקרוא אותה. הדבר היחיד שמונע ממך לממש אותה מיד הוא זה שאתה צריך לבקש מהצוות שפיתח אותה רשות להשתמש בה. רוב הסיכויים שגם תקבל אותה.
    דוגמא למימוש שלה אפשר לראות באתר של מועדון הרוטרי של אבא שלי. (נא לא להעיר הערות על העיצוב – הוא ממש ממש ממש ישן)

    ואם בתוספים לגלוב עסקינן, אשמח להעלות את נושא ה-auto preview של תגובות. באמת שזה שימושי ויהיה נחמד לראות את זה פה.

  6. יש לי רעיון- לפעמים הקפצ'ה לא נכונה, ואז הגלוב אומר לנו שאנחנו טועים, והתגובה נעלמת. אם ישלוב בכפתור של השלח גם כפתור של העתק לקליפבורד- יהיה הרבה יותר קל לכולם.

  7. עדיין עוף טופיק: בחיים לא לעבוד עםם תגובות משורשרות אם פריוויו שדופקים את האפשרות ללחוץ tab+space ולפבלש תגובה.

    ואם אנחנו עוד עוסקים בתגובות במקום בפוסט המשובח, משום מה כל פעם שאני נכנס הוא מניח שאם אין לי קוקי אני המגיב האחרון ומשאיר את השם שלו משום מה. תשלח את מוסיף למרתפי הגלוב לבדוק את זה.

  8. אני קורא (כלומר, קראתי בטיסות ועכשיו יש לי אותו בתיק מעלה אבק) את דארוין במכונות, שקניתי תמורת דולר ברחוב בניו יורק, ובו הוא מדבר בין השאר על המעבר ממחשב אנושי למחשב ממוכן ואף דיגיטלי.

    המילה computer, אם אני זוכר נכון, עלתה לגדולה בתקופת פיצוח האניגמה, אבל אם חשוב לך תאריך מדויק אני יכול לחפור שם ולחפש.

  9. אנ'לא יודע איזה נהגי מוניות פריזאים אתה פגשת, אבל לי היית היתקלות ממש לא נחמדה עם אוכל צפרדעים שכזה שלקח אותי לטיול בכביש המהיר שסובב את פריז (כמו איילון, אבל היקפי), לרוע מזלו הכרתי את הדרך שהוא היה אמור לעשות והתחנה הסופית הכילה בני משפחה שעזרו לי לצעוק עליו (הם בצרפתית ואני בקללות בערבית) ולהוריד את המחיר מהכמה שנריביליני פרנקים שהוא רצה לסכום סביר הרבה יותר. בעיקר עם איומים בהזמנת משטרת התיירות.

  10. פינגבק: It's All About Causality ~
  11. עזוב אותך מכרטיסי אשראי יובל, בכל טכנולוגיה חדשה, ולא משנה מה היא, הישום הטכנולוגי הראשון הוא צבאי.

    מה זה אומר עלינו כחברה, אני שואל, שהדבר הראשון שחשבנו עליו כאשר פיתחנו כל דבר בהיסטוריה היה להמציא כלי שיאפשר לנו להרוג אחד את השני יותר ביעילות ולא כלי שיאפשר לנו לשמור על חייהם של החולים?

  12. בלונדינית – הייתי מתחיל מהאינטרנט, למשל, זה שאת משתמשת בו – שהתחיל כמיזם של משרד ההגנה האמריקקי. או המחשב, שפותח כדי לפצח צפנים גרמניים במלחה"ע השנייה.

  13. מרמ + לא מרמ – הרבה טכנולוגיות כן עוברות קפיצה אבולוציונית כשהן מפותחות למטרות צבאיות, אבל מה שהכשיל אתכם היא המילה "בכל טכנולוגיה חדשה".
    המחשב, אגב, לא התחיל במלחה"ע השניה, אלא רק קיבל שם שדרוג משמעותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *