מדינת ישראל בעוד 50 שנה – התוצאות

שלשום העליתי פוסט ובו ביקשתי לשמוע מה לדעתכם יהיה מצבה של מדינת ישראל בעוד 50 שנה. חיכיתי שיצטבר מספר מספק של תשובות כדי להעלות את התוצאות. החלטתי לעצור ב-300 משיבים.

אני מודה שאני לא אופטימי. כמובן, ויודע זאת כל חזאי מתחיל, תחזית היא עניין בעייתי והיא הופכת כמעט בלתי אפשרית כאשר מדובר בקבועי זמן של 50 שנה. בניגוד לחלק מהמגיבים אשר התרעמו על כך שהסקר מתיימר לחזות את העתיד, לסקר יש מטרה אחרת לגמרי (אותה לא גיליתי לכם) והיא לגלות מה הלכי הרוח הנוכחיים שלנו. כיוון שאף אחד לא יודע מה יהיה בעוד 50 שנה (גם אלו שטוענים שהם יודעים – אין להם מושג ירוק), הדבר היחיד שאפשר ללמוד מסקר מהסוג הזה הוא עד כמה בעיני המשיבים המצב הנוכחי מחורבן. או לא.

התוצאות, כפי שאתם רואים, חושפות את הדכדוך שפקד אותנו נוכח האירועים שהתרחשו באחרונה.

רק 18% מהמשיבים (53 קולות) חושבים שהמצב שלנו יהיה טוב יותר או מעולה לעומת 52% מהמשיבים (156 קולות) שחושבים שהמצב שלנו יהיה רע ואפילו שמדינת ישראל לא תתקיים כלל. 30% מהמשיבים (91 קולות) סבורים שהמצב לא ישנה לטובה או לרעה באופן משמעותי. אם לתרגם את התשובות למונחי ההווה הרי שחמישית חושבים שהמצב נפלא, מחצית סבורים שהמצב על הפנים ושליש חושבים שלא צריך להתרגש יותר מדי מהמאורעות האחרונים.

מעניין מה התרגום הפוליטי של מצברוח מחורבן. הייתי שמח לומר שהתוצאות מלמדות שהציבור בשל למהפך פוליטי אבל אני לא יכול לעשות זאת משלוש סיבות:

1. הסקר אינו מייצג.
2. במצב הפוליטי הנוכחי כל המפלגות הגדולות הן שכפול האחת של השניה – ולכן המושג "מהפך" חסר משמעות ממשית.
3. מצברוח לאומי רע אינו מתורגם בהכרח לשינויים בקלפי. לעתים הוא דווקא מוביל לפחד שמוביל לשמרנות שמוביל להסתגרות ואלו אינם תנאים אופטימליים למהפכים פוליטיים.

20 מחשבות על “מדינת ישראל בעוד 50 שנה – התוצאות

  1. אם מסתכלים על משטרים דמוקרטיים בראשית דרכם מגלים שבדר"כ הפחד מוביל למשטר טוטליטרי וצבאי (כמו איטליה וגרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה).
    אני חושב שברוב המדינות הדמוקרטיות בעולם (לפחות בשיטה שלנו) המפלגות די דומות אחת לשנייה, ובעצם המטרה היא להשיג כמה שיותר "שרים" בממשלה, אולי חוץ מציפי ליבני שהלכה עם האידואולוגיה שלה וזה עלה לה בכיסא.
    אם כל מצביעי קדימה + מאוכזבי הליכוד היו מספיק אמיצים כדאי לתת לליבני רוב אמיתי שיוביל לשינוי, אולי המצב היה הולך אחרת (או ליאיר לפיד, לא ממש משנה).
    אבל בכללי אני לא חושב שהמצב ישתנה, אף אחד לא ייתן לנו להמחק, זה לא הגיוני.

  2. ברכות ליו"ר על השימוש בגרף עוגה ולא בעמודות כמו שנהוג להשתמש (באופן מוטעה).
    לגבי האופיס 2007 – לא כדאי לעבור ל2010?

  3. אני לא רוצה להיות נודניק (טוב, בעצם אני דווקא כן רוצה) אבל אפשר גם להתווכח על הנחת היסוד שלך שהתחזית מלמדת על הלכי הרוח הנוכחיים שלנו.
    לדוגמא: אם אני צריך להעריך את המצב הנוכחי שלנו, נאמר על ידי מתן ציון בין 0-100, ונאמר שאני חיובי מאוד וחושב שהמצב שלנו פשוט נפלא, אז אני נותן לנו ציון 100. אם אני צריך לחזות מה יהיה המצב עוד 50 שנה, ואני משתדל להיות ריאלי, אז אני מניח שהוא עדיין יהיה מעולה, אבל לא ממש מושלם כמו עכשיו. נגיד שהוא יהיה 95. לפי הסקר שלך הייתי בוחר באפשרות "יותר רע", אם אני רוצה להיות צודק בפוסט שיתפרסם פה עוד 50 שנה כדי לבדוק מי צדק.
    כמובן שגם ההפך הוא הנכון – מי שחושב שהמצב עכשיו הוא הכי רע שיכול להיות, יבחר באופציה "יותר טוב" לגבי תחזיתו לעוד 50 שנה.
    מש"ל

  4. 1. דיאגרמת פאי היא חרא של אמצעי להעביר מידע כלשהו.
    2. אם כבר דיאגרמת פאי, אז למה כל החלקים מוזזים אחד מהשני? זה סתם מכוער ואפילו מקשה עוד יותר לראות איזשהי משמעות בציור הזה.

  5. אם נעשה סקר של הבלוגוספירה והטוויטוספירה בישראל, נגלה שהמפלגה שתרכיב את הממשלה בבחירות הקרובות תהיה מר"צ וחד"ש תהיה השותפה הקואליציונית הבכירה שלה.

  6. לול גדול על סעיף 3 שבו השלכת את מדגם קוראי הגלוב (שנוטים שמאלה ואפילו חלקם אנטי-ציונים) על מצב הרוח הלאומי, יו"ר.

    אה, רגע, היית רציני?

  7. אני חושב שהפרשנות שלך שגוייה:

    לדעתי המצב בישראל היום לא משהו בכלל, אבל כשאני מדמיין מה יהיה עוד חמישים שנה, אני מגיע למסקנה שמשהו בהכרח ישתנה באופן קיצוני, לטובה או לרעה. אין לי שום יכולת להעריך מה יותר סביר, והיות ואני אדם אופטימי, הצבעתי "יותר טוב".

  8. לדעתי קשה לפרש את ה-30% של "אותו דבר". יכול להיות שחלקם באמת התכוונו שמצב רוחם ככה ככה ולא צריך להתרגש מהארועים האחרונים, אבל לדעתי חלק לא מבוטל מהם בחרו את זה כי לדעתם המצב עכשיו מחורבן וישאר מחורבן, וכלום לא ישתנה, מה שלדעתי מצרף אותם לפסימיים.

    כמובן שיכול להיות שגם בחרו את זה אנשים שחושבים שהמצב טוב וישאר טוב, אבל אני מדוכדך מכדי לראות את זה כאפשרות ריאלית בימים טרופים אלה…

    אשמח אם אנשים שבחרו "אותו הדבר" יכתבו למה הם התכוונו כדי לראות לפחות מדגמית אם אני צודק או כרגיל.

  9. יובל, באמת. ככה עושה איש מדעי החברה? נקודה אחת אינה מהווה בסיס נתונים. לא היית יכול לדעת מה משמעות מצב הרוח המחורבן גם אם היית עושה משאל עם עם השתתפות חובה על השאלה שלך, כי אין לך שום בסיס להשוואה. אולי זו אומה של פולניות ולכן אנחנו תמיד חושבים שהיום יום ממוצע – רע יותר מאתמול וטוב יותר ממחר? אולי מה שאתה תיארת כמצב רוח מחורבן הוא בכלל שיפור אסטרונומי לעומת מצב הרוח הלאומי לפני חמש שנים? איך אתה יכול להסיק איזושהי מסקנה מנתון כלשהו אם אין לך שום דבר להשוות אותו אליו?

  10. עוד הערה מתודולוגית:
    למה הכוונה "לא תתקיים עוד 50 שנה"? תהפוך למדינה ה-51 של ארה"ב? תיטחן עד דק באמצעות מתקפת טילים איראניים? תהפוך למדינה דו-לאומית? דמוקרטיה מלוכנית? תוחזר לשלטון המנדט הבריטי?

  11. מצטרף ל #4 ו- #8.
    ככל שאדם חושב שהמצב כיום רע יותר יש יותר מקום לשיפור עתידי ופחות מקום להתדרדרות (ולהיפך).
    יש צורך בשיפוץ הפוסט מהיסוד.

  12. גם בראש השנה הקרוב, כמו בכל שנה בעשור האחרון, אמצא את עצמי מדווחת שלמרות הקיטורים השכיחים במחוזותינו, הסקר השנתי של הלמ"ס מדווח ש 80% מהציבור (פלוס מינוס, השינויים לאורך השנים לא גדולים) מרוצים ומאושרים. וזה תמיד גורם לי לתהות: האם אנשים לחלוטין אינם קושרים בין מצבם הפרטי למצבם הלאומי, או שמא קיטור פומבי הוא אמצעי הכרחי לניעות חברתית, ולכן אנשים חושפים את עמדתם האמיתית רק בפני הסוקרים העלומים של הלמ"ס?

  13. לדעתי הסקר נועד למדוד איזה נושא במדיה חברתית בכלל.
    מחכה לפוסט המשך!

  14. לדעתי יובל גם לא מבין כלום, גם גר בחור, גם לא עושה דיאגרמות טוב, וגם קירח. זהו.

    (הודעה לכל הנוגעים בדבר: ירדתי למקלט לאיזה חמש-עשרה עשרים שנה, בקטנה ככה, תיכף אשוב, מייד לאחר שהיו"ר ירום הודו יפסיק את החיפושים, שוב, עניין של כמה עשורים מקסימום).

  15. מאז שהיו"ר נעשה כוסית הוא קיבל שכל של בלונדינית.

    איזה קשר יש בין אי רצוננו לראות את הרשות הציונית קיימת בעוד 50 שנים לבין דיכדוך? נהפוכהו. הדיכדוך היחיד כאן שזה עלול לקחת חמישים שנה.

  16. אני עם זבולון, מינוס הסקסיזם. וגם: אפשר לצרף את ה-30% שחושבים שהמצב יישאר אותו הדבר ל-30% שצופים הידרדרות, שכן בכל אספקט אפשרי, אם המצב לא משתפר משמע שהוא נעשה הרבה יותר גרוע.
    וסליחה על הגלישה לפוליטיקה, אבל אני תוהה למה התכוון סתיו (1) כשכתב שלבני הלכה עם האידיאולוגיה שלה. מהי בדיוק האידיאולוגיה שלה? ובמה היא שונה משל ביבי או ברק?

  17. לדעתי יובל רקדן פלמנקו גרוע במיוחד. יותר חזק עם הקסטנייטות יובל!! ותפסיק לדרוך לעצמך על הרגליים!

  18. לבני הלכה על האדיאולוגיה של להיות אופוזיציה מנומנמת שרק מחכה להזדמנות להכנס לקואליציה. זה שונה ממש מהאדיאולוגיה של ברק שהיא לרדת על הברכיים ולהתחנן שיתנו לו להכנס לקואליציה. למען בטחון המדינה.
    אגב, העתידן הזה הרג אותי מצחוק. אהבתי את איך שהוא מסביר שמדינת ישראל לא בסכנה, כי בניגוד לתקופת בית שני, עכשיו אין אימפריה גדולה שמאיימת עלינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *