גם שמוק, גם שקרן

סבר פלוצקר פרסם במוסף "ממון שישי" טקסט מעניין. לדבריו, האמירה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד פקידי האוצר שהם "אינם מסוגלים לחוש את גל הכעס הציבורי", שיגעה את אנשי האוצר. מדוע?

"בכל הדיונים המוקדמים על התקציב אמרנו לראש הממשלה ולנציגיו, אל תעלו את המסים על הבנזין. זהו מס רגרסיבי במיוחד, הזהרנו. מכונית פרטית מיושנת וזוללת דלק מצויה כיום בכל משפחה שניה המשתייכת למעמד בינוני-נמוך, ברמות שכר עלובות שלא עלו מזה שנים. בשביל המשפחות האלו, הסברנו, המכונית היא כלי ייצור חיוני ולא מותרות… כשביבי ואנשיו היו שואלים – מאיפה ניקח את הכסף לתקציב? היינו מצביעים על המקור: אי-הורדת המסים הישירים, ובמיוחד מס החברות. התחננו בפניו, מר נתניהו, אל תוריד את מס החברות, מן המסים הצודקים ביותר במדינה… לא עזר. הפצרותינו נפלו על אוזניים אטומות. נתניהו התבצר בעמדתו וממש כפה עלינו, בעל כורחנו, את הפחתת מס החברות ואת העלאת המסים על הדלק. זה נעשה בניגוד למיטב העמדה המקצועית של צמרת האוצר".

מכאן שאותו נתניהו, אדריכל המס שעורר כל כך הרבה כעס, זורק את האשמה על אותם אנשים שנתנו לו עצות טובות, אותם אנשים שמשרתים אותו, בגלל שהוא יודע שהם לא יכולים להתגונן כיוון שהם עובדי מדינה, בגלל שהוא רוצה להתנער מהמהלך שהוא עצמו יזם ואישר.

נראה שביבי שייך לקבוצת אנשים בעלת כישרון יחודי: הם מסוגלים להיות שמוקים ושקרנים בעת ובעונה אחת. אם יצא לכם להיתקל באנשים המשתייכים לקבוצה הזו אתם יודעים שאלו האנשים הציניים, הנבזיים, והעלובים ביותר שזוחלים על פני האדמה. אם אתם שמחים שלא יצא לכם להיתקל בכזה טיפוס יש לי חדשות רעות בשבילכם: ראש הממשלה שלכם הוא הבולט שבהם.

23 מחשבות על “גם שמוק, גם שקרן

  1. יהונתן (2): זה כתוב בראש הפוסט. הכפולה הפותחת של "ממון שישי" שנכתבת מדי שישי על ידי סבר פלוצקר. ולא, אין לינק. זה "ידיעות אחרונות", אחרי הכל.

  2. אני האחרון בעולם שיסנגר על ביבי, אבל הייתי לוקח את דבריהם של פקידי האוצר השונים בעירבון מוגבל. מוגבל מאוד.
    או במילים אחרות, זו נבלה וזו טרפה.

  3. אין סיכוי שפקידי האוצר היו אומרים משהו כזה. לא שאני מעריך במיוחד את ביבי אבל הוא בובה שלהם ולא להפך.

  4. תראה יובל,

    אפילו אם הציטוט מדויק – פקידי האוצר הם חבורה של עלוקות מוצצות דם, מחרבות מעמדות, מסרבות מדיניות ומשתרעת כלכלה … ואת זה אני אומר לך ממקור ראשון, ודאי, מוכח ולא נתון לערעור.

    טרם נתקלתי בפקיד אוצר שטובת הציבור עומדת לנגד עיניו, בעדיפות על פני הג׳וב שיקבל כאשר יפרוש מהשירות הציבורי אצל אחד מבעלי ההון שעמם היטיב (בעקיפין) בהחלטות התקציביות שלו.

    בקיצור, אפילו אם הציטוט חקוק בסלע ואושר על-ידי נתניהו עצמו … הרי שברור שבכלל כוונתם הייתה להטב עם בלי צים, אלעל או צרכנית דלקים ענקית אחרת ולא ממש להטיב עם האזרח הקטן. 

  5. התגובות כאן הן הוכחה שאגדת הספינולוגיה על "נערי האוצר" הצליחה. לדעתי זה שקר מוחלט. לא יתכן שיש במשרד האוצר מובלעת של עובדי מדינה שעושים מה שהם רוצים, והשר הממונה, כמו גם ראש הממשלה, חסרי אונים מולם. האם יעלה על הדעת שהרמטכ"ל יודיע שחטיבת גולני עושה מה שהיא רוצה ואין לו כוח להשפיע עליה?
    עובדי מדינה אינם רשאים להביע את דעתם בתקשורת. הפוליטיקאים מנצלים את זה כדי להסיר מעצמם אחריות ולכוון את האש למקום אחר. הכל חלק מההתפרקות המוחלטת מאחריות מיניסטריאלית בישראל, כדי שגם בבחירות הבאות כולם ימשיכו להצביע לביבי.

  6. יובל – מה אם האופציה שאותו פקיד אוצר רצה לזרוק קצת בוץ בחזרה? רק בגלל שמישהו אמר לפלוצקר משהו לא אומר שהדבר נכון.

  7. רואה שחורות, אתה תמים. אני מכיר אישית את אחד ה"נערים" הללו. היום הוא מחזיק בג'וב מצוין מחוץ לשירות המדינה אגב.
    הייתי עד לשיחות טלפון שלו עם שרים בממשלה – לא יאומן כמה עזות מצח וחוצפה מצד פקיד ממשלתי. הוא הרשה לעצמו להרים עליהם את הקול לא אחת.

  8. לא התרשמתי שפקידי האוצר רואים את האזרחים (הלא טייקונים) ממטר, ולכן לא סביר שהם היו טורחים לבדות התנצלות. הם כנראה באמת חזו את ההתנגדות וניסו להזהיר את נתניהו.
    לא מפתיע מצידו לנסות להתמודד עם הכעס הציבורי ע"י ניסיון לנתבו אל מי שמחוייבים לספוג אותו ללא תגובה.

  9. זה שביבי שקרן – כולנו כבר יודעים. יש אפילו בדיחות שטוענות שהוא השקרן הכי גדול בעולם. לגבי "נערי האוצר" – מי הם? אוסף אנשים "נטולי שם" מאחורי שרים וסגני שרים שבינם לבין הציבור אין כלום. אני לא קונה מה שהם אומרים – אבל אם ביבי לא היה רוצה להעלות מס על דלק – המס לא היה עולה. כלומר – שקרנים (לדעתי) משני הצדדים.
    לגבי שמוק – אני לא הייתי מעליב את חתיכת הבשר הזו ומשווה אותה לביבי. לאחותי יש תיאור מדויק יותר – "קקי קטן ומעצבן".

  10. אזרחי ישראל נמצאים בין הפטיש לסדן.

    אני מקווה שמישהו יחפור כבר וימצא מה מרוויח ביבי מהטייקונים, בני דמותם של המיליארדרים המצריים שלא מעזים לחזור למדינתם כעת.

    בדמיוני אני מתאר כותרת בעיתון: "לביבי חשבונות ונכסים בחו"ל בהיקף של xyz מאות מיליוני דולרים. העתונאי החוקר הדמיוני הזה יזכה בפרס פוליצר.

    שכן, ראש ממשלה נבל, עז מצח וקפיטליסט שכזה מעולם לא היה למדינת ישראל.

    כל ישראלי, למעט הטייקונים ומשרתיהם, צריך לקוות שממשלת ביבי נתניהו תהפוך להיסטוריה כמה שיותר מהר.

  11. סליחה, אבל לא קונה.
    אותו פקיד אלמוני היה יכול בקלות להקליט את נתניהו אומר את זה או להדליף איזה פרוטוקול. כנראה נמאס לפקיד שכל מי ששומע איפה הוא עובד מתחיל לקלל אותו, אז הוא החליט להסית קצת את האש.
    כמו שאמרו רוצה להיות אבא ו-א', אלו נבלות וזה טריפה (לא כל פקידי האוצר, לא מכיר את כולם, רק אלו שלא עצרו את העלאות המחיר האלה).

  12. לא מבין איך הציטוט הזה לא עשה כותרות במהדורות החדשות ובעיתונות היומית (למעט ביבי היום, כמובן).

  13. נחמד, כל העליהום הזה על נערי האוצר.
    אני מכיר אחד שנכנס לשם בגלל אידיאולוגיה שמאלית דווקא. מאוד קל להכפיש אנשים שלא יכולים להגיב, בייחוד כאשר המכפישים הם פוליטיקאים שממש טובים בלהכפיש. בייחוד אנשים שלא יכולים להגיב.

  14. תגובה לא' (11) ולרגשות מחושבים (16): העניין הוא שלא מעניין אותי אם יש פקיד חוצפן או מגעיל או בעל ריח רע מהפה. האחריות היא על המנהל שלו, ועל מנכ"ל המשרד, ועל השר הממונה ועל ראש הממשלה. האישים האלה קובעים מדיניות ועל פיה הם נבחרים. אם יש פקיד שמסרב למלא הוראות, נא לפטר אותו. מה שקורה היום זו התחמקות עלובה מאחריות.

  15. מי זה בדיוק "פקידי האוצר"? האם יתכן שהם דיברו כ ו ל ם בקול אחד??
    מן הסתם היו גם כאלה שהזהירו מפני העלאת המסים והיו גם כאלה שצידדו בהעלאתם.כך שדבריו של ביבי הם " שקר לבן", נוח לו לתלות את האשם ב"פקידים"… אבל הרי אנחנו כבר מכירים את היוזמות הכלכליות שלו מן העבר…

  16. בתגובה לרואה שחורות (9) וספציפי (19) –

    אין פה נאיביות ואין פה עליהום כלל וכלל – יש פה תפיסת עולם קשיחה של פקידות שמונחלת מדור לדור ומתבססת על הרצון לסדר לדור-ההמשך ג'וב במגזר הפרטי וגם פועל יוצא של הפקולטות לכלכלה שאוהבות גראפים סטרילים דו-ממדדים ומתעלמת לחלוטין מהיבטים סוציאלים וסוציולוגים, תחשבים ארוכי טווח וכו'.

    אני אומר את הדברים הללו ממקור ראשון ומתוך שותפות בתהליכי גיבוש תקציבי משרדים ממשלתיים, ישיבות ארוכות אל תוך הלילה וחיכוך בלתי פוסק של שנים עם "נערי האוצר". ואין לי בעיה להתעמת עם כל מי שיבקש זאת ולהוכיח את הדברים – יותר מפעם אחת שראיתי פקידון (ואני מתכוון פקידון – לא ראש אגף) נוזף בשר, מבטל העברה תקציבית או סדר עדיפות משרדי או פשוט מתעלם מבקשות ותוכניות עבודה. יותר מפעם אחת ישבתי בישיבות בכנסת שבהן פקיד אוצר משתיק נציגי משרד ממשלתי בגלל שניסוי לקדם החלטה תקציבית שלא עולה בקנה אחד עם רצונו של שר האוצר וכו'.

    עד שאתה לא חי אותם, אתה לא מבין עד כמה שרי הממשלה לא מנהלים, לא שולטים ולא מושלים – אני מכנה זאת "עריצות הפקידות" וטוען שהיא הרעה החולה האמיתית של מדינת ישראל, של הפוליטיקה ושל מערכות השלטון והניוון שפושה בכול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *