מהפכנים כמו יאיר לפיד

"יאיר, המדינה שלנו צריכה מהפכנים כמוך. אני איתך" (תום אלטוס בתגובה לטקסט של יאיר לפיד, עמוד הפייסבוק של לפיד, שם)

והארץ געשה.

הארץ געשה כיוון שיאיר לפיד הכריז שכאשר יהיה שר החינוך, יבטל 262 מתוך 265 מבחני הבגרות המתקיימים כיום בישראל. "הילדים שלנו צריכים בגרות באנגלית, במתמטיקה ובהבנת הנקרא. וזהו", אמר הפוליטיקאי.

אני מסרב לגעוש בגלל ההצעה של לפיד בדיוק מכיוון שאני מסרב לגעוש בגלל הצעות מטומטמות אחרות. טיבן של הצעות מטומטמות הוא להיות מטומטמות (הן מצטיינות בכך) ובשנים האחרונות הבנתי שהנטייה שלי לרעוש בגין הצעות מטומטמות היא השחתה של זמן יקר שבו יכולתי לעשות משהו חשוב יותר. כמו לישון.

ובכל זאת מן הראוי להעיר דבר מה על התזה של לפיד (בניגוד להצעה של לפיד). התזה של לפיד היא שבני הנוער הבורים, חסרי היכולת וההשכלה הופכים לגאונים, משכילים, מתוחכמים, סטארט-אפיסטים וכמובן מיליונרים כאשר הם מגיעים לגיל 24. למה? כי באמצע הם עושים צבא.

ובצבא קורים שני דברים: אל"ף – הם עושים קורסים שהם פי-אלף יותר תובעניים, יותר דחוסים, יותר קשים, עם אפס-הקלות, בתנאים לא נוחים, ופתאום מתברר להם, קודם כל, שהם מסוגלים. פתאום מתברר שילדינו המתוקים, שמגיל שמונה כבר יושבים אצל היועצת ובוכים על מר גורלם, בהחלט מסוגלים ללמוד כשמישהו מעיז לתבוע מהם ללמוד בלי פשרות.
והדבר השני הוא שהצבא בא אליהם ואומר להם: אני מאמין בכם. אני סומך עליכם. אני כל כך מאמין בכם שאני מפקיד בידיכם את הדבר הכי חשוב שתעסקו פה אי פעם בחייכם – את בטחונם וחייהם של שבעה וחצי מיליון בני אדם. וזה הופך אותם לאנשים אחרים.

לפיד מצטייר בעיני חלק מהציבור כמהפכן, כמי שמגיע מחוץ למערכת החינוך, כשהוא לא מצויד, כך הבנתי, אפילו לא בתעודת בגרות, ומנער אותה מהיסוד. זו מהפכנות! יכול להיות שזו מהפכנות (אני אטען שזו טיפשות, אבל זה עניין סובייקטיבי) אבל מה שבטוח הוא שעמדותיו של לפיד בכל הקשור ליחסי צבא-חברה הן ההפך ממהפכנות. הן השמרנות בהתגלמותה.

לפני כמה שבועות כאשר נשאל בעמוד הפייסבוק שלו באשר לדעתו בעניין החלטת מערכת הביטחון למנוע את כניסתן של סטודנטיות למגדר ולזכויות אדם מעזה לגדה המערבית, ענה: "אני תמיד תומך בעמדת מערכת הביטחון. צה"ל אינו ‘מנגנון חושך', אלא צבא מוסרי המגן על חיינו ושומר עלינו".

כבר פה התחלתי לחשוד שהמהפכן הוא לא יותר מאשר פיתום, מי שבענייני צבא וביטחון אין לו עמדה וגם לא עמוד שדרה. "אני תמיד תומך בעמדת מערכת הביטחון" היא לא עמדה בכלל. אתה יכול לתמוך, אתה יכול להתנגד, אתה יכול לבקר, אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה אבל אם מה שאתה עושה אתה עושה "תמיד" אני לא צריך אותך; אסתפק במישהו שמוציא את אותה הודעה לעיתונות פעם אחר פעם: "אני תמיד תומך בעמדת מערכת הביטחון".

מילא.

הפעם, בהסבר שלו באשר לביטול בחינות הבגרות ("לתת אמון זו הדרך היחידה לקבל אמון"), תולה לפיד את כל יהבו על התהליכים שעוברים הצעירים בצבא. כמה הערות:

1. כן, חלק מהתהליכים שעוברים חלק מהצעירים בצבא הם תהליכים חיוביים בדומה לכך שחלק מהתהליכים שעוברים חלק מהאסירים בבית סוהר הם תהליכים חיוביים. לא, אני לא משווה את הצבא לבית סוהר (למרות שיש שיטענו שזו השוואה תקיפה). אני טוען שמכל דבר ומכל חוויה אפשר להפיק דבר מה חיובי. זה לא הופך את הדבר עצמו לדבר חיובי.

2. חלק מהתהליכים שעוברים חלק מהצעירים בצבא הם תהליכים הרסניים, דכאניים, מתסכלים ומייאשים. יש אנשים שמגיעים לצבא בשיא אונם, כוחם וביטחונם העצמי ויוצאים משם כשהם שבר כלי. הצבא הוא מערכת היררכית-כפייתית שהגיוס אליה הוא חובה ולא רשות. מי שנכנס אליה מצדיע לא כיוון שהוא רוצה אלא כיוון שזו הפקודה ואם לא תציית לה יזרקו אותך לכלא. בעוד שיש אנשים שזה עושה להם טוב ומכניס אותם לתלם, יש אנשים שזה מפרק אותם לגמרי.

3. צה"ל הוא צבא מוסרי שמגן על חיינו אבל הוא גם אחת המערכות היותר מסורבלות, מתישות, ביורוקרטיות, כבדות ולעתים – אסתכן ואומר – מטומטמות, אטומות, כוחניות ומשפילות שיש.

4. בצבא יש תפקידים רבי אחריות ועוצמה ואתה יכול לצמוח מתוכם לתפקידים רבי כוח ועוצמה גם באזרחות. אבל בצבא יש גם תפקידים קטנים, משפילים, מונוטוניים, תפקידים שבא לך לדפוק לעצמך כדור בראש כאשר אתה חושב שתעשה אותם במשך שלוש שנים. ויש כאלו שזה מה שהם עושים: את התפקיד שלוש שנים או כדור בראש. בצבא יש אבטלה סמויה, בזבוז משווע או במילים אחרות הצבא הוא לא רק דוגמה לראש גדול אלא גם לראש קטן, אבל ממש קטן.

5. יש כל מיני אנשים: כאלו שסבלו בתיכון ופרחו בצבא, כאלו שפרחו בתיכון וסבלו בצבא, כאלו שלא פרחו ולא סבלו כאן ולא פרחו ולא סבלו שם. הניסיון של לפיד לתלות את כל מה שטוב, יפה, עובד ומתפקד בשירות הצבאי הוא ניסיון נואל ורדוד. לא חסרות דוגמאות של צעירים שלא שירתו בצבא והפכו אזרחים טובים, מוכשרים ותורמים כמו שלא חסרות דוגמאות של צעירים שיצאו מהצבא פראי אדם אלימים, גזעניים ואטומים.

עמדתו של לפיד כלפי הצבא, העמדה האוטומטית שלו שרואה בצבא את כל מה שטוב, נקי ומוסרי, חוסר היכולת שלו להסתכל על הצבא גם בעיניים ביקורתיות, גם בעיניים של מי שלא חירף את נפשו ב"במחנה" אלא של מי שעשה תפקידים נידחים במקומות נידחים בתנאים לא תנאים ושנא כל רגע מזוין שעבר עליו, מלמדת על לפיד האדם יותר מכל.

לא הייתי צריך את הטקסט הזה כדי לדעתי שלא אצביע עבור לפיד אבל אחרי שקראתי אותו אין לי עוד ספק שמדובר ברפובליקן קטן, מילטריסט קיצוני, פטריוט צעצוע שחושב שאם הוא רק יגיד את המילה "צה"ל" כולם יקפצו לדום.

בצבא קפצתי לדום. אני כבר לא בצבא ואתה יכול לקפוץ לי.

50 מחשבות על “מהפכנים כמו יאיר לפיד

  1. אוי, אני הפסקתי לקרוא את הנאום של לפיד אחרי הפסקה הראשנה. אני מבין שזה רק הדרדר אחרי "בינג" בגוגל ו"מחלקת הפיתוח של האייפד".

  2. הדבר העיקרי שיש לי לומר על זה עשוי להיות לא פופולארי, אבל אני עומד מאחוריו לחלוטין: אנשים שהשירות שלהם לא היה קרבי לא מבינים כלום ושום דבר בקשר לצבא.

    ועכשיו ההבהרות: הצבא הוא מערכת מורכבת, ואין ספק שחלק גדול מן התפקידים של הג'ובניקים הם חיוניים, אבל מה שהם עושים הוא לא צבא. צבא הוא הדרך העיקרית שבה המדינה (הידועה גם כ"מונופול על האלימות") מפעילה את האלימות הנדרשת לקיומה. יש לדבר הזה השלכות מזעזעות על נפשם של אלה שנאלצים לבצע את האלימות הזו בפועל, והם מבצעים אותה כדי שאחרים לא יאלצו לעשות זאת. אפילו אם היו לך חרא יציאות בתור ג'ובניק, והרס"ר שלך היה מה זה מניאק, זה בכלל לא מתקרב למה שעוברים ב4 חודשים של טירונות קרבית (והשנתיים ושמונה שבאות אחריה). ואני לא מדבר רק על המאמץ הגופני (והנזקים הבלתי הפיכים שבדרך כלל נלווים אליו), אלא גם על הצורך לשבור את האדם כדי לבנות את החייל, תהליך קשה במיוחד שכולל הרבה מאוד התנייה סקינרית שנועדה לעקוף את המגנונים האנושיים שמונעים מאדם להרוג אדם אחר (למי שתהה למה עושים אלף פזצ"טות בטירונות, זה כי החזרה על תגובה אוטומטית של ירי על משהו הופכת את זה לשגרה שעוקפת את המנגנונים האלה).

    בקיצור, לפיד מצטרף לשורה ארוכה של ג'ובניקים (לדוגמה איווט ליברמן) שיש להם צורך להגן על מערכת שהם לא מבינים עליה כלום ונדמה להם שהם היו חלק ממנה בגלל שהם היו לבושים באותם תחפושות כמו הקרביים.

    וזה עוד בלי להגיד כלום על הג'ובניקים שהשירות שלהם הוא גם לא מספק וגם לא נותן איזשהו יתרון באזרחות, עוד חוויה שלפיד לא יודע עליה כלום.

  3. היתרון העיקרי שהצבא נתן לי לחיים זה להבין כמה הצבא זה מערכת מחורבנת ולהטיל ספק באופן אוטומטי בכל דבר שיוצא משם ומהאחראים עליו.
    זה מרכיב שלמרבה הצער מאד חסר למרבית אזרחי ישראל.

  4. ייתכן מאוד עמדתו של לפיד כלפי הצבא היא מוגזמת, אל הוא זכאי לה. הוא כנראה גיבש אותה מנסיון חייו, חייהם של חבריו ומכריו, חייהם של בניהם ובנותיהם של חבריו ומכריו, וכו'. בקורס "אישיות: תיאוריה ומחקר" של האוניברסיטה הפתוחה לומדים על הרבה מאוד תאורטיקנים מתחום הפסיכולוגיה שניסו להסביר את המבנה של נפש האדם. במהלך הקורס שני דברים מתחדדים ככל שהזמן עובר: אף אחד מהם לא צדק לחלוטין וכולם, ללא יוצא מן הכלל, פיתחו תיאוריות המבוססות בסופו של דבר על נסיונם האישי. לכן זה לא מפתיע אותי שגם עמדתו של לפיד לגבי אישיות האדם ("כי מאותו רגע ואילך הם הופכים להיות אנשים שהאמינו בהם. ואנשים שמאמינים בהם יכולים לעשות הכל") נגזרת מנסיונו. ובכל זאת, כמו שבפסיכולוגיה לא מתעלמים מכל התיאוריות מכיוון שהן לא נכונות במאת האחוזים, אני לא חושב שיהיה נכון להתעלם מכל מה שכתב לפיד בגלל שיש בדבריו שגיאות ואי דיוקים.
    לפיד הצביע על משהו נכון: במדדי לימודים אנחנו בחלק התחתון של הרשימה, ומבדדי עסקים אנחנו בחלקה העליון. ייתכן שהדבר נובע מכך שהעסקים של היום מבוססים על החינוך של פעם (שהיה טוב יותר, כך שמעתי) אך יכול להיות שזו לא הסיבה. אישית אני מסכים עם לפיד שיש בעיה במערכת החינוך הממלכתית והבעיה נפתרת בחלקה כאשר עוברים לצבא. אך לדעתי הבעיה לא נפתרת בגלל הגיוס אלא בגלל סיום הלימודים. יש משהו משתק (וכאן אני מדבר מנסיוני שלי) במערכת החינוך שלנו שגורמת לנו להרגיש שאנחנו עושים דברים שאנחנו לא רוצים, לומדים מקצועות שאנחנו חייבים ללמוד (פרט ל-2), נבחנים במבחנים שאנחנו חייבים להבחן בהם. יצא לי ללמוד מספר שנים בתיכון בארה"ב ושם גיליתי שיטה טובה בהרבה. תלמיד חייב ללמוד "מדעים" וביכולתו לבחור איזה קורסים שהוא רוצה ממגוון קורסים. תלמיד גם חייב ללמוד "לימודי טכנולוגיה", ויכול לבחור בקורסים הנעים מהקלדה עיוורת ועד קורסי מדעי המחשב ברמה אוניברסיטאית. יש משהו מאוד משחרר ביכולת של תלמיד לבחור מה ללמוד ומתי במהלך לימודיו. אני חושב שכל מי שמגיע ללימודים העל תיכונים מגלה את זאת.
    אז לא, כנראה שצה"ל הוא אינו הפתרון לכל כמו שמר לפיד חושב, אבל יכול להיות שאכן קיימת בעיה במערכת החינוך הממלכתית שאינה מעודדת את תלמדיה לבחור בדרכם ולהאמין בעצמם.

  5. מה שבאמת עצוב בכל הסיפור הזה לדעתי זה שרוב הציבור (ורוב התקשורת) נוקט באותה הגישה של להאמין בצורה עיוורת ומוחלטת לכל מה שהצבא אומר. המערכה האחרונה בדרום המחישה את זה בצורה מחרידה.

    את 2 הסבבים האחרונים של הלחימה שהכניסו מליון ישראלים למקלטים, ישראל התחילה.

    כולם קנו את הטיעון (הקלוש) של חיסלו "בצדק" את מארגן הפיגוע בכביש 12. כן, שוב אכלו את אותו הלוקש, אחרי שגם הצבא הודה בדו"ח שהוציא שלא היו פלסטינים בין המפגעים של כביש 12 ושלוועדות ההתנגדות לא היה קשר לפיגוע שוב חזרו לאותו השקר.

    גם את השקר של "הוא תכנן פיגוע לכן חשוב היה לחסל אותו" כולם קנו. למרות שברק אמר שלא ברור מה הוא בדיוק תכנן וכו'. גם דחו את החיסול בשבוע כדי לאפשר לביבי לחזור מארה"ב ולהשתתף בחגיגה מה שמצביע על זה שלא באמת מנעו פיגוע סופר דחוף.

    אף אחד לא פקפק בשאלה האם המחיר הנורא שמשלמים שווה את זה. כאילו זה גזירת גורל.
    גם בתקשורת יישרו קו ולא דנו בנקודות האלו. רק היללו בלי הפסקה את כיפת ברזל.
    שלא לדבר על יאיר לפיד וציפי ליבני שגם הם גיבו בצורה מוחלטת את צה"ל ולא שאלו את השאלות הקשות של האם היה ניתן למנוע את גחמת החיסול האחרון ולמנוע ממליון ישראלים לסבול שבועיים.

  6. אני בעד לפתוח בגלוב בתחרות ע"ש י. לפיד לרפורמות מטופשות שצריכות להיעשות במדינה ויפה שעת אחת קודם. נגיד, לצמצם את מספר קווי הרכבת לשלושה, כי מי בכלל נוסע לבנימינה… 🙂

  7. מיותר להעיר שהטיעון של לפיד שטחי ושגוי, אבל בכל זאת.

    "בגיל 17 הם מהמקומות האחרונים בעולם המערבי במתמטיקה, באנגלית, במחשבים, בפיזיקה.
    ובגיל 24 – אותם אנשים – מקימים יותר סטרט-אפים, כותבים יותר מחקרים מדעיים, מקבלים יותר תוארים אקדמאים, עושים יותר אקזיטים, ממציאים יותר אלגוריתמים וזוכים ביותר פרסים מכל קבוצה אחרת עלי אדמות."

    הפרט החסר הוא שבגיל 17 נבחנים 90% מהאוכלוסיה במקצועות הנ"ל ומתגלים, בממוצע, כגרועים ביותר בעולם בהם. בגיל 24 מסתכל לפיד על ה-1% המוצלחים ביותר ורואה שהטובים ביותר שבהם מצטיינים בכל העולם. זו לא אינדיקציה לתהליך שקרה באמצע: זו אינדיקציה לכך שיש לנו חברה הטרוגנית מאוד, ובה פועלת מערכת חינוך אנטי-שוויונית (כלומר שמטפחת את החזקים ומזניחה את החלשים) שהופכת אותה להטרוגנית יותר. גם לזה אין קשר לצבא.

    לפיד מוצא את הצבא מסתתר במקום שהוא איננו. אני מציע שיחפש את הצבא בתשובה לשאלה "איפה הכסף".

  8. This Lapid cartoon is such a tragic joke – under the mask of a liberal, open-minded, humanistic and educated persona, lies a conservative, cynical and spoiled manipulator, full of himself and eager for power. He can translate Hemingway's pieces and talk about Dylan, however, the truth is far from the image he tries to create.

    The common legend, that he is giving himself to public life and sacrificing his job, great salary and reputation, just for the sake of helping the people of Israel reach a safe shore is demagogic and shallow. He is on a mission to get more power and influence (he has got enough money), so he paints himself as the modern Robin-Hood now…. Please…. He has friends who control this small and stinky economic paddle, they smoke cigars and drink whiskey together, but now, after the demonstration, he came with the slogan: "where is the money"…. pathetic.

    He knows nothing about nothing, but he talks about everything like Mr. smart ass. He would change his mind faster than the speed of light, if only it would help his interest – quite a spineless creature….

    The saddest thing is that many follow him and see him the new messiah on a white donkey, without realizing they are the donkey and he is nothing but a narcissistic ego-maniac.

  9. בדיקה קצרה בוויקיפדיה רעננה את זכרוני באשר לשירותו הצבאי של לפיד – כתב צבאי. בלי בגרות, סביר שהתקבל בעיקר כי אבא היה עיתונאי.
    קל לנחש מהיכן הצליח לפתח את משנתו המרתקת (אם כי אווילית) באשר לתפקידו של הצבא בהכשרה מקצועית. הוא חווה אותו על בשרו.
    מעניין מה היה קורה אילולא היה מתקבל לתפקידו הצבאי עם הקשרים הנכונים.

  10. מגוחך בעיני שלפיד משווה את מערכת החינוך למערכת הצבאית. זו ראיה צרה ודמגוגית. גם אם הוא בנה את התיאוריה שלו על נסיון חייו/חבריו/משפחתו, כמו שטען ניר, עדיין מדובר בקבוצה מצומצמת שאינה מעידה על הכלל.
    זאת ועוד, לפיד אינו מודע או מעדיף להתעלם מהעובדה שצעירים מצליחים רבים ברחבי העולם כלל לא משרתים בצבא, אינם מכירים מסגרת צבאית אפילו מרחוק ובכל זאת, מוצאים דרך להתקדם ולהצליח. אגב – דבר נוסף, עם כל הכבוד לנו וגם ללפיד, אנו עדיין מדורגים כמספר 2 לארה"ב בתחום היזמות הטכנולוגית (איך זה קרה?? הרי הם לא משרתים בצבא??).

    למרות כל טענותי וטענות המגיבים לפני, החלק המעציב באמת הוא שמרבית הציבור הולך שבי אחרי אמירות שטחיות שכאלה, כיון שהוא משייך אותן דווקא לאתוסים שלפיד אינו חלק מהם. מעשה חוכמה של לפיד ויועציו או דמגוגיה זולה? תקבעו אתם.

  11. אני נוטה לחשוש באופן אוטומטי ממי שמדבר ככה על הצבא. בתקופה שבה מערכת החינוך קשורה בצורה מטרידה לצבא ועסוקה בייצור חיילים קטנים, האפשרות שיהיה משהו בשלטון שנראה שיעמיק את הקשר בין מערכת החינוך לצבא, כי נראה שזה בעיניו ישראלי, מטרידה עוד יותר.

  12. הצבא הוא אחלה מקום למי שנהנית מסמכות.
    וגם: הצבא הוא אחלה מקום להכיר חיילים.
    ואפילו: הצבא הוא אחלה מקום לגלות בו שיש בעולם הרבה מאוד חלאות.
    ובעיקר: אחלה פוסט.

  13. מה שמרתק אותי בסיפור עלייתו (ונפילתו המשוערת) של יאיר לפיד, זה שככל שהוא יעז להופיע כדמות ממשית בעלת דעה ואג'נדה כך הוא יאבד את מרבית קהל אוהדיו.
    ככל שהוא יותר מביא את עצמו כך הוא נשמע כגרסה פחות צבעונית של אביו. ואותי ,זה לא ממש מסקרן לראות תפוח שנפל בצלו של העץ עליו הוא גדל (אין שם מספיק אור)

  14. יאיר לפיד משול בעיני יותר ויותר לטווס. כשהוא היה הדוגמגיש של החדשות בערוץ 2 הוא היה טווס בגן החיות: כולם התפעלו ממנו ומנוצותיו המרשימות וחשו לשתף את הטקסטים הקלושים שלו בנוסח "מה זה להיות ישראלי" (שגם אותו הוא העתיק מאיפושהו).

    גבה ליבו של לפיד והוא התעופף אל מעבר לגדר גן החיות ונחת בשוק הבדואי. כאן, מעשה שטן, כולם חשים למרוט את נוצותיו ולדחוף אותו לסיר כדי להכין תבשיל עוף עם תפוחי אדמה.

  15. יאיר לפיד שהוא הכי ישראלי, רוצה שגם שאר הישראלים שאינם מספיק ישראלים יהיו הכי ישראלים, כמוהו.

    הצעת החוק הבאה שלו תהיה שכל אזרח במדינה יחוייב לא לעשות בגרות, לשרת במחנה (בקומבינה), להתאגרף, לכתוב טורים, לפרסם בנק, לקריין מהדורה, לעבור לפוליטיקה, להכשל, לפרוש ולכתוב טור בנאלי שיתרכז בתובנות האישיות הנרקיסיסטיות שהופקו תוך התעלמות מהפראיירים שהאמינו בו ובזבזו את קולם.

    למספר 6 – מה הביסוס לטענה ש"הצבא הודה…[ש]לוועדות ההתנגדות לא היה קשר לפיגוע", שמנוגדת לכל מה שפורסם? ויקיפדיה,ynet.

  16. לניימן (12), מאז ומתמיד אני אומר שגיל השירות צריך להיות 6-9. רמטכ"ל? בן 13 גג .
    הם כל כך אוהבים להילחם הילדים בגילים אלו.
    רק שתי מגבלות:
    1. הנשק רק דורדורים וכו'.
    2. ושזה יהיה מוסכם על כל העמים.

  17. כחייל קרבי לשעבר שכילה את שירותו הצבאי בין טירונות-אימונים-שטחים-קורסים-שטחים וחוזר חלילה אני רוצה להגיד לך שדווקא היותי זרוק תמיד באיזה מחסום באיזה חור גרם לי להרגיש מנותק מהצבא, אף פעם לא הבנתי את הצבא כמערכת, לא יודע עד היום מה זה חטיבה ומה זו אוגדה. תמיד נראה לי שהג'ובניקים מהקרייה מבינים יותר טוב ממני את המערכת הזו ואיך היא עובדת.

  18. הטקסט של לפיד ממחיש למה אי אפשר לעשות דוקטורט בלי תואר ראשון ובלי ללמוד כללים בסיסיים של מחקר, לפני שיוצאים בהצהרות שהקשר שלהם למציאות הוא דמיוני במקרה הטוב.

    אגב, השערה חזקה יותר, בעלת תמיכה לוגית, תהיה שהצבא הוא זה שפוגע בהישגי התלמידים בתיכון. ההסבר לכך פשוט: על מנת להשקיע ולהתאמץ, אדם זקוק ל'תמונת עתיד'. בארה"ב וברוב העולם הצעירים יודעים שעליהם ללמוד היטב כי מיד הם מתחילים את האוניברסיטה או המכללה – הרי שהמטרה עומדת לפניהם כמו דגל אדום. בישראל, לעומת זאת, תלמיד רואה לנגד עיניו את הצבא בעיקר. כל מה שיבוא אחר כך מעורפל, והוא בגדר השערה ולא מטרה מיידית. וברגע שהתלמיד יודע שיש לו עוד זמן להשלים בגרויות אחרי הצבא, ברור שהוא יעדיף לבלות עם חברים ולגלוש בטלפון בזמן השיעור במקום להשקיע בלימודים.

    ובכלל, אני שמח מאוד על הביקורות האלה. חסכת לי את קריאת המקור 🙂

  19. אם מצליחים בצבא כי הוא דורש, אזי ע"פ הלוגיקה הזאת צריך בחינות בגרות כי הן דורשות מן התלמיד ללמוד. לא?

  20. דווקא הבנת הנקרא זה חשוב. אם מר לפיד היה מבין את מה שהוא קורא (או את מה שהוא כותב) הוא היה מוצא את הכשל הלוגי במסלול המוביל מההנחה שילדים "מסוגלים ללמוד כשמישהו מעיז* לתבוע מהם משהו בלי פשרות" למסקנה שהפתרון הוא לוותר על כל הדרישות.

    וגם לא הבנתי למה לוותר על בחינות זו כזאת הוכחה לאמון, אבל זה כנראה כי כל מה שאני מבינה בחינווך נשען על 15 שנות ניסיון מקצועי ולא על זה שהבן שלי, ליאורי, צריך לעשות בגרות בתנ"ך.

    *ואגב, צ"ל מעז, אבל ככה זה כשמוותרים על הבגרות בלשון.

  21. ועוד שני דברים קטנים, אם אנחנו כבר קטנוניים ככה.
    א. אין 265 מקצועות בגרות בישראל וגם אם היו, תלמיד ממוצע עושה בגרות ב8-10 מקצועות, אבל מי סופר?

    ב. החינוך הערבי לא משוחרר מלימודי אנגלית, מתמטיקה, מחשבים, עברית או כל מקצוע אחר, אבל אם אפשר גם לזרוק את מספר הקסם 50% וגם לכרוך יחד את כל הזרים האלה ולהאשים אותם בכל צרותינו, אז למה לא? בכייף שיהיה לך, יאיר.

  22. מאמר טוב. אני בדיוק באמצע וויכוח בפייס על לפיד ומשנתו.

    שמתם לב לפרט של הגיל? 24? זה אולי משהו מינורי, אבל רוב האנשים מסיימים צבא סביב 21. לא ברור מה קורה בשלוש השנים שאחרי. מתחילים ללמוד באוניברסיטה? יוצאים לטייל בעולם? יש כל כך הרבה משתנים, לא ברור על מה הוא הסתמך כשהגיע למסקנות האלה בנאומו.

  23. למגיב בשכר – http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=2597
    תחקיר צה"ל הגיע למסקנה שלא היה אף מחבל פלסטיני.

    הטענה שהפלסטינים אימנו אותם מגוכחת במיוחד בהתחשב שהפיגוע שהם עשו היה הרבה יותר מקצועי ובעל אופי שונה לחלוטין מפיגועים של הפלסטינים.

  24. בצבא לא באמת מקבלים אחריות. את הלוקש הזה ניסו למכור לי כשהסמיכו אותי לתפקיד הבכיר ביותר שיכולתי לקבל במקצוע שלי. חמש שניות אחרי שההסמכה הסתיימה הקצינים שעבדתי איתם הפסיקו להקשיב לי ולקחו את כל הסמכות לעצמם.

    nadavs

  25. תשמעו לחינוך מגיע דיון יותר רציני, עם טוענים הרבה יותר רציניים מאשר יאיר לפיד.
    יש כבר שנים לא מעטות נסיונות לשנות את מבנה הבגרויות שלא צולחים.
    (שם אחד הספרים על רפורמות בבתי ספר הוא – so much reform, so little change)

    אחת הסיבות (מעבר להיותה של מערכת החינוך גדולה ומורכבת כל כך)
    היא שמרנות הציבור, ונטייתו להשתמש בהיקש הבא:
    ככה זה היה אצלי, אני מאוד מוצלח => לא צריך לשנות כלום.

    כאן בבלוג הזה, התמרמר יובל לא מעט פעמים על רמתם (המתדרדרת?) של הסטודנטים
    ובדומה בדיון בכנסת בסוגיית הבונוסים (http://www.knesset.gov.il/protocols/data/rtf/mada/2011-11-08.rtf)
    מדברים ראשי האונברסיטאות – על סטודנטים חלשים עם בגרויות מצויינות שאינן משקפות דבר.

    בקיצור צריך לחשוב על סוגיית הבגרויות ברצינות.
    יש כנס בנושא עוד שבועיים:
    http://rethinking-bagrut.org/

  26. הבעיה שלי עם ההצהרות של לפיד (ומדי פעם אני כותב על כך), הן שאין מאחוריהן תוכנית פעולה לשינוי. סתם סיסמאות וסטטוסים לפייסבוק. אז הוא יבטל את הבגרויות. מה יהיה במקום? מה התוכנית שלו הכוללת לחינוך בישראל? וכו' לכל הנושאים האחרים…….

    הוא גם הצהיר שהפייסבוק שלו מקבל אנשים לא מקובעים (משהו כזה, אבל היה מקובעים שם). אם ככה, למה הוא סומך על הצבא? זו לא מקובעות?

    עדיין אני שמח הוא הגיע לפוליטיקה ומתחיל לדבר על תוכניות מעשיות, לפחות פעולות שהוא ייבצע ולא רק 100% של הפרחת סיסמאות. הכותרות שהוא מקבל אולי יגרמו לפוליטיקאים אחרים להתעורר גם כן.

  27. מילהאוס – בקיצור, בניגוד למה שכתבת צה"ל מעולם לא חזר בו מהטענה על מעורבות ועדות ההתנגדות. פשוט החלפת גרסא לכך שהטענה נשמעת לך מגוחכת.

    אם אתה כבר מתנשא על "הציבור בישראל שקונה בצורה עיוורת את הלוקשים שמוכרים לו" להבא כדאי לפחות לדייק בעובדות.

  28. מגיב בשכר – צה"ל חזר בו מרוב הגירסה שהוא מסר לציבור מייד אחרי הפיגוע. הגירסה החדשה שונה מהותית מהגירסה הראשונית (גם אף מחבל לא יצא מעזה וגם המימון לא היה עזתי). אף אחד לא טרח להדגיש ולהסביר לציבור את השינוי בגירסאות וכולם בטוחים שהפעולה צודקת מאין כמוה.

    ומי שעדיין קונה את שאריות הלוקש ש"וועדות ההתנגדות העממית אימנו את המחבלים" אז כן הוא קונה בצורה עיוורת את הלוקשים שמוכרים לו.

  29. ללא בחינות הבגרות יצטרכו להבריג את התלמידים לכיתה רק כדי שלא נראה אותם ברחובות לפני 14:00.
    להשתית מערכת חינוך על אמון לא מתאים בכלל לנוער, שרק מחכה לקצת אמון כדי לברוח אל החופש.
    במערכת החינוך הישראלית חסרים ערכים ואת אלה לא ניתן ללמד אלא רק להנחיל באמצעות דוגמא אישית, ואיזו דוגמה אישית יכולים לקבל התלמידים כאשר הדבר החשוב היחיד להורים שלהם ולמודלים שלהם לחיקוי הוא כסף ובילויים?!

  30. מסכים לגמרי לגבי לפיד, לגמרי לא מסכים בעניין הבגרויות. לפיד לא הגה את רעיון ביטול הבגרויות ממוחו המקורי והקודח. זו הבנה שנמצאת כבר הרבה זמן במקומות שונים בעולם החינוך ולראייה הודעה זהה של משרד החינוך בדיוק באותו יום שנועדה לתת מענה לביקורת הולכת, גוברת ובעיקר מוצדקת על מבנה שיטת הבגרויות. זה לא משנה את העובדה שלפיד הוא פופוליסט.

  31. למרות שאני מסכים כמעט לכל מילה, עדיין מצאתי שהפוסט הזה מעצבן אותי. למה? כי למרות שגם אניראה כנראה לא אצביע ליאיר לפיד, אני שמח מאוד שהוא נכנס לפוליטיקה ובכנסת הבאה הוא יהיה ח"כ או שר. אני אשמח שבכנסת ואולי בממשלה יהיה עוד אחד שאכפת לו ממני. ולא רק אכפת לו ממני, אלא הוא גם יפעל למעני וגם… לא פחות חשוב, קולו ישמע.

    לא אנסה להגדיר את ה-"ממני" אבל נדמה לי שב"ממני" גם אתה יובל נמצא, גם רבים מקוראי הגלוב. כשיאיר לפיד מדבר על מערכת החינוך, אז הוא מדבר על מערכת החינוך הממלכתית, זו שילדי לומדים בה, וכשהוא מדבר על שירות צבאי, אז אולי הוא ואני רואים את הצבא בעיניים אחרות, אבל הוא מדבר על צבא ההגנה לישראל ועל החובה שכולם ישרתו בו בלי פטורים ובלי בטיח. חלק ירוצו על הפיסטינים וחלק ישרתו בעיתון במחנה.

    בדיוק לפני שקראתי את הפוסט הזה, קראתי אימייל שהפיץ דב חנין עם רשימת החוקים שיזם והעביר או שנמצאים בתהליך כלשהו. אין מה להגיד, ח"כ חרוץ שעובד קשה ומחוקק חוקים חשובים וגם הוא לכאורה מייצג אותי ואכפת לו "ממני" אבל המפלגה שלו בכל מצב ובכל צומת תהיה קודם כל בעד הצד השני (הפלשתינאים) כשהנחת היסוד הבסיסית והרישמית היא שהם צודקים, אנחנו חארות וצה"ל הוא צבא קלגסי כובש.

    כמובן שצה"ל רחוק מלהיות מושלם, ובאופן אישי הרבה שנים אחרי, אני עדיין חולם על השירות הצבאי שלי ומתעורר עם זיעה קרה ודפיקות לב מואצות. אחד הימים המאושרים בחיי היו כאשר שקיבלתי סוף סוף את הפטור המיוחל משירות מילואים (ולא, לא הסכמתי להתנדב אפילו לא לשניה אחת נוספת) ובכל זאת, אני בעד חובת שירות צבאי לכולם ואני בעד צה"ל.

    לצערי, למעט מאוד מפלגות, למעט מאוד פוליטיקאים באמת אכפת ממני. אז שוב לא אנסה להגדיר את ה"ממני" אבל בהחלט אני/אנחנו לא נמצא בשום סקטור שלרוב הפוליטיקאים כן אכפת ממנו והם מאוד מאוד דואגים להם (דתיים, מתנחלים, עולים, מפוני גוש קטיף, אוליגרכים וסתם אצולת הממון וכיו"ב).

    אני מאוד משועשע מאיך שאתה חובט ביאיר לפיד על הצהרותיו הפופוליסטיות, אבל אשמח כאשר יהיה בכנסת ובממשלה עוד אחד שאכפת לו "ממני".

  32. פוליטיקאים כמו חברות עסקיות מחפשים סיסמא קצרה וקולעת שתאפשר להם למכור הרבה.
    לפני הרבה שנים היתה סיסמא כזו שהצליחה והיא "זבנג וגמרנו".
    התשובות של לפיד בנושא אמונתו בצה"ל תואמות סיסמא זו להפליא.

  33. הזועקת לאויר בעניין תגובתו של לפיד בFACEBOOK היא עילגות הניסוח:כתיבה ברמת כיתה ו(פחות או יותר),חזרות מיותרות על מושגים ורעיונות ועוד.

  34. חן-חן על הכתבה ועל הניתוח הראוי.

    תיקון קל: יש יותר מ-300 בחינות בגרות,
    צריך רק לדעת איפה לחפש…

    הנה דוגמה ותקציר של 4-5 בחינות קצרות במיוחד,
    נראה אתכם פותרים אותן:

    http://www.omessi.com/?cat=77

    ח"כ שמח.

  35. well said.
    אני שמח שלא התפתית להקצין ולומר שהצבא רק מזיק (כמו שצפוי בבלוגוספרה הסמולנית שלנו), אלא הצגת עמדה מאוזנת – יש יותר מכמה מקרים בודדים בהם לפיד צודק, אבל יש גם הרבה מאוד מקרים בהם הוא טועה מאוד. דווקא העמדה המאוזנת שלך מאירה את עמדתו של לפיד באור קיצוני ומנותק מהמציאות. וזה כנראה משל לעמדותיו בנושאים אחרים גם כן.

  36. ליאיר לפיד אין שום תפיסת עולם לגבי השירות הצבאי או תפקיד הצבא בחברה הישראלית. לפיד – כמו ביבי- מתאים את דעותיו למה שפופולרי. כמו מוזיקת פופ שהיא מיין סטרים. צהל, עדיין נחשב לפרה קדושה בעניי המיין סטרים בישראל – אז עסקן פוליטי – כמו לפיד יכוון את דעתו לדעת ההמון או לרגשותיו כי כך אמרו לו יועצי התקשורת על פי הסקרים. כך גם באשר לדעותיו בכל התחומים האחרים – שום חדשנות. אפס מהפכנות. גורנישט תקווה לשינוי. זו הבעיה המרכזית בישראל. אין מנהיג פוליטי אחד שיקום ויצביע על הבעיות המרכזיות של ישראל. כולם מנסים לקושש קולות מהמרכז. כי הרי השוליים כבר תפוסים. כך הולכים השוליים ומתרחבים. כך מנסה לפיד להפוך את מעמד הבניים המתוסכל וחסר אונים – לעוד מפלגה סקטורטוריאלית של כמה מנדטים. כך הולכת ישראל ונהפכים החברה הישראלית והתרבות הפוליטית לשבטייים. כך יהפוך לפיד לעוד שותף טבעי של נתניהו.

  37. אתה בעד הרעים
    אתה תומך בדבריך בביבי ובחרדים. 60 אלף חרדים פטורים מהצבא. אף אחד מכל מקבלי הפטור אינו צריך לרוץ על הג'בלאות. אף אחד מהחרדים לא נהרג ומשפחתו לא חיה באבל. מכל אלפי נכי צה"ל, שסובלים 24 שעות ביממה, שמשפחותיהם סובלות – אף אחד אינו חרדי. ביבי יכול היה לשנות את המצב הזה, היה לו רוב בכנסת – אבל הוא החליט להישאר נאמן לחרדים. 24 אלף נשים בישראל סובלות מכך שהבעל מסרב לתת להן גט, ובתי הדין מתעמרים בהן.
    כל הפוליטיקאים החילוניים מוכנים למכור את אמא שלהם, כדי לזכות בשלטון. גם שלי יחימוביץ' כבר הסתמנה כמי שתומכת בחרדים ובמתנחלים.
    אז אתה מתקיף את יאיר לפיד – ובזה אתה תומך בביבי ובחרדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *