פרדס-חנה כרכור: רומנטיזציה בגרוש

איתן כספי שלח לי קישור לטקסט של מיכל בן ארי שהתפרסם בוויינט תחת הכותרת: "שלוות עולמים, פרדס חנה כרכור". הטקסט הוא חלק ממגמה דוחה ומתמשכת לתאר את פרדס-חנה כרכור כגן-עדן לאנשי השאנטי-באנטי, מושבה פסטורלית באמצע הדרך בין חיפה לתל-אביב, מקום שטרם נתגלה על ידי כרישי הנדל"ן, שמושך יוצאי הודו והמזרח ומציע איכות חיים של פעם.

לא נולדתי בפרדס-חנה. נולדתי בגבעתיים. למרות זאת בחמש השנים האחרונות אני גר באזור (קודם לכן בפרדס-חנה וכעת בכרכור) וכתושב זמני ומזדמן אני יכול לדווח כי התיאור של בן ארי הוא דוגמה קלאסית לדרך שבה אורח לרגע מתאר מקום בעיניים נוצצות מבלי שיש לו מושג על מה הוא מדבר.

כך לדוגמה כותבת בן ארי:

בעוד פרדס חנה כבר נכנסה עמוק לתודעה, כרכור שאוחדה עימה בשנת 1969, עדיין נחבאת אל הכלים ומתחילה רק כעת להתעורר. למרות הפיתוח העכשווי, יש בה עדיין תחושה של מושבה בעלת מראה ואופי של שנות החמישים, עם פסטורליה כפרית מחד ומוזנחות ורישול מאידך, ואת הכל מעטרות נגיעות הוליסטיות, אקולוגיות ואמנותיות.

נגיעות הוליסטיות, אקולוגיות ואמנותיות בתחת שלי.

פרדס-חנה כרכור סובלת מהזנחה פושעת מזה תקופה ארוכה. במשך שנים נוהלה המושבה על ידי אנשים מושחתים שהובילו אותה לגרעון עצום שרק עכשיו היא מתחילה להתאושש ממנו. ההשקעה בתשתיות גובלת באפס המוחלט (למרות שפה ושם יש ניסיונות מעניינים לעשות משהו). מדרכות שבורות (אם הן קיימות), כבישים משובשים, לכלוך, טינופות ואשפה כמעט בכל מקום. הקרבה לארובות חדרה מבטיחה חיים נפלאים בחסות אסטמה. במושבה אפס חיי תרבות או בילוי מסוג כלשהו עבור בני נוער (אלא אם כן חבורות רחוב של עולים חדשים המשוטטים ברחובות ומחפשים למי להרביץ נחשבת לסוגה עלית) ומערכת חינוך שרחוקה מלהיות מרשימה עם אחוז זכאים לבגרות העומד על 48.6%.

בכל פרדס חנה כרכור אין מגרש כדורסל ציבורי אחד. היה מגרש כדורגל אבל גנבו את השערים. מרכז המושבה מוזנח, מטונף ומיושן ובו מגוון חנויות עלוב שבמרכזן היהלום של הכתר: חנות לציוד משרדי. על האיכויות הקולינריות המהממות של האזור עמדה בן ארי כאשר ציינה כי אחד המוסדות הנחשבים באזור הוא "פלאפל דבורה". באמת כבוד. שני בתי הקפה שבן ארי מציינת ("קפה המושב" ו"אננדה") אכן חביבים ואם זו סיבה להתרגש מהמקום הרי שאבדנו. באחרונה נפתח באזור סניף של "קפה קפה" והתושבים יצאו במחולות. במקומון של המושבה, שנקרא "גפן המושבה", פרסומות לרוב. בערך שתיים מהן הן לעסקים מקומיים וכל השאר לעסקים הממוקמים בבנימינה, גבעת עדה, זכרון יעקב, קיסריה וחדרה. מעניין למה.

בפרדס חנה ישנם אזורי גטו ועוני של ממש בהם מתגוררים עולים חדשים מתפוצות שונות מה שמוביל לחיכוך כמעט בלתי נמנע על רקע תרבותי. רק מי שהראש שלו תקוע בתוך הישבן ההוליסטי שלו יכול לדבר על פסטרוליות כאשר במרחק של 300 מטר עומדים בניינים משותפים שמי שמתגורר בהם יוכל למכור את דירתו תמורת 250. שקל. ללא קשר, פריצות לבתים ומכוניות הם עניין שכיח ובכלל פשע הוא אינו דבר שאינו מוכר באזור. את כל זה עוטפת לא פעם שכירות גבוהה וחסרת פרופורציה ביחס לעובדה שמי שנוסע מדי בוקר למרכז, צריך לשריין שעתיים לפחות (לכל כיוון) בפקקים אינסופיים.

זה לא שאין פה דברים חיוביים. פעם בשנה מתקיים "יריד אמנים" בסגנון הבית הפתוח בו האמנים המקומיים מציגים את מרכולתם (בעבר היה אירוע חביב נוסף שנקרא "שיקשוק" אך מאז 2005 הוא אינו מתקיים). מי ששפר עליו גורלו מתגורר בבית צמוד קרקע ובו פיסת גינה קטנה. הקרבה לכביש 6 ולאזור המסחרי בגן-שמואל בהחלט לא מזיקה. גם סניף הצופים המקומי נחשב לסניף איכותי ומדי פעם ניתן למצוא איזה חוג מוצלח במתנ"ס המקומי.

ועדיין, באופן אישי, יצאו לי מכל החורים התיאורים הרוחניקים של פרדס-חנה כרכור שהם המיעוט שבמיעוט בתוך מושבה שבה גרים כ-31 אלף תושבים. בידיים הנכונות ובעזרת התקציב הנכון, ניתן היה לעשות מהמקום הזה הרבה יותר אבל את אותו הדבר ניתן לומר על כל יישוב אחר במדינה. האווירה האומנותית-אקולוגית לא מורגשת כאן בחיי היומיום אלא אם כן נפלת על שכנים שמחליטים לתופף על תופי המגניבות שלהם ב-12 בלילות ולהוציא אותך מדעתך בצורה פסטורלית במיוחד.

כל תיאור אחר הוא לא יותר מאשר רומנטיזציה בגרוש של אנשים שרואים את מה שהם רוצים לראות ומן הסתם היו מתארים באותה לשון מתיפייפת ומלאת אושר אורגני גם את השיכונים בבאר-שבע, פתח תקווה או כפר קאסם.

33 מחשבות על “פרדס-חנה כרכור: רומנטיזציה בגרוש

  1. תתחדש על המעבר לכרכור, לא שאני יודעת איפה זה… בתור אחת שגרה בפתח תקוה – דע לך – יש לנו פטור מאושר אורגני.

  2. יובל מה אתה חושב על אור עקיבא שהתפתחה המון בשנים האחרונות וגם נמצאת במיקום גיאוגרפי יותר טוב מפרדס חנה.

  3. מצד שני, אולי הפרסומים הללו ימשכו אוכלוסיה שונה לתוך העיר, וזה יהפוך למין נבואה שמגשימה את עצמה. יום אחד אולי תודה למיכל בן-ארי…

  4. נשמע כמו מקום בארץ ישראל, אלא אם כן זו אסטרטגיה ידועה מהצבא, להתלונן על המוצב הכי טוב בבטש, כדי שאחרים לא ילטשו עיניים על הזולה.

  5. תראה, עם איך שאתה מתאר את זה, זה נשמע כמו איזה כפר הודי שכוח אל, מה שמתיישב בקנה אחד עם שאנטי באנטי ו "נגיעות הוליסטיות, אקולוגיות ואמנותיות. ".

  6. באמת מקום מאוד הוליסטי. פותח את הצ'אקרות. באמצעות סכין, בדר"כ, אבל למה להיות שליליים.

  7. צודק לגמרי. בהחלט מציגים את זה כאילו זה בית אורן. פסטורליות וכייף. גם האתיופים והרוסים שם מתחברים להוליסטיות?

  8. אוי יובל יובל.. חבל שלא באת להפנינג של הנס ואילנה. היית מבין משהו על הרוח האמיתית של המקום שבו אתה גר אבל נמנע כל כך מלהתערבב בו. יש פה גם הרבה איוולת בירוקרטית אבל זה, כמו שאמרת, יש בכל מקום. הבחירה היא על מה להסתכל, ויש כאן אנשים שבוחרים להסתכל על הצד החיובי ולפעול משם. אפילו שהמועצה קצת מפגרת ושולחת לרסס תורמוסים באביב או לרצוח אנפיות בואדי. אתה מוזמן לבוא לבמה הפתוחה הבאה שיש בתיאטרון הידית, תוכל לראות שם אנשים אינטיליגנטים לא פחות ממך, שמעיזים למתוח את גבולות הקלישאה ופשוט עושים.
    ואגב, השיקשוק נסגר בספטמבר 2007.

  9. אתה מה זה לא עוזר לי.

    יש לי שם מגרש של דונם ורבע והכתבות המפגרות האלו רק עוזרות לי להעלות את המחיר…

    🙂

  10. יובל

    קטע נאה כתבת על כרכור. עזרת לי מאוד לנפץ דימוי שאכן התחיל היווצר אצלי בתודעה: מגורים בפרדס חנה כרכור=שאנטי באנטי, הודו, ג'וינט נחמד, אמונות, שרוואל, קטורת וכל הג'ז הזה.
    למעשה, ללא הטור שלך, הייתי ממשיך לחשוב שזה מה שיש בפרדס חנה כרכור. חבורות של נערים עולים ואלימים? זה ניוז. דירה ב-250 שקל? תארוז לי 4!
    עכשיו, תיקח את מה שאומרים על פרדס חנה כרכור, ותסרוק את הטקסטים שלך על כלי תקשורת מסוימים, ותגיד לי אם אתה לא עושה להם מעשה "מיכל בן ארי שלוות עולמים…".

  11. כל המושבות באיזור בנימינה, זכרון, גבעת עדה אור-עקביא, משודרגות ומכבדות את תושביהן, את נבחרי הציבור ואת מייסדיהן מלבד פרדס חנה. כרכור מתפתחת אך פרדס-חנה נשארת 100 שנה לאחור. אין איכות אין חנייה, אין מגרשי ספורט ולו אחד נורמאלי אי הישר בעניו יעשה ברחוב ובמועצה.
    כל הכבוד על הכביש והכיכר בירידה מן המושבה. מלבד זאת מאומה, מאומה ועוד מאומה! קצת בושה לא?

  12. ברצוני לשאול כאזרח מן הישוב כולם מתלוננים נכון הכבישים לא משהו הפיתוח לא משהו אפשר לשנות לדעת מאיפה זה נובע כל ההזנחה הזאת במקום לקטר. לדעתי לבקש במתנס או אולם גדול לדבר עם ראש המועצה ולתת הצעות יעול איך לקדם את המושבה בסך הכל זה מקום שקט פסטורלי שאני לא מקבל שאפשר להכליל שכל הרחובות עם אזרחים לא תרבותיים אפשר לשמור את המושבה בכפריות תוך פיתוח סביבתית מואץ לבדוק איפה ניתן לקצץ לטובת פיתוח ותרבות ואני מאמין שיש במידה ולא רואים אחרי כל המאמצים בצורה דמוקרטית לבקש פיזור של המועצה ולמנות מועצה זמנית להביא אנשים חיצונים שיהיו תחת השגחה ממשלתיח או תחת משרד הפנים שיוביל את המושבה לעידן אחר במקום לקטר איפה לא טוב צריך לחפש איפה אפשר לשפר ולדעתי ניתן הרבה לשפר על ידי קיצוץ בתקציבים נכון הפיתוח יוביל לגירעון התושבים ישאו בנטל אך בסוף תיהיה תוצאה ובית שנמכר 250000 שקל ימכר 700000 שקל הכל תלוי בכם בנו האזרחים מה אנחנו מוכנים להקריב למען מושבה מתקדמת כפרית ולהתחיל בעשיה פרדס חנה בעלת פוטנציאל מעולה מבחינת נדלן הבעיה נמצאת במובלי התקציבים וכל עוד לא יוחלפו פרדס חנה תשאר אותו דבר לחייב קבלנים בפיתוח סביבתי לעודד קבלנים אפילו בהוזלת הקרקע הכל למען פיתוח המושבה תוך 4 שנים פרדס חנה הופכה לישוב מקסים הכל תלוי בהנהגה עצמה ובראש ובראשונה התושבים שמוכנים לתת לעזור למען איכות חיים בסופו של דבר אנחנו ואתם נקטוף פירות טעימים ממה שנקדיש למען המושבה במקום לקטר

  13. כל מילה בסלע
    כמי שגר כאן כבר 31 שנה אני מתקשה להבין מה הקשקוש הזה על רוחניות- שהרי האוכלוסיה הזו בטלה בשישים בקרב כל השאר.
    אני אוהב את פרדס חנה כי זה הבית שלי אבל כואב את פרדס חנה כי היא הדרדרה עד לנקודה שקשה להאמין שניתן לשקמה- נוער ברחובות, סינים שיכורים בלילות, נהגים פרועים בכבישים ושאר מיני מכות…

    אבל האשמה בנו- עד שלא נקים אלטרנטיבה ראויה לשלטון המושחת לא נהיה זכאים להתאבל אלא רק לקטר…

  14. לכל מי שמתלונן על פרדס חנה-כרכור הייתי ממליצה לגור במרכז ואז לראות את כל העניים שגרים ברחובות תל אביב, הזונות בכל הצמתים הגדולים, העוני של הפרברים והסכינאות במועדונים, הייתי ממליצה לעבור לגור בדרום תל אביב ששם גרים כל הסודנים והסינים והפיליפינים ושאר ירקות, להרגיש את הפקקים של הבוקר-צהריים-אחר הצהריים והערב, שכל נסיעה אורכת שעה והחנייה עוד שעה, המחירים המטורפים של הדיור, גני הילדים הפרטיים, החפלות של סעיד בימי חמישי בערב (כולל זיקוקי דינור מהאולמות). רוצים עוד? פרדס-חנה כרכור היא פנינה בתוך המדינה הלחוצה הזו ו…כן הכבישים ישנים אבל זה כל היופי. הפשטות של הכל. וזה שיש אתיופים ורוסים? הם יולים חדשים שנטמעים בתרבות וזה יקח קצת זמן. התלונות האלו מזכירות את התלונות על המזרחים והמרוקאים בעיקר בשנותיה הראשונות של המדינה. אל תעשו את זה גם לעולים החדשים.
    בקיצור-שימרו על הציביון

  15. תודה על ההקפצה של הפוסט. עברתי לפ"ח לפני שנה, ומתגוררת ממש בקו התפר שבין קווקז לאתיופיה בשיכונים שלא שווים 250 שקל. התיאור מדוייק ! ומשעשע למדי.
    היתרון היחסי בתחום השנטי מצוי במערכת החינוך הפרטי (!) באזור, אבל זה לא חכמה, עולה כסף כמו ברעננה, עם זאת, אני לא בטוחה שבצהרון ברעננה מנגנים על קונגה ומחללים בחליל אותנטי מטנזניה.

    בתור אחת שעברה מאזור טבריה, הרחוב הראשי של פרדס חנה מרגיש "בבית" במובן הכי רע. מפליא מאד שלא התפתחה צרכנות טובה, כניראה שיש שחיתות ענקית במועצה.

    כל הכבוד ששלחת מחט קטנה לבלון הזה של "COOL" שאין לו זכר במציאות היומיומית. והכבישים ? עילה לתביעה ייצוגית לבעלי הרכב. העובדה ששכר הדירה גבוה בצורה לא הגיונית תמנע גם את הג'נטריפיקציה המיוחלת על ידי סטודנטים ליוגה. הבתים האלה שלדעתך לא שווים כלום, ובכן הם "נכס מניב" תשואה יפה בשכר דירה משום מה, כניראה בגלל מחסור דיור באזור או בגלל כתבות כמו של בן ארי. הארנונה בשמיים, ועכשיו נוסף "מס מים" של תאגיד פרטי ובעל יוזמה, כך שאין פה שום יתרון, כי בערים נורמליות, שכונה כמו זו שאני גרה בה (ליד הרכבת) היא שכונת פיתוח שלא משלמים בה ארנונה ויש שירותים מתוגברים ובחינם (כמו מתנסים). פה אין כלום רק קטטות ופיצוצים כל ערב.

    אני מחפשת בית קרקע בישובים הסמוכים לאורך ואדי ערה.

  16. מלכתחילה, חלק גדול מהביקורת שנכתבה כאן לא היתה נכונה (למשל – מגרש הכדורסל). נכון להיום היא בכלל לא נכונה. שוב – אם ניצמד לדוגמת מגרש הכדורסל – מי שרוצה לשחק כדורסל במגרש ציבורי בפרדס חנה-כרכור צריך להתלבט בין 4 חלופות שונות (בהן התנסיתי אישית. יש יותר). יש איזורים שבהם יש יותר אנשים עם "רוח". יש איזורים שבהם התחושה היא בדיוק כמו בכל מקום פרברי אחר בישראל. ובכל זאת, יש בפרדס-חנה-כרכור שאר-רוח שרק תושבי-המקום האוהבים אותו יודעים לתארו ולזהותו. והאחרים? יעברו למקומות אחרים…

  17. היי! כתבה מעניינת ותגובות עוד יותר …
    אנחנו משפחה צעירה 2 בנות קטנות . כרגע באזור הדרום, ואכן ממשיכים לשמוע את הדהוד שלוות העולמים פרדס חנה כרכור מה גם ,שיש לנו משפחה באזור ולכן שוקלים ברצינות מעבר למושבה או כרכור. מצד אחד מתחברת לשאנטי שאנטי ודווקא זה מושך אותנו מאוד רוצים גם רוחניות , אנשים טובים כשכנים עירבוב דתיים חילונים קירבה לטבע וביטחון לילדים מצד שני חוששים מהרעש, הניכור העירוני הפקקים . . החלטה קשה ומבלבלת אשמח לתגובות ספציפיות על שכונות במושבה ועזרה בהתלבטות .
    תודה

  18. עוברים ב"ה עוד 5 חודשים לכרכור. מרכז המושבה משתפר מאוד. משפחתי עברה לפני שנה מרוצים מאוד, כך גם הבת עם הבנות. כנראה קצת אמת בכל תגובה..נראה לי שהמקום הזה גן עדן לקשישים ולזוגות עם קטנטנים, אולי פחות לבני נוער. בכל מקרה מורגש שיפור בהרבה תחומים – כמי שהתחילה להתעניין לפני כ 6 שנים, המושבה השתפרה. הנכס שקנינו עלה בכ500 אלף תוך שנה…נקווה שההחלטה לעבור נכונה

  19. דני, ממליצה לך להכנס לקבוצת "תושבים למען פרדס חנה" בפייסבוק, ניתן ללמוד הרבה על המושבה, שם

  20. כתבה כל כך ישנה אבל התחשק לי להגיב עליה
    גדלתי מגיל 4 פה , אין קשר לשאנטי כל זה קשקושים של חסרי מושג אנשים טיפשים שלא יודעים מה זה פרדס חנה.
    אני גדלתי בפרדס חנה ומבחינתי זאת עיירת פיתוח , עולים חדשים היו קטטות היה בלאגנים נוער ברחובות קווקזים אתיופים כל החגיגה הייתה פה , כבישים רעועים ובית ספר ברמה נמוכה מאוד , לא היו פה שכונות "פשע" אבל יש שכונות קשות ובקיצור כל השטויות על רוחניקים ושאנטי.. די עם זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *