אחמד אבו-מוחמד רוצה להיות חבר שלך

קשה לי להאמין שיש מישהו שגלש באינטרנט בשעות האחרונות ולא נתקל בכותרת הראשית של וויינט (!) נרג' (!!) והארץ (!!!) המזהירה את הישראלים מפני ניסיונות גיוס של גורמי טרור דרך פייסבוק. מסתבר, שגורמי טרור, למשל מישו מלבנון, יוצרים קשר עם ישראלים בפייסבוק ומציעים להם למסור מידע מסווג תמורת כסף. בנוסף, הם גם מנסים לחטוף ישראלים דרך פייסבוק.

כתבתי לא פעם על ההפחדות הבלתי נגמרות של גורמי הביטחון הישראלים אבל ללא ספק, זו ההפחדה המגוחכת ביותר שניתן להעלות על הדעת. ממה בעצם מזהיר אותנו השב"כ? מערבים שפונים אלינו בפייסבוק, מציעים לנו חברות ואז מבקשים מאיתנו תמונה של בסיס חיל האוויר בדרום הארץ? לא רק זה, מסתבר ש:

בשב"כ מזהירים כי כל מידע אישי המועבר דרך האינטרנט, כגון: שמות, כתובות, אזור מגורים, דואר אלקטרוני או מספרי טלפון עשוי לשמש את גורמי הטרור ליצירת קשר עם אזרחים ישראלים בארץ או בחו"ל.

אני לא מבין. כמה פעמים כתבתי שאני גר בפרדס חנה, כמה?? אף ערבי לא יוצר איתי קשר, אפילו לא אחד! ואני לא מבין למה. אפילו כתבתי לא מזמן שעברתי לכרכור. ויש לכו-לם את המייל שלי וכו-לם ויודעים שקוראים לי יו"ר ואף ערבי לא מתקשר ומציע לי כסף. לא מבין את זה. מה, אני לא מספיק טוב בשבילם? מה אין לי מצלמה דיגיטלית? אני לא יודע שכאשר שומעים "נחש צפע" זה אומר שנופלים טילים מעיראק, או מאיפשו, לא יודע??

"הארץ" הגדיל לעשות וסיפר על מקרה מזעזע במיוחד:

המקרה האחרון היה ברשת החברתית "פייסבוק", בו אדם שהציג עצמו כסוכן מלבנון הציע תשלום תמורת מידע מסווג.

מפחיד.

מכיוון שבתוכי עדיין מקנן חיידק העיתונאי החוקר, יצאתי לחיפוש ברחובות בפייסבוק אחר הסוכן המתוחכם ולדעתי גם מצאתי אותו!

הכירו את אחמד אבו-מוחמד. הוא נולד ב-1 בינואר 1977 אבל לדעתי זה לא התאריך האמיתי שבו הוא נולד. הוא גר בלבנון וחבר בחיזבאללה. תחת "פעילויות" הוא כתב: meeting beble in bacebook, מה שאומר שהוא ערבי. לכן, זהירות!

אני מציע שתלחצו על התמונות ותקראו בעצמכם.*


* זהירות: סאטירה.

החלק העצוב, באמת עצוב, הוא שכלי התקשורת, נופלים כאיש אחד לתוך הפח האידיוטי הזה. 20 דקות מהרגע שהידיעות האלו עלו לאוויר, התקשרו אליי מגלי צה"ל כדי שאסביר למאזינים כמה מסוכן פייסבוק. הבהרתי למפיקה הנחמדה, שלא כדאי לה להעלות אותי לשידור. יש לי הרגשה שהיא הסכימה איתי.

אין ב"אזהרה" הזו של השב"כ שום תוכן והיא לא שונה במאום מכל אזהרה אחרת שמזהירים את הישראלים קרוב ל-40 שנה. הדבר החדש היחיד שיש כאן הוא שהמילה "פייסבוק" מופיעה בטקסט. זה מספיק כדי לכבוש את הכותרת הראשית של כל אתרי החדשות בישראל ותוכניות הרדיו. אני מוכן להתערב על משכורתי החודשית, שכל מהדורות החדשות הערב יציינו בסבר פנים חמור את ה"אזהרה" של השב"כ: זהירות! ערבים יפנו אליכם בבייסבוק! אולי יהיו אלו ערביות שיציעו לכם תמונות של הבוסי שלהן!

כל כך קל, כל כך קל.

46 מחשבות על “אחמד אבו-מוחמד רוצה להיות חבר שלך

  1. אני מסכים עם אמיתי. דווקא מול הפחדות מגוחכות כאלו חשוב שישמע קול שפוי. נצל את מעמדך כיו"ר!

  2. צר לי, זה מעל לכוחותיי.

    (תגובה בנרג': "רעיון לשב"כ: בנוסף לזה שאתם מפחידים אותנו, אולי תתחילו להפחיד את הערבים")

  3. טעות טעות טעות.
    משתפים פעולה עם המפיקה, ואז עולים לשידור ואומרים את האמת בפנים.

  4. לדעתי – if you can't beat them…
    היית צריך להסכים להתראיין, ולהזהיר שהכי צריך להזהר כשאנשים שנראים תמימים בפייסבוק מנסים למכור לנו עכבישים. במסווה של עכבישים נחמדים, בעצם הם מנסים למכור את העכבישים הקטלניים עליהם סיפרת לנו בשבוע שעבר (שמהם מתים, או נמקים, או סתם מתעטשים). ואנשים קונים כל הזמן! קונים עכבישים, באלפי שקלים! ואף אחד אפילו לא מזהיר מפני סכנה מוחשית שכזו. כלום.

  5. מהרגע שפורסמה הכתבה וראיתי אותה, רק חיכיתי לראות מה תכתוב על זה. וכרגיל לא אכזבת…

  6. צל"ש הרמטכ"ל על התחשבות במפיקה.
    הידיעה מגוחכת (עוד מקווה להינות ממנה הלילה – ככל שיותיר לנו הזמן) אבל זה רק קצה הקרחון בתפיסה של שירותי הביטחון שלנו את כל עניין ההדחה נגד המדינה. כיוון שיש יש הרבה סטודנטים מישובים ערביים שלומדים בחו"ל, רובם נחשף במודע או שלא לפעילים של ארגונים, המוגדרים אצלנו ארגוני טרור. השב"כ לא מזהיר ולא מדריך איש, אלא ממתין בסבלנות עד שנוצר הקשר. בדרך כלל מפגש אחד מספיק בשביל לעצור בביקור מולדת הבא בישראל ולהכניס לכלא, אלא אם… וגו'.

  7. "התקשרו אליי מגלי צה"ל כדי שאסביר למאזינים כמה מסוכן פייסבוק. הבהרתי למפיקה הנחמדה, שלא כדאי לה להעלות אותי לשידור"

    אין מה לעשות, דודי גולדמן שוב עשה לך בית ספר.

  8. חיזבאללה לא צריכים פייסבוק. הם מחכים שהחוק על המאגר הביומטרי יעבור ואז כשהמאגר ידלוף לאינטרנט כבר יהיה להם כל מה שהם צריכים.

  9. אחמד אבו-מוחמד, תעשה לי ילד!

    אחחח, הלוואי שיכלתי להציג לעולם את המייל המאייםשקיבלו כל החיילים, הקצינים והאזרחים שעובדים במשהב"ט בעניין חברות בפייסבוק (או יותר נכון, אי חברות בפייסבוק) לפני כשנה. עצם שליחתו פורסמה בעיתונות, אבל הפנינים, האזהרות, תמונות האימה…
    אבל אני מניחה שהשב"כ עוקב אחרייך עכשיו, אז לא כדאי.

  10. פיייי מזל שאמרו לי להיזהר, בדיוק עמדתי לשלוח מידע מסווג לאחמד אבו-מוחמד… הוא כזה חמוד שקשה לעמוד בפניו.
    בכל מקרה, לא יודע… אותי נורא מפחיד שמישהו יחטוף אותי דרך הפייסבוק.
    זורקים עלי שם כדורי שלג, קונים אותי, ערפדים נושכים אותי… מי יודע מה יגיע בהמשך?
    אבל ברצינות, נשמע לי מגניב ליצור איזה אפליקציה של חטיפה.

  11. אי אפשר היה לצפות שאני אתעלם, נכון?
    האיום קיים כל הזמן, אז אני מניח שכן הגיע איזה מידע מעניין לשבכ שדחף את הפרסום הזה.

    באופן מפתיע אני מסכים עם יובל בנושא הגבלת ההיסטריה בכל הנושא הזה. כמו כל דבר שהוא טוב במידה קטנה, אבל מגוחך ככותרת מרוחה על העיתונים. אין שום שינוי מיוחד שצריך לעשות בהתנהלות שלנו עד כה. רק רצוי לזכור שבין כל הפדופילים, עוקצים ניגריים, וטרולים, יש בסדרת הצינורות הזאת הקרויה אינטרנט גם אנשים כאלה. והם אכן קוראים את מה שאתם כותבים.

    אפשר להריץ הרבה בדיחות על התועלת לחזבאללה בתמונות שלכם מהערב פוקר של אתמול, אבל מי שיודע איך להשתמש בזה ומה לחפש, ימצא שלל מידע כדי לאתר ולגייס סוכנים, או לפתות אנשים תמימים לעשות מעשי שטות. שלא לדבר על דלף מידע צבאי ע"י תמונות חיילים.

    אבל שוב, בגדול – אין בזה איום משמעותי יותר משלל האיומים האחרים – פדופילים, אנסים, וירדוז וניגרים. כמובן שכל אחד מהנושאים הללו יזכו לכותרת ענקית בלבן ע"ג אדום בעיתון האהוב עליכם.

    ובנושא הרעיון לשב"כ – מי אמר שהם לא עושים? 🙂

  12. כן שני, רק את רגישה מבין כולנו.
    אופיר רחום הוא מקרה אחד שקרה ב-15 השנים של האינטרנט המסחרי בישראל (פלוס מינוס). הוא היה נער צעיר (מאוד) שפותה על רקע רומנטי. השב"כ לא מזהיר בני נוער מפני מחבלים/מחבלות שמפתים אותם על רקע רומנטי. הוא מזהיר אותם לא לכתוב את כתובת הדואר האלקטרוני שלהם בפייסבוק כי זה יסייע לגורמי טרור.
    ובכלל, ככל הזכור לי, המחבלת שרצחה את רחום גם שוחחה איתו בטלפון. מדוע השב"כ לא מזהיר מפני שיחות טלפון לא מוכרות עם גורמים לא מוכרים שרוצים להיפגש איתך? כמובן שהוא מזהיר, רק ש"טלפון" היא מילה פחות מושכת מאשר "פייסבוק".

  13. אחמד לא עונה לי להצעת החברות שלי בפייסבוק. כנראה השב"כ הלבנוני הזהיר אותו מגורמים ישראלים שינסו ליצור איתו קשר ולגנוב את מספר הטלפון והכתובת שלו. אם יש לו טלפון. וכתובת.

  14. איפה כתבתי שאני רגישה? איפה כתבתי שאני הרגישה היחידה מבין כולנו? לא הבנתי מה מטרת השורה הראשונה שכתבת.

    הקשר הראשוני בין אופיר רחום לאמנה מונא נוצר באייסיקיו. רק בהמשך הם הגיעו לשיחות טלפוניות.

    בשורה התחתונה: השב"כ מזהיר מפני העברת מידע רגיש באינטרנט וקורא להגברת הערנות. מה רע בכך? זהו תפקידו.

  15. מטרת השורה הראשונה היא להתייחס לרמיזה שלך כאילו כולנו לא מכירים את מקרה אופיר רחום ובעצם חיכינו לך, רק לך, כדי שתבואי ותזכירי לנו אותו. כי "רק את" נזכרת במקרה הזה. רק את שני. אנחנו שכחנו אותו לגמרי.

    מה היה קורה אם הקשר הראשוני היה נוצר באמצעות מכתבים למערכת, אם היה נוצר באמצעות ריקוד במועדון, שירות פנויים-פנויות, בטיול השנתי של הכיתה או באמצעות כל דרך אחרת (כפי שנוצרים קשרים כאלו מדי יום) האם היו מזהירים אותנו מפני התכתבות, פגישות, טיולים או ריקודים? ממה בעצם השב"כ מזהיר? מהחיים? כן, לחיות זה דבר מאוד מסוכן.

    השב"כ לא מזהיר אותנו מפני כלום. השב"כ הוציא הודעה לעיתונות שהיא הודעה סתמית, מיותרת וטיפשית שכל מטרתה יחסי ציבור.
    אם יש לשב"כ מידע ספציפי, נשמח כולנו להיזהר. לומר "אל תכתבו באינטרנט איפה אתם גרים כי זה עוזר לארגוני הטרור" הוא משפט ריק והוא יכול היה לככב נהדר בעמוד 39 ב"אח הגדול" של אורוול, אם אורוול היה חי בעידן האינטרנט והשב"כ הישראלי.

  16. לא ניסיתי לרמוז שום דבר! דווקא בגלל שמדובר במקרה שעשה הרבה רעש בזמנו, הופתעתי שהוא לא עלה בעשרים התגובות הראשונות. בפעם הבאה במקום לנסות לייחס לי רמיזות, פשוט תשאל.

    כנראה שלשב"כ הגיע מידע על מקרים בהם ניסו ליצור קשר דרך האינטרנט ולא על מקרים בהם ניסו ליצור קשר בטיול השנתי. לכן האזהרה מתייחסת לאינטרנט וספציפית לפייסבוק. שוב, מה רע בכך?

    כמה ישראלים מסתובבים בפייסבוק? אולי לך ההודעה נתפסת כ"סתמית, מיותרת וטיפשית", אבל יש גם כאלו שלא מצויים בנבכי האינטרנט כמוך. האזהרה מיועדת להם ולא לך.

  17. שני – הבעיה שלי היא שאין כאן אזהרה בכלל.

    אם מישהו רוצה למכור מידע מסווג, האם האזהרה של השב"כ מזיזה לו? לא.
    אם מישהו לא רוצה למכור מידע מסווג, אם מישהו יבוא אליו ויגיד לו – קח אלף דולר ותן תמונה של הכור בדימונה – האם הוא זקוק בכלל לאזהרה של השב"כ? לא, מכיוון שממילא הוא לא מעוניין למכור מידע לאויב.
    אז עם מה נשארנו ביד? עם כלום, עם אוויר חם, ריק.

    באשר לאזהרה לישראלים שלא לנסוע לחו"ל לנסיעות עסקים עם גורמים מפוקפקים – את הלקח הזה כולנו למדנו במקרה טננבאום, הלא כן? וממילא מדובר באזהרה שכולם מכירים כי דופקים לנו אותה במוח פעם אחר פעם אחר פעם.

    אזהרה? לא. אין פה כלום. זה ריק לחלוטין. זה מסע יחסי ציבור משולב בהפחדות אוויליות. זו בדיוק הבעיה שלי.

  18. יובל, אתה קצת נגוע בביקורתיטיס.
    המטרה של ההודעה הציבורית היא למטרת העלאת מודעות. מן הסתם הפייסבוק היה מסוכן באותה מידה גם בעבר. מה שהביא להודעת השבכ היה מספר מקרים ספציפיים, ואת זה הם אומרים.

    מה חסר כדי להצדיק את ההודעה של השב"כ בעיניך? שהם יפרטו מידע מדוייק על פרטי המקרה? שהם יפרטו איזה ארגונים אלה ואילו פעולות הם עושים? או שאתה טוען שאין כל טעם בהודעות שלהם, ושימשיכו לנתר בשקט?

  19. סירו- העלאת המודעות של מה? של מי?

    מסתבר שיש כמה טרוריסטים שפונים לישראלים ב"אינטרנט", מציגים את עצמם בנימוס, ומבקשים להחליף מידע תמורת כסף כאילו היו פקאצות בנות חמש עשרה בכנס מכתביות-ריחניות. אז את מי מזהירים? את מי שמוכנים לעסקה מפוקפקת שכזאת? מפני מה? מפני אמות המוסר הירודות של עצמם? מפני חטיפות דרך הצינורות? מה בדיוק קורה שם שראוי לאזהרה? אנשים מפוקפקים לא מתעניינים באזהרות כגון דא, ואנשים טיפשים היו מתפתים גם אוסמה בעצמו היה פונה אליהם ומציע להם ללכת ביחד ל"הדייט שתקע אותי" בסינמה-בום החדש והמשוכלל שנפתח בטורה-בורה!

    האם עצה כללית כגון – אנא קמצו בפרטים כשאתם משוחחים עם אנשים זרים לא-משנה-איפה-ובאילו-אמצעים כי לכו תדעו מי באמת עומד מולכם/נמצא שם בצד השני – היא לא משהו שאמור להיות חלק ממסכת החינוך ההורי אי שם בין גיל שלוש לשמונה עשרה?

    יש הרגשה כללית כזאת שידיעה שכוללת את המילים "שב"כ" "טרוריסטים" ו"אינטרנט" הפכה להיות איזו נוסחת ניצחון למכירת עיתונים. גם אם היא ריקה מכל תוכן. די, חלאס. עברו הלאה.

  20. שלחתי לאחמד הנחמד תמונה של מחנה עמיעד באוגוסט, זה כבר יבהיל אותו כהוגן.

  21. כולכם מתעלמים מהסכנה האמיתית והמאוד מפחידה שקיימת בפייסבוק: לגלות שהאקס שלכם שינה את הסטטוס ל-In a relationship. לפחות אם אחמד אבו-מוחמד פונה אליי אני יכולה להעמיד פנים שזה בגלל התמונה שלי בבגד-ים, ולא בגלל ה-200 קבוצות שאני שייכת אליהן, המעידות על היחידה העלק-סודית שהייתי בה במודיעין.

  22. זו אכן הסכנה הגדולה מכולן… ואכן ידוע היטב לכל פייסבוק ואחותו מה רוב האנשים עשו בצבא…

  23. מצחיק, אבל לפני רבע שעה פנה אליי בפייסבוק אדם בלתי מזוהה, עם הכינוי Adk Adl.
    בהודעה הוא הזדהה כ"אדם פינקל" בוגר אוניברסיטה במשיגן שמחפש פרטנרים ל"הזדמנות עסקית" בתחום מדעי המחשב (כנראה כי אני לומד בטכניון, ושמתי "מדעי המחשב" בתור תחומי עניין).

    הפרופיל של Adk Adl נוצר כולו בימים האחרונים, ועל פי הפרופיל הוא בחורה ישראלית בת .19
    לאחרונה הוא יצר חברות עם כ-20 ישראלים בכיתות י"ב או תחילת צבא. ליום הוא היה חבר גם ב Montreal Network.

    לאחר תחקור קצר אודות זהותו בהודעות הוא קרס, וחסם אותי (כי עימתתי אותו עם מידע סותר מעמוד הפייסבוק המינימלי שלו).

    מבירור אצל צעיר ישראלי אחר שאישר אותו אוטומאט, הוא לא הזדהה בפניו כלל ולא ענה להודעות.

    בינתיים מתאים בול לסוג הדברים שהייתי מצפה על פי ההודעה של השב"כ, ועל פי תסריט קלאסי (וקצת חובבני מדי) של גיוס.

  24. יובל, אתה כנראה מכובד מדי ומבוגר מדי להציע להם הצעות עסקיות מוזרות.

    מתחקיר קצר מה"חברים" עולה קצה חוט, שייתכן שהבחור הזה ערבי ישראלי.
    בחור ערבי ישראלי שמציג לי הצעות עסקיות פיקטיביות תחת זהות בדויה – שווה דיווח משטרתי?

  25. למה התוקפנות כלפי קוראים שלך שלא מסכימים איתך – ולא בצורה פוגענית? הם מבקרים, קוראים ומגיבים מתוך עניין והערכה. אני חושב שגם כשאתה חושב שאדם טועה (ולא זדוניח בכוונותיו), אתה יכול פשוט להפריך, להסביר או לטעון בצורה יאה יותר.

    אני מסכים איתך שהעניין קצת מגוחך. אבל בעקבות מה שסירו כתב על פניות אליו אז שקלתי שנית, ולדעתי אופן ותוכן האזהרה מגוחך אך אולי כן היה צריך לבקש את סיוע הציבור. למשל, אם מדובר ב"טרנד" ריגול חדש השב"כ היה צריך לבקש ליידע אותו על פניות כאלו כדי שינסה לאתר את המבצעים (לפחות בתוך גבולות הארץ).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *