יש הטוענים שלמלא לוטו זה סוג של מס על טיפשות. אם כך, אני מודה, לא פעם אני טיפש. הלוטו עבורי, הוא הדרך היחידה להתעשר. אין סיכוי שאפתח חברת סטארט-אפ ואעשה אקזיט, אין סיכוי שאמצא נפט, לא רשמתי פטנט על שום דבר ואין שום ירושה של דודה אמריקאית רחוקה שתהפוך אותי לעשיר. משום כך, הלוטו היא הדרך היחידה בעתידי שעשויה להוביל אותי לחיים נוחים בהרבה מחיי כיום. אני מניח שכמוני יש לא מעט טיפשים. הבעיה היחידה עם ההסבר הזה היא שהוא מטופש כמו ההחלטה למלא לוטו.
הסיכוי לזכות בלוטו עמד עד לא מכבר על אחד ל-14 מיליון. אין צורך בהרבה מטאפורות בשביל להבין שמדובר בסיכוי קטנטן בצורה קיצונית. כעת, החליטו במפעל הפיס לשנות את החוקים; אם עד עכשיו היה צריך לנחש שישה מספרים בין 1-34 ובנוסף לקלוע בול ב"מספר החזק" (1-10), הרי שמסוף השבוע יהיה צורך לנחש שישה מספרים בין 1-37. כלומר נוספו שלושה מספרים נוספים לטווח הניחוש. ב"מספר החזק" הורידו שני מספרים וכעת יהיה צריך לנחש בין 1-8.המשמעות היא שהסיכוי לזכות בפרס הגדול עומד כעת לא אחד ל-14 מיליון כי אם על אחד ל-19 מיליון.
אז למה עשו את זה?
קודם כל לסיבה הברורה: אם הסיכויים לזכות בפרס הראשון קטנים, גדלים הסיכויים שהוא יצטבר מהגרלה להגרלה. כתוצאה מכך יותר אנשים ימלאו לוטו כדי לזכות בפרס הגדול (למרות שהסיכויים הפכו קטנים יותר) וכתוצאה מכך הכנסות מפעל הפיס יגדלו (וזאת כדי לתרום לקהיליה. בא-רור, בא-רור).
אבל ישנה סיבה נוספת, שיווקית-תקשורתית. אם הסכומים יגדלו, יהיה ניתן לפתות יותר אנשים להיכנס למשחק ("איך תגיד 'לא' ל-20 מיליון שקל?!?) וכאשר מישהו יזכה, התקשורת תשמח לספר עליו סיפורים ונפלאות שרק יאדירו את המיתוס ואת התשוקה לזכות. רוצה לומר, יש כאן שיתוף פעולה בין תקשורת הצמאה לסיפורים סנסציוניים לבין מפעל הפיס הצמא לעוד כסף כששניהם עושים יד אחת על חשבון הציבור המיואש (כמוני) שסבור שהדרך היחידה שלו לצאת מבור האוברדרפט הבלתי נגמר שלו היא באמצעות נס הלוטו.
אפילו שם לא נגמרת הציניות של הפיס. בידיעה בלמהנט נכתב כי ראובן אדלר (כן, ההוא), הפרסומאי של מפעל הפיס, אמר כי:
במסגרת קמפיין הפרסום של הלוטו החדש, שיעלה ביום רביעי הקרוב, עודכן הלוגו של מפעל הפיס, ובקמפיין יושם דגש על הגדלת הפרסים וחיזוק באמונה ביכולת לזכות.
"חיזוק באמונה ביכולת לזכות"?? תגידו, אתם עושים צחוק? אתם מקטינים את הסיכויים לזכות ב-35% ויוצאים בקמפיין שמטרתו "לחזק את האמונה לזכות"?? לא יותר פשוט שתגידו "אנחנו יוצאים בקמפיין במסגרתו נשקר לכם כאילו אין מחר" בדומה לקמפיין "ציפי או ביבי"?
כתיבת תגובה