העזים יצילו את ג’ימייל

מסתבר שיש עכשיו ז’אנר בעיתונות הישראלית במסגרתו מדווחים בכל פעם שכתב כלשהו, נכנס לשירות גוגל כלשהו, ומקבל הודעת שגיאה. הז’אנר כל כך רציני שמתפתחת לה שפה ייחודית המדווחת באופן מדוקדק וקפדני על האירועים המרעישים האלו. כך לדוגמה, אורי ברקוביץ מדווח על “שיבושים בגלישה שאינם רציפים או אחידים”. מה הלאה? עומס בגינות פייג’ראנק ופקקים בכניסה לגוגל ניוז?

אפילו השבתה של ג’ימייל למשך 20 דקות היא סיבה לדיווח מתפרץ. ב”גלובס” אף הגדילו לעשות וגייסו ציטוטים מטוויטר (!) כדי להוכיח עד כמה גדולה היתה הסערה שלא ניתן היה להיכנס לג’מייל למשך שלושים דקות רצופות. הנה נעה פרג:

כך, משתמש טוויטר אחד רשם: “Gmail ירד מהאוויר. כולנו הולכים למות” – הודעה נכתבה בהומור, אך מעידה עד כמה נעשינו תלויים בפלאי הטכנולוגיה.

מזל שפרג ציינה שמדובר בהומור. ואז סיפקה פרשנות. זה עוד לא הסוף.

בשל ריבוי התקלות בשירות הדואר של גוגל, ניתן להבין מדוע השירות עדיין בגרסת בטא, אף שעברו מעל ל-5 שנים מאז הושק לציבור. אולם, בהתחשב בכך שזה שירות חינמי, יש להניח כי תקלות מהסוג הזה ימשיכו לצוץ בעתיד, ולמשתמשים נותר רק לדווח על כך.

הניתוח של פרג מבריק. “בהתחשב בכך שזה שירות חינמי, יש להניח כי תקלות מהסוג הזה ימשיכו לצוץ בעתיד” – וזאת מכיוון ששירותים שעליהם הגולשים משלמים כסף כמו חיבור לספקיות אינטרנט, מערכות הפעלה כאלו ואחרות, חבילת תוכנות משרדית מסוג זה או אחר, ואפילו מנוי על עיתון ערב כלכלי, בהן אין אף פעם תקלות. אף פעם. כי זה לא חינמי, נו!!

גם סוף הניתוח של פרג מטריד. מה זו התבוסתנות הזו: “נותר רק לדווח על כך”? וודאי יש לנו, המשתמשים, השפעה גדולה יותר על גוגל!

קחו לדוגמה את הידיעה הזו שמספרת על כך שגוגל נחקרת בחשש לזיהום הסביבה וזאת בגין דליפה מזהמת של נוזל קירור מחוות השרתים שלה. לא חולפות שעות בודדות לאחר שנודע שגוגל מזהמת את הסביבה וקמה קול צעקה. גוגל, חברה הומאנית שכמוה, מיהרה להגיב: היא שכרה 200 עזים כדי שאלו יאכלו את העשבים שגדלים ליד מטה החברה בקליפורניה.

לדעתי? עם קצת לחץ? גוגל תשכור עוד 200 עזים והם יטפלו גם בהשבתות של ג’ימייל. אולי הן אפילו יוציאו אותו מבטא.

Print Friendly, PDF & Email

16 מחשבות על “העזים יצילו את ג’ימייל

  1. הקישור שעשו בין התקלות לבין העובדה שמדובר בבטא היא פשוט מגוחכת. גוגל לא מוציאה שירותים מ BETA בגלל סיבות משפטיות. אם תקראו את הסכמי השימוש שאתם חותמים עליהם (כתבי מחשבים לא אמורים לקרוא לפחות) אתם תבינו בדיוק מה סיבת הבטא.
    אבל אף אחד לא הולך ובודק כמובן מה קורה עם המשתמשים בתשלום של ג’ימייל. וכנראה שגם אף אחד לא יודע בעיתונות הכלכלית שיש לגוגל המון חברות שמנויות על השירות בתשלום, ומקבלות הבטחה לאחוז זמינות מסויים. אם החברות הללו קיבלו אתמול שירות ללא הפרעה, הרי שגוגל מראה בדיוק את מי היא מעריכה יותר.

  2. כשיש שיבושי גלישה למנוע החיפוש עצמו וללוח השנה, יומיים אחרי שמדווחים שיבושים בג’ימייל – יש לזה עניין לציבור ועניין עיתונאי. זה מתבטא ברד-אלרטים, בבקשות לטפל בידיעה שבאות מכל עבר, ובהכרח לדווח לגולשים שמדובר בתקלה כללית ולא בבעיה במחשב שלהם.

    אם העיתונות לא תראה עניין בזה המוטיבציה של גוגל לטפל בבעיות האלה בטוח לא תגבר. תן קצת קרדיט לקולגות שלך. אתה לא באמת חושב שהעליתי ידיעה בדהמרקר בעקבות בעיה זמנית ורגעית ולפני שווידאתי שמדובר בתקלה שגולשים נתקלו בה לאורך היום מאיזורים שונים בעיר.

    אין שום פסול בדיווחי התנועה האלה כמו שבמשך שנים מדווחת כל תקלה בשירותים של הספקיות הגדולות.

    אני חושב שיותר מעניין לכתוב על המחוייבות שיש לחברות כמו גוגל מיקרוסופט ופייסבוק לגולשים שחורגת מיחסי חברה לקוח בשוק תחרותי משוכלל. מעניין לומר משהו על התפקיד של אותן חברות שלאט לאט, ככל שהן משפיעות על חיינו ומחזיקות אותנו בביצים, יש להטיל עליהן חבויות שברגיל מוטלות על רשויות של המדינה ושעסקים רגילים פטורים מהן, בבבחינת רוצה תשתמש לא רוצה לא צריך. אני לא מאחל לך למשל שיחסמו לך את חשבון הפייסבוק ותנסה לדבר לקיר בניסיון שייפתחו לך אותו. לערבי במזרח ירושלים קל יותר להשיג תור למשרד הפנים מאשר להגיע אליהם.

  3. אורי – תודה על התגובה (וצר לי שהאקיזמט בלע אותה. חילצתי אותה ממלתעותיו).

    אני מסכים לגמרי עם הפסקה האחרונה שלך. גם אני חושב שזה יותר מעניין לכתוב על המחויבות שיש לחברות כמו גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק לגולשים שחורגת מיחסי חברה לקוח בשוק תחרותי משוקלל.

    ואתה חושב שזה מה שעושים הדיווחים האלו על השבתה של ג’ימייל ל-20 דקות?

  4. פספסת את הסיפור. זה הכל בגלל אורן:

    http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=1476540

    ובגלל שאתם בטח קצת מתעצלים אני גם אצטט מתוך הבלוג של מר זריף:

    במכתבי מיום 25.3.09 למנכ”ל גוגל בו הזהרתי את החברה מפני המשך רישום כתבות וטוקבקים שליליים עלי ועל פעילותי הברוכה בעזרה לאנשים.

    והרי ההוכחה לפניכם כי מאחר ולא נעניתם לבקשתי להסיר את כל הכתבות השליליות עליי שאין להם כל אחיזה במציאות כפועל יוצא התערערה יכולת פעולותיכם בגוגל בכך שבהפעלת כוחותיי הצלחתי לשבש את פעילות השרתים ולגרום לקריסה של המערכות השונות בגוגל.

  5. מומי והחתול – אני לא מבין את ההתמרמרות שלך על את מי גוגל “מעריכה יותר”. ברור שמי שמשלם על מנוי פרמיום מקבל שרות טוב יותר, ומן הסתם המייל שלו מאוכסן על שרתים נפרדים שמבטיחים שרידות גבוהה יותר. אם אתה אף פעם לא קונה כרטיס עם מקום שמור ברכבת (יש עוד את השטות הזאת?) וב-99.9 אחוז מהזמן יש מקומות ישיבה – האם תתלונן כשבחנוכה הקרון שלך עמוס עד אפס מקום בילדי פסטיגל בזמן שבקרון של המקומות השמורים כולם יושבים וקוראים “ישראל היום”?

  6. מצד אחד, נראה לי הגיוני לגמרי ומתבקש לכתוב ידיעה על העניין. אחרי הכל, גוגל קרס, למען השם!
    מצד שני, גוגל קרס באופן חלקי ולסירוגין. נו, אז?
    הרי יש חלופות. אולי לא הכי אטרקטיביות או מצליחות, אבל אפשר לחפש ביאהו, לייב או כל מיני דברים אחרים שיש באינטרנט הזה. לפני כמה ימים קמתי בבוקר וגיליתי שיש הפסקת חשמל. היא נמשכה כנראה כמה דקות טובות, אבל לא זכתה לידיעה בשום מקום, ובצדק.
    ברור שהפסקת חשמל מקומית משפיעה על פחות אנשים מאשר קריסה של גוגל, אבל פה דווקא אין אלטרנטיבה. אלא אם יש לי גנרטור. ואין לי.
    השירותים של גוגל הפכו לסוג של תשתית, אבל ההיסטריה סביב כל קריסה שלהם, ולו רגעית, מלמדת עלינו יותר מאשר על היציבות של השרתים של גוגל.
    אורי – “אם העיתונות לא תראה עניין בזה המוטיבציה של גוגל לטפל בבעיות האלה בטוח לא תגבר”. אני לא חושב שזה מה שיעיר את גוגל לטפל בתקלות אצלה. כל תקלה יכולה לגרום לה להפסדים גדולים ולפגיעה במוניטין, זה קצת יותר משמעותי עבור החברה.

  7. בתור משתמש די כבד בג’ימייל נורא נפגעתי שכולם (לפחות מקריאת היומונים) סובלים מנפילות חוזרות ונשנות ורק אני לא. אולי גוגל משקרת לי ? אולי חלק מהאנשים שאני רואה בכתום או אפילו באפור רואים את עצמם ירוקים ושואלים “למה ד לא זמין בזמן האחרון ?”. כבר חשבתי לעבור לשירות אחר, אולי של מיקרוסופט או משהו, שם בטח תמיד יהיו תקלות והתחושה המבורכת שמישהו עובד מאחורי המערכת כל הזמן, וזה לא סתם משהו יציב שקיים מעצמו. ואז זה קרה, במשך כמה שניות, אולי אפילו חצי דקה, ג’ימייל לא עבד. אמנם ההודעה שהופיעה לאחר מכן (כבל רשת מנותק) רמזה שיתכן שהענק מקליפורניה אינו האחראי הבלעדי לתקלה, אבל אני יודע את האמת, חצי דקה שלמה נמנעה ממני גישה למייל ואני כאן כדי לספר על זה.

  8. מושיק- זה אמיתי הבלוג הזה?
    מצד אחד זה מאוד אופייני לו- מצד שני זה מצחיק בטירוף!

    הוספתי לRSS
    😀

  9. לא רק גוגל, גם דואר וואלה נופל בתדירות של פעם שבועיים. לא נופל, אלא יורד לצורך תיקונים. “תחזוקה” קוראים לזה. הם עושים את זה בשעות הקטנות של הלילה כדי שהנזק לכאורה יהיה קטן, אבל דווקא בשעות כאלה יש אנשים ואני ביניהם שכותבים עבודות וזקוקים לדואר. ברוב טמטומי העברתי קובץ לוואלה ממחשב אצל חברה, כדי שאמשיך בבית. בדיוק כשבאתי לזה, חדל דואר וואלה לפעום למשך 4 שעות. נותרתי ערה כל הלילה בתקוה שהדוא”ל ישוב מיד וככה נשרף הזמן והלך לי גם כל היום. אז מי באמת ייתן את הדין?

  10. אני גם לא רואה את הערך החדשותי של הידיעות האלו. לרוב עד שמסיימים לכתוב אותן, השירות שנפל חוזר לאוויר ממילא. אתרים נופלים, ביג א דיל. יוצאת דופן הייתה תקלת הג’ימייל שאירעה לפני כמה חודשים, שנמשכה כמה שעות באמצע יום עבודה.

  11. נעמה: אין ספור פעמים קרה לי שהייתי צריך לשלוח למישהו מייל והיתה לו כתובת של וואלה והוא או שלא קיבל את המייל, או שלא קיבל את ההצמדה, או שהמייל הגיע אחרי מס’ שעות בשעה שזה אמור להגיע תוך מס’ שניות. במקומך הייתי שוקל לעבור לדואר חינמי חלופי אחר.
    מושיק, לפי זה הבלוג שלי אמור לסבול קשות כי יש לי איזה 3 פוסטים על הזרזיף חול הזה? הממ, מעניין אם שרידות של 2 שרתים + גיבוי בלוקיישן אחר תעזור 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: