קול קורא למרצים דיגיטליים – תשע”ד

מדי פעם אני מנצל את הבמה של הגלוב כדי לפרסם קול קורא למרצים בתחום שעליו מופקד. הנה קול קורא נוסף לארבע משרות שאני מעוניין לאייש במרצים מנוסים, יצירתיים ומצוינים (הפניה היא, כמובן, לגברים ולנשים).

לשנת הלימודים הבאה (תשע”ד) שנפתחת ב-13 באוקטובר 2013, אני מחפש ארבעה מרצים (בעלי יכולות הוראה מצוינות, לא פחות) לשלוש סדנאות וסמינריון אחד אשר מתוכננים להיות מועברים במסלול הדיגיטלי בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל. הסדנאות מיועדות לסטודנטים בשנים ב’ ו-ג’ והסמינריון לסטודנטים בשנה ב’. כל הקורסים הם קורסים סמסטריאליים. את כל הסדנאות אנסה לשלב כבר בסמסטר א’ של השנה הבאה. הסמינריון יועבר בסמסטר ב’ בשנה הבאה. כל קורס, סדנה או סמינריון, כולל 13 מפגשים של שעה וחצי, כלומר כמעט 20 שעות הוראה.

1. סדנת פוטושופ: בסדנה זו לומדים הסטודנטים להכיר את התוכנה ומתמחים ביכולותיה בתחום עיבוד התמונה. אני מחפש מרצה מנוסה אשר יכול להוביל את הסטודנטים, שלרובם המכריע אין היכרות מוקדמת עם התוכנה, לרמת התמחות, התמקצעות וידע גבוהים. ברור לי שמדובר באתגר לא מבוטל שכן פוטושופ היא תוכנה שאין לה סוף. דווקא משום כך חשוב שהסדנה תתמקד בפעולות השכיחות ביותר, החשובות ביותר והיצירתיות ביותר בתחום עיבוד התמונה ותעשה זאת בצורה שיטתית, בהירה וידידותית למשתמש.

2. סדנת בניית אתרים: בסדנה זו לומדים הסטודנטים לבנות אתר תוכן באמצעות וורדפרס. גם במקרה זה אני מחפש מרצה מנוסה אשר את מכיר את סביבת וורדפרס לעומק ואשר מסוגל ללמד אותה בצורה פתוחה, מעניינת תוך עידוד של חשיבה יצירתית. בסופו של דבר על הסטודנטים להכיר את סביבת וורדפרס לעומק ולצאת מהסדנה עם אתר תוכן מעוצב שהם בנו בעצמם.

3. סדנת/סמינריון מנהיגות בעידן הדיגיטלי: בניגוד לשתי הסדנאות הראשונות אשר מועברות בדרך זו או אחרת כבר כעת, את הסדנה הזו אני מעוניין לפתח יחד עם המרצה. אין כזו סדנה כיום ולמעשה אני כלל לא משוכנע שיש כזה דבר “מנהיגות בעידן הדיגיטלי” (ואם לא אהיה משוכנע לא תהיה סדנה, מן הסתם). אבל יש לי תחושה שהעידן הזה לא רק מוציא מקרבו מנהיגים מסוג חדש, הוא גם מחייב מנהיגים מסוג חדש שיש בהם יכולות שונות מהמנהיגים של המאה העשרים: מנהיגים פוליטיים, חברתיים, עסקיים, תרבותיים. האמנם? מרצים אשר תחום התמחותם קשור ב”מנהיגות” ואשר מעוניינים באתגר, מוזמנים לפנות אליי (יש אפשרות להעביר את הקורס גם בפורמט של סמינריון ואולם אז המרצה נדרש להיות בעל תואר דוקטור).

4. סמינריון פשע דיגיטלי: זו משרה שאני מנסה לאייש כבר זמן מה ולא מצליח. אני מחפש מרצה, בעל תואר דוקטור, שיכול ומעוניין להעביר סמינריון סמסטריאלי שעוסק בפשע דיגיטלי. יש כאן שני מלכודים. הראשון הוא שאין הכוונה לסמינריון שעוסק באבטחת מידע. אלו סטודנטים לתקשורת ולא למדעי המחשב או מערכות מידע. שנית, אין הכוונה לסמינר שמנתח את התופעה רק, ואפילו לא בעיקר, מהפן המשפטי. הכוונה לסמינריון שמנתח את עולם הפשע הדיגיטלי הזו מבחינה סוציולוגית, תרבותית, משפטית וכמובן תקשורתית. מה המאפיינים הייחודיים של הפשע הדיגיטלי בהשוואה לפשע “המסורתי”? איך אמצעי התקשורת מסקרים אותו? איך מתמודדים איתו? מיהם הגיבורים של העולם הזה? יש לי תחושה שסמינריון שכזה יהיה מרתק אם יועבר בדרך הנכונה על ידי האדם הנכון. האם יש מרצה, בעל יכולות הוראה מצוינות, שזה תחום התמחותו ושמעוניין להרים את הכפפה?

כמה פרטים נוספים:

מרצים, וגם מרצות, אשר מעוניינים להגיש את מועמדותם, מוזמנים לשלוח לתיבת הדואר אלקטרוני שלי (yuval.dror אצל ג’ימייל) קובץ קורות חיים וכן מסמך קצר נוסף המפרט את הסילבוס המוצע שלהם. הסילבוס צריך לכלול תכנית שלדית וראשונית של 13 פגישות וכן פירוט קצר אך ברור של מה ייעשה בכל אחד מהמפגשים. התכנית הזו, שכמובן עשויה להשתנות בהמשך, תסייע לי להבין איך אתם רואים את הקורס, מהו התוכן שיועבר בה וכיצד יצאו הסטודנטים מהצד השני. לבסוף, הסילבוס צריך לכלול הסבר באשר למטלת הסיכום של הקורס, כלומר על מה מקבלים בסופו של דבר ציון.

מרצים אשר העבירו קורסים דומים במסגרות אקדמיות מוזמנים לשלוח עותקים של המשובים שלהם. כאמור, לכל ארבעת הקורסים אני מחפש מרצים שהם לא פחות ממצוינים. בכל ארבעת  הקורסים מדובר, בשלב הראשון, בקבוצה אחת ואולם קיים פוטנציאל להתרחב לקבוצות נוספות.

לבסוף, על אף שהצגתי משרות פתוחות לשלוש סדנאות וסמינריון אחד אני פתוח להצעות נוספות אם כי אינני יכול להבטיח שאוכל לשלב אותן בשנה הבאה. מצד שני, אם תציעו סדנה שלא אוכל לעמוד בפניה, היא תשולב גם תשולב (בשלב זה אינני זקוק לסמינריונים נוספים). בקישור זה תמצאו את רשימת הסדנאות שמועברות כיום במסלול (אם כי, לצערי, לא כל השמות מעודכנים כנדרש). לתשומת לבכם: סדנאות אשר עוסקות בתחומי השיווק, הפרסום או יחסי הציבור באינטרנט, אינן מועברות במסלול הדיגיטלי אלא במסלול “תקשורת שכנועית”. אודה לכם אם לא תשלחו אליי הצעות לסדנאות מסוג זה.

מכיוון שמניסיון של פעמים קודמות, הוצפתי בפניות רבות, ובסופו של דבר בחרתי מתוכן את המרצים, אבקש את סליחתכם מראש על כך שאענה רק לפניות שימצאו מתאימות. אני מבטיח לכם שאני קורא בקפידה ומתייחס ברצינות לכל הצעה שאני מקבל, אך אני פשוט לא יכול לענות לכולם. ברגע שהמשרות יאוישו אעדכן בתחתית פוסט זה. מכאן שכל עוד אין עדכון בתחתית הפוסט, אפשר להמשיך ולשלוח הצעות.

אשמח אם תעבירו את הקישור לכל מי שעשוי למצוא עניין במשרות אלו או שמעוניין לפתח סדנה חדשה.

עדכון (11.3.2013):
תודה רבה לכל המרצים והמרצות ששלחו הצעות ורעיונות.
למרבה הצער, לא אוכל לשלב בשנה הבאה סדנה שעוסקת במנהיגות דיגיטלית וזאת מסיבות טכניות לגמרי. עדיין לא נמצא מרצה שיוכל להעביר סמינר בנושא פשע הדיגיטלי, אולי אנסה שוב בשנה הבאה.
המשרה לסדנה בתחום הוורדפרס נסגרה והסדנה בתחום הפוטושופ קרובה לסגירה.
שוב תודה לכולם!

11 מחשבות על “קול קורא למרצים דיגיטליים – תשע”ד

  1. לגבי המשרה הראשונה.
    לפני כ13-14 שנים למדתי באחד מהמסלולים הראשונים בארץ שניסה ללמד מדיה דיגיטלית במסגרת יחסית רצינית (בלי שמות). במהלך המסלול למדנו גם לעבוד עם פוטושופ. התוכנה כמובן השתנתה מעט בשנים שעברו, אבל העקרון נשאר זהה: זה כלי. כמו עפרון או מברשת צבע בעולם הפיזי: תמיד יהיו אנשים שידעו להשתמש בו טוב יותר מאחרים, וכאלו ששום סדנא בעולם לא תעזור להם, אם אין להם מינימום גישה ויזואלית ו/או אסטטית (עבדך הנאמן, למשל).

    אז ללמוד פוטושופ זה נחמד ואף חשוב, אבל “להוביל את הסטודנטים, שלרובם המכריע אין היכרות מוקדמת עם התוכנה, לרמת התמחות, התמקצעות וידע גבוהים” זה אתגר אולי לא הוגן – לא כלפי המרצה ולא כלפי הסטודנטים.

    אולי שווה לחשוב על חלוקה לקבוצות “התמחות” – מעין תתי-מסלול, ואז לבנות צוותים שבכל אחד מהם יש “גרפיקאי”, “מתכנת”, “איש תוכן” וכד’ ולבנות פרוייקטים ביחד. אבל אי אפשר, לדעתי, להתעלם מהכישורים הבסיסיים של התלמידים.

  2. שלום יובל

    אני מלמד דברים שונים שקשורים למדיה דיגיטאלית בבן גוריון ובספיר אבל לא מתמחה בהיבט של פשע מקוון. בכל מקרה רציתי להמליץ לך להזמין להרצאת אורח את גיא מזרחי מחברת סייבריה. אני לא מכיר אותו אישית אבל שמעתי הרצאה שלו בשבוע שעבר והיה ממש מרתק. מעבר לזה לצערי אני לא מכיר מרצה שזה תחום ההתמחות שלו. אני יודע שאסף הרדוף כתב ספר על פשע מקוון אבל ההקשר שם הוא בעיקר מבחינה משפטית ופחות מבחינה סוציולוגית או קרימינולוגית.
    בכל מקרה זה נשמע מעניין- בהצלחה

  3. יובל שלום ,

    לא תמצא מרצה טוב יותר לפוטושופ ולוורדפרס מאשר טל מיכלוביץ

    מן המפורסמות שאחרי המרצים הטובים ( כמו אחר בחורות) צריך לחזר .

    בברכה,

    עמי סלנט
    מידען ראשי של מכון מופ”ת

  4. אני לא קשור לתחום, וזה מסביר למה כשכתבת “מסלול תקשורת שיכנועית” הייתי בטוח שזאת בדיחה. גוגל גילה לחרדתי שמדובר במסלול אמיתי.

  5. כתבת הכל חוץ מעל איזה מוסד מדברים בכלל…

    כמו כן, מציע שתמחוק את המספר הסלולר שפורסם בלי רשותו של עמי סלנט. ואם זה עם רשותו, אוטומטית הייתי פוסל מרצה למחשוב שמפרסם כך את המספר שלו באינטרנט.

  6. מאמר מעניין בנושא פשע דיגיטלי. חם מהתנור בגליון החדש. מאת ע”י עו”ד לילך צאירי-כהנוב ושרון ברק
    http://www.digitalwhisper.co.il/files/Zines/0x28/DW40-4-OrganizedCrime.pdf

    אם כבר חשבת על סמינריון , זזה לא דורש רקע מסויים בקרימינולגיה ?
    לפחות איזה קורס מבוא ?
    זה אומנם מדעי הדשא , אבל זה לא אומר שלא צריך להעמיק בידע \בלימוד ובלמידה.

    וגם מה שליאור אמר ב2 שורות האחרונות.

  7. ליאור (6): יש משהו לא ברור ב”אשר מתוכננים להיות מועברים במסלול הדיגיטלי בבית הספר לתקשורת של המכללה למינהל”?

    אורן (7): בגלל זה אני מתייעץ עם המרצה. אם המרצה יגיד – אתה צריך רקע בקרימינולוגיה, מן הסתם הסמינר לא יועבר. אמנם מדעי הדשא, אבל בחיי שיש לנו ראש על הכתפיים.

  8. יובל.
    לא התכוונתי להעליב, אני קרימינולוג בהשכלתי.
    מדעי הדשא זה הכינוי הכי מחמיא ששמעתי על הלימודים שלי..

  9. כשתרצה לפתוח מסלול של ספורט למבוגרים בעידן הרשתות החברתיות והשלכותיו על האדם החברה והשכנה
    תפרסם פה הודעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: