הציבו בפניי אתגר ניו-אייג'

אני מניח שזה היה רק עניין של זמן עד שאנשי הניו-אייג' של אתר האנרגיה יתעוררו ויבינו שאנחנו מלכלכים עליהם בלי הפסקה. יונתן לוי, עורך ערוץ הניו-אייג' שלח לי במהלך יום שישי מייל שהוביל לדו-שיח. אני מתנצל מראש על אורכן של ההודעות:

שלום יובל,
 
כאן יונתן לוי, עורך מדור הניו אייג' בנרג'. קראתי לאחרונה את הפוסטים הנוגעים לערוץ החביב עליך.
 
ראשית, אני שמח שאתה מקדיש לנו זמן ומחשבה יקרים. שנית – אני סבור שלמרות זאת אתה לא מבין מספיק את התופעה שכנגדה אתה יוצא. אפשר להתווכח גם על האפולוגטיקה שבה אתה נוקט: האופן שבו אתה מתאר את הניו-אייג' – כבליל של קשקוש ושרלטנות – מזכיר את האופן שבו אמנון יצחק, לדוגמא, היה יכול ללעוג למדע לאחר שקרא בעמוד האחרון של ידיעות על זוכי פרס האיגנובל: אתה נוטה לבסס את טיעוניך על הטקסטים הגרועים ביותר בתחום (ואמנם לא חסר) או לחלופין על טקסטים שיש להבינם בהקשר מסוים (כמו למשל, הלעג הנלעג לטקסט הקלאסי של דוגן… הגיוני בעיניך שמי שלא בקיא בטרמינולוגיה פילוסופית של ימה"ב יכתוב ביקורת על הרמב"ם?) כך שבצד כמה אבחנות ביקורתיות חשובות ונכונות (בעיקר סוציאליות) אינך רואה את התרומה החיובית – המכרעת! של אוסף הרעיונות, התורות ושיטות הטיפול האגודות תחת הכותרת הזו. אם זה באמת מעניין אותך (כלאור הדאגה העקבית לרמת התרבות ולאיכות החשיבה בארץ) אשמח לדון איתך בעניין, בתכתובת אישית או פומבית.
 
בכל אופן, אני לא כותב לך סתם כדי לרטון (אנרגיות שליליות) אלא כדי להעמיד בפניך אתגר עיתונאי:
 
נסה והיווכח! טענתי היא, שאם תלך לארבע (נניח) סדנאות ניו-אייג'יות למהדרין (ואפשר להחליט שבוחרים רק פעילויות שיצאת כנגדן) – יותר לא תוכל לכתוב על ניו-אייג' כפי שאתה כותב.
 
מה שנקרא, בוא תעשה אצלנו שבת.
 
אם באמת שאלת הניו-אייג' חשובה לך, כפי שכתבת לא פעם, ולא מדובר סתם באמצעי נוח למלא את הבלוג בדחקות, אז זו יכולה להיות דרך מעניינת לשדרג את הדיון (שדי חוזר על עצמו בבלוג שלך, במעגל הקבוע של המשוכנעים).
 
מה דעתך?
 
יונתן

כמובן שלא נותרתי חייב:

שלום יונתן,
 
כמה מאבחנותיך מדויקות ובראשן שהדיון חזר על עצמו. זו הסיבה שלא כתבתי על ניו-אייג' מזה חודשים בגלוב. גם לי נמאס ללכת במעגלים.
 
שנית, האתגר שאתה מציב בפניי הוא מעניין אך הוא בעייתי מכמה סיבות:
1. אין לי את הזמן להשקיע בארבע (!) סדנאות.
2. אין לי כוונה להוציא 2 גרוש על העניין.
3. אני באמת ובתמים לא מאמין שאשרוד יותר משעה בתוך המפגשים האנרגטיים האלו.
 
ברמה האינטלקטואלית מאוד מעניין אותי לראות איך אנשים נמשכים לנונסנס הזה והייתי מקדיש לעניין שעתיים כדי ללכת למפגש אחד. אבל 4 סדנאות? נראה לי מופרז אבל כאילו להוכיח את הטיעון שלי.
 
לגופו של עניין, אם הייתי קורא רק טקסט אחד של הניו-אייג', ההשוואה שלך לאמנון יצחק היתה תקפה. מכיוון שקראתי יותר מטקסט אחד, ממספר ז'אנרים, במספר אירועים, במספר הקשרים, אני מרגיש בנוח ללעוג לתופעה בכלל. כמובן שיש יוצאים מהכלל, כמובן שפה ושם אפשר למצוא פניני חוכמה אמיתיים אבל לדעתי גם פניני חוכמה אלו אינם חכמים יותר מעוגיית מזל סינית. אלו שאינם פניני חוכמה הם לא יותר מאוסף מקושקש של רעיונות במקרה הטוב, ושרלטנות של ממש במקרה הרע.

אם יש לך הצעה קונקרטית למפגש, הרצאה או משהו בסגנון שאתה חושב שהיה ואלך לשמוע אותה אשנה את דעתי מהקצה אל הקצה, אשמח. מי יודע, אולי בעקבות מפגש אחד ייפתח לי התיאבון.
 
יובל

כמובן שהוא לא נותר חייב וענה לי:

הממ. בוא נראה:
1. נראה לי שלא די במפגש אחד… בוא נגיד שבמקרה כזה אני לא יכול להתחייב למהפך תודעתי. עצם הדרישה לשינוי אינסטנט הוא אחד הרעות החולות של הניו-אייג', לא? אם זו שאלה של זמן פנוי, אולי אפשר לפרוס את הסדנאות לאורך זמן, נניח חודש לפחות.
2. בעניין השני גרוש, אין לך מה לדאוג. אתה קורא נאמן של הערוץ ובשמחה נסדר את העניין.
3. הסבלנות… שאלה טובה. מכיוון שמדובר בסוג של משחק, צריך לקבוע איזה כלל של אינטגריטי. אני חושב שאם תסכים להצעה, אתה מחויב לתת צ'אנס לפעילויות הנבחרות, ולהשתדל להשאר ולהשתתף. כמובן, אם זה נהיה משעמם בצורה בלתי נסבלת, אז מותר לך לעזוב. בכל מקרה, אם למרות הכל לא תצליח לשרוד עד תומה אף פעילות -אקבל זאת כהפרכה של טענתי הבסיסית.
4. לעניין פניני החכמה הנדירים של הניו אייג': האם הוודות, האופנישדות או הבודהיזם לתולדותיו שקולים בעיניך לחופן עוגיות מזל? כמובן שתורות אלה אינן תורות ניו-אייג'יות, אבל הנהייה אליהן היא בוודאי חלק מרכזי בניו-אייג'. באותו אופן, האם המיסטיקה הנוצרית, הקבלה והסופיזם אינם אלא תיעוד של מאות שנים של קשקוש והבלים? האם אתה באמת סבור שאין כל חכמה או תועלת ביוגה או ברפואה סינית, או בניסיונות לשלב בינן לבין רפואה מערבית? האם אין באמת אין כל טעם למדיטציה? האם כל המתודות, העתיקות והמודרניות, לפיתוח התודעה אינן ראויות אלא ליחס של ביטול גורף? האם פרוייקטים חינוכיים שמקורם בתפיסות עולם רוחניות, כמו החינוך האנתרופוסופי או החינוך ברוח קרישנמורטי, אינם מציגים אלטרנטיבה הראויה לבחינה מעמיקה?

אם לאור כל השאלות הללו אתה עדיין חושב שכל החכמה והתועלת של הניו-אייג' יכולה למלא לא יותר מכמה פתקיות בעוגייה… נצטרך לבחור עבורך סדנאות רוחניות הארד-קור במיוחד.
יונתן

מכיוון שסקרנותי גברה עליי, זה מה שעניתי:

אוקיי, בוא נתחיל מזה שתאתר סדנה.
 
התנאי שלי הוא שהיא תהיה סדנה מהסוג שאין לי ספק שתביא לי את החלסטרה. אם אפשר משהו עם מלאכים או אבנים – זה יהיה נפלא. חולה על מלאכים. ועל אבנים. גם פאנג שוואי לוקח. אין כמו לסדר את השולחן בכיוון האנרגיות. (יהיה נחמד אם זה יהיה באזור פרדס חנה. אחרי הכל אני נמצא במרכז השאנטי של המזרח התיכון).
 
כמובן שזה צריך להיות משהו שאפשר לגמור בכמה מפגשים כי באמת שאין לי זמן להתחייב ל-3 חודשים עכשיו.
 
אז בוא נתחיל משם ונראה איך נתקדם.

ובכן חברים, אתם מוזמנים להצטרף לחגיגה. הוציאו את כל ספאם הניו-אייג' שמגיע אליכם, אווררו את כל האתרים המופרכים בהם גלשתם, הרימו טלפונים לחברים, קראו בקפידה עלונים.

היו"ר עומד לעבור סדנת ניו-אייג'.

127 מחשבות על “הציבו בפניי אתגר ניו-אייג'

  1. ריפוי עם חייזרים, כמובן.

    נשמע שהבחור שהתחיל עם זה, אדריאן דביר, כבר לא איתנו, אבל היי, יש יותר ממאה מרפאות בארץ.

    אולי הוא נמצא עכשיו בפרלמנט הנשמה.

  2. גלעד – אולי הם לקחו אותו? (כי לא כל דבר אפשר לפתור בביקור בית)

    יש את הדבר הזה של "פיתרון בעיות ע"י מטוטלת". שים לב – זה עובד ככה –
    יש לך חתיכת גביש קשורה לחוט, ואתה נותן לה להתנדנד.
    אתה שואל אותה שאלה (למשל, "האם ניו-אייג' זה שטויות?"), ולפי צורת הנדנוד אתה קובע את התשובה.

    יפה, לא? (ועוד דילגתי על הקטע שבו צריך "לטהר" את הגביש)

  3. האמת יובל, אני לא יודעת מה לחשוב על העניין. זה עובד בעיקר אם יש רצון אמיתי להתנסות ובאים בלב פתוח, ולא כתולדה של התנגחות בין שני איילים רהוטים. אבל מצד שני אולי יונתן בא לעזור לך לשחרר את הרצון העמוק שלך..
    חשבתי שבתור התחלה יכול להיות לך כיף לנסות וואטסו או ג'הארה, ככה לצוף במים חמימים ולהתרכך, אבל זה טיפול, לא סדנה. או שאולי סדנת טנטרה. צריך למצוא לך מישהו שהוא גם חריף, גם מאמין וגם עם מספיק ביטחון עצמי באיכויות שלו כמטפל כדי להתמודד עם ההתנגדות שלך. רוב האנשים הרציניים בתחום לא היו לוקחים את האתגר הזה על עצמם. אבל אני אמשיך לחשוב 🙂

  4. רונית,

    אני בא להתרשם, אני לא בא להטיף או להתנגד. אני אשב כמו כולם ואקשיב להרצאות. אין לי עניין לעורר מהומה. וחוץ מזה, באמת לצוף במים חמימים זה לא נחשב. אני משתדל לשחות פעם בשבוע – גם זה ניו-אייג'?

    אני רוצה משהו הארד-קור. איזה הארה, משהו עם כוכבים, קריסטלים, משהו שיפתח לי את הצ'קרות משו משו.

  5. החלטתם לעצבן אותי על הבוקר. ההצעה של יונתן לוי דומה להצעה: בוא אלינו ל-8 שעות של שטיפת מוח, ונראה אם תצליח לעמוד בזה. לא זה צריך להיות האתגר. האתגר צריך להיות: הוכח לי שדבר מכל זה נכון. הוכיחו לי שתרופה הומאופטית עובדת. הוכיחו לי שמטפל הוליסטי מרפא סרטן. הוכיחו לי שרייקי אינו גיבוב הבלים. הוכיחו לי שפאנג שווי הוא מדע.
    לעניין הטענה על בודהיזם, מיסטיקה נוצרית, קבלה וסופיזם. כל אלה הם חלק מדתות, שלהן צריך לייחד ויכוח נפרד. הייחוד של הניו אייג' בעניין הזה הוא נטילת שכבה דקה, שטחית ואטרקטיבית, מדת שקיימת אלפי שנים, והפיכתה למרכז העניין – סוג של הוספת חטא על פשע. כלומר – לא רק שאין שום הוכחה מדעית, גם משטחים ומרדדים את זה עוד יותר.
    לפחות בסיקסטיז עשו מדיטציה עם אל.אס.די. – זה מוכח מדעית.

  6. ר"ש – אני מסכים. זו הסיבה שאני לא מתכוון ללכת לסדנת בודהיזם. אני רוצה ניו-אייג' ולא רפואה סינית.

    ניו-אייג'! ניו-אייג'! ניו-אייג'!

    (אולי תבוא איתי?)

  7. למה שלא תוותר על עניין הסדנה, ותלך לכמה שיעורים באוניברסיטה על זן-בודהיזם או על פילוסופיה הודית? קל מדי לעשות צחוק מהליכה עם מלאכים (קל ומוצדק), קצת פחות קל להתבדח על חשבון נגרג'ונה (גם אם עדיין מוצדק, לפעמים)

  8. לפני כשנתיים-שנה וחצי, לקחתי קורס טאי צ'י.
    הפעילות הספורטיבית הייתה נחמדה (אם כי איטית מידי לטעמי).
    אבל קשקושי המוח על ה"דאן טיין" (מרכז המאסה) וה"צ'י") (אנרגיה) שהגוף אוגר ואוסף מהסביבה, היה יותר מידי בשבילי.

    לפחות יצאו לי מזה קטעים משעשעים בבלוג בזמנו.

  9. אצלנו בכפר, כל ערב בדיוק כששוקעת השמש מתקיימת סדנת משמוש תרנגולות חופש. אנחנו מחייכים. התרנגולות מחייכות. כולם יוצאים מרוצים באופן כללי. מומלץ בחום.

  10. יובל, וברוח המוסף החביב על ג'וני: כל הסיפור הזה ייגמר כחומר קריאה בשרותים בסופ"ש, בין יאיר לפיד לדנה ספקטור?

  11. מוזר, דווקא הבוקר גרסתי ערימה של זבל שחדרה לי לתיבה (עשיתי שיפט דליט לתיקיית הספאם).
    נראה, אולי הגיע משהו מהבוקר.

  12. סאלבטורה – אני לא חושב שאי-פעם ראיתי תרנגולת (או כל חיה שאין לה שפתיים, לצורך העניין) מחייכת.

    נראה לי שבכל פעם שניסיתי להבין מה עומד בבסיס של כל הניו-אייג' הזה קיבלתי תשובה ברוח הקטע הבא:

    Our chief principle is Energy! Energy and Vibrations… vibrations and energy…
    Our two principles are energy and vibrations…
    and Crystals…
    Our three principles are energy, vibrations and crystals…
    and communication with higher beings…
    our four… no… amongst our principles are such elements as energy, vibrations… i'll come again

  13. ר"ש, המדע קורא לך!

    מתווה להצעת מחקר, בעקבות בקשתה של כרמל ויסמן (מימון עדיין אין):

    המצרכים:
    מים.
    אותיות.
    קוביה מאוזנת.

    אופן ההכנה:
    מזוג מים לקערה.
    הכנס לתוכם אותיות.
    נחש איך תיפול הקוביה.
    הטל אותה בתוך המים.
    רשום את התוצאה.
    חזור על הניסוי מס' פעמים.
    ערוך חישובים סטטיסטיים.
    רשום פרטים שיאפשרו לחזור על הניסוי בתנאים דומים ככל האפשר.
    בדוק פרסומים קודמים.
    פרסם.

  14. בדיוק פספסת את שיעורי ההדגמה של המתחם ההוליסטי (http://www.spirit.co.il)
    אתוודה: חשבתי לפתח תחביב חדש, ואז הגיע המידע עליהם בדואר ישראל. קראתי הסתכלתי. שקלתי לחיוב אפילו שבדקתי דואר אחרי שכבר עברו שיעורי ההתנסות. לא הפסקתי לצחוק על עצמי, אז עזבתי את המחשבה לפני שהתפתחה למעשה.

  15. עומרן- אתה מוזמן אלינו לכפר (דרום-מערב פטגוניה, באר שלישית שמאלה. שב שם ותשמיע קריאות של ינשוף במצוקה. אנחנו כבר נגיע לאסוף אותך). משמוש ראשון עלי. 🙂

  16. יובל, אתה לא עושה לי חיי קלים. קודם אתה טוען שכל מה שרציני זה לא ניו אייג', ואחר כך מסיק שכל מה שניו אייג' זה לא רציני. איך אפשר לעבוד ככה?

    אתה יודע מה?

    ביום שבת ה-18 לנובמבר אתה הולך לסדנת ריברסינג.

  17. חבל על כל דקה.
    בוא למדיטציה – חינם !
    במרכז אנדרו כהן .
    גם אם תחשוב שכל הניו אייג' זה שטות (חלקו אכן שטות)
    תשאר עם מדיטציה לכל החיים – מה רע?

  18. עוד רעיון – המורה הרוחנית לילי בנטב מעבירה מפגשים בתל אביב,
    ללא תשלום וללא הרשמה מראש,
    היתרון-תוכל לשאול כל שאלה שעולה על דעתך את לילי הנפלאה, כל שאלה, ה כ ל !
    וגם בסוף יש מדיטציה שזה תמיד רווח נקי ונשאר שלך.

    יובל: אריאלה, הלינק שהעלית היה לא תקין. מחקתי אותו.

  19. תמר, אכן מדיטציה זו שתיקה, אבל כדאי להבין מה זה, למה זה? איך?
    ובעיקר מה זה לא. י ש כמה טעויות בסיסיות בקשר למדיטציה.

  20. תראה יובל, כמו ש"אין פרסום רע", ההתעסקות שלך התופעה כן מעידה על ___(השלם את החסר), נו שמשהו בתוכך כן מתעניין באיזושהי רמה.
    הסדנאות הללו יתכן ועוזרות אבל משום מה יש לי הרגשה שמוטב ותנסה דרך רציונלית, ומקורקעת.
    אז

    http://www.il.dhamma.org/

    ויפאסנה ישראל
    לפני שאתה מתפלץ (עשרה ימים, שתיקה – ומובן שזה לא הדבר היחידי שתעשה שם)
    יש את הראיון מאת גואנקה ששווה לקרוא, ואת תקנון המשמעת.

    הטכניקה היא פשוטה, מעשית ובלי ממבו ג'מבו רו-חני שלא כל כך מדבר גם אלי.
    כן ניסיתי – מספר קורסים
    כן עוזר ועזר לי
    ולא רק לי אלא לאלפים ברחבי העולם (אם זה משנה לך משהו)
    מומלץ

    אבל
    כן יש אבל
    זה קורס לא קל

  21. יונתן, אתה שוכח שאני לא מאמין בכל זה. לכן התירוץ שלך לאשתי לא ממש תופס.

    הריברסינג נשמע לי כמו פסיכולוגיה פרוידיאנית רק שבמקום "התת-מודע" ושאר הממבו-ג'מבו יש "שמש פנימית" וממבו-ג'מבו אחר.

    לא שיש לי התנגדות עקרונית לטיפול פסיכולוגי (בעצם יש לי) אבל יש לי הרגשה שבסופו של דבר הפסיכולוג ייאלץ לפנות לטיפול.
    לא חראם?

  22. בענין טיפול פסיכולוגי, זה לא קשור לדיון אבל יש אנשים שיש להם קושי לתפקד ביום יום ברמה הבסיסית וטיפול כזה מרים אותם חזרה לחיים.
    רק אחר כך – רוחניות. אחרת הרוחניות תהיה צורה של בריחה או חוסר התמודדות עם החיים.

  23. ובענין אמונה, הדרך הרוחנית בניגוד דת ממוסדת אינה מבוססת על אמונה אלא על חוויה אישית אמיתית לכן בעצם אין כאן ויכוח, כשתתנסה במשהו תגלה אם זה אמיתי בשבילך או לא.
    לשכל ולטיעוניו אין דריסת רגל במקום הזה, שום שכנוע לא יעזור למי שאינו חווה ושום ביקורת לא תערר את מי שכן חווה אושר פנימי שאינו קשור בשום דבר ואהבה ללא תנאי שאינו נגמרת.
    אך יא ראב יא ראב. נחמד פה.

  24. אני חושב שצורת הבדיקה שבחרתם לכם היא בכלל לא נכונה. במקום ללכת לקורס ניו-אייג' ולבדוק אם אתה משתכנע (זה לא מוכיח שום דבר), אתה צריך לפתוח קורס ניו אייג' משלך.
    אם אתה מצליח לשכנע את האנשים – כל העסק הזה הוא בולשיט. אם אחד מהניו אייג'יסטים מגיע ומצליח להוכיח שאין לך מושג במה שאתה עושה (כמו שהיה קורה אם היית פותח קורס במתמטיקה של מסילות טיפולוגיות והיה מגיע לאזור מתמטיקאי מקצועי), יכול להיות שיש כאן משהו.

  25. ארייאלה (למה יש שני י' בשם שלך?) בגלל שאת חדשה פה את כנראה לא יודעת שאין לי שום בעיה שאדם באמונתו יחייה. מי שחושב שאם ישים שני קריסטלים בכיס יזכה לחתום על עסקה גדולה – אהלן וסהלן.

    מהרגע שמתחילים למכור את זה לציבור כפתרון פלא, מהרגע שמתחילים לשווק את זה בקורסים וסדנאות, מהרגע שמבטיחים הבטחות, מהרגע שהופכים את זה לאידיאולוגיה ובעיקר מהרגע שהאידיאולוגיה הזו נוגסת נגיסה שמנמנה בשיח הציבורי, אז אני מתחיל להיות מודאג וכעוס. מהרגע שאומרים לך "אם רק תחשוב שיש לך כדור אור בבטן הכל יסתדר", אני מתחיל להתרגז.

    אין לי שום דבר נגד חוויות אישיות – עם האידיאולוגיזציה של הדבר יש לי בעיה חמורה, עם השרלטנות שנוספה לזה יש לי בעיה עוד יותר חמורה ועם מקום כמו הניו-אייג' שנותן פתחון פה לשרלטנות (לא תמיד, אבל לצערי לעתים קרובות) יש לי בעיה חמורה במיוחד.

  26. ניצן – אתה מציע שאפתח סדנת ניו-אייג'? כאילו, תרגיע?!

    וחוץ מזה, אני מסכים איתך שזו לא שיטת הבדיקה המוצלחת ביותר אבל הקטע הוא שיונתן מאמין שאם רק אאזין לכמה הרצאות אשתכנע ואראה את האור. הטענה הזו כה מופרכת בעיני שאין לי בעיה לבדוק אותה.

  27. "לשכל ולטיעוניו אין דריסת רגל במקום הזה"
    נשמע לי כמו דבר נוראי להגיד, ולא משנה ההקשר.
    הדבר הכי בסיסי שכל ילד בן 4 עושה כשאומרים לו משהו בלי להסביר – זה לשאול "למה?"
    לא להרשות לשאול את השאלה הזו זה בעצם להיסגר בפני האפשרות שאולי אני טועה.

  28. יובל, יכול להיות שאתה צודק; אבל זה כל העניין: לבדוק, דרך ההשתתפות בסדנה, אם יש משהו מאחורי כל המונחים האלה או לא.

    ואם המטפל יצא ממך שרוט, נדאג גם לו.

  29. שמע יונתן, מה שמעניין אותי בעיקר זה ללכת לסדנה שבה מסבירים לי למה קריסטלים זה בדוק שזה עוזר לאנשים. למה ברור וידוע שיש מלאכים. למה אין ספק שכאשר שמים את הכורסה מול החלון כל החיים משתנים לי. למה אין ספק שאם מרקורי נמצא בקו אחד עם ג'ופיטר יהיה לי מוצלח במיוחד בחיי האהבה. אני רוצה לשמוע הסברים.
    אין לי עניין ללכת למקום שבו אומרים לי "תתחבר לעצמך".
    בחייך, בשביל זה לא צריך ניו-אייג'.

    לכן כל הויסיפאנה שמיסיפאנה הזה לא מזיז לי וגם לא מעצבן אותי. גם לא מדיטיציה או בודהיזם. זה בסדר. מי שרוצה שיאמין – אין לי בעיה. מי שרוצה לשתוק עשרה ימים – אהלן וסהלן. שיסתום את הפה, יותר עדיף.

    אני רוצה לשמוע הסברים לדברים שבעיני הם הכי מופרכים. אני רוצה לשמוע הסברים ורוצה להשתכנע. באמת שאני רוצה להשתכנע שאם רק אשים אבן בכיס הכל יסתדר. בבקשה יונתן, תשכנע אותי. אני מתחנן בפניך יונתן.

  30. לא, לא. הרצאות על קריסטלים ועל מלאכים זה קל מדי. זו פשוט התחמקות. כל העניין הוא לא שתשמע על אנרגיות, אלא שתחווה אותן, לא?

    מאותה סיבה אני נאלץ לדחות את תחנוניך: אף אחד לא צריך לשכנע אותך באופן מילולי. לפניך סדנה, ניו-אייג'ית למהדרין, עם כל הטרמינולוגיה הנכונה, על בסיס טכניקה מסויימת שתתבקש לתרגל. מכאן ואילך, או שתחווה משהו בעל ערך או שלא, וזה מה שמעניין לבדוק.

    ההמלצה האמפירית חלה גם על שאלת האבן בכיס.

    הריברסינג מחכה.

  31. לעומרן, על 'השכל וטיעוניו' אתה צודק. אולי אסביר שוב, התכוונתי שמדובר בחוויה ואי אפשר לשכנע בטיעון שיכלי שזה קיים כשאתה לא חש זאת.
    ליובל על שני הי' בשמי, לא תאהב את ההסבר – הוספתי י' לשמי בעיקבות ייעוץ נומרולוגי.
    לא כאב -:)
    בעיני הכי חשוב לזכור שרוחניות זה חלק מאיתנו ולא איזה תחביב שלחלק יש כשרון ןלחלק אין.
    כל מי שהתחיל לתרגל מדיטציה מהר מאוד נזכר שזה בעצם קורה לו באופן ספונטני במשך היום.

  32. מישהו אינטיליגנט שאולי ישכנע אותך כמו שביקשת.
    בראיון שנעשה איתו.
    אגב בענין האבן בכיס, סורי, לא עובד. ניסיתי (אולי לא היתה לי האבן הנכונה…).

  33. בכלל לא מבינה למה צריך לשכנע את יובל לטעום מהפרי הטעים הזה.

    שיכתוב, שיצעק, שיתנגד, שילעג…..זה שלו. מ'כפת לי מה הוא חושב על עניין הניו אייג?

    כל מה שאני יודעת שבזכות אותה השקעה פנימית, מודעות, ניו אייג' או איך שיקראו לזה – הצלתי את עצמי ממוות ריגשי וחזרתי לחיים. אז מה אם קם איזה יובל אחד שזה לא מתאים לו? למה בכלל צריך להשקיע אנרגיה בלשכנע אותו?

  34. מצד שני, בזכות אותה השקעה פנימית ומודעות את לא צריכה להיות קצת יותר נחמדה לסביבה? לראות את החיובי בכל דבר? לראות את האור הקורנת מבין התריסים?

    כנראה היא עברה סדנת ניו-אייג' מרוקאית.

    סתם, סתם. מוסיף הוא מרוקאי.

  35. יובל,

    חבל, כבר סידרתי לך סדנת טנטרה בצפון (זוגית). אבל אם זה לא מעניין אותך, או לא מרתיע אותך מצד שני, אז באמת אין טעם. אך מאחר שכתבת לא מעט על המדור, הכנתי מעין סיכום.

    אתה חושב שתופעת הניו אייג' זה שטויות ושרלטנות.

    אבל בניו אייג' אתה לא כולל: פילוסופיה מזרחית כלשהי, רפואה מזרחית כלשהי, שיטות טיפול פיזיות אלטרנטיביות, מדיטציה, אמנויות לחימה, פירושים בני ימינו לדתות המונותאיסטיות, אקולוגיה או תנועות שלום בעלי נטייה רוחנית. אוקיי!

    בקבוצה הבאה נמצא גירסאות ניו-אייגיות של פסיכולוגיה, עבודה עם רגשות, טיפול בטראומות ילדות ו"חיבור לעצמך", שזה בעיניך ממבו-ג'מבו, אבל אם הבנתי נכון – לא ביג דיל.

    נשארנו עם אסטרלוגיה, קריסטלים, פנג שווי, מלאכים ועוד כל מיני זוטות, שהם שמהווים את "סכנת הניו-אייג'" לשפיות המדינה. אבל כל אלה, לידיעתך, זה ממש השוליים.

    אם ניקח את הביטוי האינטרנטי של התופעה המסוכנת – הלא הוא ערוץ הניו אייג' של נרג', "הערוץ המופרך ביותר במדינה" כדבריך – נוכל לראות שהקבוצה הראשונה והשנייה מרכיבות את הרוב המוחלט של הכתבות במדור. אחוז הכתבות שמוקדש לפנג שווי וקריסטלים הוא מזערי.

    ביחס לפנג שווי: אין טעם לבקר טקסט על פנג שווי כדי לקבוע אם זה שטויות או לא. אם תלך לחמישה בתים שמסודרים על-פי עקרונות פנג שווי ותחוש – או לא תחוש – איזה עקרון משותף שמאחד בינהם, או אם יש שם הגיון עיצובי עם השפעה נפשית, אז יש מה לדבר.

    נשארנו עם חופן קריסטלים. ישנן אמנם מסורות עתיקות שמייחסות סגולות לאבני חן (כמו היהדות המקראית וההינדואיזם) אבל אם מישהו יגיד לך שתזכה להצלחה פיננסית עם טופז בכיס, זה כמובן שטויות.

    מה עוד? תחזית האסטרולוגיה הפופולרית. מדורי אסטרולוגיה מככבים בעיתונות כבר שנים רבות, הרבה לפני פרוץ הניו אייג', ואין ממש קשר בין סוג ההורסקופים השכיח למגזר הניו-אייג' על אמונותיו (הפעם תורי להתכחש). אצל רוב הקוראים מדובר ממילא רק בסוג של שעשוע.

    אם תתחרט, אל תהסס לפנות אלי.

    אור ואהבה,
    יונתן

  36. קודם כל, לא ויתרתי.

    שנית אם הקריסטלים המלאכים ושאר שטויות הן השוליים שבשוליים – למה הם תופסים בערוץ מקום כה נרחב? למה אתם לא זורקים אותם החוצה? מה פשר ההתאהבות בטקסטים מופרכים וטענות מופרכות עוד יותר?

    שלישית – אשמח ללכת לסדנת פאנג-שוואי. זה בולשיט בדיוק כמו הקריסטלים.

    רביעית – האימפריאליזם של הניו-אייג' על תורות לחימה זה ממש בדיחה בעיני. אני אמור לחשוב שקונג-פו זה ניו-אייג'? או טאי-צ'י? או מדיטציה? ממש לא.

    חמישית – חיבור לעצמך ושאר שטויות זה אכן ממבו-ג'מבו. הבעיה שלי עם הניו-אייג' שבמקום להכיר במגבלות של הז'אנר נטען כי שם נמצאות התשובות לכל שאלות הקיום. וכי אם רק אדע להתחבר לאנרגיות של הבריאה אפתור את הבעיות שלי עם הבוס. זה מקום מפלטו של הבורגני שיש לו כבר הכל רק חור גדול בבטן של חוסר משמעות. העובדה שזה לא "ביג דיל" בעיני לא מפחיתה מהממבו-ג'מבו.

    בעיקר יש לי בעיה עם השפה השרלטנית של הניו-אייג', הניסיון שלו לחדור למקומות הזויים כמו עסקים, חיי אהבה, קשר עם ילדים, פוליטיקה ועוד. יש לי בעיה עם קביעות מעגליות חסרות משמעות, עם ניסיון לטעון שהכל תלוי בך כאילו אין גורמים חיצוניים, כאילו אין מדע, כאילו אין ידע שהוא מחוץ לאדם שעליו הניו-אייג' מפעיל את השפה הכמו מפנקת אך בעצם כוחנית.

    אולי יונתן, אתה צריך לשאול את עצמך למה הערוץ שלך מושך כל כך הרבה אש (ולא רק ממני, אל תעשה לעצמך חיים קלים) ולמה כל כך הרבה טקסטים מגוחכים ברמות שקשה להאמין.

    אשמח אם תוכל להתמודד עם הפוסט הזה (https://www.popup.co.il/?p=1519) ותאמר לי היכן טעיתי. ואם לא טעיתי, מדוע הוא פורסם?

    ולסיכום – ממש לא ויתרתי. אני אשמח לעמוד באתגר אבל האמת – ממש לא בא לי על טיפול פסיכולוגי. מצטער. אני יודע שאני פסיכי.

  37. אתה באמת הולך לעשות את זה? אפשר לא בסוף שבוע, או לפחות לא בסוף שבוע שאחריו בא יום א באוניברסיטה? אני קצת מפחדת…

  38. יונתן, אותי שכנעת. זה מה שיפה שיש רוחניות נקיה וטהורה שיש בה רק אהבה ואין צורך באביזרים. אני גיליתי שגם יש בה פשטות מדהימה.
    בקשר לכל השאר זה רק 'עושה נעים' באופן זמני (בעיקר לחשבון בנק של המטפל).
    בנושא שרלטנים יש כאלה שיודעים שהם (כמו בכל תחום) ויש כאלה שבאמת מאמינים שהם העוזרים הקטנים /גדולים של אלוהים , מאלה יש להזהר.
    לפי הדרך הרוחנית גם לפגוש שרלטן זה סוג של שיעור שיש לעבור.

  39. עזוב, בוא אליי לקיבוץ תחבק את העצים, מאז שהיו פה הרוחניקים של רוג'ר ווטרס לא חיבקו אותם, הם צמאים לתשומת לב.

  40. יובל, למה לרעות בשדות זרים כשיש לך מכשפה בבית*?

    *חס וחלילה שלא ישתמע שדיברתי סרה באשתך, הבית הוא ב"א.

  41. יובל…. רק זה היה חסר לך.
    לא מספיק שאתה אוכל אורז, ויודע מה זה קינואה?
    שוב הרעב יצא משליטה???

    ושאפו ליונתן על הדיאלוג המאופק והסובלני… מאד מרשים!

  42. יונתן – שכחת תקשור, ורייקי, ועוד כל מיני סוגים של הילינג שאני ממש לא מבדיל ביניהם, ופרחי באך. הייתי מכניס גם את הסיינטולוגיה לעניין, אבל נדמה לי שאפילו רוב 'קהילת הניו-אייג" כבר הקיאה אותה מתוכה.

  43. קודם כל, כל הכבוד שלא ויתרת.

    שנית, הרגע הסברתי שהמלאכים וידידיהם לא תופסים בערוץ מקום כה נרחב אלא מקום קטן (לא אמנע כניסה מוחלטת של מלאכים, מכיוון שהם בכל זאת אזרחי עולם הניו-אייג' שהמקומון שלי אמור לשרת). לא מאמין? אתה מוזמן לעשות סטטיסטיקות בעצמך.

    שלישית – אם תשרוד שלוש סדנאות, תקבל פנג שווי לקינוח. אם זה הדבר היחיד שאתה מוכן ללכת, אוקיי, שיהיה פנג שווי. במקרה כזה אני לא ערב שתשנה את השקפתך במילימיטר.

    רביעית: אימפריאליזם של הניו-אייג'? על מה אתה מדבר? אם מדיטציה זה לא תחום של הניו-אייג' אז למעשה נגמר הדיון בינינו (הערוץ מלא במאמרים על מדיטציה. היכן אתה ממליץ למקם אותם? בספורט?) וכל מה שנשאר לנו לעשות זו חלוקת שלל טרמינולוגית. אולי אין בינינו ויכוח מהותי בכלל, מי יודע. אני בוודאי לא מוכן לעמוד על הבריקדות בשביל קריסטלים.

    הניו-אייג' הוא תופעה תרבותית ולכן מדובר במושג עם גבולות מטושטשים. באופן כללי ביותר, אפשר לומר שטאי-צ'י, פא-קווא או אייקידו הן יותר ניו-אייג' מקראטה או קרב מגע, מכיוון שבקרב המורים והתלמידים באמנויות הלחימה "הפנימיות" תמצא יותר דגש על התפתחות אישית דרך התרגול, ולאו דווקא על מיומנות לחימה.

    ההערה החמישית שלך נכונה רק בחלקה. כמו העולם האקדמי, האמנותי או התקשורתי, גם הניו-אייג' אפוף בקשקשת ובז'רגון. זה כמובן לא פוסל אותו (או שאר התחומים) קטיגורית. אפשר לנהל דיון אם יש משהו מאחורי ביטוי כמו "חיבור לעצמך" – כלומר, האם ישנו הבדל בין חיים אותנטיים ולא אותנטיים, מודעים ולא מודעים, האם אנשים עושים בפועל את מה שהם רוצים לעשות וכו', אבל זה כבר ללכת רחוק, לא? בכל אופן, הניו אייג' מכיל מגוון רחב של שיטות, תפיסות ורעיונות ולומר שכולן מציעות פתרונות פלא לכל שאלות הקיום זו שטות גמורה.

    גם לי יש בעיה עם השפה השרלטנית של הניו-אייג', שאמנם יש בה יסודות כוחניים, עם הקביעות המעגליות חסרות המשמעות, עם ניסיון לטעון שהכל תלוי בך ואין עולם חיצוני עם חוקיות. אני לא חושב שזה הקו השליט בערוץ.

    בעניין האש, אנא הפנה אלי עוד מקורות.

    בעניין הטקסט שבחרת, יפה בחרת. הוא רחוק מלהיות הטעם שלי, וגם לא הייתי אחראי לפרסומו. לצורך הדיון אומר שאני כן מוכן לתת מקום לפרשנויות טלאולוגיות של ההיסטוריה, וגם למונח תודעה קולקטיבית. בדרך כלל, תפיסות עולם של "החיים הם שיעור" הם ביטוי לנרקיסיזם לא אינטליגנטי, התופס את העולם כמין מסלול מכשולים פסיכולוגי עם איזה פרס במשוכה האחרונה. במובן הזה אני שותף מלא לכל הסתייגות שתעלה. בניגוד אליך, כנראה, אני לא שולל את הרעיון של תכנית מתאר של החיים, גורל או קארמה. אם תרצה, אפשר לפתח דיון נפרד ולראות אם מושגים כאלו ניתנים לשיבוץ בתפיסת עולם הגיונית או לא. לדעתי, עורך לא חייב להסכים עם כל טקסט שהוא מעלה, ואם זה במינון מוגבל, די בכך שהטקסט יהיה ביטוי הולם של תפיסה מסוימת.

    אפרופו, האם אתה עומד מאחורי הפאדיחה המדהימה שעלתה בגלוב, כשהצגתם פארודיה שפורסמה אצלנו כטקסט מייצג של הניו-אייג'?

    ריברסינג הוא לא סשן פסיכולוגי. איך חשבת לדבר עם שנורקל בפה? אני מרחיב את תחום ההתערבות: אם לא יהיה לך מעניין (באיזשהו מובן של המילה) אני גם מזמין אותך לארוחה.

  44. Yuval- I am with you. I am a veterinarian and a scientist. For the last 8 years I have been studying homeopathy in dogs. The disease I chose as a model is epilepsy because you can measure objectively improvement (intervals between attacks and the duration of the attack). So far, I have more than 120 patients in the study and there is absolutley no difference between non treated and homeopathy treated dogs. However, the dogs do benefit from treatment with barbiturates and potassium bromide (the conventional medical treatment). Conclusion- Homeopathy is one of the greatest lies of alternative medicine. oded.

  45. אני חייב להגיד משהו. אני לא יודע איך לנסח את זה בלי להישמע מתנשא (נו טוב, על מי אני עובד), אבל אני חייב לציין שאני מאוד מופתע מהעובדה שמישהו כל-כך אינטליגנטי ורהוט, הוא עורך של ערוץ ניו אייג'.

  46. עודד , הומאופטיה זה הדבר שהכי מרתיח אותי. הסיבה לכך היא שזה בבל"ת שמתחזה
    למשהוא מדעי/רפואי, בניגוד לשאר הבבל"ת שמתחזה למשהוא אמוני/דתי (שזה לא העסק שלי
    אז שיעשו עם זה מה שהם רוצים).

  47. Interestingly, when I confronted one of the most famous homeopathy veterinarians in California (I live in the US) with my research results, she said “Even if it does not scientifically work, the owners believe it. Therefore I am helping the owners, and the owners reflect positive energy on their pets and by doing so their dogs will improve”. Complete bullshit. I guess people need to use their own common sense and critical thinking when dealing with all these pseudo-sciences. Oded.

  48. הומאופטיה היא שקר שנחשף מזמן, אני חושב שאפילו ב-nrg אפשר להתעלם ממנו כבר (ואם לא, יש לי הרבה זמן פנוי. יונתן, רוצה 1000 מילים על זה?)

    מדי פעם, אבל, מכינים עוד כמה מסמרים לדפוק בארון. האחרון שבהם הוא מאמר מ-2005 שהשווה את התוצאות של 110 נסויים מבוקרים (placebo-controlled) בתרופות הומאופטיות לאלו בתרופות רגילות. בכל המקרים הסתבר שתוצאות הטיפול ההומאופטי זהות לתוצאות הטיפול בפלצבו.
    http://www.farmaciasfrancesco.it/Lancet_Omeopatia.pdf

    למעשה, רואה, עדיף שלא יוכיחו לך, אלא לג'יימס רנדי. יש לו פרס של 1,000,000$ עבור ניסוי מבוקר שיוכיח תוצאות חיוביות של תרופות הומאופטיות.

    אגב, הפרס יוענק לכל מי שיצליח להוכיח כל תופעה על טבעית בניסוי מבוקר. יונתן, איזדרכת, וארייאלה, אני חושב שהפרס המוצע, גם אם תתחלקו בו כולכם וגם תוסיפו כמה מכשפים לרשימת מקלבי המשכורות, עולה על המשכורת ב-nrg. אולי כדאי לכם להרשם.

    למיטב ידעתי עד היום היה רק מחקר אחד שזכה להתפרסם ב-peer-reviewed journal שטען שיש אמת כלשהי בהומאופטיה. מדובר במאמר של Jacques Benveniste על "מים זוכרים" (water memory), שהתפרסם ב-Nature. אלא שמאז לא הצליחו לשחזר את הניסוי הנ"ל. למעשה, קבוצת חוקרים מטעם Nature הפריכה את המחקר בגליון שלאחר מכן.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Benveniste

    ועודד, אני הייתי שולח את אותה וטרינרית מקליפורניה לועדת האתיקה. ניסוי הוא דבר אחד, אבל להציע טיפול מתוך ידיעה שיתכן שהוא לא יעיל, כאשר קיים טיפול שיעילותו מוכחת, זה דבר נורא.

  49. Shai- Unfortunately, what she is doing is completely legal. She gives a service which is in high demand. Pets do not have rights; they are regarded legally as property.
    The bottom line is: Alternative medicine is NOT medicine but an alternative TO medicine.

  50. חוקי אולי, אבל אם היא אפילו מעלה בדעתה שתתכן אי-יעילות, הרי שזה לא אתי.
    אני לא עו"ד ובוקשי מכיר את המצב החוקי בארץ, שלא לדבר על ארה"ב, אבל אני חושב שלפחות כאן אפשר לנסות להחיל על המקרה את חוק צער בעלי חיים, שקובע כי "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כלשהי".
    http://www.anonymous.org.il/law94.htm

    מניעת טיפול (ולא מסיבות של חוסר יכולת לתתו) נשמעת לי כמו התעללות.

  51. טעות קולמוס בפסקה השלישית בהודעה 88 (הזעיקו את הנומרולוגים!): מקבלי המשכורות כמובן, ולא מקלבי.

  52. Shai- I can’t agree with you more. Don’t forget that as veterinarians we do other unethical things (in my opinion) like cosmetic surgery- ear cropping and tail docking etc. And I am not even mentioning stuff done to race horses or farm animals.

  53. אני יודע שזה מאוחר, אבל רק עכשיו נחתתי. יש לי הצעה שתספק את יובל ואת "יונתן" (מי שזה לא יהיה)

    בחווה של ההורים שלי אנו עושים סדנאת טיפול בטבע, בה המטופלים מתייחדים עם הטבע המדברי בכך שהם גורפים עלים, מנכשים עשבים, גוזמים שיחים ומשקים אותם. בסוף, מתקרבים לטבע עוד יותר על ידי כך שמנקים את אורוות הסוסים ומאכילים אותם.

    השינה היא בחיק הטבע על מיטת אבנים קשה, ללא שמיכה.

    אנו קוראים לזה הולישלטרניזם. המחיר לאדם הוא 150 ש"ח ליום (ממש מציאה) לא כולל אוכל (ובאמת לא כולל אוכל). אני אשמח אם "עורך ערוץ הניו-אייג' יוכל לספק להורי כח עבודה זול לחווה (אופס, מבקרים לטיפול ההוליסטי) ואם גם אתה תוכל לבוא.

    לך אני אעשה מחיר, ונראה לי שאתה גם תוכל לקבל טיפול VIP כמו של גדי שמשון אם תביא 10 – 15 אנשים לשבוע.

    מחכה לשמוע.

  54. אני מתנצלת מראש על דברי הכפירה שאני עומדת לשאת ומתעלמת מכך שבוודאי יהיו כמה אנשים בגלוב שיחסם אלי ישתנה לנצח אחרי התגובה הזאת, אבל אני הולכת להומאופטית, שטיפלה לי בכמה בעיות רפואיות שהרופאים הקונוונציונלים לא ידעו לפתור, וגם היו גאוותנים מכדי להודות בזה, ולכן גם גרמו נזקים כשניסו. אני גם מאמינה באינטואיציה, או איך שלא תרצו לקרוא לזה. אני לא חושבת שאפשר לקרוא את העתיד, אבל אני כן חושבת ש"מתקשרים" או "קוראים בקפה/בכף היד/בנחיר השלישי" הם אנשים עם אינטואיציה מפותחת מאוד, שמשתמשים ב"כלי" כדי לגרום למטופל להפתח ועל ידי כך יכולים לזהות תכונות או דפוסי התנהגות ובכך לעזור לו להתגבר עליהם. קצת כמו פסיכולוג: לא מתאים לכולם, אבל משמעותי למי שכן.

    יונתן, אני מבינה היטב את ההבחנה של יובל, ובאופן אישי מסכימה איתה. יש הבדל בין אמונה, דתית או אחרת, שנוכחת בכל תחומי חייו של האדם (למשל טאי צ'י, למשל בודהיזם, למשל הומאופתיה) לבין "פתרונות" (למשל פאנג שווי להצלת הזוגיות, קריסטלים לשיפור חשבון הבנק, או כדורי אור בבטן כדי למנוע מבעלך להטריד מינית כל מה שזז). יש הבדל בין אמונה, שממלאה פונקציה נפשית חשובה מאוד, לבין אשליה, שאין לה ברירה אלא להתנפץ.

    ניו אייג' בעיני, ומכאן הרתיעה הגדולה שלי ממנו, הוא ניסיון להעתיק פיסות מתורות דתיות או פילוסופיות, להדביק אותן יחד ולגזור מהן החוצה את כל מה שאינו פונקציונלי, או שלא מתאים ל"אני" (הכרה אחריות, מחוייבות לאחר, קהילה). לכן הדברים שנכנסים מבחינתי תחת ההגדרה של ניו אייג' הם לא "כל מה שהוא תורה לא מערבית", אלא "כל מה שהוא פתרון פלא שיציל את חייך אם רק תרצה (ותשלם) מספיק". מבחינתי אמנון יצחק הוא ניו אייג' כמו מרדכי גפני, כמו חוט אדום על יד ימין וכמו כדורי אור בבטן.

  55. יוצא יובל, כפי שחשדתי, שכשמעמידים אותך מול הקיר אתה מוכן ללכלך רק על מה שממילא לא נראה טוב. פתאום בודהיזם וטאי-צ'י הם החברים שלך. מלאכים וטארוט? הורוסקופ ופטרונות-פלא? אני צריך אותך כדי שתאמר לי שזה שטויות??? זה באמת כמו לומר שאינטרנט זה קשקוש בגלל שהוא מלא בפורנו והימורים. והאמת היא שהנ"ל הם באמת אפילו לא רוב הניו אייג'.

  56. ווידנפלד (להלן, ניצן ו. וכ'), אני המקורי אתה באת אחר כך, וזה שאתה משתמש לעשות שימוש בשמי זה טריק זול ונלוז. אני הניצן המקורי וכשאמא שלי חשבה על השם שלי, אתה עוד לא היית קריצה בבר אפלולי.

    אנא, סמן עצמך בו', לפחות

  57. נראה לי שאפשר לתמצת את כל מה שהיא כתבה בספרים שלה למילים:
    "תחשבו קצת". (עם דגש על ה"תחשבו", לא על ה"קצת").
    כלומר – יופי, משהו שימושי, אבל ראבק, כמה כבר אפשר לטחון את זה?

  58. רוחניק (96) – יובל לא הגיב אז אני אעיד על עצמי. אין בבודהיזם אמת. תאי צ'י זה התעמלות איטית שמצטלמת נהדר. אין בשניהם ערך על טבעי כלשהו. מי שנהנה מתאי צ'י, אני שמח בשבילו.
    כולכם כל כך אפולוגטים, ואומרים שפנג שווי ואסטרולוגיה הם בשוליים. איזה שוליים?! "פנג שווי מעשי" הוא ספר הניו-אייג' הכי נמכר בישראל. כל העיתונים היומיים מפרסמים הורוסקופ, לתפוצה של מיליוני קוראים. מה כאן השוליים ומה המרכז?

  59. רגע אז מה אמרת בעצם?
    ניהליזם זה פתרון קל מדי לדיון הזה.
    200 פעם על הלוח "מהיום רק בלונדיניות" באותיות דפוס

  60. יונתן (104) – לא התיימרתי להגיד לך מה לעשות. זו היתה תשובה למגיב 96, שטען שנוהגים כאן איפה ואיפה, ושבודהיזם ותאי צ'י זוכים ליחס טוב יותר מאשר פנג שווי ואסטרולוגיה. רציתי להבהיר שמבחינתי חד הם.
    אתה, בתפקידך כעורך ערוץ הניו אייג', בעל סמכות מלאה להחליט מה יכלל במדור שלך ומה לא. אני, כקורא ואדם בעל עקרונות, אמשיך להגיד לכל מי שרוצה לשמוע שמדובר בהבלים-בגרוש, שעולם המדע עייף כבר מלהוכיח שוב ושוב שאין בהם דבר.
    שא ברכה.

  61. רואה (106), החיים זה לא מתמטיקה ובטבע אין משולש שווה שוקיים.
    מישהו חכם פעם אמר – תשאיר גם קצת מקום ל מה שאתה עוד לא יודע.
    כל עוד לא חווית בסדר, אל תאמין. מאידך אין זה אומר שזה לא נכון או לא קיים.

    דוגמא מהחיים
    בחורה שמעולם לא חוותה אורגזמה (יש מלא כאלה) בשבילה אין כזה דבר אורגזמה .
    אפילו שיספרו לה מאה פעם. עבורה אין כזו מציאות.
    מן הסתם זה לא מוכיח כלום על העולם אלא על החוויה האישית שלה.

    אז בחוויה האישית שלך אין אמת וכו. בסדר. זו גם גישה
    מובן שזו כרגע המציאות הסובייקטיבית שלך.
    גם היא תשתנה

  62. ניר,

    זה פוסטמודרניזם קיצוני קלאסי. אין אמת. אנחנו לא יכולים לדעת שום דבר בעצם. הכל סובייקטיבי. אי אפשר לדעת את המציאות כי לכל אחד מציאות משל עצמו. לכן במציאות שלך יש מלאכים ובמציאות שלי אין. אבל יש מלאכים. עובדה. במציאות שלך זה קיים.

    סלח לי, אבל אני לא מצטרף לחינגה הניהיליסטית הזו.

  63. ניר – כשאתה רואה נוף שמשתקף באגם יש לך הרבה מאוד משולשים שווי שוקיים.
    החיים הם לא מתמטיקה, אבל מתמטיקה מתארת בצורה מדוייקת הרבה דברים שקורים בחיים.
    זיהית חוויה עם מציאות, למרות שלמעשה אתה יכול לחוות דבר שלא קיים ויש דברים שאתה לא יכול לחוות.

  64. רואה שחורות,

    קראתי נכון? הורוסקופים ובודהיזם חד הם? אם אתה המייצג של הרציונליזם המדעי, או אפילו של הגלוב, אנחנו בצרות. בתור קורא בעל עקרונות, לא כדאי שתקרא משהו על הבוזהיזם לפני שאתה יוצא בהצהרות חסרות שחר?

    (יש מבוא מצוין של פרופ' שלמה בידרמן, וגם סדרה משובחת על תולדות הבודהיזם אצלנו בערוץ). בוא תסביר לי בבקשה למה תורת הבודהה היא הבלים בגרוש, ומדוע המדע עייף מלהפריך אותו, בזמן שהוא לא מתעסק בו בכלל.

    יובל – התחלתי לחפש לך משהו אחר (לא בשבת). ונותרו עדיין כמה שאלות שאשמח לתשובה עליהן.

  65. ניר: מה שמאוד מפתיע גם אנשים כמוני, שלא מסתמכים על אמרות נבובות, הוא שאע"פ שמאז עבודתם של וויטהד וראסל בתחילת המאה הקודמת המתמטיקה נותקה מהמציאות ונבנתה מחדש על יסודות אידאים לחלוטין, מתגלה פעם אחר פעם שהמציאות מתאימה למתמטיקה.

    הבלונדינית: זה בכלל לא מפתיע שההומאפטיה עזרה לך. אבל דבר חשוב מאוד בהסקת מסקנות הוא להראות קשר של ממש בין הסיבה לתוצאה. הטיפול ההומאופטי לא עזר לך כיוון שיש בו משהו. כמו שכבר ציינתי, כל המסקנות מצביעות כי אין בו כלום. אלא שגם בכלום יש משהו: אפקט הפלצבו (אֵינְבּוֹ, בעברית).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo_effect

    כדי להראות יעילות מוכחת של טיפול רפואי (כך שיאושר לשימוש), צריך להראות לא רק שאכן חל שיפור בעקבות הטיפול, אלא שהשיפור עולה על זה שהיה מתקבל בטיפול אֵינְבּוֹ.

    אגב, ברגע שתכירי בכך שהומאטופיה היא פלציבו, יעילותה עבורך תעלם.

    ובקשר לרופאים, מותר להם להיות גאוותניים. מי שהצליח לשרוד 14 שנה של לימודים והתמחות, מגיע לו קצת בוסט לאגו.

    אגב, קשה לי להאמין שיש רופאים שהזיקו בכוונה תחילה. יש רופאים מגעילים (למשל במח' גריטארית בקפלן) אבל הם המיעוט. הרוב, גם אם הם שונאים פציינטים, ובצדק, נשארים נאמנים לשבועתם ש-"Primum non nocere".

    טיפול רפואי הוא כזה שיעילותו הוכחה. יתכן שהיתה דיאגנוזה שגויה, יתכן שביצוע הטיפול היה שגוי, יתכן שפשוט אתרע מזלך וההסתברות היתה לרעתך ונפלת על אותו אחוז שבו הטיפול נכשל. אלא שגם אם הוא נכשל במקרה בודד, יעילותו בכל המקרים מוכחת. מה שאי אפשר להגיד על "רפואה אלטרנטיבית" [sic].

  66. לא אמרתי שהזיקו בכוונה, אמרתי שלא ידעו איך לטפל, נתנו טיפול בכל זאת והטיפול גרם יותר נזק מתועלת. הם לא היו מגעילים, בשביל ה700 ש"ח לפגישה שהם קיבלו אין להם שום סיבה לשנוא פציינטים (כן, אני הולכת כמעט רק לרופאים פרטיים, רובם מהנחשבים בארץ, גם זה סוג של פלצבו, רק שבניגוד להומאופטית המאוד נחמדה שלי הוא לא עובד) ושניים מהם גם אמרו לי מפורשות שאף אחד לא באמת יודע ממה הבעיות שסבלתי מהן נגרמות, כך שהתשובה היא לנסות עד שמוצאים משהו שעוזר. להומאופטיה, כמו לטיפולים אלטרנטיביים אחרים שעשיתי לא הגעתי כי האמנתי בהם (מאוד לא האמנתי) אלא כי הרופאים הקונווציונלים שהלכתי אליהם עשו המון נסיונות, אבל לא מצאו שום דבר שעבד.

    לגבי עניין הגאוותנות של רופאים, עם כל הכבוד (האמיתי) ל14 שנים קשות של לימודים והתמחות, לחשוב שהפציינט שהוא לא יודע מה הוא מרגיש, להתעלם מתלונות של פציינטים או, כמו שקורה בד"כ בקופ"ח, לא לטרוח בכלל לשאול את הפציינט מה כואב לו מעבר לכאב הבסיסי שהוביל אותו לרופא, לא לטרוח לספר לו על תופעות לוואי של טיפולים, לזלזל בחששות שלו זו לא התנהגות של אדם שגאה בהשגיו, זו יוהרה של מישהו שקצת שכח שהוא רק בן אדם. אני לא אומרת שכל הרופאים כאלה, אני לא אומרת שרק רופאים כאלה, אבל עשרות מקרים שקרו לי ולחברים (בעיקר חברות, אגב) שלי יוצרים תמונה קשה.

  67. לבחור חוג זה קשה. אותו דבר היה עם השיעור בלט של הדודנית שלי. אולי אין משולשים בטבע אך יש הרבה בחורות עם שוקיים שוות
    תדע לך יובל, לאן שלא תלך רק שמור על הישבן שלך, כי שמוקים יש בכל מקום

  68. מעניין שהוא ניכס לעצמו את הוודות, האופנישאדות והבודהיזם – הם היו שם קצת לפני הניו אייג', וכנראה יהיו שם גם אחריו.

  69. יובל (108) אתה קצת מערבב

    יש אמיתות ואקסיומות מתמטיות. יש אמיתות מדעיות (עישון מזיק לבריאות)
    יש חוויות שאדם בור כלפיהן משום שלא חווה אותן (סקי, לא ניסית – לא תדע איך זה מרגיש)
    איך מפה יצא דיבור על פוסטמודניזם ?
    הכללות כאלה כמו הכל סובייקטיבי הן די מטופשות לטעמי.
    מדוע לומר שאין אמת ואנחנו לא יכולים לדעת שום דבר בעצם? בוודאי שאנו יכולים לדעת.
    זה עדיין לא סותר את העובדה שלכל אדם מציאות משל עצמו. ערכי האמת והשקר באותה המציאות משתנים.
    חוויה דתית/רוחנית קשה לכמת לכן הבלבול – אסטרולוגיה ומלאכים, בודהיזם וקבלה כאילו הכל אותו מרק. זה לא

    ואגב במציאות שלי אין מלאכים, רק מלאכיות וקוראים להן אגם רודברג. (אפרופו רובי החתיך ב116, יש משולשים!!)

  70. לא ברור לי למה יונתן לוי מרגיש צורך לשכנע או לשנות. הרי אין כפיה ברוחניות, בבירור יובל לא רוצה ואפילו דוחה. נסיון לקרב במצב כזה יביא לריחוק ,לגלוג חזק עוד יותר, ולסבל של שאר באי הסדנאות הנ"ל.
    יונתן, חדל מלהגדיר עצמך לפי מתנגדיך, אין לך סיכוי על המגרש שלהם, הם משחקים אותו כל ימיהם. יובל משווה אותך עכשיו, בצדק, למחזירים-בתשובה מקצועיים.

  71. לא לשכנע ולא לשנות. יובל יורד על הערוץ כבר חודשים, ולדעתי באופן דמגוגי ובלא הבנה מספקת. בסה"כ הצבתי בפניו אתגר, כך שלא צריך להגזים.

    יובל, אתה משווה אותי למחזיר תשובה מקצועי? מה, בשיחות פרטיות?

    טוב, לפחות מקצועי.

  72. יובל אני איתך.
    אני נאטורופאת ומרפא הוליסטי עם ניסיון קליני עובד עם קופ"הח הכללית.
    אני קורא לכל טרנד ולטרנד הזה עבודת אלילים מעין סגידה לעגל הזהב יש מי שעלו על הגל הזה ונוסעים בעולם בחיפוש אחר עגלים חדשים מהם יוכלו לגזור את הקופון שלהם. "דפוק וזרוק" בהרחבה הרוחנית שלו.
    לצערי, בדומה למיני מחזירים בתשובה, גם יונתן מנסה לעזור למי, שכמו שאתה מעיד על עצמך, לא זקוק לעזרה – חייה ותן לחיות אני אומר. מתוך לימודי וניסיוני אני יודע כי זו טעות וכפירה בעיקר לסרסר בפתרונות ושיטות קסם שיבחאו ארוכה ורפואה גם למי שלא ידעו כי הם סובלים. כל מיני תורות מסורתיות אשר נוצרו לפני במהלך ואחרי דור המדענים נדרשות להסביר את עצמן ולעמוד בתקנים המחמירים של המדענים המודרניים. אשר הם מבחינתי משולים ליהודים החרדים הם מזמן שכחו את חדוות המחקר הטהור ועסוקים בקיום מצוות עיוור של הדת המודרנית הלא היא המדע. אותו מדע שכולנו מחויבים לו ועושי דברו יבורכו. ובכלל מה הוא מדעי לפי מיטב הבנתי רוב רובו של המדע המודרני מושטט על מודלים ומודל כידוע הוא כזה עד שיבוא מודל אחר שיפריח אותו והוכחה מדעית היא סטטיסטית ועליה לעמוד בחוקי הסתברות מה שהופך את המדע לעוד מין תורה ניו אייג'ית של אם תאמין אז תדע. ומדע הרפואה הוא השרלטן המושל בכיפה ואני מתכוון לגישה הפטרוניסטית הקובעת כי הגוף הוא מכונה המורכבת ממכלולים אשר נוטים להתקלקל והרופאים הם טכנאים אשר אמונים על תיקון והחלפת המקולקל. ללא צורך להתייחס לקונטקסט אשר בו החלק המקולקל עיין ערך אריק שרון אשר תוקן ובכל זאת נשאר מקולקל. אלא שכאן אף מדען לא נידרש להסביר את עצמון ואת קלקלתו הרי לכולנו ברור שיש גבול גם למה שהמדע יכול לחולל בגוף רופס מנוון ומוזנח כמו של ראש הממשלה לשעבר אבל חלילה מרפא אלטרנטיבי היה זוקף את ראשו ומציע חלופה טיפולית עם תוצאות דומות…… כבר היו עושים ממנו ומשיטותיו מעמים כיד המלך. הייתי אומר כי הדבר המטריד אותנו כמין אנושי הוא העובדה שאנחנו לא באמת שולטים בגורלנו וכי אם אנחנו חיים המשמעות היא שאנחנו נמות. דבר שאינו עולה בקנה אחד עם שאר התכניות והתכנים שממלאים את חיי היום יום שלנו. אנחנו צוברים רכוש מחזקים מעמד מתפרסמים וכל זאת לשם מה? אם הכל ניגמר כשמתים… קצת כמו סוגיית הליכלוך והניקיון אני טוען שמה שלא שבור לא צריך לתקן אותו כמוך יובל אתה 100 אחוז לא הייתי משנה כלום. ובטוח לא הייתי קורא לעצמי ניו אייג'י מואר ומשולל אגו ואז מזמין אותך לתחרות השתנה לראות מי ישתין רחוק יותר

  73. יובל, נראה לי שאתה נשאר בשיח הזה כי בעצם אתה מעוניין ש"ישתלו" אותך באיזו סדנה ותזכה לחוות (או שלא) חוויה מיסטית כזו או אחרת. הרי אם זה לא היה מעניין אותך כבר מזמן לא היית פה. בינתיים אתה עומד מחוץ למים וצוחק על אלו שהעיזו להיכנס, תעיז לקפוץ פנימה ורק אז תוכל לבדוק איך זה מרגיש בשבילך, בהצלחה

  74. מה שהכי מצחיק שרק דרך אתר שצוחק על הניו אייג ניתן לראות הסבר על מהן כל הסדנאות האלו
    חיפשתי וחיפשתי מה זה הליכת מלאכים ורק דרך האתר שלך מצאתי הסבר
    מצחיק לא?
    אם רוצים שנגיע לסדנאות אבל אין עליהם שום הסבר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *