ושנאת לרעך כמוך

הרב דב ליאור, הרב החביב והמתון של הישוב החביב והמתון קריית ארבע, נדרש לסוגיית קליטת הפליטים הסודניים מדארפור המבקשים מקלט בישראל. האם יטיף לנו כבוד הרב שיש לסייע לגר בקרבנו? האם מצווה לעזור לאנשים מסכנים, שסבלו ייסורים, על ידי פורעים ובחסות המשטר? האם מחובתנו לעצור רצח עם נורא, שרבים מזהים אותו עם זה שבוצע ביהודים לפני אך 60 שנה?

ודאי שלא. כבוד הרב החביב והמתון מודאג מהאפשרות שמוסלמים (!) יגורו בארץ ישראל. הרי הם יכולים להתחבר עם שונאינו. כולם ערבים, לא? וחוץ מזה, סודנים נלחמו בנו במלחמת השחרור. לא נשכח ולא נסלח. אולי אפילו קצת מגיע להם.

תזכורת קלה למה שקורה היום: דארפור היא אזור במערב סודן, בו חיים בעיקר שבטים ממוצא אפריקאי. גם הם, כמו רוב תושבי סודן, מוסלמים; אבל הם סובלים מאפלייה על רקע גזעי מצד הממשלה, הנסמכת על התושבים ממוצא ערבי. למרות הסכם שהבטיח שיתוף במוסדות השלטון וברווחי הפקת הנפט, שנחתם ב-2003 (אחרי עשרות שנים של מלחמות אזרחים עם הפוגות), התושבים האפריקאיים לא זכו ליחס הוגן, וקבוצות המורדים החלו להתקיף תחנות משטרה ובסיסי צבא.

ממשלת סודן, שלא מעוניינת בלחץ בינלאומי שעלול לפגוע בהכנסותיה מנפט, השתמשה בטריק בו משתמשת איראן כבר שנים: תמיכה, מימון וציוד של מיליציה שאינה הצבא הסדיר. וכך, למרות שבשנות ה-90 השימוש שעשתה ממשלת סודן בג'נג'אוויד בדרום המדינה גרם להפרה מאסיבית של זכויות אדם ולהמוני פליטים, התחילה שוב הזרמת כספים וציוד לארגון זה, וכן אספקה של מודיעין צבאי. ההשפעה היתה מיידית: עד לאביב 2004 מניין ההרוגים בקרבות בדארפור הגיע לעשרות אלפים, רובם המוחץ מהאוכלוסיה הלא-ערבית, ועד כמיליון איש הפכו פליטים בארצם; משקיף של האו"ם דיווח בפירוש שכפרים ערביים נעזבו לנפשם, בעוד כפרים לא-ערביים הותקפו באופן שיטתי. עשרות אלפי פליטים ברחו לצ'אד, השכנה ממערב, וכך פרצו קרבות גם בין צבא צ'אד למיליציות הסודניות.

בינתיים, המצב הולך ומדרדר. מקורות המחיה של הפליטים מוגבלים, והג'נג'אוויד משתמשים באונס כנשק, רוצחים ללא אבחנה, וגם כריתת איברים חביבה עליהם. נסיונות בינלאומיים לפתרון הסכסוך ולסיוע הומניטרי נתקלים בסירובים וקשיים שמערימה ממשלת סודן, שאין לה בעצם שום עניין לסייע לתושבי דארפור; גם כניסת עיתונאים לאזור מוגבלת מאוד, כדי שמימדי האסון לא יחשפו. אם יש רגיעה של כמה שבועות והאו"ם מצליח להזרים לאזור מזון ותרופות, הסודנים יוזמים את חידוש הקרבות כדי להפריע.

בגלל הקושי בגישה לאזור, אין מספרים מדויקים על מימדי האסון בדארפור. ב-2004 העריך ארגון הבריאות העולמי כי מתחילת 2003 מתו חמישים אלף איש, רובם מרעב; חודש לאחר מכן המספר עודכן לשבעים אלף מרעב ומחלות בלבד, ללא הרוגי הקרבות. במרץ 2005 הערכת הבריטים עמדה על שלוש מאות אלף, האו"ם העריך כי עשרת אלפים מתים בחודש מרעב ומחלות, וכשני מליון נותרו ללא בית. הערכת האו"ם נכון לספטמבר 2006 היא "למעלה מארבע מאות אלף נספים".

הרב דב ליאור לא מייצג את עמדת היהדות כולה, אבל ציטוטים אחרים לא מצאתי. דעתו בהחלט מאפיינת את מעשי מדינת ישראל, שמזהה פליטים מדארפור כנתיני אויב ומשליכה אותם לכלא. האם זה מה שאנו צריכים לעשות? האם לא מוטלת עלינו החובה לעשות כל שביכולתנו לסייע להם? כנראה שלא, כי כפי שכתב כבוד הרב, "אנו במצב מלחמה, מוקפים אויבים, ואנו לא יודעים האם מחר יתחברו עם שונאינו". מעניין, כי פרעה השתמש נגד עם ישראל בתירוץ הזה בדיוק: "והיה כי-תקראנה מלחמה ונוסף גם-הוא על-שונאינו" (שמות א' 10).

ערבים זה לזה

אחרי שהבלוגספירה רעשה בגלל "פרשת זרובבלה", יובל שאל אותי איך זה שעוד לא קפצתי להגיד משהו כמו "אוי נו, מה אתם רוצים מהזרובבלה הזו, אתם כאלה צבועים". "מה קרה?”, הוא הקניט אותי בתקווה לחלץ פוסט, “שכחת להיות עצמך?”.

אז אני אמנם עצלן, אבל אתמול יצא לי לקרוא כאן (אחר-כך זה פורסם גם ב-Nrg) את הפוסט של אסף אביר בנושא. אני לא בהכרח מסכים עם כל מה שהוא כתב שם, ממש לא בוער לי במיוחד לעורר שוב את הדיון בסוגיה (או במילותיה של חנה סנש: אלי, זרין, זה לא יגמר לעולם?) וממילא נדמה לי שעיקר הבעיה ב"התנפלות" על זרובבלה שייכת לתחום החמקמק של הפרופורציות. כלומר, באותה מידה, אם הפוסט שלה היה עובר בשקט ואף אחד לא היה טורח לגנות אותו, הייתי יכול להזדהות עם פוסט של איזה צדיק בסדום שפתאום היה שואל איך זה שבלוגרית כל-כך פופולרית כותבת כזה דבר מחריד, ואף אחד לא טורח לקום ולגנות.

ובכל זאת, יש הרבה אמת בדברים שכותב אביר. במובנים רבים בשיח הפומבי של החברה הישראלית הנאורה, מתקיים סוג של יחס הפוך בין העובדה שבפועל ערביי ישראל הם ללא ספק המגזר המופלה ביותר לרעה מבין כלל האזרחים במדינה, לבין העובדה שבאופן מסוים הוא המוגן ביותר מבחינת הדברים שמותר להגיד נגדו, לפי הקודים המקובלים (להם, כמו שכותב אביר, זרובבלה פשוט לא הייתה מודעת).

איך אפשר להסביר את הפער הזה? אם לאליטה הנאורה כל-כך חשוב "להגן" על ערביי ישראל איך זה שהיא לא פועלת באופן ממשי גם לשיפור מצבם בפועל? ההסבר הוא כרגיל מורכב, אבל הרבה ממנו אפשר למצוא בדברים שכותב אביר: "המילים האומללות של זרובבלה על ערבים… נאמרות – בתחבירים שונים, ברמות שונות של ציניות, סרקזם, סרקזם עצמי, כוונה וחוסר כוונה או סתם התענגות על הגסות-הטראשית – על ידי כל אחד כמעט. לא בבלוג, חס ושלום, כי אנחנו יודעים שאסור. אבל אנחנו אומרים, בלי להיות ברוך מרזל”. 

פעם, כשעבדתי בתפקיד שולי באחת ממערכות העיתונים, ביקש ממני אחד הכתבים במערכת לבדוק אם (לאור השעה היחסית מאוחרת) מעוניינים שהוא יעביר ידיעה על תאונת דרכים עם הרוג ופצוע. לאחר שביררו איתי את זהות הנפגעים הגיעה התשובה הלא מאוד מפתיעה: "אלה ערבים, אז נוותר".

“תראה מה זה", אמר לי הכתב, “אנחנו בעיתון יורדים על כולם, אבל בעצם אנחנו הכי גזענים שיש". הוא צדק כמובן. כל עיתון במדינה היה קורע את הצורה לאיש ציבור או ידוען שהיה מעז להגיד בפומבי על תאונת דרכים קטלנית משהו כמו "לא נורא, הם ערבים". ובכל זאת, כל ילד בן יומו באותו עיתון ידע ברוב המקרים לדקלם ש"ערבים זה לא מעניין". ואל תטעו, דעותיהם הפוליטיות של רוב האנשים במערכות הללו מתאימות פחות או יותר לסטראוטיפ המקובל בציבור (מ"קדימה" ושמאלה), ובניגוד לזרובבלה, לכולנו שם היה ברור טוב מאוד, כמה רע נשמעת האמירה הזאת מחוץ לקונטקסט שלה (ולמען האמת, לא רק מחוץ לו).

ועדיין, אי אפשר למנות את מספר הסיטואציות בהן מצאנו את עצמנו נאחזים – לעתים תוך שילוב אלמנטים חתרניים שכללו עיקומי אף או הערות ציניות – באחד הכללים היחידים שהיו פחות או יותר מוחלטים וברורים בתוך העבודה הלחוצה והערפל התמידי ששרר סביב אותו מאפיין חמקמק, שהופך אירוע כלשהו שהתרחש במציאות ל"שווה ידיעה" או ל"סיפור".

אז מה בעצם אני מנסה להגיד? אני לא לגמרי בטוח. אולי שהלוואי שכל מי שכל-כך נזעק בתגובה לאמירות לא לגמרי מגובשות ולא מאוד מודעות לעצמן של בחורה צעירה בת 20, היה חש גם בדחף דומה לפעול באיזשהו אופן ממשי לשיפור מצבם ומעמדם של ערביי ישראל בחברה הישראלית.

כי מה שברור הוא שהמטרה לא יכולה להיות למנוע מאנשים לחשוב שערבים הם סוג של תת-אדם, או אפילו למנוע מהם לכתוב ש"ערבים הם חיות מלוכלכות", באמצעות הפעלת סוג של משטרת מחשבות (והאופן שבו נאלצה זרובבלה, בהוראה מגבוה, ממש לשכתב מחדש את הטקסט שלה, הוא צורם מאוד בעיניי, גם אם יכול להיות שאפשר להסתתר כאן מאחורי דרישת החוק, או משהו בסגנון). המטרה צריכה להיות לגרום לאותם אנשים להבין שהמציאות היא שונה, ולאפשר להם לדעת טוב יותר. איך עושים את זה? זאת שאלה גדולה, אבל יכול להיות שאפשר להתחיל באמצעות מתן דוגמה אישית.

יפי נפש!

"אנחנו לא רוצים שיתבוללו אתנו! אנחנו לא רוצים שיגורו ביננו! אנחנו לא רוצים לתת להם השכלה באקדמיה שלנו! למה? כי לא נעים לנו שהאויב מסתובב ביננו וגר בשכונתינו! למה? כי ההשכלה שנותנים להם במחוזותינו משמשת נגדנו. אז אתם קוראים לזה גזענות? אז תיקראו!"

(טוקבקיסטים בוויינט מתגעגעים לגרמניה)

חוג חברתי לא רשמי

חברי "פורום צעירים מזרחים" – חוג חברתי לא רשמי – שלחו היום מכתב מחאה לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו נגד תכניתו של דודו טופז, המשודרת בערוץ 10. חברי החוג קוראים להחרמתה של תכניתו הקרובה של טופז, בשל מה שהם מכנים "גזענותו של המגיש" (NRG)

סליחה, אבל למה אין "פורום צעירים אשכנזים סמולנים" שקוראים להחרים את התוכנית בגלל הרדידות, הבהמיות והגסות שלה? זו גזענות! ולמה מעולם לא הזמינו אותי להשתתף בחוג חברתי לא רשמי? אפליה!

כתחליף לטופז המתחפש לבאבא-בובה, יארחו* הערב לונדון וקירשנבאום את היו"ר, שידבר על הקונצרן ופועלו, על האקזיט שלא היה, על תמונות העירום של מיאוסיף ועל גוגל והצינור.

*יובל ביקש ממני לא לספר, אבל הוא ממילא לא קורא את הפוסטים שלי, אז ניחא.