הם (שוב) משתמשים בילדים

אלבום ההתנתקות יצא לדרך, כך מדווחים באתר האנרגיה. באלבום, שנכתב על ידי רפי בן בסט ויצחק רקאנאטי, יש כמובן תמונות של הקדושים שהתנגדו למהלך. נרג’ מציגה ארבע תמונות שכנראה מופיעות באלבום. הנה אחת מהן:

שיטות התעמולה בהן עשו שימוש במהלך ההתנתקות מוכרות לכל. נחרטה לי מביוחד תמונה אחת של ילדה בת שנה או שנתיים שהוריה החליטו לעשות לה מסיבת יומולדת בדיוק כאשר החיילים דפקו על הדלת. כאשר החיילים נכנסו וביקשו מהמשפחה החוגגת להיענות לצו החוקי של ממשלת ישראל, הזמין האבא הכל כך אבהי את החיילים לחגוג עם ביתו את היומולדת שלה, ככה שיהיה למזכרת, איזו צלקת. על הדרך. שהרי מה זה נפשה של ילדה אל מול המאבק על ארצישראל.

כעת, פעילים אחרים, ואולי הם אותם הפעילים, שוב משתמשים בילדים. שהרי מה יותר רך ותמים מילדה בכיתה א’ או ב’ המציירת ציור שבו היא כותבת שאינה מעוניינת לעזוב את הבית? היא כמובן מודעת להשלכות הפוליטיות-ביטחוניות של ישיבה בחבל עזה. היא מבינה שחיילים רבים נהרגו רק כדי שתוכל לצאת לחוג. היא מבינה שהיהודים השתלטו על האדמות הפוריות בחבל, השתלטו על רצועת החוף, יצרו מערכת כבישים נוסח דרום-אפריקה. היא מבינה שהיו שם כמה אלפי “מתיישבים” בין כמה מאות רבות של אלפי פלשתינים. אבל הם ערבים, זה בסדר.

הניצול הציני, המכוער והדוחה שעושים המתנחלים בילדים, מעורר שאט נפש ובאופן אישי גורם לי לסלוד מהם (לא מהילדים, מהמתנחלים) עוד יותר.

31 מחשבות על “הם (שוב) משתמשים בילדים

  1. אמן.

    אגב, אני חייב להודות שהייתי המום (לטובה לשם שינוי) מהטור של יאיר לפיד השבוע. סופסוף הבנאדם הרים קצת את הראש לראות מה קורה מחוץ לגזרת רמת-אביב-צהלה, והעיז לכתוב משהו עם ערך מוסרי שלא הכי מתיישב עם הקונצנזוס המאמי של ישראל. יש לך הסבר לעניין? האם זהו השלב שבו הדור שלנו התבגר?

  2. אם לצטט את אחד המגיבים לידיעה: “בקרוב, הכרך השני – הפינוי מיו”ש”. גם בו, לבטח, יהיו צילומים קורעי לב.

  3. הילדים יגדלו וחלקם יבינו.
    אגב, מפליא שההורים האלה לא מנחים את הילדים להוסיף לציורים פרסומת ‘סמויה’.

  4. הסימפטיה שלי למתנחלים הלכה והתדלדלה בימי בית ספר התיכון הדתי, ואזלה לה לגמרי בעת שירות צבאי בשטחים. לפעמים אני מכריחה את עצמי לעצור ולזכור שהם בני אדם, אבל אלוהים עדה, קשה לי לחוש חמלה כלפיהם.

  5. וזוהי רק ההתחלה לה לה.

    נראה לי שחנה (זו מ”חנה ושבעת בניה”) עומדת להיות הגיבורה הלאומית של ההתכנסות (או איך שלא יקראו לזה).

  6. תשמעו, אני תמכתי בהתנתקות, אבל העובדה שילדים מביאים לידי ביטוי את הצער שלהם היא דבר טבעי.

    מה שכן מפריע לי זה כל התעשייה של הזיכרון שפורחת בחודשים האחרונים. כל דפי פרשת השבוע שמחולקים בבתי כנסת מכריזים על אלבומי זיכרון, פאזל (?!) של בית הכנסת בנצרים כ”האפיקומן המושלם”. איך אנשים לא מתביישים עוד לדפוק קופה על הסיפור הזה?

  7. ילדים מביעים צער הוא דבר טבעי. הווייה מגויסת לחלוטין שגוררת את הילדים לחזית הלחימה היא דבר טבעי גם כן, אם אתה הדיקטטור הבא של רפובליקה מרכז אפריקאית קרועה לגזרים. או אם אתה מנהיג של ארגון “לוחמי חופש פלשתינים” שעסוקים בלשחרר לעצמם משרות בשייטת הפריגטות של שכם על שם גדודי מחוללי אל חרטא

    ואני רוצה לציין משהו קטן, שרבים פיספסו: טבעי לא חייב להיות טוב. רק תקרא את התגובות על הרשימה של ציפר והמזגנים

  8. המתנחלים באמת משתמשים באמצעים בלתי ראויים נגד ההתנתקות\התכנסות , אני רואה את זה כי אני מתנחל ביישב”ע לצערי . עכשיו בשביל ההתכנסות אני רואה איך הם מתחילים להארגן וזה מראה כבר על הריקבון הרוחני שלהם , שכל מה שהם בעיקר רבים עליו זה ” הארץ שלנו ” שבצד הם זונחים דברים מוסרים אחרים. ובכתבה של יאיר לפי השבת הסכמתי איתו בעניין להרוג ילדים , אבל להקדיש כתבה שלמה על רצח שאנחנו לא עשינו , וסתם גם אם עשינו אז נעשה בטעות שלא כמוהם שהם באים לפגע בכוונה נכון שאנחנו לא כמוהם אבל זה התואצאות שקורות שמנסים למנוע מפגעים בעניין האנשים החפים מפשע שנהרגו שירו על הרכב עם הקסאם.

  9. שוב, אני מצטער להיות הסמולני המגעיל שמטיח את המציאות.

    לפני איזה שבוע יצא לי לראות חדשות בטלויוזיה, דיברו על מפוני עזה שטרם קיבלו את הפיצויים (תמלוגים) ממדינת ישראל על כך שביצעו פשע מלחמה והתנכלו במשך שנים, עלו למשלמי המיסים מיליונים וגם קיבלו סובסידיות לחקלאות (הרצחת וגם ירשת, מי זוכר את המקור?: רמז: כן)

    הם נגררו למנהלת סל”ע עם 50 ילדים, שכולם לובשים כתום, ומה זה אם לא ניצול ציני של דעת הקהל והתקשורת.

    השימוש בילדים הוא תמיד פסול, לא בגלל שהילדים עצמם מושפעים, למרות שאני בטוח שהם כן, אלא בגלל שהמטרה היא להשפיע על מקבלי ההחלטות בשיקולים אמוציונאליים ולא בשיקולים רציונאליים.

    נכון, יש כאן ילדים רעבים. הסיבה היא שהוריהם הפקירו אותם בעוד הם עסוקים בלבצע פשעי מלחמה ובעוד שהם חיים בצורה לא יצרנית (והסליחה עם ארבעת תושבי גוש קטיף שלא נכללים לקטגוריה הזו).

  10. יהונתן- אני לא כ”כ מבין למה למפונים לא מגיעים פיצויים. המדינה (באופן פאסיבי או אקטיבי) היא זו שעודדה אותם לשבת בשטחים (ולהתנהג שם באופן האדנותי והאלים שתיארת), ולכן המדינה צריכה לקחת אחריות ולפצות אותם. גם את הפלסטינים צריך יהיה לפצות על שנות הכיבוש.

    אגב, מבחינת הפלסטינים, ההתנתקויות וההתכנסויות החד-צדדיות הן ההמשך הטבעי של המדיניות הישראלית הישנה. קודם כבשו אותם, אח”כ הפכו אותם לתלויים מבחינה כלכלית בישראל, אח”כ שלחו אליהם מתנחלים להתעמר בהם, ובסוף, כשהם מוכים, עניים ומסוכסכים, נוטשים אותם. אני מאד מקווה שההתכנסות לא תהיה חד-צדדית כמו ההתנתקות.

  11. מוסיף,
    בנוגע לפסקה השניה אני מסכים איתך לחלוטין.
    בנוגע לפסקה הראשונה, לא משנה מה המדינה מעודדת (כולל ילודה) אני מניח שאדם תבוני עם רצון טוב לא היה הולך לגור במקום בו הוא יודע שלא רק שהוא מנשל אחרים מאדמתם, אלא גם יוצר בידול של אוכלוסיה עם הבדלי דת.

    זה מזכיר לי שלפני שנתיים או משהו רצינו בתור פרודיה לקחת חברים טובים שלי ולהקים מאחז מעל אחת ההתנכלויות. מה שהיה מיוחד זה שהחברים היו ערבים אזרחי ישראל, וגם הם רואים את האדמה הכבושה כאדמתם. אבל בסוף, משקיולי סיווג בטחוני של כולנו ומשיקולי חירות (אנחנו לא אוהבים שמרביצים לנו) השתפנו.

  12. אוי באמת! כולם עושים שימוש בילדים. תסתכלו לדוגמא על פרסומות ואיך פרסומאים עושים שימוש מניפולטיבי בילדים כדי למכור לכם.

    חוץ מזה, ילדים הם חלק מהחיים של כולנו, והם גם גרים איתנו. הרבה ילדים באמת עברו טראומה אמיתית לגמרי בקיץ שעבר, וזכותם להתמודד איתה. כל אדם תבוני יכול להבין את זה בלי בעיה.

    אגב, אדם תבוני גם יכול להבין ששני אנשים תבוניים יכולים לראות את המציאות באופן אחר לגמרי ועדיין להחשב תבוניים. מה שאחד קורה “פשע מלחמה” או “נישול” השני אולי יקרה “הפרחת השממה” או “שליחות”. כל השמות הללו הם לחלוטין לא אובייקטים אלא תלויים במתבונן בלבד.

    לפני שאתם קוראים לי בשמות, אז תזכרו – אין לכם מושג מי אני ומה דעתי הפוליטית – אני רק ממש ממש לא אוהב צביעות.

  13. נ, השימוש הגורף והמניפולטיבי בילדים מביא לנו את הג’ננה, ולא משנה אם מדובר בתוכנית ההתנתקות או ביוגורט. אם המתנחלים בחרו להשתמש בילדיהם כדי למכור לנו אג’נדה, זה אולי “כך עושים כולם”, אבל זה לא פחות מסריח. אתה כותב על הטראומה שנגרמה להם, ובוחר להתעלם מהניצול האידיאולוגי של הטראומה הזו, ניצול שיכול להיות טראומטי כשלעצמו.
    גם אנחנו לא אוהבים צביעות.

  14. יהונתן – כפי שאתה אולי כבר מכיר אותי, את הטענות לגבי מניעים תבוניים אני משאיר לרוגל. כשמדובר על תופעות חברתיות בקנה מידה רחב, אני תמיד מעדיף להסתכל על התמונה הגדולה. בהקשר של מפעל ההתנחלות, המדינה לא יכולה להמלט מהאחריות שיש לה על המתנחלים ומעשיהם. אגב, חלק גדול מהמתנחלים, גם ברצועת עזה וגם ביהודה ושומרון הגיעו לשם בעידוד המדינה כדי לשפר את איכות החיים שלהם ולאו דווקא ממניעים אידיאולוגיים.

  15. לא ממניעים אידיאולוגיים, אבל גם לא עם גב אידיאולוגי חזק שמבין ש’מפעל ההתנחלות’ נושא דגל שחור.

    ונ’, פשע מלחמה הוא הרג של אזרחים ללא משפט על בסיס גזעי, אי אפשר לקרוא לזה הפרחת השממה לא משנה מה תעשה.

    וכן, אני נגד שימוש ציני של ילדים בפרסומת ליוגורט.

  16. תמר – אני לא מתייחס למה שקורה עכשיו – לא ראיתי את הפרסום הזה ואני לא מכיר את ההקשר שלו. התגובה שלי היא קצת יותר כוללת.

    הביקורת שהושמעה פה, נשמעה גם בזמן אמת לפני ותוך כדי ההתנתקות. לפחות אז זו הייתה ביקורת צבועה, משום שהוויכוח, מלבד היותו אידיאולוגי, נגע בחיי היום-יום של הרבה מאוד אנשים – כולל המון ילדים. המאבק של המתנחלים, בעיני, היה מופת למחאה אזרחית (בשתי הסתייגויות – אלימות וחסימת כבישים, שאותה הובילו אנשים שלא גרו בגוש קטיף, ושימוש בשואה שהיה לא פחות ממרושע). הילדים היו חלק בלתי נפרד, אולי אפילו עיקרי, מהאוכלוסיה שפונתה, אז למה אסור להם למחות? למה אתם חושבים שהכל זה מניפולציה של ההורים שלהם? לא פעם ילדים יזמו והובילו חלק מהמחאה בעצמם.

  17. יהונתן – אתה מבין שהתגובה שלך היא משפט דיבה בהתהוות? כי “פשע מלחמה הוא הרג של אזרחים ללא משפט על בסיס גזעי” זה משפט מאוד נכון, אבל ממש לא קשור. נראה שבדמיונך מסתובבים מתנחלים חמושים והורגים ללא רחם ילדים (ילדים!!) ערבים. תתפלא, מתנחל ממוצע אפילו לא יודע איך כורתים עץ זית – היית מאמין?! רובם פשוט גרים שם – זה הכל (אולי עושים קניות במכולת של ההתנחלות, אם היא יותר זולה ממגה בירושלים). עכשיו, אם המגורים בשטחים נחשבים ל”העברת אוכלוסיה” שהוא פשע מלחמה, זה ויכוח ישן ולגיטימי, אבל גם אם זה כן פשע, זה פשע של המדינה – לא של האדם שעבר לגור שם. המגורים עצמם, מבחינת האדם הפרטי, לא יכולים להיות פשע מלחמה. אתה מעמיד בניית וילה ורצח עם בתאי גזים באותה רמה של חוסר מוסר, וזה בדיוק חמור כמו להשוות את פינוי ההתנחלויות לשואה.

  18. יהונתן- כשהמדינה נותנת לך אדמה בחינם, הקלות במסים ותקציב אדיר למוסדות חינוך קשה לראות דגלים שחורים. ההחלטה התבונית ביותר שאדם יכול לקחת (במיוחד בעל משפחה מהמעמד הבינוני-נמוך ומטה, שהאלטנטיבה עבורו היא לגור בעיירת פיתוח או באחת מהשכונות הנחשלות באזור המרכז) – היא לעבור לשטחים. לא לכולם יש את הפריוילגיה לוותר על איכות חיים בשם אידיאולוגיה כזו או אחרת.

  19. גם בהפגנות של “שלום עכשיו” נגד מלחמת לבנון נעשה שימוש נרחב בילדים, וגם באינסטנציות אחרות שאולי חלקכם יכול להזדהות איתן, למשל בטקס הפתיחה של המונדיאל.

    אפשר להגיד “הילדים לא מבינים” אבל זה נכון גם לצד שני – הילדים לא יכולים להבין למה מפנים אותם מביתם, הם לא יודעים שפעם ממשלת השמאל עודדה את הוריהם להתיישב שם ועכשיו ממשלת ימין-מרכז רוצה לפנות אותם מסיבות דמוגרפיות. הם רק יודעים שהם יתגעגעו לבית שהיה להם, לנוף ולחברים, הם יכולים להביע את זה בשירים וציורים. מי שהלב שלו נאטם כלפי הילדים האלה לא ישכנע אותי שהוא הגיבור שיגן על ילדותם מפני הוריהם הרעים.

    יהונתן – אכן, שום אדם תבוני לא היה מגיע לאיזור עוין מוקף אויבים ומנסה להקים שם את ביתו. מזל שכמה מטורפים עשו את זה לפני 100 שנה אחרת מאיפה היית כותב את התגובה הזאת ?

  20. עמית- אני חושב שכולנו כאן מסכימים שאסור להשתמש בילדים גם לקידום אינטרסים פוליטיים וגם לקידום אינטרסים כלכליים.

    אגב, איך בדיוק השתמשו בילדים כדי להלחם נגד מלחמת לבנון? בטקס הפתיחה של המונדיאל ילדים *השתתפו* ולא הופיעו כפרופס של פרסומת או של הפגנה פוליטית.

    אני באופן אישי תמיד מתחלחל לנוכח ההשוואה שאתה עושה, ושעושים בימין בין ההתיישבות היהודית בארץ ישראל של לפני 48 לבין מפעל ההתנחלות, והדבקת התוית “חלוציות” לשניהם. צריך תמיד להדגיש שההתנחלויות הוקמו אחרי שליהודים כבר היה בית לאומי בגבולות מוכרים, שהן הוקמו בעיקר כדי לדכא את הפלסטינים החיים בשטחים, שמעולם לא היה סביבן קונצנזוס, שאיכות החיים בשטחים תמיד היתה גבוהה בהרבה מזו שבתוך הקו הירוק, שהבטחון האישי של מי שגרים בשטחים היה גבוה יותר מזה של מי שגרים בגבולות הקו הירוק, ושחלק גדול מהרעות החולות הפוקדות את החברה הישראלית (מהרמה הנמוכה של החינוך ועד לאלימות) נובעות מההשקעה האדירה שהשקיעה המדינה בשטחים.

    השוואה בין שני המקרים לא רק חסרת שחר, אלא גם מסכנת את הלגיטימציה של מפעל ההתיישבות המקורי.

  21. מוסיף – תבחין בין המדינה למתנחלים. כשאתה כותב: “שהן הוקמו בעיקר כדי לדכא את הפלסטינים החיים בשטחים” ועל כך שזו לא חלוציות, אתה כנראה די צודק בכל הנוגע למדינה, אבל טועה לחלוטין כשאתה מדבר על המתנחלים. בעני עצמם הם לא רוצים לדכא אף אחד והם באמת ובתמים רואים את עצמם כחלוצים. הם באמת ובתמים לא מצליחים להבין למה יש הבדל בין השטח שבתוך הקו הירוק לבין זה שמחוץ לו. נכון שהדיכוי שאתה מדבר עליו קיים, ונכון שמתנחלים רבים אדישים אליו, אבל לא זו הסיבה שבגללה הם באו לגור שם.

  22. נ- אני מסכים איתך לחלוטין. אין ספק שרוב המתנחלים משתמשים בהדחקה שאתה מתאר כדי להמנע מדיסוננס שישמוט את הקרקע המוסרית מתחת לדרך החיים שבה הם בחרו.

  23. נ,
    ובלי להכנס יותר מדי לוויכוח, פשע מלחמה מוגדר באמנת ז’נבה הרביעית להגנה על אזרחים מוחזקים בתפיסה לוחמתית כיישוב אזרחים של המדינה הכובשת בשטח כבוש.

    אני מאמין שלא מדובר בדיבה, אלא בפרשנות של מילות החוק.

  24. בשולי הדברים –

    יהונתן (כנראה בלי לשים לב) קלע לאנלוגיה מוצלחת מאוד בין התנ”ך לימינו. “הרצחת וגם ירשת” נאמר ע”י אליהו הנביא לאחד המלכים* שרצח את נבות היזרעאלי כדי לרשת את אדמתו. ללמדכם שגם התנ”ך לא בדיוק משתגע על הרעיון הזה שבו אנשים רוצחים אנשים חלשים מהם כדי לקחת להם את האדמה.

    * לא זוכר איזה. נו, זה שהיה נשוי לאיזבל. תעזבו, אני סנילי.

  25. יהונתן – מאה אחוז, זה באמת פשע מלחמה – כמו שכתבתי למעלה (הויכוח הוא האם המצב בשטחים הוא העברת אוכלוסיה, לא האם העברת אוכלוסיה היא פשע מלחמה, אבל אתה צודק – לא ניכנס לזה).

    רק שזה ממש לא מה שכתבת. אתה כתבת ”פשע מלחמה הוא הרג של אזרחים ללא משפט על בסיס גזעי“, שזה משהו לגמרי אחר.

  26. מוסיף – בתמונות מהפגנות באותן שנים ניתן לראות בבירור ילדים ואף תינוקות שמחזיקים בידיהם שלטים שהם בעצמם לא יכולים לקרוא. אני לא בטוח שהילדים שצועדים בטקס הפתיחה של המונדיאל, כשהם מייצגים את “עתיד הכדורגל”, מודעים לכך שהיופי והתמימות שלהם מסייעים לקדם אירוע שמגלגל מיליארדים למפיקיו. אני נותן דוגמאות כאלה, ובודאי יש דוגמאות טובות מהן, כדי להראות ש”שימוש” בילדים יכול ליפול גם לתחום האפור.

    רק כדי לסבר את האוזן, אני משוכנע שההתיישבות בעזה הייתה טעות, ותמכתי בהתנתקות – גם אם לא אהבתי את הביצוע החפוז והפרטנליסטי. אני נגד טרנספר של אנשים מבתיהם החוקיים (עם דגש על חוקיים – אין שום בעיה לפנות מאחזים או ישובים בלתי חוקיים גם בתוך שטח ישראל).

    אני לא משווה בין ההתישבות בעזה לבין ההתיישבות בארץ ישראל, רציתי רק להדגים ליהונתן שהטיעון שלו על “אנשים תבוניים” מגוחך. האם אנשים תבוניים צריכים לעזוב את שדירות בגלל שעפים שם קסאמים ? ואולי אני אידיוט שממשיך לגור באיזור שספג כבר 3 פיגועים בשנתיים האחרונות, שניים מהם “פספסתי” בדקות ספורות בלבד ?

  27. עמית,
    אנשים תבוניים לא צריכים לעזוב את שדרות, המדינה צריכה להגן עליהם. אבל האם אנשים תבוניים צריכים לעבור לגור בתוך שטח כבוש של מדינה אחרת? האם אנשים תבוניים צריכים להעביר אוכלוסיה לבתוך המדינה תוך שהם יוצרים כבישים שמפרידים על בסיס גזעי, מקימים מחסומים שעוצרים את חייהם של התושבים המוחזקים וגם מעבידים אותם בחקלאות בשכר רעב?

    האם אנשים תבוניים לא צריכים לקום ולומר לממשלה “את זה אני לא עושה”, ללא קשר לעידוד. כל שקל שהושקע בהתנחלויות היה יכול להיות מושקע בשדרות ולהפוך אותה לעיר שתהיה אטרקטיבית גם לתושבי תל-אביב, על ידי בניית רכבת לתל-אביב וגם הקמת מקומות תעסוקה.

    אם תראה את תושבי שדרות, כל סבלם נבע מכך שההתנחלויות קיבלו את התקציבים הראויים, וכעת הם – שלא הלכו להתנחל, ועשו בחירה נכונה, סובלים מהמדינה.

  28. אוף,
    מעצבנת אותי תפיסת העולם החד מימדית הזאת.

    פעם חשבנו שזו מלחמה ולכן חייבים לתפוס שטחים ולא משנה באיזה מחיר, כי אמרו לנו.
    היום, צריך לסגת מכל מקום שתובע מחיר כל שהוא, ושוב, כי אמרו לנו.

    די, לפחות פה בגלוב אני מצפה לחשיבה מקורית שלא נקבעת על ידי משרדי יחסי ציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: