רן שלח לאימייל הסגול עם הנקודות הצהובות טקסט אותו הוא ביקש לפרסם במסגרת קטגוריית כתב/ת אורח/ת. נראה לי שהניסיון להשוות בין יוקר המחייה בישראל לזה שבסין הוא בעייתי, בלשון המעטה, אבל אין ספק שהסמנטיקה של חברות הסלולר היא סוג של גאונות בפני עצמה. הנה הטקסט המלא לפניכם:
***
יש אנשים שמוחים ומתלוננים על כך שיוקר המחייה בארץ הפך לבלתי נסבל. בצד השני ישנם אנשים שגורסים כי הישראלים הפכו לעם מפונק, שהפך את המותרות לסטנדרט. הדוגמה האהובה על המחנה השני היא המכשירים הסלולאריים המתקדמים אשר משמשים את מרבית האוכלוסייה. בעיניי הטלפונים הניידים הם סמל כפול. הם אכן מסמלים פינוק מסוים של החברה הישראלית. אבל יותר מכך שהם מסמלים פינוק, הם מסמלים עושק. הם מסמלים את ההתעשרות של חברות התקשורת על חשבון הצרכן הישראלי.
אני בטוח שאני לא מחדש לכם. רבות כבר דובר על הניצול השיטתי, ועל כך שאת כל אחד מאיתנו הם דופקים 'בקטנה' אבל מכולנו ביחד יוצא להם מזה כסף גדול. אבל לאחרונה גיליתי משהו שפשוט הכניס את הכול לקנה מידה חדש: לא לדבר בטלפון נייד בישראל עולה כמו לדבר בטלפון נייד בסין.
למה אני מתכוון? אני לקוח של אורנג' החל מתקופת שירותי הצבאי. ב-11 השנים שעברו החלפתי בין כמה מסלולים ומכשירים. אני לא דברן גדול ואין לי חבילת גלישה. רק לעיתים נדירות החשבון החודשי חרג מ-200 שקלים בחודש. לפני כמה חודשים פניתי לחברת אורנג' בבקשה להקפיא את הקו שלי שכן עברתי לכמה חודשים לסין. החברה מילאה את בקשתי והקפיאה את הקו. בחשבון החודשי שנשלח אליי לאחר ההקפאה הופיע סעיף של חיוב חד-פעמי בסך 13.90 כולל מע"מ. התשלום ה"חד-פעמי" הנ"ל נגבה ממני בכל חודש לאחר ההקפאה וכשפניתי לחברת אורנג' לבירורים הוסבר לי שזה תשלום חודשי קבוע על קו שהוקפא. כששאלתי מדוע מכנים זאת "חיוב חד-פעמי" למרות שמדובר בחיוב רב-פעמי הנציגה לא ידעה להסביר אבל הבטיחה לי שתנסה לבטל את החיוב. זה לא קרה.
13.90 שקל הם קצת יותר מ-25 יואן. בסין עובדים בשיטת ה-prepay וכרטיס של 30 יואן בו הייתי טוען את החשבון שלי היה מספיק לי לחודש. לפעמים פחות, לפעמים יותר, תלוי בעומס. אז לשמור על מספר נייד ישראלי מוקפא עולה כמעט כמו חודש אחזקת טלפון נייד בסין.
אז תבואו ותגידו: "אבל זה סין, איך אפשר להשוות בכלל?" נכון. אז סין זולה יותר מישראל. יש בסין פועלים במחוזות כפריים שמרוויחים 200$ בחודש. אבל זו בדיוק הנקודה. טלפון נייד זה טלפון נייד והוא פועל באותה צורה בכל העולם. אין שום סיבה לפער המחירים העצום הזה בין ישראל וסין. אין שום סיבה שבארץ שלנו אני לא אוכל להרשות לעצמי מה שפועל סיני יכול להרשות לעצמו בסין.
אני לא מצפה ששיחה בארץ תעלה לי כמו שיחה בסין. הבעיה שלי היא לא עם העובדה שהפער קיים, אלא עם גודלו. ברור לי שבאופן יחסי ההוצאות השוטפות של חברת תקשורת בארץ גדולות יותר, וכנראה שגם עלות ההקמה של רשת תקשורת בארץ יקרה יותר. עם זאת חשוב לזכור שסין מדינה גדולה משמעותית מישראל ופריסה של רשת תקשורת במדינה כזו היא עניין מסובך הרבה יותר. כמו כן יחס המכשירים הניידים לנפש בישראל גבוה משמעותית מאשר מסין. ככה שיש גם גורמים שאמורים להקטין את הפער הזה.
בכל מקרה , לגבות ממני כמה פעמים חיוב "חד-פעמי" על אי שימוש בקו שלי זו כבר חוצפה לשמה, ולכך באמת שאין שום הצדקה. הנציג שניתק אותי עוד ניסה להסביר לי שקוראים לזה חיוב חד-פעמי כי הוא מתבצע פעם אחת בחודש. אמרתי לו שעד כמה שידוע לי זו ההגדרה של חיוב חודשי וכי ברגע שמחייבים אותי בו יותר מפעם אחת זה חדל להיות חיוב חד-פעמי.
אני עם אורנג' סיימתי וכרגע אני לא מתכנן להיות מנוי באף רשת אחרת. למי שרוצה ליצור איתי קשר יש 1001 אלטרנטיבות.
כתיבת תגובה